AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #21 Skrevet 9. desember 2024 Kjøp babb på vei hjem Anonymkode: 1d654...4cc 1
Stor pike Skrevet 9. desember 2024 #22 Skrevet 9. desember 2024 Laraa skrev (23 minutter siden): Nei nei nei. Sodd er nitriste greier og DET kommer til og med fra en fra Innherred, soddens hellige gral Ha oppi lapskaus grønnsaker. Overhodet ikke nitrist. Tvert i mot. Kjempegodt! 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #23 Skrevet 9. desember 2024 Jeg hadde laget salat, rundstykker og pai på forhånd. Og servert alt kaldt. Pai kan være veldig god selvom den er kald. Anonymkode: f9026...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #24 Skrevet 9. desember 2024 Hadde gryterett i dåpen nylig, Chili con carne. Lagde maten dagen før og skulle bare varme opp etter seremonien. Det tok en liten evighet å få de store kjelene gjennomvarme, så om du velger gryterett bør du være obs på at det fort kan ta litt tid. Anonymkode: 069eb...a99 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #25 Skrevet 9. desember 2024 Chili con carne eller andre gryteretter. Blir jo bedre jo lengre den får putre, lag den gjerne dagen før. Det gjelder veldig mange gryteretter, det blir da ikke surt som en annen her sier😅 Noen av de beste gryterettene tar jo en uke å lage, de som lager gryteretter på 30 min har ikke skjønt det. Når dere kommer hjem er det bare å sette på hvilken karbo man serverer til, jeg liker pasta, noen liker ris, noen serverer med tortilla chips som er der enkleste av alt. Ost er raspet opp på forhånd, guacamole laget, rømme og jalapeños er jo bare å åpne bokser og hive i en skål. Som sagt, mange andre gryteretter funker også, beef in beer er en annen favoritt her, coq au vin, listen er lang.. de kan stå på svak varme mens du er på teater. Eller supper, det er ofte samme prinsipp, at langtidskoking eller å få stå litt i kjøleskap bare gjør den bedre. Masse brød til er trikset for å fore mange. Eller annen karbo, spørs jo på retten Anonymkode: 25c36...5a7
Annoyium Skrevet 9. desember 2024 #26 Skrevet 9. desember 2024 Lasagne ferdig stekt og til å varme opp. Godt butikkkjøpt surdeigsbrød med hvitløkssmør/smør og en ferdig laget salat. 5
pop up bruker Skrevet 9. desember 2024 #27 Skrevet 9. desember 2024 Tydeligvis full av ideer her 😅 For en del år sidne var det jo populært med winerpølser som nattmat. Hvis det er ønskelig med noe raskt å spise, og det ikke nødvensigvis er et ønske om å sitte ned for å nyte maten over lengere tid, går an å ha pølse og lompe med noe godt å drikke til - noe gode blobler og litt spennende tilbehør til pølsene kanskje? Kjøp inn noe vegetar pølser også hvis det er noen som ikke spiser svin eller dyr, så har du også sikret deg for det. Noe god perlende aloholfritt er også bra! 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #28 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde gryterett i dåpen nylig, Chili con carne. Lagde maten dagen før og skulle bare varme opp etter seremonien. Det tok en liten evighet å få de store kjelene gjennomvarme, så om du velger gryterett bør du være obs på at det fort kan ta litt tid. Anonymkode: 069eb...a99 Jupp, folk undervurderer hvor lang tid det tar å varme opp suppe/gryte til 17 personer. Det er IKKE gjort i en fei…! Anonymkode: 2b60a...440 4
Fru Uperfekt Skrevet 9. desember 2024 #29 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Spekemat kan jeg gå med på, men tapas/koldtbord: no way. Det er sykt mye jobb uansett. Anonymkode: 147f6...7fb Ikke i det heletatt men det må planlegges selvfølgelig
Fru Uperfekt Skrevet 9. desember 2024 #30 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jupp, folk undervurderer hvor lang tid det tar å varme opp suppe/gryte til 17 personer. Det er IKKE gjort i en fei…! Anonymkode: 2b60a...440 Riskoker er din venn
Summeer Skrevet 9. desember 2024 #31 Skrevet 9. desember 2024 Pølse i lompe. Rundstykker og pålegg. Taco (er jo bare kjøttet som skal stekes/varmes. Alt annet er kaldt) Gjør det enkelt! Det er kveldsmat Eller lag klar en suppe på forhånd og så kan kanskje et av barna eller en nabo komme hjem til deg for å varme opp maten så det er klart når dere kommer hjem?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #32 Skrevet 9. desember 2024 3 store former med lasagne, de lager du dagen før, varmes i ovn før servering, dette tar vel rundt 10-15 minutter Snitte opp salat og ha i skåler på kjølen samme dag som det skal serveres , kjøp inn 5-6 loff som du skjærer opp på butikken, og smør, eventuelt litt dressinger. Eventuelt lage eggerøre, den står seg på kjølen også, litt spekemat og ost/enkelt pålegg til de som bare er litt sulten, alt dette kan du dandere samme dag. Gjør iallefall mest mulig forberedelser dagen før, dekke bord osv, blir travelt nok. Anonymkode: da91f...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #33 Skrevet 9. desember 2024 Tapas. Du kan gjøre ferdig fat med spekemat,oster,druer,nøtter og andre småretter. Du kan ha klar foccacia brød som du setter rett i ovnen.Endel jobb på forhånd,men minimalt når gjestene er der. Anonymkode: 99fda...a7e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #34 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jupp, folk undervurderer hvor lang tid det tar å varme opp suppe/gryte til 17 personer. Det er IKKE gjort i en fei…! Anonymkode: 2b60a...440 Jeg anbefaler å bruke både stekeovn og plate. Da klarer man fint å varme opp på en halvtimes tid. I mens kan man også få kokt risen, i to kjeler. Har gjort det her uten problemer til 15 stk. Anonymkode: d9c42...895
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #35 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jupp, folk undervurderer hvor lang tid det tar å varme opp suppe/gryte til 17 personer. Det er IKKE gjort i en fei…! Anonymkode: 2b60a...440 La den stå på svak varme, blir jo bare bedre da. Huset brenner ikke ned av at en chili con carne står på 2-3 på en induksjonsovm. Kan jo også langtidssteke kjøtt, eller sous vide om man har det. Jeg bruker det en del, men det er jo ikke nødvendigvis rask rett likevel. Kjøttet lager seg selv og blir saftig mens man er på teater, men så er det jo tilbehøret. Derfor gryterett er best. Anonymkode: 25c36...5a7
Alice123 Skrevet 9. desember 2024 #36 Skrevet 9. desember 2024 Å varme opp kjøleskapskald gryte/lasagne til 17 pers tar LANG TID, og må antageligvis gjøres i flere beholdere pga. mengden gryte (ikke en gang pinnekjøttkjelen min rommer nok til 17mannsgryte). Noen foreslår pizza, men hvordan skal TS få stekt nok pizza så alle kan spise uten at det blir en langdryg middag? Forslaget om å "lage potetstappe mens gjestene tar et glass vin" er bortimot hinsides. 4 1
pop up bruker Skrevet 9. desember 2024 #37 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tapas. Du kan gjøre ferdig fat med spekemat,oster,druer,nøtter og andre småretter. Du kan ha klar foccacia brød som du setter rett i ovnen.Endel jobb på forhånd,men minimalt når gjestene er der. Anonymkode: 99fda...a7e Jeg syns tapas ville vært best, også fordi det lar dere sitte lenge rundt bordet, spise, snakke og kose dere 😊
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #38 Skrevet 9. desember 2024 Hva med en ovnsgryte? Brun store kjøttklumper f.eks hjort, ta kjøttet til side. Stek løk, sopp og litt chili i gryta. Ta ut grønnsakene. Brun litt smør, ha i litt mel og ordne saus med fløte, rømme, kjøttkraft og lignende. Ha så kjøttet med resten over i en stor gryte, i dette tilfellet ett par store gryter. Ha i stekeovn, stek på lav varme i rundt 6 timer. Så du kan ha det i mens dere er på teateret, eller slå av ovnen før dere drar, og la det bare være inne i ovnen til dere kommer hjem. Server med poteter (potetmos er veldig godt), gulerøtter og flatbrød. Anonymkode: 8f9ea...65b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #39 Skrevet 9. desember 2024 Jeg jobber i teater, og har som regel gjester etter jeg er ferdig på jobb. Jeg har tre varianter jeg vet er raske å få serveringsklar, og som faller i smak. Jeg elsker suppe, og kan en rekke asiatiske supper som kan lages på forhånd, og som krever maks. 15-20 min oppvarming. Jeg kjører også ofte tapas eller meze, der alt er klart til å serveres (kanskje varme opp noen albondigas eller hive sammen en lun salat). Anonymkode: ad70c...b3b 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #40 Skrevet 9. desember 2024 Ts, har du et familiemedlem eller venn eller god nabo som er villig til å hjelpe deg? I så fall hadde jeg laget en boeuf bourguignon med potetstappe, eller en annen billigere gryterett. Og så fått familiemedlem/venn/nabo til å sette maten på svak varme til et bestemt tidspunkt, og passe på frem til dere kom hjem fra teaterstykket. Jeg kunne godt ha gjort det for en venninne om hun var i beit Gryteretten kan varmes i kjelen, og en stor porsjon med stappe kan varmes i stekeovnen så lenge den er dekket med lokk også (så den ikke bli tørr), da slipper man at den svir seg i bunn. Sørg for at alt er klart på forhånd, mat, drikke, borddekking osv. Varm mat er ekstra godt nå i mørke, kalde kvelder Anonymkode: 923da...ccc 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå