cppdude Skrevet 18. desember 2024 #21 Del Skrevet 18. desember 2024 GP950mAh skrev (47 minutter siden): Vi tar oss råd til det, på bekostning av annet offentlig forbruk som ville vært mer fornuftig. Det er dårlig pengebruk å betale folk for å holde seg hjemme når de kunne jobbet. Fortell meg igjen, med konkrete tall, hvor stor andel av egenmeldinger i Norge blir misbrukt av folk som rett og slett skulker. Ikke noe synsing. Jeg vil ha konkrete tall på dette, og jeg vil ha 100% vanntett og upartisk fakta/databasert argument for at Norge skal gi slipp på nåværende ordninger, samt samfunnsnytten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 18. desember 2024 #22 Del Skrevet 18. desember 2024 Stoler hverken på FrP eller H. De har jo sagt en ting og så ikke gjort det, eller gjort noe helt annet. Så har liten tiltro til at det blir særlig bedre. H fjernet ikke formueskatten sist gang, FrP signerte ACER-avtalen 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 18. desember 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 18. desember 2024 (endret) cppdude skrev (3 timer siden): Temmelig selektiv sitering du driver på med. "Forskning viser at kutt i sykelønnen vil redusere sykefraværet og kan redusere frafall fra arbeidslivet. For flere arbeidstagere vil det derimot bare medføre redusert inntekt, uten at de har mulighet til å returnere raskere til jobb." Jo, dette har vi råd til. Dette er resultatet av noe vi har kjempet for i mange tiår. Forstår du kor mangen som utnytter systemet og lyger på legekontoret. Eg veit om fleire. Håper det iverfall blir mer begrenset ordning.En ting er de med diagnoser ol. Masse folk som når de kjenner godt etter blir heime fra jobb. Kanskje gjøre det strengere med egenmelding og. Endret 18. desember 2024 av Pilleville 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 18. desember 2024 #24 Del Skrevet 18. desember 2024 Sefanja skrev (8 timer siden): Det er ikke noe vi vet nei. Av de borgelige partiene er det Venstre som er tydeligst på at det må innføres karensdager. Det beste er at Trygve og Jonas dreper egne partier. SP under sperregrensen er bra. Ap har ikke brydd seg om å utjevnd forskjeller på over 50 år. Foruten Jagland er det lenge siden de har valgt en leder som har arbeiderklassefokus. Vi vet FRP har tonet flagg om syelønnsordningen. Høyre har det på sin agenda men vil ikke bli upopulere så sier det ikke sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 18. desember 2024 #25 Del Skrevet 18. desember 2024 Kapt.Chat skrev (8 timer siden): Hvordan kan du påstå at sykelønnsordningen forsvinner HELT eller delvis om FRP skulle få makt, hvor får du denne informasjonen fra? Det er ihvertfall ingeting i partiprogrammet som sier at de ønsker å fjerne sykelønnsordningen. Kan hende det ble større forskjell mellom fattig og rik under Erna og Siv, men det betyr ikke at de fattigere ble fattigere, kun at de rike kanskje ble rikere. Det siste tyder på et næringsliv som går godt, og som uansett kommer samfunnet til nytte. Arbeiderpartiets iherdige kamp mot de rike er med på å sette landets næringsliv i fare, og de skjems ikke når de ber de rike som har skapt arbeidsplasser om å ryke og reise. De har heller ikke gjort noe vesentlig for de fattige, så det er vel partiet som faktisk ikke får til å hjelpe noen grupper, hverken fattig eller rik. Det er kun staten som har blitt rikere, men det er ikke du som får de pengene, for de skal gå til grønn omstilling og subsidier av andre næringer som ikke er bærekraftige. Kan vel oppsummere med at de har en politikk som vil gjøre oss alle fattige til slutt. Om alt vil bli så mye bedre med FRP er jeg ikke sikker på, men jeg er sikker på at vi trenger noen reformer i dette landet og at vi trenger nye koster som evner å tenke litt annerledes. Og i det ellers konforme politiske landskapet hvor vi knapt ser forskjell på Høyre og AP, så er FRP det eneste alternativet for å få noen forandringer. Den forsvinner nok ikke helt. FRP og Venstre vil ha kutt, og det ligger nok i kortene at høyre også vil det. Sykefraveret er for høyt men hvorfor ikke gjøre noe med det. 70% av fraveret skyldes fysiske og psykiske forhold på arbeidsplassen. Det har jeg erfart og mange av mine venner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 18. desember 2024 #26 Del Skrevet 18. desember 2024 LiseTV skrev (9 minutter siden): Den forsvinner nok ikke helt. FRP og Venstre vil ha kutt, og det ligger nok i kortene at høyre også vil det. Sykefraveret er for høyt men hvorfor ikke gjøre noe med det. 70% av fraveret skyldes fysiske og psykiske forhold på arbeidsplassen. Det har jeg erfart og mange av mine venner. I ditt tidligere innlegg så skrev du om sykelønnsordningen "vi vet den forsvinner helt eller delvis" nå skriver du, "den forsvinner ikke helt". Dette er jo utsagn helt uten substans eller forankret i faktiske opplysninger, må jo kun være et forsøk på å skremme de som ikke har satt seg inn i ulike partiprogrammer. Så når du nå har redusert dine utsagn fra at "den forsvinner helt" til, "den forsvinner nok ikke helt" så er det også mer villedende enn opplysende. Sannheten er vel at de vil gjøre enkelte små justeringer, og det er etter min mening noe som trengs for en bærekraftig ordning for fremtiden. Her kan du lese hva FRP selv har i partiprogrammet, og det er ingenting der om fjerning av sykelønnsordning, hverken helt eller nesten helt som du sier. https://www.frp.no/var-politikk/arbeid-og-velferd/sykelonn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheOneLinePuncher Skrevet 18. desember 2024 #27 Del Skrevet 18. desember 2024 cppdude skrev (4 timer siden): Fortell meg igjen, med konkrete tall, hvor stor andel av egenmeldinger i Norge blir misbrukt av folk som rett og slett skulker. Ikke noe synsing. Jeg vil ha konkrete tall på dette, og jeg vil ha 100% vanntett og upartisk fakta/databasert argument for at Norge skal gi slipp på nåværende ordninger, samt samfunnsnytten. Det kan du få: https://www.nettavisen.no/okonomi/500-000-nordmenn-har-brukt-en-sykedag-nar-de-kunne-gatt-pa-jobb/s/5-95-2168888 Tallene er nok i praksis enda høyere, da jeg tviler på at alle er ærlige på dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cppdude Skrevet 18. desember 2024 #28 Del Skrevet 18. desember 2024 TheOneLinePuncher skrev (53 minutter siden): Det kan du få: https://www.nettavisen.no/okonomi/500-000-nordmenn-har-brukt-en-sykedag-nar-de-kunne-gatt-pa-jobb/s/5-95-2168888 Tallene er nok i praksis enda høyere, da jeg tviler på at alle er ærlige på dette. Seriøs forskning, takk. Spørreundersøkelser fra nettavisen har like stor vitenskaplig verdi som brukt dasspapir. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheOneLinePuncher Skrevet 18. desember 2024 #29 Del Skrevet 18. desember 2024 cppdude skrev (8 minutter siden): Seriøs forskning, takk. Spørreundersøkelser fra nettavisen har like stor vitenskaplig verdi som brukt dasspapir. Det er det som finnes pr i dag, og er mer enn reelt nok. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cppdude Skrevet 18. desember 2024 #30 Del Skrevet 18. desember 2024 Pilleville skrev (4 timer siden): Forstår du kor mangen som utnytter systemet og lyger på legekontoret. Eg veit om fleire. Håper det iverfall blir mer begrenset ordning.En ting er de med diagnoser ol. Masse folk som når de kjenner godt etter blir heime fra jobb. Kanskje gjøre det strengere med egenmelding og. Igjen, nå sitter du å synser. Anekdoter ≠ forskning. Og når vi er inne på egenmeldinger, så har arbeidsgiver sin fulle rett til å ikke godkjenne egenmeldinger, dersom de tror arbeidstaker misbruker disse. Dersom dette er et så reellt problem at man må gjøre drastiske endringer i lovverket, så skulle jo en tro at alle arbeidsgivere gikk inn for å drive noe regulering, ved å nekte alle skulkere bruk av egenmelding. Når vi er inne på noe så omfattende som dette, så håper jeg ALLE tenker litt mer kritisk, og søker seriøs forskning som eventuelt kan bekrefte / avkrefte hypotesen. Det er et altfor seriøst tema til at man kan bestemme noe på grunnlag av synsing, anekdoter, og den informasjon partier som partier med agenda samt fagforeninger legger frem. Her finnes det ikke noe annen løsning enn å se til nøytral forskning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 18. desember 2024 #31 Del Skrevet 18. desember 2024 (endret) Justlooking skrev (21 timer siden): Man hører stadig om folk som sliter veldig. Selv klarer jeg meg bra, men det er trist å høre om folk som virkelig sliter mye … Personlig fikk jeg mindre skatt under Erna på en helt vanlig lønn, og skulle ønske den ekstra skatten under Jonas (for veldig mange) hadde gått til noe fornuftig innenlands. Fikk mindre skatt denne perioden,men det var ikke mye,og jeg betaler jo selvsagt mer for mat og strøm x10 i forhold til den skatteletten jeg har fått nå. De fleste som tjener normal lønn har fått mindre skatt på papiret. I praksis så er vi vel alle fattigere. Men ja,er helt enig. Skulle ikke klagd så sykt mye,dersom jeg så pengene gikk til gode formål innenlands. Har ikke sett måte på brenning av penger til elendige formål. Det er liksom ingen grenser hva denne regjeringen sløser penger på,og da er det enorme summer. Men en tusenlapp til sosialmottakere etc kan de ikke gi fra seg. Mennesker som fryser ihel. Anonym1002 skrev (9 timer siden): "Nye" Frp er en del av globalistene de også. Men herlig hvis ap/h/sp forsvinner. FRP har nå ikke forandret seg stort. Forskjellen er vel at når de først hadde sjansen for forandringer,som de har mast om i årevis,så gjorde de stort sett det motsatte,eller nikket høflig til den møkka Erna kom med. Det er muligens ønsketenking at du ønsker et mer eller mindre Naziparti,noe FRP aldri har vært. Endret 18. desember 2024 av Fant80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tror og ser det Skrevet 18. desember 2024 #32 Del Skrevet 18. desember 2024 (endret) cppdude skrev (10 timer siden): Fortell meg igjen, med konkrete tall, hvor stor andel av egenmeldinger i Norge blir misbrukt av folk som rett og slett skulker. Ikke noe synsing. Jeg vil ha konkrete tall på dette, og jeg vil ha 100% vanntett og upartisk fakta/databasert argument for at Norge skal gi slipp på nåværende ordninger, samt samfunnsnytten. Kanskje denne gir en pekepinn på at noe er galt med sykefraværet. Endret 18. desember 2024 av Tror og ser det 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seal Skrevet 18. desember 2024 #33 Del Skrevet 18. desember 2024 LeneXCII skrev (På 17.12.2024 den 12.37): Jeg tror det sjelden har bitt ført en politikk som har gjort at folk har fått såpass store økning i kostnadene som de siste årene. Nå er vel Norge kanskje det landet som har klart seg best og kommer best ut av det som har truffet de vestlige land de siste 3 årene....store økninger i kostnader traff alle land. Alle som mener at Norge er så ræva og at de som styrer er helt ute, løft blikket og se dere om i resten av Europa!! F.eks har vi 2 % arbeidsledighet, Sverige har 9 %... Vi har 35 % høyere lønninger i snitt enn Sverige... Mange velferdsgoder står for fall om Frp kommer til makta når man får se hele deres politikk, ikke bare det populistiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 19. desember 2024 #34 Del Skrevet 19. desember 2024 Seal skrev (51 minutter siden): Nå er vel Norge kanskje det landet som har klart seg best og kommer best ut av det som har truffet de vestlige land de siste 3 årene....store økninger i kostnader traff alle land. Alle som mener at Norge er så ræva og at de som styrer er helt ute, løft blikket og se dere om i resten av Europa!! F.eks har vi 2 % arbeidsledighet, Sverige har 9 %... Vi har 35 % høyere lønninger i snitt enn Sverige... Mange velferdsgoder står for fall om Frp kommer til makta når man får se hele deres politikk, ikke bare det populistiske. Lønn er en ting, men vi må også se lønn i sammeheng med levekostnader som resulterer i kjøpekraft. Så selv med lavere lønninger kommer Svergie bedre ut når det gjelder kjøpekraft. Måler man kjøpekraft, ramler Norge ned på 17. plass, mens Sveits fremdeles beholder førsteplassen med 119,53 poeng. Både USA (109,52), Tyskland (102,36), Sverige (101,73), Danmark (100,88), Finland (99.93) og Storbritannia (91,73) kan kjøper mere varer og tjenester enn det vi har råd til her i Norge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seal Skrevet 19. desember 2024 #35 Del Skrevet 19. desember 2024 Kapt.Chat skrev (45 minutter siden): Lønn er en ting, men vi må også se lønn i sammeheng med levekostnader som resulterer i kjøpekraft. Så selv med lavere lønninger kommer Svergie bedre ut når det gjelder kjøpekraft. Måler man kjøpekraft, ramler Norge ned på 17. plass, mens Sveits fremdeles beholder førsteplassen med 119,53 poeng. Både USA (109,52), Tyskland (102,36), Sverige (101,73), Danmark (100,88), Finland (99.93) og Storbritannia (91,73) kan kjøper mere varer og tjenester enn det vi har råd til her i Norge. Utenom de 7 % flere som er arbeidsledige... De nyeste tallene fra SSB viser at prisene i Sverige er i snitt 11 % lavere i Sverige enn Norge. Norge og Finland ligger likt, Danmark er 18 % dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 19. desember 2024 Forfatter #36 Del Skrevet 19. desember 2024 LiseTV skrev (21 timer siden): Vi vet FRP har tonet flagg om syelønnsordningen. Høyre har det på sin agenda men vil ikke bli upopulere så sier det ikke sikkert. For meg blir partiene meir populære om de gjør ordningen strengere 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cppdude Skrevet 19. desember 2024 #37 Del Skrevet 19. desember 2024 Pilleville skrev (2 timer siden): For meg blir partiene meir populære om de gjør ordningen strengere Vel, takk gud du er del av en liten minoritet der. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 21. desember 2024 #38 Del Skrevet 21. desember 2024 (endret) Tråden er ryddet for hatefulle innlegg og brukerangrep. Elaine Marley, mod. Endret 21. desember 2024 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 21. desember 2024 #39 Del Skrevet 21. desember 2024 LiseTV skrev (På 18.12.2024 den 14.30): Vi vet FRP har tonet flagg om syelønnsordningen. Høyre har det på sin agenda men vil ikke bli upopulere så sier det ikke sikkert. Kommer neppe til å skje. Og om de gjør det, vil det barbere bort minst 15 av de 27 prosentene de har nå. FrP har en ganske merkelig velgersammensetning. En god del vil selvsagt profitere på lavere skatt og mindre offentlige ytelser, men veldig mange av velgerne som sier de skal stemme på FrP gjør det med total mangel på forståelse av hva resultatet blir. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 21. desember 2024 #40 Del Skrevet 21. desember 2024 (endret) Tror og ser det skrev (På 18.12.2024 den 21.12): Kanskje denne gir en pekepinn på at noe er galt med sykefraværet. Ordningene vi har er for gode. Men den viktigste årsaken til at vi har høyt sykefravær er at folk med dårlig helse har jobb. I mange andre land er langt flere med dårlig helse ute av arbeidslivet. I en del land får en sparken om man er mye syk. Endret 21. desember 2024 av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå