Gå til innhold

Flyttet til mannens hjemby, trives ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet til mannen min sin hjemby fordi han har et sterkt ønske om å ta over en gård. Jeg har lovet å prøve å trives her, men trives ikke foreløpig, og vil bare hjem til venner og familie. Er det noen som har noen tips? Noen som har opplevd det samme, og flyttet hjem igjen eller der der har gått seg til?

Anonymkode: 97776...756

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har flyttet til mannen min sin hjemby fordi han har et sterkt ønske om å ta over en gård. Jeg har lovet å prøve å trives her, men trives ikke foreløpig, og vil bare hjem til venner og familie. Er det noen som har noen tips? Noen som har opplevd det samme, og flyttet hjem igjen eller der der har gått seg til?

Hvor lenge har du blitt der? Finner du noe interesser du kan gjøre på siden etc kampsport, trene, gå på tur, strikkeklubb, tegneklubb, samtalegrupper, hangouts i området? Dette hjalp meg å starte på nytt og finne folk med like interesser og bryte ut av skallet fra det "kjente" til ukjente. Verdt ett forsøk!😊 når du finner din plass så tror jeg det vil bli bedre, og du vil alltid ha dine gamle venner og familie🌸❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kardemommeloven123 skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du blitt der? Finner du noe interesser du kan gjøre på siden etc kampsport, trene, gå på tur, strikkeklubb, tegneklubb, samtalegrupper, hangouts i området? Dette hjalp meg å starte på nytt og finne folk med like interesser og bryte ut av skallet fra det "kjente" til ukjente. Verdt ett forsøk!😊 når du finner din plass så tror jeg det vil bli bedre, og du vil alltid ha dine gamle venner og familie🌸❤️

Jeg har bare vært her i 3-4 måneder, så er fortsatt ganske ferskt. Men det er en liten plass, og jeg er vant til en større by med flere muligheter. Det er ikke så mye som skjer her, som jeg har bitt meg merke i enda. Jeg trives ikke helt på jobb, så det spiller nok også inn. Det er mindre jobbmuligheter her, får ikke jobbe med akkurat det samme som jeg jobbet med i min hjemby. Det går heller ikke kollektivt fra der vi bor, og  det er generelt dårlige tog/buss forbindelser fra sentrum. Alt er i mindre skala liksom. Skjønner ikke hvordan jeg skal kunne trives🙈 men jeg må nok gi det litt mer tid, som du sier. Men savner venner og familie og det kjente noe fryktelig 💖 ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avtalt med mannen at dette er et prøveprosjekt på for eksempel 1 år? Og hvis du mistrives, så flytter dere tilbake?

Bare ikke få barn der før du vet om du blir. Da blir du stuck.

Anonymkode: d30c2...fee

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet mye. Det viktigste for meg er å bli kjent med folk og komme inn i miljøet. Er det noen frivillige organisasjoner der? Håndarbeidskvelder? Bygdekino pleier å være godt besøkt. Hva gjør du for å utforske området? Det er tøft, men det blir bedre. 

har du og mannen avtale om hvor lenge dere prøver å bo der før dere bestemmer dere for å bli? 

du nevner kollektivtransport. Har du ikke sertifikat? Kan du evt ta det, så du blir mer fri?

Anonymkode: ee4d9...e07

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du avtalt med mannen at dette er et prøveprosjekt på for eksempel 1 år? Og hvis du mistrives, så flytter dere tilbake?

Bare ikke få barn der før du vet om du blir. Da blir du stuck.

Anonymkode: d30c2...fee

Ja, vi har en avtale om et par år. Hvis jeg ikke trives innen da, så må vi finne en ny løsning. Jeg føler jeg skylder ham å prøve grunnet drømmen hans, men akkurat nå kjenner jeg at det koster mye. 

Man blir vel ikke stuck før eventuelle barn blir eldre? Mange som flytter med smårollinger. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har flyttet mye. Det viktigste for meg er å bli kjent med folk og komme inn i miljøet. Er det noen frivillige organisasjoner der? Håndarbeidskvelder? Bygdekino pleier å være godt besøkt. Hva gjør du for å utforske området? Det er tøft, men det blir bedre. 

har du og mannen avtale om hvor lenge dere prøver å bo der før dere bestemmer dere for å bli? 

du nevner kollektivtransport. Har du ikke sertifikat? Kan du evt ta det, så du blir mer fri?

Anonymkode: ee4d9...e07

Takk for gode tips. Jeg har kun bodd ett fylke hele livet, så jeg har flyttet lite og har en sterk tilknytning til hjemplassen, familie og venner. Kunne ikke se for meg at jeg skulle trives et annet sted. 

Jeg må innrømme at jeg ikke har lagt inn en stor innsats. Mannen min jobber MYE akkurat nå grunnet en familiekrise, og jeg er mye alene. Det frister lite å utforske ting alene. 

Jo, jeg har sertifikat og bil, men jeg er vant til å kunne hoppe på en buss og ta et glass vin hvis jeg vil. Her må man kjøre overalt. Tenker på fremtidige barn også, at de ikke skal kunne komme seg rundt med er avhengig av å blir kjørt overalt.

Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet fra by til samboers hjemplass som er en mindre plass. Nå skal det sies at det ikke var hans drøm å flytte hjem, men det var en jobb han veldig gjerne ønsket som nesten bare var å finne i distrikt, så her er vi. Har og kjent på mistrivsel og særlig på grunn av jobb og arbeidsoppgaver. Har dermed vært i flere forskjellige jobber her for å prøve hva som kan passe meg - for å si det slik så er jeg enda på leit.

Prøv å søk ut, selv om det kan være vanskelig. Kanskje må du prøve å introdusere deg selv for en ny hobby eller aktivitet for å møte et nytt nettverk. Prøv å gjør hjemmet deres til ditt ved å ha noen småprosjekter hjemme. Utforsk og bli kjent med området. Det er nesten ingen kollektivtransport hvor jeg bor heller, og har derfor min egen lille bil så jeg ikke er fast hjemme. Om dere har god plass så kan du jo invitere en vennegjeng fra byen til en helg? Jeg har hatt flere jentehelger med venninner fra byen hvor vi suser rundt på øya, drar på marked, turer, pubkvelder ute i bygdene etc. Delta på de aktivitetene som er tilgjengelig, ikke la vær fordi det nødvendigvis ikke er din favorittaktivitet. Her var det f.eks en kafe som kjørte quizkveld én gang i måneden. Jeg og ei jeg kjente dro hver gang, så vi var åpenbart ikke et sterkt lag, men vi ble invitert med på andre sine lag for å fylle opp plassene og stiftet derfor en del bekjentskap!

Håper du finner din plass! Og husk at det tar tid, jeg tror de første 6-12 månedene er de mest ensomme på en ny plass. Husker i hvertfall at det føltes ganske ensomt å flytte til en ny by, selv om jeg hadde alle slags folk, aktiviteter og tilbud rundt meg ☺️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for gode tips. Jeg har kun bodd ett fylke hele livet, så jeg har flyttet lite og har en sterk tilknytning til hjemplassen, familie og venner. Kunne ikke se for meg at jeg skulle trives et annet sted. 

Jeg må innrømme at jeg ikke har lagt inn en stor innsats. Mannen min jobber MYE akkurat nå grunnet en familiekrise, og jeg er mye alene. Det frister lite å utforske ting alene. 

Jo, jeg har sertifikat og bil, men jeg er vant til å kunne hoppe på en buss og ta et glass vin hvis jeg vil. Her må man kjøre overalt. Tenker på fremtidige barn også, at de ikke skal kunne komme seg rundt med er avhengig av å blir kjørt overalt.

Ts

Hva slags avstander er det snakk om? Type tre kilometer, eller tre mil? 

Anonymkode: 39a31...6bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva slags avstander er det snakk om? Type tre kilometer, eller tre mil? 

Jeg har flyttet 4 timer unna med bil.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har flyttet 4 timer unna med bil.

Ts

Jo, men hvor langt må du kjøre med bil for å komme til ting som skjer? 

Det er jo forståelig at du ikke trives når du heller ikke gjør noe for å faktisk trives. Du må bli mer aktiv, melde deg inn i en fritidsaktivitet, gå litt turer/kjøre rundt og bli kjent osv. Du trenger ikke at mannen din holder deg i hånda for det, du må jo skaffe deg ditt eget liv her også. Ikke bare noe sammen med ham.

Anonymkode: 7d1bf...a72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo, men hvor langt må du kjøre med bil for å komme til ting som skjer? 

Det er jo forståelig at du ikke trives når du heller ikke gjør noe for å faktisk trives. Du må bli mer aktiv, melde deg inn i en fritidsaktivitet, gå litt turer/kjøre rundt og bli kjent osv. Du trenger ikke at mannen din holder deg i hånda for det, du må jo skaffe deg ditt eget liv her også. Ikke bare noe sammen med ham.

Anonymkode: 7d1bf...a72

Ca 10 min til sentrum, så er ikke så langt, bare veldig annerledes enn det jeg er vant til.

Det har vært en tøff start, med mannen min sin er borte så mye og jeg er gravid og ikke helt i form. Så har hatt litt begrenset med energi, men du har helt rett jeg bør ta litt mer initiativ til å bli kjent i området. Er bare kjedelig å gjøre ting alene, synes jeg.

Ts.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Det er ikke sikkert mannen går med på at du flytter 4 timer unna med barna hvis det blir slutt fordi du ikke trives og han ikke vil flytte. 

Anonymkode: 82a50...977

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert mannen går med på at du flytter 4 timer unna med barna hvis det blir slutt fordi du ikke trives og han ikke vil flytte. 

Anonymkode: 82a50...977

Vi har en avtale på at om jeg virkelig ikke trives etter er par år, så flytter vi tilbake.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ca 10 min til sentrum, så er ikke så langt, bare veldig annerledes enn det jeg er vant til.

Det har vært en tøff start, med mannen min sin er borte så mye og jeg er gravid og ikke helt i form. Så har hatt litt begrenset med energi, men du har helt rett jeg bør ta litt mer initiativ til å bli kjent i området. Er bare kjedelig å gjøre ting alene, synes jeg.

Ts.

De fleste i Oslo bor jo mer enn 10 min fra sentrum. Ser ikke hvordan dette kan være noe enormt problem. Antar du mener 10 minutter med bil? Da er det jo faktisk mulig å sykle eller gå, hvis formen ikke er helt håpløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De fleste i Oslo bor jo mer enn 10 min fra sentrum. Ser ikke hvordan dette kan være noe enormt problem. Antar du mener 10 minutter med bil? Da er det jo faktisk mulig å sykle eller gå, hvis formen ikke er helt håpløs.

Ja, mener 10 minutter i bil. 10 minutter o bil er lenger på landsbygda enn i byen. Men joda, er helt overkommelig i bil.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
RaraA skrev (10 timer siden):

Jeg har flyttet fra by til samboers hjemplass som er en mindre plass. Nå skal det sies at det ikke var hans drøm å flytte hjem, men det var en jobb han veldig gjerne ønsket som nesten bare var å finne i distrikt, så her er vi. Har og kjent på mistrivsel og særlig på grunn av jobb og arbeidsoppgaver. Har dermed vært i flere forskjellige jobber her for å prøve hva som kan passe meg - for å si det slik så er jeg enda på leit.

Prøv å søk ut, selv om det kan være vanskelig. Kanskje må du prøve å introdusere deg selv for en ny hobby eller aktivitet for å møte et nytt nettverk. Prøv å gjør hjemmet deres til ditt ved å ha noen småprosjekter hjemme. Utforsk og bli kjent med området. Det er nesten ingen kollektivtransport hvor jeg bor heller, og har derfor min egen lille bil så jeg ikke er fast hjemme. Om dere har god plass så kan du jo invitere en vennegjeng fra byen til en helg? Jeg har hatt flere jentehelger med venninner fra byen hvor vi suser rundt på øya, drar på marked, turer, pubkvelder ute i bygdene etc. Delta på de aktivitetene som er tilgjengelig, ikke la vær fordi det nødvendigvis ikke er din favorittaktivitet. Her var det f.eks en kafe som kjørte quizkveld én gang i måneden. Jeg og ei jeg kjente dro hver gang, så vi var åpenbart ikke et sterkt lag, men vi ble invitert med på andre sine lag for å fylle opp plassene og stiftet derfor en del bekjentskap!

Håper du finner din plass! Og husk at det tar tid, jeg tror de første 6-12 månedene er de mest ensomme på en ny plass. Husker i hvertfall at det føltes ganske ensomt å flytte til en ny by, selv om jeg hadde alle slags folk, aktiviteter og tilbud rundt meg ☺️

Tusen takk for svar 🥰 Det høres ut som om du har funnet din plass. Savner du fortsatt hjemplassen, og har du klart å opprettholde kontakt med venner og familie? Det er vel noe av det jeg er mest redd for, at jeg skal miste kontakten med alle mine på hjemplassen. Hvor langt unna bor du fra hjemstedet? Tror du at dere blir boende?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tusen takk for svar 🥰 Det høres ut som om du har funnet din plass. Savner du fortsatt hjemplassen, og har du klart å opprettholde kontakt med venner og familie? Det er vel noe av det jeg er mest redd for, at jeg skal miste kontakten med alle mine på hjemplassen. Hvor langt unna bor du fra hjemstedet? Tror du at dere blir boende?

Ts

Begynner i hvertfall å finne min plass, men det tar sin tid! Jeg bor 7 timer kjøring unna hjembyen min, og 2,5 time kjøring unna byen hvor jeg bodde i 8 år før jeg flytta. Jeg savner begge plassene og tenker tidvis at vi helst skulle bodd i en av byene istedet for en liten plass. Har god kontakt med familie og venner selv om nettverket endret seg litt ved flytting. Det er ikke alle vennene som har holdt like god kontakt, men som sagt så er det flere som kommer på venninneturer i helgene. (Skal sies også at mange i mitt nettverk begynte å flytte vekk fra byen, så det ville blitt endret om jeg ble boende også). Jeg har hele tiden sagt til samboeren at jeg ikke ønsker å bli her for alltid, og at han må være åpen for at det kommer en tid hvor vi blir å flytte på oss. Likevel har jeg tenkt å gjøre innsatsen som kreves for å trives og ha det fint her. Tror det kan gjøre noe med forholdet dersom man ikke prøver å gjøre det den andre ønsker. Nå har vi også fått barn som gjør at ting endrer seg litt. Så kanskje vi flytter på sikt, men ingen planer om det helt enda ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, vi har en avtale om et par år. Hvis jeg ikke trives innen da, så må vi finne en ny løsning. Jeg føler jeg skylder ham å prøve grunnet drømmen hans, men akkurat nå kjenner jeg at det koster mye. 

Man blir vel ikke stuck før eventuelle barn blir eldre? Mange som flytter med smårollinger. 

Ts

Hvis han vil bli og du vil dra, skal du da flytte fra eventuelle unger?

Anonymkode: c5a51...7c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts.

Hvis du er gravid så kan du uansett ikke ta deg et glass vin, så da er det vel ikke noe problem å sette seg i bilen og kjøre inn til sentrum? Sitte på kafé å se på livet? (Hvis det er noe liv?)

Sjekk om det finnes noen kurs eller klubber etc med ting som interesserer? Bøker, håndarbeid etc?

Skjønner at det er kjedelig å gjøre ting alene. Prøv å finne ut om det finnes noen i samme alder som kan finne på ting? Og siden du er gravid så kanskje du blir kjent med andre vordende mødre? 

Anonymkode: a0146...bc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...