AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har vill panikk foran nasjonal eksamen i sykepleie på onsdag. Dette går aldri bra. Hvordan føler du deg foran eksamen, og hva gjør du nå? Har du strøket før? Anonymkode: 40e04...33b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg føler meg helt krise talentløs før eksamen, men det har i de siste årene alltid gått bra. Var gjennom helvete med nasjonal deleksamen for noen år siden selv og sett i etterpåklokskapens lys så var jeg svært godt forberedt - men jeg følte jeg ikke kunne nok og var kjempenervøs. Jeg vet noen synes det er bullshit med Dunning-Kruger effekten, men den beskriver min situasjon godt: Jeg starter et emne og har masse selvtillit. Dette er interessant, jeg har litt forkunnskaper, jeg forstår forelesning - easy peasy. (Kjent som toppen av Mount Stupid i Dunning-Kruger grafen) Så begynner jeg å kjempe med oppgaver og pensum litt lengre inn i semesteret, møter teorier og formler jeg må jobbe hardt for å begripe og kanskje ikke begriper før jeg har jobba hardt.. Da begynner jeg å føle meg dum. Så nærmer eksamen seg og jeg leser, pugger, øver og skriver notater og gjør alt perfekt etter boka og da begynner stoffet og sitte. Men det er nå jeg innser at dette faget er uendelig mye større enn emnet jeg studerer. Og da har jeg panikk fordi dette pensum jeg begynner å kjenne godt, det føles overfladisk og banalt. Og det gir meg svært liten tro på meg selv... Også går det veldig bra, fordi kunnskapene mine er gode nok til eksamen, de er bare ikke gode nok til å bli professor i faget ennå. Det er min faglige innsikt som begynner å bre seg og forstår mer - og forstår at jeg mangler mange biter av puslespillet - og det ødelegger meg hver. Eneste. Eksamen. Hver eksamensperiode har jeg som mål å bare bestå, tenker at det går til helsike og at nå stryker jeg.. Og I nesten alle tilfeller ender det med en A jeg har jobbet knallhardt for. Den dårlige følelsen kan være faglig innsikt, er det jeg prøver å si. Øv, fortsett å øve. Og sov godt natt til onsdag. Les oppgavene nøye og når du er ferdig så gå over svarene. Gå over de du er selvsikker på også. Det kan være skrivefeil selv om du var veldig trygg i oppgaven. Har du tid så sjekk fortegn og desimaler og at du har svart riktig på spørsmålene. Anonymkode: ca087...c4b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 9. desember 2024 #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har alltid hatt kraftige eksamensnerver, uansett om jeg er godt forberedt. Tenker det betyr at jeg er skjerpet og tar det alvorlig. Prøv å få en god natts søvn natta før eksamen, planlegg god matpakke. Vær innstilt på å sitte tida ut! Disponer tida mellom oppgavene godt og se over så langt det er tid Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå