Gå til innhold

Skolegudstjeneste og påtvunget øving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. Skolen skal tilby et likeverdig alternativ for de som ikke ønsker å delta.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken»

Tilbud om deltakelse høres for meg ut som "de som ønsker melder seg på", ikke "de som ikke ønsker må melde seg av". Og det er jo slik de fleste invitasjoner pleier å fungere, eller?

Merkelig fenomen med alle som hevder de ikke er kristne, men allikevel synes det er veldig viktig at andre ikke-kristne sender barna sine i kirka.

Religion er som leketøy, og folk må gjerne leke med sin favoritt og dele den med andre som liker det samme, men å påtvinge leken på andre hører ikke hjemme noe sted.

Anonymkode: 9f45b...e10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole.

Skolegudstjenesten er ikke forkynning, det er derfor det er lovlig ifølge juristene. Kristendommen er norsk kultur og tradisjon og må ivaretas, ingen tar skade av å gå i kirken

Anonymkode: e71da...5da

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skolegudstjenesten er ikke forkynning, det er derfor det er lovlig ifølge juristene. Kristendommen er norsk kultur og tradisjon og må ivaretas, ingen tar skade av å gå i kirken

Feil. Skolegudstjeneste er forkynning og det er derfor man har lov å «melde seg av». 

Anonymkode: 915e2...e54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feil. Skolegudstjeneste er forkynning og det er derfor man har lov å «melde seg av». 

Kilde?

Anonymkode: 54fb9...557

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal få fritak for øving.

Retten til fritak gjelder også for øving og andre forberedelser til skolegudstjenester og skoleavslutninger. Skolens undervisning og aktiviteter skal ikke være forkynning. Det står i opplæringsloven § 14-5.

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/skolegudstjenester/

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hobbyjurister og Humanetikerne tolker "forkynning" feil her. Ser man på lovarbeidet i Storitnget og diverse saksdokumenter ,er det nokså åpenbart at en julegudstjeneste ikke er å forstå som "forkynnning".

Anonymkode: 41716...c0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La Luna skrev (9 minutter siden):

De skal få fritak for øving.

Retten til fritak gjelder også for øving og andre forberedelser til skolegudstjenester og skoleavslutninger. Skolens undervisning og aktiviteter skal ikke være forkynning. Det står i opplæringsloven § 14-5.

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/skolegudstjenester/

Veldig bra info! 👍

På skolene skal det tilbys alternativt opplegg, slik at de som ikke ønsker å delta på f.eks. skolegudstjenesten, skal slippe det.

Anonymkode: f6936...9c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så burde skolegudstjenesten vært ute av skolen for lengst. Skolen skal være livssynsnøytral og fri for forkynning. Vi lærer om religion, og særlig kristen tradisjon i KRLE-faget. Det er selvsagt naturlig å lære om jul og hvorfor vi feirer det i i desember. Gjerne med et besøk i krika som en del av undervisningen. Men å delta på gudstjeneste er noe man gjør på fritiden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kilde?

Anonymkode: 54fb9...557

Sunn fornuft og retningslinjene fra udir.no/skolegudstjeneste.

Jeg tror at de på toppen ønsker at skolegudstjenester skal få fortsette, (eller de tør ikke ta avgjørelsen om å avslutte den?), derfor setter de inn klausul på at de som har religiøse, eller andre innvendelser mot å delta kan be om fritak.

Retningslinjene er tydelig på at skolegudstjenesten IKKE hører under Krle-faget, fordi gudstjenester er forkynning. Elever er også fritatt øving.

(Jeg kan helt ærlig ikke forstå at noen helt seriøst mener at en gudstjeneste ikke er forkynning?!)

Ingen elever kan be om fritak fra kompetansemålene i krle, hvorfor er det lov å be om fritak fra gudstjenester? You do the math. 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hobbyjurister og Humanetikerne tolker "forkynning" feil her. Ser man på lovarbeidet i Storitnget og diverse saksdokumenter ,er det nokså åpenbart at en julegudstjeneste ikke er å forstå som "forkynnning".

Spør en prest om hen mener hen forkynner i en gudstjeneste, eller ikke. Post gjerne svaret her. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, du lyver! 😂

Klippet fra Den Norske kirke:

«En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende. Dermed gis rett til fritak, og et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta skal tilbys av skolen.»

Dennorskekirke/skolegudstjenester 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, hva man skal bruke energi på. Og nei- jeg er verken kirkegjenger eller medlem i statskirken. Men når jeg ser at temaet «hører kristne julesanger» engang blir tatt opp..hadde dette bare vært det verste barn hører (og ser)..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52):

Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. 

Kort om saken

-mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse  

-rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet.

-sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden).

-i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken».

-alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. 

Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole.

Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. 

Noen tanker om dette?

Jeg regner med at dere ikke feirer jul heller ts? Altså siden dere ikke er kristene?

Anonymkode: 5a962...356

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg regner med at dere ikke feirer jul heller ts? Altså siden dere ikke er kristene?

Mine barn går i skolegudstjenester, jeg personlig har ingen problem med å sende mine barn. Det jeg derimot ikke liker er å se utenforskapen av å bringe religion inn i skoletiden. Barn blir splittet med bakgrunn i religion. Skolen skal være inkluderende, noe en skolegudstjeneste ikke er. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så man kan ikke feire jul uten å være kristen, bestemmer du? Dette oppgulpet her kommer du ikke langt med!

Jula tok over den hedenske tradisjonen jolablot for at de påtvunget nykristne skulle godta historien om å feire jesu fødsel. Men du vet at jesus ikke ble født 24.desember, sant? Om ikke; Google og les deg opp. 

Og du vet at juletre ikke akkurat har noe med kristendommen å gjøre, sant?

Og du skjønner vel at man kan gi julegaver som en fin tradisjon uten å være kristen, sant? Eller kanskje du lever i den tro at å gi store, dyre gaver til kreti og pleti tilhører kristendommen?

Hva med svineribbe/pinnekjøtt/grør/marsipan? Kun kristne som skal spise akkurat det? Står det noe i Bibelen om at akkurat det skal spises 24.desember? 

Vær så vennlig å gi meg kilder om du har. Om ikke, slutt med sånne oppgulp uten rot i virkeligheten. 😉

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Feil: "Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. Skolen skal tilby et likeverdig alternativ for de som ikke ønsker å delta."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så man kan ikke feire jul uten å være kristen, bestemmer du? Dette oppgulpet her kommer du ikke langt med!

Jula tok over den hedenske tradisjonen jolablot for at de påtvunget nykristne skulle godta historien om å feire jesu fødsel. Men du vet at jesus ikke ble født 24.desember, sant? Om ikke; Google og les deg opp. 

Vi feirer Jesu fødsel, ikke solsnu som hedningene feiret midt i desember som ikke har noe med julen å gjøre.

Er du ikke kristen bør du la være å feire jul og heller gå på jobb som vanlig, og ikke snylte på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52):

Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. 

Kort om saken

-mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse  

-rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet.

-sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden).

-i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken».

-alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. 

Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. 

Noen tanker om dette?

Vel, hadde det ikke vrt for Jesus, så hadde det ikke blitt feiret jul eller vært noe juleferie heller...

Anonymkode: 0e21b...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Feil: "Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. Skolen skal tilby et likeverdig alternativ for de som ikke ønsker å delta."

Og det likeverdige tilbudet er til KUN fordi skolegudstjenester er forkynning. Hadde det ikke vært forkynning så hadde alle måtte delta. Til og med den norske kirke skriver det på sine sider. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...