AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 … og dette ser jeg at hun faktisk føler og tror på. Til tross for at hun har over 100.000 kr. som hun har spart og jobbet for, bor selvsagt gratis hjemme (siste året på VGS) og kun har noen få venninner og søsken og kjøpe julegaver til. I tillegg får hun klær flere ganger i året. Hun blir sur av å bruke penger på julegaver. Sier at hun må spare. Tror det muligens bunner i en usikkerhet i forhold til hva som venter til neste år og studier. Likevel synes jeg hun virker lite takknemlig over hvor godt hun faktisk har det. Det er nok av dem som VIRKELIG sliter økonomisk til jul! Akkurat nå er jeg så provosert over denne surmulingen hennes. Hun kan jobbe mer hvis hun vil, men hun har jobbet mindre nå pga. skolearbeid. Hun har forøvrig råd til å dra ut å spise med venninner fem, seks ganger i måneden… Hun lar seg «vippe over» av kanskje 3000 kroner til julegaver, og er sur og irritert over dette. Føler hun virker så lite takknemlig og reflektert når hun holder på sånn… Hun får også 500 kr.ekstra til å kjøpe julegaver for, i tillegg til 800 kr. i lommepenger hver mnd. Vi har aldri hatt god råd, men vi har klart oss fint. Er dette vanlig? Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever. Får bare beskjed om at jeg ikke skjønner noen ting… Anonymkode: a236c...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): … og dette ser jeg at hun faktisk føler og tror på. Til tross for at hun har over 100.000 kr. som hun har spart og jobbet for, bor selvsagt gratis hjemme (siste året på VGS) og kun har noen få venninner og søsken og kjøpe julegaver til. I tillegg får hun klær flere ganger i året. Hun blir sur av å bruke penger på julegaver. Sier at hun må spare. Tror det muligens bunner i en usikkerhet i forhold til hva som venter til neste år og studier. Likevel synes jeg hun virker lite takknemlig over hvor godt hun faktisk har det. Det er nok av dem som VIRKELIG sliter økonomisk til jul! Akkurat nå er jeg så provosert over denne surmulingen hennes. Hun kan jobbe mer hvis hun vil, men hun har jobbet mindre nå pga. skolearbeid. Hun har forøvrig råd til å dra ut å spise med venninner fem, seks ganger i måneden… Hun lar seg «vippe over» av kanskje 3000 kroner til julegaver, og er sur og irritert over dette. Føler hun virker så lite takknemlig og reflektert når hun holder på sånn… Hun får også 500 kr.ekstra til å kjøpe julegaver for, i tillegg til 800 kr. i lommepenger hver mnd. Vi har aldri hatt god råd, men vi har klart oss fint. Er dette vanlig? Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever. Får bare beskjed om at jeg ikke skjønner noen ting… Anonymkode: a236c...5c2 Hvorfor får hun ukepenger når hun tjener penger selv? Anonymkode: e103f...00c 26 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 9. desember 2024 #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Med en slik holdning hadde mine 18 åringer mistet lommepengene fortere enn de rakk å oppfatte. Hun synes det er helt greit å spise ute 5-6 ganger i måneden, men er sur og irritert over at hun må bruke penger på sin familie til jul. Da trenger hun en realitetsorientering når vanlig samtale ikke hjelper. 22 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 Min er i samme økonomiske situasjon. Julegaver må hun kjøpe selv, men det går jo i godteri og liknende. Hun klager ikke. Jobber hver 3.de helg som pleieassistent, og får 500 kr i mnd fra oss. Anonymkode: 54236...172 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Del Skrevet 9. desember 2024 3000kr i gave? 18 åringen her har to småsøsken; jeg har handlet til dem alle tre fra alle tre. Bestemor og bestefar trenger ikke så mye, men hun må gjerne finne på en liten IKKE DYR til dem, og jeg trenger heller ingen gave. Jeg hadde ikke bedt 18 åringen min om å kjøpe gaver for flere tusen faktisk. Min jobber masse ved siden av skolen, men jeg tenker at frem til hun flytter ut så schmækker jeg navnet hennes på gavene som jeg kjøper, akkurat som jeg gjør med brødrene hennes 😅 Anonymkode: 8079b...80e 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 Hvorfor lommepenger fra dere når hun jobber? Angående at en datter på 18 år virker sur/misfornøyd med noe så tenker jeg at ofte er det bare alderen. Døtre blir nesten normale mennesker når de er omtrent i midten av 20 årene husker jeg fra jeg selv var ung. Det beste et nok å puste inn og telle rolig opp. 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 (kanskje!), 25 (mest sannsynlig!). Man må altså telle veldig veldig rolig, men det har man jo allerede erfaring med når døtre er 18 år. 