AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg får ikke hjelp fra dps. Fikk høre fra noen av fastlegen også kan tilby samtaleterapi. Stemmer dette? Anonymkode: 23eb0...34e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 Samtaler kan de tilby, men det er vanligvis ikke samtaleterapi. Er det tilbud i kommunen du kan benytte deg av? Anonymkode: 8b294...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har hatt det hos fastlegen min. Var hennes idé. Mye bedre når det er en fastlege som har forståelse for utfordringene dine. Anonymkode: cb36b...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg gikk ukentlig til min fastlege for samtaler i over to år. Anonymkode: 9ffbe...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har en venninne som jobber som fastlege, og er spesialist i psykiatri, og det hun driver mest med er faktisk samtaleterapi ja. Anonymkode: ce95f...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 Hvis du jobber kan du få samtaleterapi gjennom bedriftshelsetjenesten hvis arbeidsstedet har dette. Det er gratis og man kan få 5-10 timer pr sak man trenger samtale for. Da er det sjefen din som søker. Anonymkode: 19fef...e1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Del Skrevet 10. desember 2024 De kan ja. Men så er jo dette individuelt fra lege til lege, ikke alle som har så mye kompetanse på det eller har anledning til å gi det i særlig omfang. Min erfaring er at de gir det i en periode, og dersom det ikke er progresjon så er henvisning videre aktuelt. Anonymkode: 2d73b...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg fikk «samtaleterapi» av min fastlege i fjor. Timene varte i 15 min hvor han tasta febrilsk på tastaturet mens jeg snakket, for så og si «du må ikke tenke slik», «tenk positivt», «hvorfor tenker du sånn». Følte meg verre av å gå dit, kjente på en enorm skam, så sluttet med det. Så ja, det er mulig, men ikke alle fastlegers interessefelt iallfall Anonymkode: ba123...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #9 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg fikk enormt mye hjelp av min forrige fastlege. Han sluttet pga flytting langt unna. Jeg fant ut noen år senere at han hadde vunnet en pris innen psykologi. Han leste meg som en åpen bok og fra mye tårer i begynnelsen av timen, så ble det noe latter og smil også. Jeg snakket med han ca hver 14 dag ett helt år. Anonymkode: c7198...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #10 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg fikk «samtaleterapi» av min fastlege i fjor. Timene varte i 15 min hvor han tasta febrilsk på tastaturet mens jeg snakket, for så og si «du må ikke tenke slik», «tenk positivt», «hvorfor tenker du sånn». Følte meg verre av å gå dit, kjente på en enorm skam, så sluttet med det. Så ja, det er mulig, men ikke alle fastlegers interessefelt iallfall Anonymkode: ba123...ea0 Jeg vet hva du mener, men legen hadde jo rett. Det er jo våre følelser og tanker som gjør at vi tenker feil mange ganger. Jeg lærte å kunne tenkt hva - hvis - dersom osv osv - den kognitive diamant. Fryktelig kjedelig tema, men allikevel bruker jeg den når jeg er i tvil om noe. Anonymkode: c7198...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #11 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg fikk «samtaleterapi» av min fastlege i fjor. Timene varte i 15 min hvor han tasta febrilsk på tastaturet mens jeg snakket, for så og si «du må ikke tenke slik», «tenk positivt», «hvorfor tenker du sånn». Følte meg verre av å gå dit, kjente på en enorm skam, så sluttet med det. Så ja, det er mulig, men ikke alle fastlegers interessefelt iallfall Anonymkode: ba123...ea0 Herregud. Det høres ut som legen (i beste fall) har hatt et lynkurs i kognitive teknikker, men ikke engang er særlig god på å bruke dem. Det er ingen god måte å møte mennesker i krise, og dine reaksjoner er helt normale. Generelt er "det du føler er feil" en dårlig måte å nærme seg mennesker. Det finnes fastleger som interesserer seg for og er ganske gode på samtaleterapi, men de er i mindretall. De fleste har verken god nok kunnskap eller kapasitet. Hvis man finner en som er god, kan det være verdt å benytte seg av. Anonymkode: dc783...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #12 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg vet hva du mener, men legen hadde jo rett. Det er jo våre følelser og tanker som gjør at vi tenker feil mange ganger. Jeg lærte å kunne tenkt hva - hvis - dersom osv osv - den kognitive diamant. Fryktelig kjedelig tema, men allikevel bruker jeg den når jeg er i tvil om noe. Anonymkode: c7198...b72 Er fullstendig klar over at legen «har rett». Alle vet jo at man «ikke skal tenke sånn» og tenke positivt, men det hjelper jo ikke at noen sier det. Når man er deprimert er man forbi stadiet hvor man kan ta seg selv i disse tankene og slutte å tenke det. Om alle hadde klart det til enhver tid hadde jo ingen vært deprimerte Anonymkode: ba123...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #13 Del Skrevet 10. desember 2024 Hør med kommunen om de har et lavterskeltilbud for psykiatri. Her ligger det tilbudet under "familiesenteret" (sammen med helsestasjon og jordmortjeneste). Jeg går der annenhver uke og får samtaleterapi (og kognitiv behandling) hos en sosionom. Anonymkode: a1de0...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #14 Del Skrevet 10. desember 2024 Trodde ikke leger hadde tid til sånt? Har aldri fått et sånt tilbud når jeg har stått uten behandling Anonymkode: 9e011...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #15 Del Skrevet 10. desember 2024 Fastlegen kan tilby det, ja, men det er jo individuelt hvor flinke de er. Har du sjekket om kommunen din har et tilbud? Her jeg bor heter det "Tidlig inn", de tilbyr både individuelle samtaler med psykolog (gratis), og har tilbud om kurs i f.eks depresjonsmestring. Har selv hatt godt utbytte av begge deler. Kanskje du kan sjekke litt på nettsiden til kommunen din, eller ringe kommunen for svar? Lykke til! Anonymkode: 1fc43...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #16 Del Skrevet 10. desember 2024 Fastlegen til en i familien har tilleggskompetanse i kognitiv terapi. Så vedkommende går der. Jeg har selv hatt ukentlig time hos min fastlege i mange år. Han har fått mindre tid, og er mer stresset enn før, men er til veldig god hjelp. Han var også i lokalavisen for mange år siden og sa nettopp det at fastleger også kan hjelpe med psykisk helse, og de ofte har anledning til litt ekstra tid på slutten av dagen. De er jo ingen psykolog, noe min fastlege er direkte på, men han er god med mennesker og veldig fin. Jeg har psykolog i tillegg, men det er en del ting som er mye lettere å ta med fastlegen enn med psykologen. Jeg vil tro dette varierer veldig fra fastlege til fastlege, og det er jo viktig med en god link også for at det skal fungere. Anonymkode: 77c85...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå