Gå til innhold

Anbefal meg gratis PC-spill/mobilspill

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt veldig lite i live mitt. Hadde Donkey Kong Jr. som jeg spilte mye, senere introduserte en venn meg til Riven, som vi spilte sammen. Og på en mobil jeg hadde for noen år siden spilte jeg Eon the Dragon. Alle disse har jeg likt, kan du anbefale meg noe på grunnlag av det?

Anonymkode: 661d7...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt:

Dette er jo tre spill som har svært lite (eller ingenting) til felles annet enn at de tegner grafikk til en skjerm, så det er vanskelig å finne noen sjangermessig fellesnevner her. Hvertfall to av dem var heller ikke var gratis når de kom.

Men hvis du vil finne frem til anbefalte spill, ville jeg kanskje begynt å google "top 100 games of all time", eller du kan søke per konsoll "Best NES games of all time", eller per sjanger "Best point-and-click adventure games" etc. Kanskje du ved å spille flere spill oppdager et spillselskap du liker, og da kan du eksempelvis søke etter "best games by LucasArts".

Teknisk babbel:

På en pc i dag kan du jo emulere stort sett alt av spillkonsoller. Emulering er i seg selv lovlig, men å laste ned spill man ikke eier er ikke det, selvom det er lett å finne ved et raskt google søk.

Siden du nevner Donkey Kong jr. kunne du f.eks lastet ned NEStopia som er en NES emulator, og lastet ned en ROM av nevnte spill - gitt at du har spillet stående i hylla di, selvfølgelig, wink wink.

Du kan også laste ned Duckstation, som er en PlayStation 1 emulator, for å spille Riven, eller Myst, som er utviklet av samme folka. Igjen trenger du en ROM av spillet du skal spille.

Det finnes også emulatorer for å få DOS-spill til å fungere på nyere maskiner. ScummVM til alt av eventyrspill fra 80 og 90-tallet (Myst, Riven, Monkey Island, kings quest, space quest, den lengste reisen, Grim Fandango) og DosBOX til alt annet.

Steam er et program du kan bruke for å laste ned spill. Der finner du alle prisklasser, inkludert gratis.

En annen er GOG (good old games) som fokuserer på å få gamle klassikere til å fungere på nyere windows-versjoner.

Du kan også sjekke myabandonware.com for å laste ned spill som ikke lenger gis ut noe sted, men de kan være tricky å få til å kjøre på moderne maskiner (du må kanskje bruke ScummVM, DosBOX, eller annet). De linker gjerne videre til GOG hvis det allerede finnes en betalt versjon som er fikset for moderne Windows.

Bare send en PM hvis du trenger hjelp med noe av dette ✌️

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Generelt:

Dette er jo tre spill som har svært lite (eller ingenting) til felles annet enn at de tegner grafikk til en skjerm, så det er vanskelig å finne noen sjangermessig fellesnevner her. Hvertfall to av dem var heller ikke var gratis når de kom.

Men hvis du vil finne frem til anbefalte spill, ville jeg kanskje begynt å google "top 100 games of all time" eller sånt, eller du kan søke per konsoll, eller per sjanger ("Best NES games of all time", "Best point-and-click adventures") etc. Kanskje du ved å spille flere spill oppdager et spillselskap du liker, og da kan du eksempelvis søke etter "best games by LucasArts".

Teknisk babbel:

På en pc i dag kan du jo emulere stort sett alt av spillkonsoller. Emulering er i seg selv ikke ulovlig, men å laste ned spill man ikke eier er ikke det, selvom det er lett å finne ved et raskt google søk.

Siden du nevner Donkey Kong jr. kunne du f.eks lastet ned NEStopia som er en NES emulator, og lastet ned en ROM av nevnte spill - gitt at du har spillet stående i hylla di, selvfølgelig, wink wink.

Du kan også laste ned Duckstation, som er en PlayStation 1 emulator, for å spille Riven, eller Myst, som er utviklet av samme folka. Igjen trenger du en ROM av spillet du skal spille.

Det finnes også emulatorer for å få DOS-spill til å fungere på nyere maskiner. ScummVM til alt av eventyrspill fra 80 og 90-tallet (Myst, Riven, Monkey Island, kings quest, space quest) og DosBOX til alt annet.

Steam er et program du kan bruke for å laste ned spill. Der finner du alle prisklasser, inkludert gratis.

En annen er GOG (good old games) som fokuserer på å få gamle klassikere til å fungere på nyere windows-versjoner.

Du kan også sjekke myabandonware.com for å laste ned spill som ikke lenger gis ut noe sted, men de kan være tricky å få til å kjøre på moderne maskiner (du må kanskje bruke ScummVM, DosBOX, eller annet). De linker gjerne videre til GOG hvis det allerede finnes en betalt versjon som er fikset for moderne Windows.

Bare send en PM hvis du er trenger hjelp med noe av dette ✌️

Dette var veldig mye svar som du brukte tid på, så beklager at jeg ikke vil gå så seriøst til verks.

Jeg trenger ikke akkurat de spillene, er bare ute etter noe lignende som hvert av de spillene gratis på PC.

Anonymkode: 661d7...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...