😉🥰 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): … og dette ser jeg at hun faktisk føler og tror på. Til tross for at hun har over 100.000 kr. som hun har spart og jobbet for, bor selvsagt gratis hjemme (siste året på VGS) og kun har noen få venninner og søsken og kjøpe julegaver til. I tillegg får hun klær flere ganger i året. Hun blir sur av å bruke penger på julegaver. Sier at hun må spare. Tror det muligens bunner i en usikkerhet i forhold til hva som venter til neste år og studier. Likevel synes jeg hun virker lite takknemlig over hvor godt hun faktisk har det. Det er nok av dem som VIRKELIG sliter økonomisk til jul! Akkurat nå er jeg så provosert over denne surmulingen hennes. Hun kan jobbe mer hvis hun vil, men hun har jobbet mindre nå pga. skolearbeid. Hun har forøvrig råd til å dra ut å spise med venninner fem, seks ganger i måneden… Hun lar seg «vippe over» av kanskje 3000 kroner til julegaver, og er sur og irritert over dette. Føler hun virker så lite takknemlig og reflektert når hun holder på sånn… Hun får også 500 kr.ekstra til å kjøpe julegaver for, i tillegg til 800 kr. i lommepenger hver mnd. Vi har aldri hatt god råd, men vi har klart oss fint. Er dette vanlig? Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever. Får bare beskjed om at jeg ikke skjønner noen ting… Anonymkode: a236c...5c2 Hun er ikke 12 år lenger så dropp den pedagogiske tilnærmingen. Si fra hva du mener og konsekvensene om hun fortsetter å surmule. Har hun klart å tjene så mye penger på egenhand, har hun helt sikkert erfaring med å forholde seg til en arbeidsgiver og skjønner hva krav og forventninger er. Anonymkode: 0740a...c0d 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 9. desember 2024 #8 Del Skrevet 9. desember 2024 Høres ut som en gjennomsnittlig 18-åring. De har ofte helt urealistiske forventninger til hvor mye penger de skal ha til rådighet. Jeg hadde kuttet lommepenger, hvertfall. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #9 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 3000kr i gave? 18 åringen her har to småsøsken; jeg har handlet til dem alle tre fra alle tre. Bestemor og bestefar trenger ikke så mye, men hun må gjerne finne på en liten IKKE DYR til dem, og jeg trenger heller ingen gave. Jeg hadde ikke bedt 18 åringen min om å kjøpe gaver for flere tusen faktisk. Min jobber masse ved siden av skolen, men jeg tenker at frem til hun flytter ut så schmækker jeg navnet hennes på gavene som jeg kjøper, akkurat som jeg gjør med brødrene hennes 😅 Anonymkode: 8079b...80e «Jeg hadde ikke bedt 18 åringen min om å kjøpe gaver for flere tusen faktisk» I alle dager, JEG har da ikke bedt henne om det! Hvor får du det fra? Disse bytte- avtalene hun har med venninner og søsken har ikke jeg blandet meg inni… TS Anonymkode: a236c...5c2 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #10 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Jeg hadde ikke bedt 18 åringen min om å kjøpe gaver for flere tusen faktisk» I alle dager, JEG har da ikke bedt henne om det! Hvor får du det fra? Disse bytte- avtalene hun har med venninner og søsken har ikke jeg blandet meg inni… TS Anonymkode: a236c...5c2 Hæ, ok men da skjønner jeg ikke innlegget. Jeg trodde det var gaver til familie, søsken etc. 3000kr er egentlig en vill pris på gaver til venninner 😅 Men altså, jeg driter i hva datteren min bruker på julegave til typen og venninner, om hun hadde klaget på det så hadde jeg bare sagt «not my problem» 😅 Det er jo veldig dumt å lage så mange bytteavtaler. Jeg hadde iallefall ikke betalt 1300,- av det 😅 Anonymkode: 8079b...80e 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #11 Del Skrevet 9. desember 2024 Men med tanke på fremtiden er det jo positivt at det plager henne å bruke penger. Hun havner nok ikke på luksusfellen. Men uavhengig av dette hadde jeg nok tatt opp at surmuling påvirker resten av familien, og at dette gjøres best på eget rom. Anonymkode: a15b6...68f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diverse Skrevet 9. desember 2024 #12 Del Skrevet 9. desember 2024 Høres ut som hun gjerne vil få dyre gaver, men ikke gi dyre gaver. Litt gjerrig kanskje?🤔 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #13 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg tenker det er på tide at hun får faste utgifter som må betales hver måned. En liten husleie til dere, månedskort, linseabonnement, trening, Spotify osv. I tillegg kommer innkjøp som godteri, kosemat, kosmetikk, klær og gaver. Hun må lære seg å budsjettere. Anonymkode: 327b3...904 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #14 Del Skrevet 9. desember 2024 En hjemmeboende 18-åring som får lommepenger? Og som klager? Her må det kraftig holdningsendring til. Min som blir 18 i januar har tjent 100k sålangt i år, går også på vgs. Hun har for lengst innsett at hun må jobbe for å finansiere eget forbruk. Det eneste hun klager over er all skatten hun må betale. Anonymkode: c28d0...9bd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #15 Del Skrevet 9. desember 2024 Da jeg var 18 år hadde jeg 0 økonomisk hjelp fra foreldre, verken i form av bopel, mat eller penger. Jeg måtte tidlig lære meg å ta økonomisk ansvar, studerte og jobbet så mye jeg kunne for å prioritere som jeg ønsket. Jeg tror på å «kastes ut i det», og ville sluttet å gi henne penger. Jeg ville også krevd bidrag der det er naturlig, husleie f.eks. I det minste må hun kjøpe alt til eget forbruk for egne penger. Anonymkode: 5186d...24d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #16 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): … og dette ser jeg at hun faktisk føler og tror på. Til tross for at hun har over 100.000 kr. som hun har spart og jobbet for, bor selvsagt gratis hjemme (siste året på VGS) og kun har noen få venninner og søsken og kjøpe julegaver til. I tillegg får hun klær flere ganger i året. Hun blir sur av å bruke penger på julegaver. Sier at hun må spare. Tror det muligens bunner i en usikkerhet i forhold til hva som venter til neste år og studier. Likevel synes jeg hun virker lite takknemlig over hvor godt hun faktisk har det. Det er nok av dem som VIRKELIG sliter økonomisk til jul! Akkurat nå er jeg så provosert over denne surmulingen hennes. Hun kan jobbe mer hvis hun vil, men hun har jobbet mindre nå pga. skolearbeid. Hun har forøvrig råd til å dra ut å spise med venninner fem, seks ganger i måneden… Hun lar seg «vippe over» av kanskje 3000 kroner til julegaver, og er sur og irritert over dette. Føler hun virker så lite takknemlig og reflektert når hun holder på sånn… Hun får også 500 kr.ekstra til å kjøpe julegaver for, i tillegg til 800 kr. i lommepenger hver mnd. Vi har aldri hatt god råd, men vi har klart oss fint. Er dette vanlig? Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever. Får bare beskjed om at jeg ikke skjønner noen ting… Anonymkode: a236c...5c2 Hjelper det noen at noen andre har det verre enn en selv? Innse at det er en del år siden du var yngre og i din datters sted. Verden og kravene til unge i dag har endret seg enormt. La henne surmule men slutt å lage surt miljø hjemme med at andre har det verre enn dem. Der er et enormt krav til unge mennesker i dag. Anonymkode: 0effb...5d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #17 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse bytte- avtalene hun har med venninner og søsken har ikke jeg blandet meg inni… Anonymkode: a236c...5c2 Men da har hun ikke dårlig råd hvis hun har råd til å bruke 3000 på gaver. Anonymkode: 72d66...cbe 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #18 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): … og dette ser jeg at hun faktisk føler og tror på. Til tross for at hun har over 100.000 kr. som hun har spart og jobbet for, bor selvsagt gratis hjemme (siste året på VGS) og kun har noen få venninner og søsken og kjøpe julegaver til. I tillegg får hun klær flere ganger i året. Hun blir sur av å bruke penger på julegaver. Sier at hun må spare. Tror det muligens bunner i en usikkerhet i forhold til hva som venter til neste år og studier. Likevel synes jeg hun virker lite takknemlig over hvor godt hun faktisk har det. Det er nok av dem som VIRKELIG sliter økonomisk til jul! Akkurat nå er jeg så provosert over denne surmulingen hennes. Hun kan jobbe mer hvis hun vil, men hun har jobbet mindre nå pga. skolearbeid. Hun har forøvrig råd til å dra ut å spise med venninner fem, seks ganger i måneden… Hun lar seg «vippe over» av kanskje 3000 kroner til julegaver, og er sur og irritert over dette. Føler hun virker så lite takknemlig og reflektert når hun holder på sånn… Hun får også 500 kr.ekstra til å kjøpe julegaver for, i tillegg til 800 kr. i lommepenger hver mnd. Vi har aldri hatt god råd, men vi har klart oss fint. Er dette vanlig? Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever. Får bare beskjed om at jeg ikke skjønner noen ting… Anonymkode: a236c...5c2 Du har en bortskjemt datter, du f0r det du oppdrar. Anonymkode: b0f91...610 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #19 Del Skrevet 9. desember 2024 Hun holder på å bli voksen, men er fortsatt umoden (ikke umoden for alderen, bare umoden sånn som alle 18-åringer er). Det er lov å si tydelig til en 18-åring som bor hjemme at nå tar du feil. Jeg skjønner godt at hun vil holde på de 100.000 som hun har spart opp. Det er et pent tall. Det er hennes eget ansvar at hun har inngått kostbare avtaler om gaver. Hvis hun vil ha sparepengene sine for seg selv, bør hun ikke lage slike dyre avtaler med folk. Anonymkode: 30466...11d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #20 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker det er på tide at hun får faste utgifter som må betales hver måned. En liten husleie til dere, månedskort, linseabonnement, trening, Spotify osv. I tillegg kommer innkjøp som godteri, kosemat, kosmetikk, klær og gaver. Hun må lære seg å budsjettere. Anonymkode: 327b3...904 Man har forsørgerplikt for barna når de går på vgs selv om de har fylt 18. Man kan ikke kreve husleie av dem. Anonymkode: dd585...7a4 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå