Gå til innhold

Påstand: Folk som hater julen er egentlig deprimerte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet om folk som ikke er glad i julemat, ikke har så mye til overs for kjøpepress og gaveshopping og derfor ikke er glad i julen. Dvs h*n feirer ikke julen mer enn som et par fridager. Men som ellers nyter livets gleder . Tror ikke sjekken på depresjon innebærer et punkt om julehating ! 

Anonymkode: ceb2c...eea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er koselig med en del som kommer med julen, med lys, bakst og god mat. Men jeg feirer ikke jul på vanlig vis.

Jeg orker ikke maset om gaver. Jeg vil ikke ha masse ting jeg ikke har bruk for, og jeg vil heller ikke gi masse greier som andre ikke har bruk for.

Jeg har i flere år feiret på fjellet med ekskjæresten, selv i ung alder. Jeg har også feiret alene, men sammen med en venn på videochat under middagen. Vi skulle egentlig feire sammen, men vennen min fikk corona.

Jeg har ikke mangel på familie (og andre venner) og svigerfamilie som har invitert meg på feiring.

Jeg blir sliten av at man skal skal ha det "så innmari koselig". Det føles feil for meg. Jeg orker ikke å late som at jeg blir glad for å få et par shotteglass med julemotiv.

Ja, jeg har hatt flere julefeiringer som jeg har oppfattet som stressende som barn. Og det har vært litt heftigere diskusjoner rundt bordet.

Det kan ha formet meg, men det betyr ikke at jeg er deprimert. Jeg har sagt til familien at det er uaktuelt for meg å feire med dem. Jeg kunne ha vært åpen for det hvis vi sluttet med gaver, eller kun hadde "secret santa" mellom oss voksne. Det hadde gitt meg mer glede. Jeg er glad i ting, men jeg kan heller kjøpe dem selv.

Kjøpe for å kjøpe er en uting.

Hilsen K33

Anonymkode: 00d75...90a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er koselig med en del som kommer med julen, med lys, bakst og god mat. Men jeg feirer ikke jul på vanlig vis.

Jeg orker ikke maset om gaver. Jeg vil ikke ha masse ting jeg ikke har bruk for, og jeg vil heller ikke gi masse greier som andre ikke har bruk for.

Jeg har i flere år feiret på fjellet med ekskjæresten, selv i ung alder. Jeg har også feiret alene, men sammen med en venn på videochat under middagen. Vi skulle egentlig feire sammen, men vennen min fikk corona.

Jeg har ikke mangel på familie (og andre venner) og svigerfamilie som har invitert meg på feiring.

Jeg blir sliten av at man skal skal ha det "så innmari koselig". Det føles feil for meg. Jeg orker ikke å late som at jeg blir glad for å få et par shotteglass med julemotiv.

Ja, jeg har hatt flere julefeiringer som jeg har oppfattet som stressende som barn. Og det har vært litt heftigere diskusjoner rundt bordet.

Det kan ha formet meg, men det betyr ikke at jeg er deprimert. Jeg har sagt til familien at det er uaktuelt for meg å feire med dem. Jeg kunne ha vært åpen for det hvis vi sluttet med gaver, eller kun hadde "secret santa" mellom oss voksne. Det hadde gitt meg mer glede. Jeg er glad i ting, men jeg kan heller kjøpe dem selv.

Kjøpe for å kjøpe er en uting.

Hilsen K33

Man kan gi bort opplevelser eller gavekort på en aktivitet. Må ikke være fysiske ting. 

Anonymkode: 2e68b...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ser her på KG at mange som ikke liker jul kommer fra dysfunksjonelle familier med mye problemer og høyt konfliktnivå. Jul forbindes med krangling om hvem/hva/hvor, problemer med å være sammen over flere dager osv. Har også lest her at flere av de som har et slikt forhold til jula også har sosial angst osv. Så kanskje du har litt rett i påstanden din. Men det er neppe forskning på dette.

Anonymkode: 47d11...c87

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det har du sikkert rett i. Mange bærer på dårlige minner som handler om alkoholmisbruk og sur stemning mellom far og mor.

Anonymkode: b2568...42d

Men det er noe annet enn det trådstarter hevder. Jeg har store problemer med julen på grunn av ting i min barndom, men jeg er ikke deprimert og har heller ikke en generell negativ innstilling til alt som er hyggelig

Anonymkode: 7212f...4d8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man kan gi bort opplevelser eller gavekort på en aktivitet. Må ikke være fysiske ting. 

Anonymkode: 2e68b...b86

Absolutt, men jeg kan ikke diktere hva andre skal kjøpe til meg. Og ikke alle ønsker seg gavekort eller bruker det heller. Har vært borti å gi gavekort, og at det ikke har blitt brukt. Det er sløs av penger.

Så personlig så vil jeg heller gi noe ordentlig og gjerne dyrere, enn smågaver her og der, som ikke en gang blir brukt.

Syns gaver i hverdagen eller bursdager er bedre, for da er det ikke så mange å handle til om gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor har i alle år vært et helvete hele jula, med mindre hun er full. SOm barn startet jeg å grue meg i begynnelsen av desember, og har i voksne år jobbet så mye i jula jeg kan. 
Jeg forstår andre har det hyggelig, jeg elsker å være i gatene i førjulstida, alle er glade , og det er en spenning i lufta. Men selva jula hater jeg. Og jeg er ikke deprimert. 

Anonymkode: c7b11...420

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 15.38):

Julen er den eneste tiden på året en må like hvis ikke får en en haug av karakteristiske ting slengt etter seg. Det er drøssevis av mennesker som ikke liker sommeren og klager og syter og laget 500 tråder på kg om det hver eneste sommer, men liker en ikke julen, da er en deprimert, grinc, sur, forferdelig, osv. Det er helt absurd i seg selv. 

Ikke alle liker julen, en må ikke like alt her i livet. Det gjør deg ikke syk, det gjør deg menneskelig. 

Anonymkode: 79c17...041

Jeg for min del tenker vel at det er en del overlapping av de som ikke liker sommeren og de som ikke liker jula. Skal vi si at halvparten av disse er de samme folka? Tror ikke nødvendigvis at de er deprimerte, men at de har sitt som de sliter med.

Anonymkode: 1de4e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 9.12.2024 den 17.11):

Nei det er tydelig 😏 Hva med å bryte mønsteret, og bestemme seg for å ha fine juler fra nå av? 
Hilsen ei som ikke fikk lov å feire i det hele tatt som barn. 

Selvfølgelig ☺️ Jeg tror julen i år blir det. Har kjempelyst på traditionell norsk julemat 🤤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 14.10):

…og har generelt en negativ innstilling til hyggelige ting i livet - og skjønner ikke selv hvor mye det påvirker og ødelegger gleder i livet for folk rundt dem. 

Tar jeg feil? Nei. 

Anonymkode: 5260f...e2c

Jeg er ikke så glad i julen, og jeg vil ikke si det er fordi jeg er deprimert eller har en negativ innstilling til hyggelige ting i livet, men fordi julen rett og slett ikke er så hyggelig for meg fordi jeg ikke har noen i livet mitt å feire en hyggelig jul sammen med. De eneste jeg har å feire jul med er familie som jeg dessverre ikke har noe godt forhold til, så det er mer slitsomt og leit enn hyggelig. Hadde jeg hatt noen hyggelige mennesker å feire med, så hadde jo julen blitt noe positivt.

Anonymkode: bf55a...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hater jul grunnet minner fra tiden med vold. 

Er ellers en særdeles sprudlende person og finnes ikke deprimert.

Snodig påstand. 

Anonymkode: eff7e...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 14.10):

…og har generelt en negativ innstilling til hyggelige ting i livet - og skjønner ikke selv hvor mye det påvirker og ødelegger gleder i livet for folk rundt dem. 

Tar jeg feil? Nei. 

Anonymkode: 5260f...e2c

Jo du tar feil. Det finnes mennesker som synes plastjuletrær, Harrystaker i vinduet, røde-grønne-hvite støvsamlere (julepynt) på alle flater, påtvungent fleretimers samvær med mennesker man helst vil møte kun en time av gangen, ikke er attraktivt. De kan føle de kaster bort tiden og energien sin, og heller ville ha brukt tid og energi på noe de har glede av. Folk er forskjellige. Din stempling av mennesker som har andre preferanser enn deg som "deprimerte" sier lite om dem, og mye om deg. Jeg har gode venner som elsker alt som er jul, og gode venner som har stikk motsatt mening. Jeg liker dem alle. Hvorfor være så bombastisk og totalitær? Tåler du ikke at andre har andre preferanser enn deg? Hyggelig for deg kan være mareritt for andre; trenger ikke være deprimert for å foretrekke noe annet. Ta folk som de er.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...