AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Forskning viser en sterk sammenheng mellom arbeidstakeres forhold til nærmeste leder og sykefravær. Jo flinkere ledere er til å skape gode relasjoner til de ansatte, og jo bedre leder er til å tilrettelegge, jo lavere sykefravær. Derfor benytter mange bedrifter sykefravær som en viktig indikator for arbeidsmiljøet i f.eks. en bedrift eller i en avdeling. Min erfaring er at avdelingsledere som har høyt sykefravær i sin avdeling oftere får dårligere score av de ansatte i medarbeiderundersøkelser enn ledere med lavt sykefravær i sin avdeling. Enkelte ledere med høyt sykefravær i sin avdeling «produserer» sykefravær rett og slett for at de enten har en lederstil som de ansatte ikke orker over tid, ikke evner å tilrettelegge, eller simpelt hen aldri har tatt seg tid til å bli kjent med sine ansatte. Ledere som har høyt sykefravær blant sine ansatte er i dag dyre ledere for bedriften. Bedriften betaler de første 16 dagene. Så i stedet for at NHO bidrar med å skolere opp den viktigste ressursen for å få ned sykefraværet, så legger NHO skylda på arbeidstakerne! Dårligere ledere er ikke bare dyre for bedriftene, de er dritdyre også for samfunnet som må betale sykepenger fra dag 16 og videre. For å sette det på spissen: Ledere som mobber er ikke et ukjent fenomen, er det riktig at samfunnet skal betale for sykefraværet de produserer? Derfor er mitt forslag som følger: iom leder er den viktigste ressursen til å påvirke sykefraværet bør vi vel heller kreve at bedriftenes arbeidsgiverperiode økes fra 16 dager til 30 dager. Da blir de kanskje litt mer interessert i å følge opp at 1. lederene de har ansatt faktisk evner å lede andre mennesker på en god måte. 2. At lederene får kompetanse på sykefraværs forebyggende og - oppfølgende arbeid iht IA-avtalen. Dersom bedrifter og ledere ikke skal stilles til ansvar for sine ansattes arbeidsmiljø og sykefravær så vil elendige ledere få operere i smug og DET blir dyrt for oss skattebetalere. Anonymkode: ed991...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Skrevet 9. desember 2024 Siden det er langtidsfraværet som koster tenker jeg heller at fordelingen bør være 20% arbeidsgiver / 80% staten i hele perioden. Først da har arbeidsgiver insentiv til å få den sykemeldte tilbake til jobb. I tillegg bør fravær pga svangerskap i en annen kategori enn sykdom. Anonymkode: 53d95...4f9 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Derfor er mitt forslag som følger: iom leder er den viktigste ressursen til å påvirke sykefraværet bør vi vel heller kreve at bedriftenes arbeidsgiverperiode økes fra 16 dager til 30 dager. Da blir de kanskje litt mer interessert i å følge opp at 1. lederene de har ansatt faktisk evner å lede andre mennesker på en god måte. 2. At lederene får kompetanse på sykefraværs forebyggende og - oppfølgende arbeid iht IA-avtalen. Anonymkode: ed991...8c2 Det eneste du oppnår med dette er at arbeidsgiver vil kvitte seg med folk som kan bli syke. Anonymkode: 69db8...48c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Skrevet 9. desember 2024 I utgangspunktet ingen dårlig ide, men jeg tviler på mange bedrifters evne til å se at ledere er problemet. Jeg har sett mange nok tilfeller av sjefer som blir sparket oppover (altså forfremmet). Og bedrifters dårlige økonomi går jo også ut over de ansatte i lengden. Jeg tror løsningen på sykefraværet blir KI, vi må ønske det velkommen at jobber tas over av kunstig intelligens istedenfor å frykte det. Det kommer bare til å bli stadig flere på trygd, da trenger vi maskiner som kan jobbe for oss. Anonymkode: 6d374...e48 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste du oppnår med dette er at arbeidsgiver vil kvitte seg med folk som kan bli syke. Anonymkode: 69db8...48c Finnes det arbeidstakere som ikke kan bli syke? Anonymkode: ed991...8c2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #6 Skrevet 10. desember 2024 Jeg tror det er en dårlig ide. Arbeidsgiver har da ingen incitament til å få arbeidstakere tilbake til jobb ved lengre fravær. I steden Jan man gjøre som i Nederland at arbeidsgiver betaler en del av sykepengene hele perioden. Da vil det lønne seg å få folk tilbake i jobb. Anonymkode: aa076...429 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Skrevet 10. desember 2024 Hvis alle i Norge er sykemeldte fordi de ikke liker sjefen sin må de ta seg en bolle og vokse opp. Altfor enkelt å ta ut sykemelding grunnet "psykologiske grunner" i Norge. Alle skal liksom ha angst og depresjon nå. Anonymkode: 56d2a...f11 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis alle i Norge er sykemeldte fordi de ikke liker sjefen sin må de ta seg en bolle og vokse opp. Altfor enkelt å ta ut sykemelding grunnet "psykologiske grunner" i Norge. Alle skal liksom ha angst og depresjon nå. Anonymkode: 56d2a...f11 Klapp igjen a Anonymkode: 53966...df8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå