AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Jeg skal for første gang begynne på deltids bachelorstudie i Januar, men jeg får ikke tilgang til pensumliste før jeg har betalt semesteravgift, noe jeg ikke kan gjøre før 15. Des. Oppstarten er 6. Januar og med trykket posten har rundt jul virker det lite sannsynlig at jeg får bestilt bøker som kommer frem før 06.Januar. Er det normalt at man ikke har bøker klar før oppstart av studiet? Anonymkode: 9e5b7...077
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Skrevet 9. desember 2024 Ja. Vent med å bestille til du vet hva du trenger. Det er lite sannsynlig du trenger alle bøkene på pensumlista. Anonymkode: e59cb...7c4 7 2
nordlending Skrevet 9. desember 2024 #3 Skrevet 9. desember 2024 Kan du kjøpe bøkene på campus, eller er det nettstudier? Har du sjekket emnebeskrivelsene på nettsiden til høyskolen/universitetet? Kanskje det står noe der. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Skrevet 9. desember 2024 Har et "barn" som tok en master i Trondheim nylig. Ble forbauset over hvor få bøker som ble kjøpt inn i løpet av de fem årene, og hvor vanvittig dyre enkelte av dem var (1500+). De siste to årene ble det ikke kjøpt en eneste bok tror jeg, og det hadde ikke noe med økonomien å gjøre. Så ja: vent med å kjøpe bøker til du ser hva du faktisk får bruk for underveis. Foreleser vil nok komme med henstillinger og råd underveis. Husk også at enkelte pensumbøker noen ganger kun har et kapittel eller to som er relevante. Anonymkode: 7f319...8cc 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Skrevet 9. desember 2024 Vent til oppstarten. Jeg går på UiT og der fikk vi f.eks. beskjed om at i ene boka på pensumlisten skulle vi bare bruke et par kapitler og de fikk vi oppsummert i en power point, så det er ikke sikkert du trenger kjøpe alle bøkene på pensumlista. Anonymkode: 39918...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #6 Skrevet 10. desember 2024 Nå vet ikke jeg hvor du skal gå, men jeg går på OsloMet og her har biblioteket ofte e-bok til "utlån". Er et gitt antall personer som kan være inne på linken samtidig, men er det fullt er det bare å vente til en annen går ut. Har dog aldri opplevd at det har vært fullt. Anonymkode: 33733...251 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå vet ikke jeg hvor du skal gå, men jeg går på OsloMet og her har biblioteket ofte e-bok til "utlån". Er et gitt antall personer som kan være inne på linken samtidig, men er det fullt er det bare å vente til en annen går ut. Har dog aldri opplevd at det har vært fullt. Anonymkode: 33733...251 Man kan forresten sette inn bokmerker og markere tekst. De markeringene du gjør kobles til brukerkontoen din, så du får ikke opp andre personers markeringer. Helt genialt. Anonymkode: 33733...251 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Skrevet 10. desember 2024 Lån på biblioteket, eventuelt kjøp på finn. Hvis ditt lokale bibliotek ikke har den inne, kan du bestille via bibsok.no. Anonymkode: 710b6...deb
Roci Skrevet 10. desember 2024 #9 Skrevet 10. desember 2024 Du kan låne bøker på biblioteket fram til du får kjøpt dine egne. En del pensum foreligger nok også som artikler og e-bøker, sistnevnte er ofte rimeligere enn fysiske bøker, og som AB over her nevner, så har noen biblioteker også e-bøker til utlån. Sjekk også allvit.no, der kan enkelte bøker leies/lånes for en ganske rimelig penge.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #10 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 22.06): Jeg skal for første gang begynne på deltids bachelorstudie i Januar, men jeg får ikke tilgang til pensumliste før jeg har betalt semesteravgift, noe jeg ikke kan gjøre før 15. Des. Oppstarten er 6. Januar og med trykket posten har rundt jul virker det lite sannsynlig at jeg får bestilt bøker som kommer frem før 06.Januar. Er det normalt at man ikke har bøker klar før oppstart av studiet? Anonymkode: 9e5b7...077 Da jeg studerte hadde vi bokhandel på universitetet som hadde alt av pensum. Var veldig kjekt for det var åpent i god tid før studiestart. Men jo, mange hadde ikke bøkene kjøpt inn til oppstart, og enkelte håpet å surfe igjennom en del fag og valge å se an behovet for pensum. De som ikke hadde det ved oppstart måtte jo "lide" i form av å være uforberedt til forelesninger, men når oblig. arb.krav kom så måtte studentene både vise kunnskap og vise til kilder. De som vurderte at de ikke hadde behov, var også de som i stor grad falt av i løpet av det første eller andre året, for øvrig! Anonymkode: 3b371...bb7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #11 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da jeg studerte hadde vi bokhandel på universitetet som hadde alt av pensum. Var veldig kjekt for det var åpent i god tid før studiestart. Men jo, mange hadde ikke bøkene kjøpt inn til oppstart, og enkelte håpet å surfe igjennom en del fag og valge å se an behovet for pensum. De som ikke hadde det ved oppstart måtte jo "lide" i form av å være uforberedt til forelesninger, men når oblig. arb.krav kom så måtte studentene både vise kunnskap og vise til kilder. De som vurderte at de ikke hadde behov, var også de som i stor grad falt av i løpet av det første eller andre året, for øvrig! Anonymkode: 3b371...bb7 Tror det varierer veldig, avhengig av hva og hvor en studerer. Lite bruk av bøker (ut over noen spesielle) som siv. ing. ved NTNU i alle fall – uten å falle fra. Anonymkode: 7f319...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #12 Skrevet 11. desember 2024 Appen Bookis anbefales! Forøvrig, på masteren min er det klart flest fagfellevurderte artikler på pensum. Og de har vi ofte tilgjengelig digitalt ved innlogging. Anonymkode: c12ed...979
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå