Gå til innhold

Hvordan klage på feil på bolig etter boligkjøp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt min første bolig og har nå oppdaget feil på det elektriske anlegget. 
Virker som om for mye er koblet på den ene sikringen, som gjør at sikringen går hele tiden (etter ca 1 minutt). 
Jeg sover derfor på kaldt soverom fordi sikringen går om jeg kobler til panelovnen (fulgte med huset)..

Hvordan og til hvem klager jeg? 

Har boligkjøperforsikring.

Anonymkode: 5b0ca...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sover derfor på kaldt soverom fordi sikringen går om jeg kobler til panelovnen (fulgte med huset)..

Sikker på at det ikke er noe galt med panelovnen?

Anonymkode: 94795...dee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sikker på at det ikke er noe galt med panelovnen?

Anonymkode: 94795...dee

Nei, det er jeg ikke helt sikker på, men har opplevd at samme sikring går uten at denne panelovnen er koblet til også så regner med det. 

Til eksempel må jeg koble ut varmeovnen i pumpehuset før jeg pumper opp mer vann, for om både pumpe og ovn er koblet til går sikringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er feil på det elektriske anlegget? Eller setter du på mer effekt enn sikringen er tåler?

Anonymkode: 6214b...c58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok desverre ikke så langt hvis det bare er en sikring som ryker som er problemet. Av erfaring er boligkjøperforsikring noe herk. Og i følge avhendingsloven må du dekke 10 000 av kostanden selv. Hvis det kun er en sikring som er problemet er det nok like greit å bare få en elektriker til å bytte den….

Anonymkode: ec758...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, det er jeg ikke helt sikker på, men har opplevd at samme sikring går uten at denne panelovnen er koblet til også så regner med det. 

Til eksempel må jeg koble ut varmeovnen i pumpehuset før jeg pumper opp mer vann, for om både pumpe og ovn er koblet til går sikringen..

Hva sier takstrapporten og egenerklæringen om det elektriske anlegget da? Har det TG1, 2 eller 3? ER det å forvente at det er for lite kapasitet i de gamle kursene? 

Men du har altså problemer med utendørskursen som betjener brønnen, og du har for lite kapasitet på kursen på soverommet? Hvilke andre områder i huset dekkes av sikringen til soverommet? 

Har du vurdert å engasjere en elektriker for å ta en gjennomgang av det elektriske anlegget i huset?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det sist tatt el-kontroll av huset?
Har selger bodd på eiendommen de siste årene? 

Hva er på den kursen utenom panelovnen? 

Anonymkode: 289f2...b3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på elektrisitet, men tenker at det å åpen sikringsskapet og se på mengden som er tilknyttet enkeltsikringer faktisk kan sies å ligge innenfor kjøpers undersøkelsesplikt når man er på visning. Du kan nok få problemer med å få gjennomslag for at dette er en skjult mangel. Og er boligen av eldre dato, så ligger det nok også innenfor det man må forvente å skulle oppgradere selv.

Som noen spør: har dette blitt bemerket i tilstandsrapporten?

Anonymkode: 10c83...276

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke så mye peiling på elektrisitet, men tenker at det å åpen sikringsskapet og se på mengden som er tilknyttet enkeltsikringer faktisk kan sies å ligge innenfor kjøpers undersøkelsesplikt når man er på visning. Du kan nok få problemer med å få gjennomslag for at dette er en skjult mangel. Og er boligen av eldre dato, så ligger det nok også innenfor det man må forvente å skulle oppgradere selv.

Joda, men jeg vil jo si at det enda sterkere er selgers opplysningsplikt dersom det er en kjent feil med el anlegget. Nå sier ikke jeg at det nødvendigvis er noe feil, men dersom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei det kan det ikke sies å være, det er det absolutt dummeste jeg har hørt. Herregud så mye dumt som skrives her.

Anonymkode: 658e4...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...