Gå til innhold

Skolegudstjeneste og påtvunget øving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi feirer Jesu fødsel, ikke solsnu som hedningene feiret midt i desember som ikke har noe med julen å gjøre.

Er du ikke kristen bør du la være å feire jul og heller gå på jobb som vanlig, og ikke snylte på andre.

Anonymkode: e71da...5da

Troll😉

Hvem er vi? Bestemmer du over alle som har en tradisjonell feiring på julaften?

Arbeidsåret mitt er strengt regulert til 1687 timer i året. Om jeg jobber julaften måtte jeg fått fri en annen dag. 

Du kommer med skikkelig dårlig argumentasjon, her! 😉

Anonymkode: 915e2...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vel, hadde det ikke vrt for Jesus, så hadde det ikke blitt feiret jul eller vært noe juleferie heller...

Anonymkode: 0e21b...7e9

Ehhh. Julen er en direkte overtakelse av de norrøne feiringene så jeg føler meg ganske trygg på at vi hadde hatt en fin joleferie selv om vi ikke visste om Jesus! 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det rart det er krig i verden?

Skolegudstjeneste er et fint avbrekk i skolehverdagen. Hadde ikke hatt problem med å sende barna i moskeen eller lignende en gang i året, på samme måte som jeg synes deg er helt problemfritt å sende ungene i kirken.

Å ha respekt for, og lære om andres tro, er også viktig! 

Anonymkode: c15b5...643

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til med å viske ut alt av norske tradisjoner på grunn av noen tullete prinsipper. Fytti så forutinntatt du er mot kristne også. 

Anonymkode: ab9c1...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehhh. Julen er en direkte overtakelse av de norrøne feiringene så jeg føler meg ganske trygg på at vi hadde hatt en fin joleferie selv om vi ikke visste om Jesus! 😉

Det norrøne er visket bort og ikke enndel v det som feires, så det hadde ikke blitt joleferie. Hjelpes

Anonymkode: ab9c1...b2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er langt mer en kristen tro.

Mange av tradisjonene vi praktiserer i førjulstiden og i julen har røtter vesentlig lenger tilbake i tid enn kristendommen. Men allikevel har mange av disse tradisjonene fått ett veldig kristent preg og uttrykk. Og dessverre er det veldig mange som da tror at roten til mye er kristen.

Minstemann her vil i kirken. Eldstemann vil ikke. Begge blir hørt.

Når det er sagt mener jeg at dette må være valgfritt for foreldrene og det bør være aksept for å ikke ville gå i kirken. Eller andre forsamlingslokaler/religiøse bygg. Og det alternative opplegget mener jeg at skolen har plikt til å sørge for at er minst like matnyttig som besøket i kirken. Og ikke bare en lat assistent som tvinger ungene til å tegne nisser i seks timer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forstår virkelig ikke hvorfor man skal lage så store problemet utav alt?!?

Mine barn drar i kirken, og de er med på øvingene. De hadde også vært med på tur til moskeen om det var fast en gang i året, og alt annet de evt var så heldige å få erfare og være med på i skoletiden. Er ganske så sikker på at den ene timen de tilbringer i kirken, en gang i året, ikke skader de på noen som helst måte! Fra kirketurne i fjor, var det bussturen dit og gåturen hjem, som var det som ble fortalt om hjemme. Når jeg spurte hva de gjorde i kirken, var det «å synge» som var svaret. Nevnte ikke jesus eller gud med ett ord, men derimot snakket han mye om pepperkakene de fikk på veien tilbake til skolen, på den 45min lange gåturen.

Vi er ikke religiøse, men synes bare det er supert at barna får mange ulike opplevelser og inntrykk gjennom skolen!

Anonymkode: 7bb8e...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forstår virkelig ikke hvorfor man skal lage så store problemet utav alt?!?

Mine barn drar i kirken, og de er med på øvingene. De hadde også vært med på tur til moskeen om det var fast en gang i året, og alt annet de evt var så heldige å få erfare og være med på i skoletiden. Er ganske så sikker på at den ene timen de tilbringer i kirken, en gang i året, ikke skader de på noen som helst måte! Fra kirketurne i fjor, var det bussturen dit og gåturen hjem, som var det som ble fortalt om hjemme. Når jeg spurte hva de gjorde i kirken, var det «å synge» som var svaret. Nevnte ikke jesus eller gud med ett ord, men derimot snakket han mye om pepperkakene de fikk på veien tilbake til skolen, på den 45min lange gåturen.

Vi er ikke religiøse, men synes bare det er supert at barna får mange ulike opplevelser og inntrykk gjennom skolen!

Anonymkode: 7bb8e...5d6

Så fordi du ikke ser noe problem med dette så er det din mening at ikke andre skal det heller - og de som gjør det lager «problemer av alt»?

Inkluderende, aksepterende og storsinnet av deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52):

Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. 

Kort om saken

-mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse  

-rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet.

-sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden).

-i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken».

-alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. 

Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole.

Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. 

Noen tanker om dette?

Reagerer du like kraftig når alle blir tvunget gjennom PRIDE arrangementer ved skolen?

Anonymkode: 0f450...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 23.27):

Forkynning som fag er ikke lovlig. 

Det er fortsatt lov å besøke kirken, lære om kristendommen osv på lik linje som man lærer om andre religioner.  

Å dra frem lovparagraften på det ene skolebesøket i kirken rundt jul, ja da tenker jeg mitt.  Snakk om å være vanskelig. 

Og hvordan lærer barn kritisk tenkning om de ikke engang får høre om kristendom? 

Tar ditt barn skade av dette ene kirkebesøket? 

Jeg tror det bidrar til mer respekt og mangfold.  Det er nok flere kristne barn på skolen.  Flott at de andre barna får se deres måte å leve på. 

Anonymkode: c858d...5f2

Ser du virkelig ikke forskjell på å høre om kristendommen og det å delta i en gudstjeneste? 

Mitt barn vil ikke i kirken,  og da skal han heller ikke det. Han skal lære om hvorfor kristne feirer jul, men å sitte i kirken å bli bedt for, selv måtte be, prise med lovsang osv, det skal han ikke.

Kanskje det er på tide at alle arbeidsplasser går på gudstjeneste før jul? Siden man ikke tar skade av det mener jeg. Barn har rett på trosfrihet, akkurat som deg og meg. 

Anonymkode: d459b...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser enkelte sier de ikke ska og mener det ikke er lovlig.  Da burde barneskolen mine gikk slutte å besøke tros samfunnene for jøder,muslimer budister. De var der å overvære dems seremonier som de hadde, blir jo helt likt. Der å lære de enkelte sanger som de forskjellige steder hadde tradisjon for

.in mening ting har gått gor langt ut fra humanetikere.  De vil ikke at noen ska få.

Så får vel etter dems mening avlyse jul, avlyse påske osv. Fjerne søndager 7 dagers avbrudd uke osv. Da har de fått viljen sin 

Anonymkode: 9c7e1...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke kristen selv og tilhører heller ingen annen religion. Men må si at jeg synes det er leit hvis juleopplegget helt skal forsvinne ut av skolen fordi vi har landsmenn/kvinner som ikke er kristne. Tenker at juletradisjonene er en del av norsk kultur og at dette er en fredelig tradisjon. Kanskje man heller skal ta inn mer om andre religiøse høytider også, slik at det blir en viss balanse? At barna kjenner hverandres hyggelige sider tenker jeg er positivt. 

Anonymkode: 8c6d6...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke kristen selv og tilhører heller ingen annen religion. Men må si at jeg synes det er leit hvis juleopplegget helt skal forsvinne ut av skolen fordi vi har landsmenn/kvinner som ikke er kristne. Tenker at juletradisjonene er en del av norsk kultur og at dette er en fredelig tradisjon. Kanskje man heller skal ta inn mer om andre religiøse høytider også, slik at det blir en viss balanse? At barna kjenner hverandres hyggelige sider tenker jeg er positivt. 

«Juleopplegget» praktiseres veldig ulikt de forskjellige stedene allerede, og for noen oppleves de som belastende og utfordrende. Skal de bare måtte godta det da?

Ellers er tradisjoner så mangt. Man må ikke slutte å markere jul eller melde seg ut av alle tradisjoner fordi man ikke liker en av tradisjonene eller ikke er kristen.

Mye rundt jul har røtter lenger tilbake enn kristningen av Norge. Og enkelte «tradisjoner» som omfavnes er knapt noen år gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (35 minutter siden):

Inkluderende, aksepterende og storsinnet av deg.

Vel, dette er ikke akkurat betegnelser jeg ville brukt om ateister og HEFere i denne debatten. 

Anonymkode: 47c3b...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så får vel etter dems mening avlyse jul, avlyse påske osv. Fjerne søndager 7 dagers avbrudd uke osv. Da har de fått viljen sin 

Anonymkode: 9c7e1...0d2

Hvorfor avlyse jul? Eller noe av det andre? Mye av det du nevner har helt andre røtter en kristendom. Men kirken ønsker at man tror dette er rene kristne verdier og tradisjoner og at uten kristendommen så var livet tøft og grått. Og man jobbet sju dager i uken og feiret aldri noen ting.

Alle land og ulike kulturer har markert tiden i desember/januar i mange tusen år. Av ulike grunner. Men felles for alle er at man feirer overgangen til et nytt år. Hedensk opprinnelse var å feire sola som snur og nytt år som begynner. Kristen tro feiere Jesus’s fødsel. Disse to tingene har mye til felles.

Bønder og andre arbeidsfolk har praktisert en dag i uka med mindre arbeid i mange tusen år. Det har ulike grunner ulike steder. Men sunn fornuft tilsier at man må ha noe hvile for kroppen og trenger avbrekk fra tung bør for å være med familie, vaske kropp ++. At kristne tok dagen for å bruke den til kirkegange er både naturlig og praktisk. Men det var ikke Gud som fant opp dette (selv om boka skal ha deg til å tro det).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt tragisk at alt kulturelt og identitetsskapende skal viskes ut fordi det ikke treffer alle. 

Hadde jeg flyttet til et annet land, hadde jeg prøvd å bli kjent med kulturen der. 

Det handler jo om respekt og åpenhet. 

Helt innafor å ha påmelding til aktiv deltagelse i gudstjeneste. Jeg hadde nok heller ikke vært helt komfortabel med å aktivt delta i bønnen i en moské. Men å lære i forkant hva som skjer der, lytte til og prøve å høre på sanger og kanskje lær litt. Helt innafor. 

Et samfunn som synes russesanger er greit mens julesanger er feil, tenker jeg er et samfunn på ville veier. La oss omfavne den delen av jula som er inkluderende, hyggelig og fellesskap. Selvfølgelig skal skolen få kjøre på med den biten! 

Hvordan vil dere egentlig den norske skolen skal være? En grå klump uten innslag av tradisjoner og kultur? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er et kristent land selv om alle ikke er troende. Man ser ikke at andre land fjerner skolegudstjenester o.l selv om noen innbyggere er buddhister, muslimer eller hinduer. 

Så hvorfor skal Norge gjøre det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (8 minutter siden):

Norge er et kristent land selv om alle ikke er troende. Man ser ikke at andre land fjerner skolegudstjenester o.l selv om noen innbyggere er buddhister, muslimer eller hinduer. 

Så hvorfor skal Norge gjøre det?

Det er funnet spor av bosetninger i Norge fra ca 10.000 år siden. Kristningen av Norge startet for ca 1.000 år tilbake. Og det gjør Norge kun kristent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jo i hovedsak ateistene som gjør et stort nummer av hvor fælt det er at ungene synger julesanger på skolen. Ikke muslimene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 19.00):

Ser ærlig talt ikke problemet, de som ikke ønsker at ungen skal delta har da et alternativt opplegg... 🤷

Det er opptil flere problemer med "alternativt opplegg". 

En ting er at ungen blir "utenfor". Noen steder er det bare de "rare" som ikke blir med i kirken. Det "alternative opplegget" bærer ofte preg av å være svært lite gjennomtenkt og bare rasket sammen som rein oppbevaring av "de vanskelige" som ikke blir med i kirken. 

Det er ikke så lett å være de som nekter barnet å være med i kirken om "alle andre" skal der, og det bare er de "rare" ungene som ikke blir med. Skal man gjøre barnet sitt til en av "de rare", en som er utenfor? 

På vår skole har de også vridd seg unna dette med at forkynnelse ikke er lov, med å starte "invitasjonen" til gudstjenesten med at det er et "generelt opplegg i tråd med livssynsundervisningen" eller noe sånt svada... Men det ER en faktisk gudstjeneste, og da ER det forkynnelse.

Jeg synes det er en uting. Vi har valgt å ri rundt på kjepphesten vår og melde ungen på det alternative opplegget... 

Anonymkode: 45fd1...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...