AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Hva gjør man? Mitt barn leker med mange og går godt overens med alle. I det hele tatt god sosial kompetanse , og tilpasser seg - men blir ofte utelatt med invitasjoner. Virker som når helg og ettermiddager kommer så er det klikkene som henger sammen, er med hverandre hjem etc. har invitert her men får få invitasjoner tilbake. Barnet har nevnt at det kan føle seg litt utenfor. Men i lek og når vi ser han blant andre virker det som han er veldig populær. Anonymkode: 4f5c0...950 3 3
Gjest goodbeforelong Skrevet 11. desember 2024 #2 Skrevet 11. desember 2024 Det vil nok ordne seg. Men kanskje be/tipse skolen om å jobbe med klassemiljø og integrering av alle?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #3 Skrevet 11. desember 2024 Her avtaler ikke barna dette å bli med hjem, de kan gjerne snakke om det, men er oss foreldre som styrer det. Jeg opplever at andre foreldre sender melding og sier barnet deres vil hjem til oss. Og jeg spør de. Du må bare spørre foreldre til barna. Er klikker her og, det er jo naturlig. De er som oss, finner seg de vennene de liker best å være med, men er viktig å lære barna respekt for andre og ikke være ufin. Anonymkode: 7ba4a...e80 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #4 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her avtaler ikke barna dette å bli med hjem, de kan gjerne snakke om det, men er oss foreldre som styrer det. Jeg opplever at andre foreldre sender melding og sier barnet deres vil hjem til oss. Og jeg spør de. Du må bare spørre foreldre til barna. Er klikker her og, det er jo naturlig. De er som oss, finner seg de vennene de liker best å være med, men er viktig å lære barna respekt for andre og ikke være ufin. Anonymkode: 7ba4a...e80 Slik var det her og det var foreldrene og ikke barna som skapte klikker, det er dårlig foreldresamarbeid når foreldrene går inn for å bestemme hvem som får være med eller ikke i det sosiale i klassen. Anonymkode: d5356...670 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Slik var det her og det var foreldrene og ikke barna som skapte klikker, det er dårlig foreldresamarbeid når foreldrene går inn for å bestemme hvem som får være med eller ikke i det sosiale i klassen. Anonymkode: d5356...670 Har ikke følelsen av at foreldre går inn her å bestemmer. Nå bor vi i en liten bygd og kjent hverandre siden barna begynte i bhg, alle i klassen - utenom et par fra Ukraina. Så man kjenner hverandre godt. Men det er klart jeg ikke sender melding til Pia når min datter ikke vil være med henne. Men jeg lærer da barnet mitt at hun skal være snill mot Pia på skolen og er hun utenfor skal Pia være med. Man skal være snille med alle. Men man kan ikke tvinge vennskap på barn. Er litt som oss voksne og, er ikke alle mennesker vi har god kjemi med. Anonymkode: 7ba4a...e80 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #6 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke følelsen av at foreldre går inn her å bestemmer. Nå bor vi i en liten bygd og kjent hverandre siden barna begynte i bhg, alle i klassen - utenom et par fra Ukraina. Så man kjenner hverandre godt. Men det er klart jeg ikke sender melding til Pia når min datter ikke vil være med henne. Men jeg lærer da barnet mitt at hun skal være snill mot Pia på skolen og er hun utenfor skal Pia være med. Man skal være snille med alle. Men man kan ikke tvinge vennskap på barn. Er litt som oss voksne og, er ikke alle mennesker vi har god kjemi med. Anonymkode: 7ba4a...e80 Men er ikke de fleste barn egentlig snille? Men noen trengs å få veiledning på hva som evt ikke funker når de er sammen med andre? De er 6 år, i starten av å utvikle sosial kompetanse , der noen er lengre foran ( enten grunnet mer modenhet, født tidligere på året, mer sosial trening / har eksempelvis storesøsken som har hatt mye besøk..) . Hvis man bare unngår å inkludere disse barna vet man ikke hva man skal jobbe med, de får ikke sosial trening, og tendensen med å bli holdt utenfor vedvarer. Nå har ikke jeg inntrykk av at mitt barn sliter sosialt. Tvert i mot klarer han alltid å få leken i gang, er både høflig men samtidig energisk og - tror det er gøy å leke med han. ts Anonymkode: 4f5c0...950 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #7 Skrevet 11. desember 2024 Bør jeg snakke med skolen? Evt foreldrene? Hva bør jeg i såfall si? Andre med lignende erfaringer som kan gi noen tips så er jeg veldig takknemlig ts Anonymkode: 4f5c0...950
Visla Skrevet 11. desember 2024 #8 Skrevet 11. desember 2024 Tror du overtenker her. Er garantert ikke alle som er på besøk med noen iløpet av uken. det blir mer av det i 2. og 3. trinn. mine gutter ble sjeldent invitert i 1. trinn, men vi inviterte en gang i blant. Nå i 3. trinn er det 50/50 om jeg spør deg eller andre spør, og 10 åringen ordner selv. Spør barnet om det er noen han vil invitere på besøk; så inviterer du 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #9 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ikke følelsen av at foreldre går inn her å bestemmer. Nå bor vi i en liten bygd og kjent hverandre siden barna begynte i bhg, alle i klassen - utenom et par fra Ukraina. Så man kjenner hverandre godt. Men det er klart jeg ikke sender melding til Pia når min datter ikke vil være med henne. Men jeg lærer da barnet mitt at hun skal være snill mot Pia på skolen og er hun utenfor skal Pia være med. Man skal være snille med alle. Men man kan ikke tvinge vennskap på barn. Er litt som oss voksne og, er ikke alle mennesker vi har god kjemi med. Anonymkode: 7ba4a...e80 Men du ser forskjellen på da å selv bestemme hvem du har kjemi som foreldre også spiller inn ikke sant? Det som skjedde her var at foreldrene var venner og barna måtte velge hvem foreldre valgte for de. Sosial styring i ung alder er vell ikke akkurat kjemi men mer en bestemmelse fra hjemmet og ikke fra barnas perspektiv. Jeg skjønner hva du skriver, så vi er ikke uenige. Anonymkode: d5356...670
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #10 Skrevet 11. desember 2024 1.klassing her, han har vært med én klassekompis hjem en eneste gang. Aldri hatt besøk her hjemme, aldri vært på annet besøk. Jeg er overlykkelig for at vi ikke har hatt noe mas om det enda. Anonymkode: ee834...1de
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #11 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1.klassing her, han har vært med én klassekompis hjem en eneste gang. Aldri hatt besøk her hjemme, aldri vært på annet besøk. Jeg er overlykkelig for at vi ikke har hatt noe mas om det enda. Anonymkode: ee834...1de Forskjellen er hvis de andre er med hverandre jevnlig og ikke ditt barn , men mulig man overtolker ja Anonymkode: 4f5c0...950
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #12 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her avtaler ikke barna dette å bli med hjem, de kan gjerne snakke om det, men er oss foreldre som styrer det. Jeg opplever at andre foreldre sender melding og sier barnet deres vil hjem til oss. Og jeg spør de. Du må bare spørre foreldre til barna. Er klikker her og, det er jo naturlig. De er som oss, finner seg de vennene de liker best å være med, men er viktig å lære barna respekt for andre og ikke være ufin. Anonymkode: 7ba4a...e80 Høres rart ut at barna ikke velger hvem de skal ha med eller være med hjem selv. Anonymkode: c63cd...ea1 1
Helikopter Skrevet 11. desember 2024 #13 Skrevet 11. desember 2024 Kanskje dere kan invitere barn hjem til dere? Gjerne én av gangen, da er det lettere for de to barna å finne sin greie seg imellom. Eller motsatt: Invitere alle guttene eller jentene til pepperkakebaking eller lignende? Kanskje det å ha noen hjemme hos dere kan hjelpe til med å bryte opp litt i de sosiale konstellasjonene? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #14 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men er ikke de fleste barn egentlig snille? Men noen trengs å få veiledning på hva som evt ikke funker når de er sammen med andre? De er 6 år, i starten av å utvikle sosial kompetanse , der noen er lengre foran ( enten grunnet mer modenhet, født tidligere på året, mer sosial trening / har eksempelvis storesøsken som har hatt mye besøk..) . Hvis man bare unngår å inkludere disse barna vet man ikke hva man skal jobbe med, de får ikke sosial trening, og tendensen med å bli holdt utenfor vedvarer. Nå har ikke jeg inntrykk av at mitt barn sliter sosialt. Tvert i mot klarer han alltid å få leken i gang, er både høflig men samtidig energisk og - tror det er gøy å leke med han. ts Anonymkode: 4f5c0...950 Jo alle barn er snille❤️ Men jeg tvinger ikke ungen min å ta med seg hjem en klassekamerat hun ikke vil være med. Jeg sier at hun kan være med de hun vil, men hun skal oppføre seg fint mot alle. Datteren min er mye med en på fritiden der jeg og moren ikke kommer overens. Der er gammelt grums som vi aldri har ordnet opp i, vi kan snakke sammen, er ikke det. Men vennskapet vi hadde er ikke eksisterende. Men barna våres er mye sammen på fritiden. Anonymkode: 7ba4a...e80
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #15 Skrevet 11. desember 2024 Det er og 2 i klassen som henger litt bak i utvikling, bruker enda bleie og er litt bak med språket, men det går helt fint med de. Datteren min er ikke med de på fritiden, hun har ikke spurt meg og deres forelere har ikke nevnt noe, men jeg vet de har leket fint sammen både i bhg og på skolen. Jeg tipper det ordner seg, viktig å snakke om det. Vi har åpen dialog om slike ting i foreldremøter. Men som sagt vi er fra en liten bygd, det er ikke så mange i klassen og alle kjenner alle her, vin foreldre er oppvokst sammen og nå vokser barna våres opp sammen. Anonymkode: 7ba4a...e80
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #16 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 20.09): Hva gjør man? Mitt barn leker med mange og går godt overens med alle. I det hele tatt god sosial kompetanse , og tilpasser seg - men blir ofte utelatt med invitasjoner. Virker som når helg og ettermiddager kommer så er det klikkene som henger sammen, er med hverandre hjem etc. har invitert her men får få invitasjoner tilbake. Barnet har nevnt at det kan føle seg litt utenfor. Men i lek og når vi ser han blant andre virker det som han er veldig populær. Anonymkode: 4f5c0...950 Vår eldste var veldig like. Kom overens med stort sett alle og hadde alltid noen å leke med men ingen bestevenn slik at når 1 og 1 var med hverandre var han sjelden med. Men det løste seg da de ble store nok til å gå til hverandre uten at voksne var involvert. Anonymkode: 1cc57...6e4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #17 Skrevet 11. desember 2024 Har litt det samme med min førsteklassing. Sosial, utadvent og fantasifull , men nå ser jeg at hun havner litt utenfor i klassen. Hun hadde mest guttevenner i bhg, nå har de funnet seg andre gutter, og hun strever med å komme inn i jentegruppa. Får så vondt av henne, merker at hun har mindre og mindre lyst til å gå på skolen. Min plan foreløpig er å gi beskjed til læreren om at hun sannsynligvis trenger litt mer støtte sosialt enn hun gir inntrykk av (feks innimellom settes sammen med 1-2 andre heller enn å være alle samlet) og invitere hjem noen av de barna som jeg vet at hun egentlig går overens med. Jeg tror det er viktig å ta tak i slike ting ganske tidlig, for om de får sette seg kan slike strukturer være vanskelige å bryte. Anonymkode: 91d91...61f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #18 Skrevet 11. desember 2024 Ta initiativ selv, de aller fleste takker ja til å få besøk, eller til å gå på besøk til barn som ellers er greie å leke med. De fleste syns til og med det er gøy å bli spurt! Dette sier jeg alltid, men INVITER, så skal du se det går seg til🥰 Høres ut som et flott barn du har, og at det ikke er grunn til bekymring (ennå)🙂 Når de er så små, må du nesten ta ansvar for sosialiseringen selv, og ikke vente på at andre skal gjøre det 🧡 Anonymkode: 436c8...7f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå