Gå til innhold

Sende søknader...

Thomasine

Anbefalte innlegg

Jeg skal sende ut søknader til ulike arbeidsplasser jeg kan være interessert i. Noen har ikke lyst ut stillinger ( og det påpeker jeg i søknaden!), mens andre kanskje har lyst ut en stilling. Hører jo at arbeidsgivere ikke er særlig glade i masseproduserte søknader, men når stillinger ikke er lyst ut, kan man ikke da sende ut nesten like søknader?

Jeg har skrevet én som jeg ønsker å sende til flere ulike steder. Der hvor de har utlyst stillingen fjerner jeg selvfølgelig det jeg har skrevet om at jeg vet de ikke har utlyst stilling.

Hva synes dere?

Synes det blir litt unødvendig bruk av tid å skulle forfatte 10 ulike søknader til samme type stillinger?? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i alle fall ha bruke minst et avsnitt på å forklare hvorfor jeg ville jobbe hos firmaet på en litt mer utfyllende måte.

Alt som har med DEG å gjøre blir jo egentlig det samme i alle søknadene uansett, men i avsnittet/avsnittene som forteller at du er interessert i en jobb hos nettopp dette firmaet bør være litt mer "personlig".

Der bør du nevne om du f.eks har erfaring fra lignende bransjer eller at du har et kurs eller en utdanning som gjør deg kvalifisert til en jobb i firmaet.

Jeg ville laget en standard-mal og skrevet om 1-2 avsnitt som har med det aktuelle firmaet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det er utlyst stilling må du jo svare på det de spør om utlysningsteksten, så den søknaden bør skrives spesielt.

I de andre tilfellene kan det kanskje vært lurt med en telefon eller inside information slik at du vet hva slags stillinger som kan være aktuelt. Hvis ikke kan det bli veldig åpent slik at de ikke aner hva de egentlig kan bruke deg til. Ingen firmaer ansetter for å være greie, de skal ha løst oppgaver, og da må de vite at du er den rette for å løse dem. Det er klart man kan sende en åpen søknad, også kan de ta kontakt for å få nærmere avklaring, men vet ikke om mange firma gidder det. Du bør i alle fall, som Lea sier, fortelle hvorfor du vil jobbe i akkurat det firmaet og hvorfor du er perfekt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er vel ening i det.

Men for mitt vedkommende gjelder det søk av jobb i skolen. Foreløpig er jeg interessert i det meste der og det har jeg skrevet i søknaden. Jeg har skrevet hva jeg mener jeg er kvalifisert til og mine egenskaper. Poenget mitt er vel at når jeg søker til "ørten" forskjellige skoler så er jo de fleste skolene interessert i omtrent det samme. Og til de som ikke har lyst ut stilling kan jeg vel sende omtrent den samme åpne søknaden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...