AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #61 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 6.15): Skolegudstjenesten er ikke forkynning, det er derfor det er lovlig ifølge juristene. Kristendommen er norsk kultur og tradisjon og må ivaretas, ingen tar skade av å gå i kirken Anonymkode: e71da...5da Skolegudstjenesten er i aller høyeste grad forkynning. Det er ikke en forelesning hvor de snakker om at "Noen mennesker tror på jesus", osv. Det er en helt vanlig gudstjeneste hvor det legges frem som fakta at jesus og gud finnes. Det er helt bokstavlig talt forkynning. En ny lov tredde i kraft fra august i år, og den forbyr forkynning i regi av skolen. Du kan blant annet lese om det her: https://www.nrk.no/trondelag/er-skolegudstjenester-lovlig_-nei_-sier-human-etisk-forbund.-ja_-sier-kunnskapsministeren-1.17132913 Anonymkode: 45fd1...93a 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro Smo Konosoro Skrevet 11. desember 2024 #62 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 19.09): Tull. Arbeidstiden er nøye regulert og om vi måtte jobbe/gå på skole i julen, hadde vi fått fri et annet tidspunkt. Dessuten feiret vi jul/jol før kristendommens brutale innkomst. Anonymkode: 915e2...e54 Hva mener du med "kristendommens brutale innkomst". Tror du må lese deg litt opp på historie før du uttaler deg slik. Samfunnet var ikke kos og enhjørninger i utgangspunktet. Hele det norske helsevesenet og velferdssystemet er bygget opp fra at kirken/de kristne på frivillig basis startet å ta seg av syke og svake som ikke hadde midler til å kunne få denne hjelpen. Ja, det er mye som er gjort og sagt opp gjennom historien som absolutt ikke er positivt sett med dagens øyne, men i sum har vi et samfunn som står stødig på det som faktisk er kristne grunnverdier. Tidligere var det "øye-for-øye" i vårt samfunn også, DET er i hvert fall jeg glad for at vi ikke har. INGEn tar skade av å synge kristne sanger, tenne lys og opptre i et skuespill om at et barn blir født. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #63 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det norrøne er visket bort og ikke enndel v det som feires, så det hadde ikke blitt joleferie. Hjelpes Anonymkode: ab9c1...b2d Nei, det er det faktisk ikke. Juletreet er ikke fra kristendommen, men fra den hedenske julen. Nisser har ingenting med jesus å gjøre. Å samles for å spise god mat og drikke har ingenting med kristendommen å gjøre, det er derimot nøyaktig hva de gjorde ved gamledagers jolefeiring. Svært få i Norge feirer faktisk Jesu fødsel og kristmesse Anonymkode: 45fd1...93a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 11. desember 2024 #64 Del Skrevet 11. desember 2024 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Det er funnet spor av bosetninger i Norge fra ca 10.000 år siden. Kristningen av Norge startet for ca 1.000 år tilbake. Og det gjør Norge kun kristent? Norge er definert som et kristent land. Du får ta den diskusjonen med staten. Spørsmålet mitt står fortsatt. Man ser ikke at katolske land "bøyer seg" og dropper skolegudstjeneste o.l. selv om befolkningen i landene kommer i alle farger og fasonger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mim_madam Skrevet 11. desember 2024 #65 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er opptil flere problemer med "alternativt opplegg". En ting er at ungen blir "utenfor". Noen steder er det bare de "rare" som ikke blir med i kirken. Det "alternative opplegget" bærer ofte preg av å være svært lite gjennomtenkt og bare rasket sammen som rein oppbevaring av "de vanskelige" som ikke blir med i kirken. Det er ikke så lett å være de som nekter barnet å være med i kirken om "alle andre" skal der, og det bare er de "rare" ungene som ikke blir med. Skal man gjøre barnet sitt til en av "de rare", en som er utenfor? På vår skole har de også vridd seg unna dette med at forkynnelse ikke er lov, med å starte "invitasjonen" til gudstjenesten med at det er et "generelt opplegg i tråd med livssynsundervisningen" eller noe sånt svada... Men det ER en faktisk gudstjeneste, og da ER det forkynnelse. Jeg synes det er en uting. Vi har valgt å ri rundt på kjepphesten vår og melde ungen på det alternative opplegget... Anonymkode: 45fd1...93a Det er snakk om et par timer av EN skoledag i løpet av ett skoleår. Nekter å tro at en deling av klassen i de timene har en så stor innvirkning på klassemiljøet som du og andre forfekter. Da bunner det nok i seg selv helt andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 11. desember 2024 #66 Del Skrevet 11. desember 2024 Tro Smo Konosoro skrev (2 timer siden): Hva mener du med "kristendommens brutale innkomst". Tror du må lese deg litt opp på historie før du uttaler deg slik. Samfunnet var ikke kos og enhjørninger i utgangspunktet. Hele det norske helsevesenet og velferdssystemet er bygget opp fra at kirken/de kristne på frivillig basis startet å ta seg av syke og svake som ikke hadde midler til å kunne få denne hjelpen. Ja, det er mye som er gjort og sagt opp gjennom historien som absolutt ikke er positivt sett med dagens øyne, men i sum har vi et samfunn som står stødig på det som faktisk er kristne grunnverdier. Tidligere var det "øye-for-øye" i vårt samfunn også, DET er i hvert fall jeg glad for at vi ikke har. INGEn tar skade av å synge kristne sanger, tenne lys og opptre i et skuespill om at et barn blir født. Så omtanke, velferd og helse er noe som utelukkende kommer fra kristne verdier? Det var imponerende kunnskapsløst. Og i en så kort tekst. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro Smo Konosoro Skrevet 11. desember 2024 #67 Del Skrevet 11. desember 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Så omtanke, velferd og helse er noe som utelukkende kommer fra kristne verdier? Det var imponerende kunnskapsløst. Og i en så kort tekst. Hvor mener du vårt helsevesen og velferdssystem kommer fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 11. desember 2024 #68 Del Skrevet 11. desember 2024 Tro Smo Konosoro skrev (37 minutter siden): Hvor mener du vårt helsevesen og velferdssystem kommer fra? Behov, kunnskap og muligheter. Vi mennesker har ikke levd i et vakum før kristendommen kom og erobret verden med sin uutømmelig kilde til kunnskap og kompetanse. Det er ikke sånn at vi 50 år før kristus såg en person som blødde på gaten og lot som ingenting, og poff - 100 år etterpå så skulle personen håndteres i et helsevesen. Det er naivt om du tenker det er realiteten. En av de kanskje største pådrivere for kunnskap om helse, medisin og førstehjelp er dessverre krig og vold. To ting religion (blant annet kristendommen) har vært en stor påvirker til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro Smo Konosoro Skrevet 11. desember 2024 #69 Del Skrevet 11. desember 2024 (endret) Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Behov, kunnskap og muligheter. Vi mennesker har ikke levd i et vakum før kristendommen kom og erobret verden med sin uutømmelig kilde til kunnskap og kompetanse. Det er ikke sånn at vi 50 år før kristus såg en person som blødde på gaten og lot som ingenting, og poff - 100 år etterpå så skulle personen håndteres i et helsevesen. Det er naivt om du tenker det er realiteten. En av de kanskje største pådrivere for kunnskap om helse, medisin og førstehjelp er dessverre krig og vold. To ting religion (blant annet kristendommen) har vært en stor påvirker til. Jeg har ikke sagt at man ikke hadde omtanke for hverandre i gamle dager, jeg sier at det vi i dag ser på som alminnelige og selvfølgelige goder faktisk kommer fra at kristendommen har hatt en så sterk posisjon i vårt land. Det sier jeg som en kommentar til kommentaren om "kristendommens brutale innkomst" som at kristendommen ikke kom med noe bra for vårt samfunn. Det mener jeg er feil, snarer tvert i mot er vår menneskesyn i dag og måten vi organiserer samfunnet på basert på kristne verdier. Du trenger ikke være troende kristen for å anerkjenne at Norge er et land utviklet fra og bygget opp på kristne verdier, og disse verdiene er veldig forskjellig fra verdiene som andre samfunn med andre religioner er bygget på (eksempelvis er menneskesynet i hinduismen meget annerledes enn det vi i Norge vil mene er det riktige). Du kan lese litt mer om historien her: helsevesenets historie – Store norske leksikon Opprinnelsen til dagens helseinstitusjoner er middelalderens hospitser og fattighus knyttet til kirker og klostre. velferdsstat – Store norske leksikon Mens ansvaret for sosiale problemer i tidligere tider var overlatt til familie, kirke og det enkelte sogn, begynte myndighetene på 1700- og 1800-tallet å sette i verk offentlige tiltak mot fattigdom og sosial nød i Norge. Når det gjelder krig og vold, så er jo det noe vi mennesker har holdt på med siden tidenes morgen. Det er ikke et fenomen som kan hektes på religionene alene. Ja, det kriges i religionens navn, men det er veldig mange andre årsaker til kriger, i dag er vel naturressurser og økonomiske interesser den store pådriveren. Endret 11. desember 2024 av Tro Smo Konosoro 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #70 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Reagerer du like kraftig når alle blir tvunget gjennom PRIDE arrangementer ved skolen? Anonymkode: 0f450...7fa Hvilke Pride arrangementer blir barna tvunget gjennom? Nysgjerrig. Anonymkode: 915e2...e54 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #71 Del Skrevet 11. desember 2024 Tror kanskje det er min skole du skriver om 🙊. Alle i administrasjonen er dypt kristne, flere av de aktive i ulike menigheter. Vi andre lærere er så anti-kristne som det går an å bli. Det er forøvrig rektor som har skrive brevet, og har bestemt innholdet. Anonymkode: 2fb65...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #72 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52): Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. Kort om saken -mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse -rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet. -sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden). -i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken». -alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole. Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. Noen tanker om dette? Anonymkode: 915e2...e54 Det er bare å melde ifra. Den hjernevaskingen kan se holde til de som vil ha det.. Hadde definitivt ikke sett på at det foregikk. Anonymkode: 4bbe4...67f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #73 Del Skrevet 11. desember 2024 Piggsopp skrev (20 timer siden): Ærlig talt så burde skolegudstjenesten vært ute av skolen for lengst. Skolen skal være livssynsnøytral og fri for forkynning. Vi lærer om religion, og særlig kristen tradisjon i KRLE-faget. Det er selvsagt naturlig å lære om jul og hvorfor vi feirer det i i desember. Gjerne med et besøk i krika som en del av undervisningen. Men å delta på gudstjeneste er noe man gjør på fritiden. Er det noe norsk skole ikke er, så er det livssynsnøytralt - og da tenker jeg ikke på kristendom. Alt mulig blir barna presentert for, som er ulik tro og overbevisning og ikke vitenskap. Anonymkode: d492f...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 11. desember 2024 #74 Del Skrevet 11. desember 2024 Helt enig med deg Ts. Vi står gjerne over alt som har med kirka å gjøre. Vi er som flertallet i Norge ikke troende, og ser ikke poenget med gudstjeneste før jul. Hadde meldt saken inn til FAU om jeg var deg. Det skal være ett reelt valg/alternativ, og det har de ferreste skoler… som regel sies det ikke noe om hva det «alternative» opplegget er for noe en gang 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #75 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52): Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. Kort om saken -mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse -rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet. -sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden). -i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken». -alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole. Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. Noen tanker om dette? Anonymkode: 915e2...e54 Ser ikke problemet. Har ikke vært triende som barn eller voksen. Når jeg gikk på skolen så måtte også alle som ikke skulle i kirken melde ifra, pga det handler om bemanning alternativ aktivitet. Det var der nesten ingen som gjorde. For det i kirken var litt mer hyggelig, og fint å bli kjent med. Innholdet tenker jeg kan fint handle om budskap uten forkynning. Men man tåler som barn å bli kjent med flere religioner. Det tilbudet fikk ikke vi. Vi hadde kun kristendom. Og fikk minimal informasjon om andre religioner via historie timene. Det gjør meg til en analfabet, i møte med religiøse i dag. Og det er kjipt, siden det viser seg å være tabu å spørre om også. Det fører nok, til at jeg av og til kan bli litt reservert iht enkelte religiøse, som ikke er kristne. Jeg kjenner noen muslimer, men de er ikke praktiserende. Og snakker lite om det. Og har da et vanlig forhold til dem. Har hatt kontakt med enkelte veldig religiøse. Men pga min uvitenhet, så blir vi skøvet vekk. Og tenker det da hadde vært fint om de forklarte, istedenfor å skyve vekk. For jeg har ikke noe problem med å akseptere noen som er religiøse Så at man blir med på en gudstjenestw uansett religion, tenker jeg mest er noe som knytter bånd på tvers av tro og ikke tro. Så denne turen til kirken før jul, syntes jeg det ikke er så mye å styre med. Jeg feirer jul, men ikke på kristent grunnlag. Men på tradisjon Anonymkode: f6aea...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 11. desember 2024 #76 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er det noe norsk skole ikke er, så er det livssynsnøytralt - og da tenker jeg ikke på kristendom. Alt mulig blir barna presentert for, som er ulik tro og overbevisning og ikke vitenskap. Anonymkode: d492f...caa Det er bortimot umulig å ha en skole som er nøytral for ulike ideologier. Når jeg sier livssynnøytral så mener jeg at skolene ikke skal la elevene delta i ritualer eller forkynning knyttet til etablerte religioner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #77 Del Skrevet 11. desember 2024 Da jeg gikk på barneskole fikk dem som var muslimer gjør andre ting enkelt å greit. Det er ikke påtvunget. Anonymkode: 28566...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #78 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg er 90 talls barn er bare synd å se at koselige tradisjoner skal kastes ut vinduet fordi norge nå er multikulturelt. Dette er snakk om kos ikke religion. Anonymkode: 28566...47d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #79 Del Skrevet 11. desember 2024 På min skole har vi to likeverdige opplegg den dagen. Foresatte må velge det ene eller det andre, ved å fylle ut en lapp der de krysser av for valgt alternativ. De aller fleste velger kirken, uavhengig av religion og livssyn. Anonymkode: 3d1b7...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #80 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 23.14): For meg så er det likegyldig hvem sine barn som går i skolegudstjeneste, eller hvem som er personlig kristen av ledelse, ansatte og barn. Men jeg kjenner at det ikke føles riktig at alle blir tvunget med på å øve på kristne sanger i dagene før skolegudstjenesten. Det går i mot opplæringsloven som sier at forkynning ikke er lov. Kristne sanger er forkynning. På andre skoler vet jeg at ledelsen er bestemte i sin «bestilling» til kirka at skolebarna ikke skal øve på noen måte som gjør at noen elever ikke føler seg inkludert. Jeg tror at skoleledelsen her ignorerer opplæringsloven og hvert barn/familie sin medbestemmelsesrett i forhold til forkynnelse/religion basert på egen, personlige tro. De ønsker å spre guds ord og bryr seg ikke om å bryte en lov eller tre på veien. Men hva vet jeg? 😉 Anonymkode: 915e2...e54 Det er så nitrist at Norge utsletter alle sine tradisjoner og all sin kultur fordi de er livredde for å støte og fornærme 1. 2. og 3. generasjons innvandrere. Skulle likt å se muslimene skrote sin egen religion fordi nordmenn flyttet dit, hadde ALDRI skjedd. Men for all del. Brenn alle norske historiebøker, brenn alle norske sanger, brenn all norske flagg da de tross alt er basert på kristne kors. Vi kan jo for all del ikke støte noen!! Kanskje vi heller skal lage et nasjonalflagg med bilde av Allah? Anonymkode: 075af...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå