Gå til innhold

Påstand: Folk som hater julen er egentlig deprimerte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

…og har generelt en negativ innstilling til hyggelige ting i livet - og skjønner ikke selv hvor mye det påvirker og ødelegger gleder i livet for folk rundt dem. 

Tar jeg feil? Nei. 

Anonymkode: 5260f...e2c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En negativ innstilling til « hyggelige ting her i livet «.. så nå bestemte du hva som er hyggelig for alle, og at alle har det hyggelig i julen . Hva er definisjonen av og « hate» ? Hvem er det som påvirker og ødelegger gleder i livet ditt? Det må jo være noen veldig nær deg, siden du lar deg påvirke. Vet du hvorfor vedkommende « hater « julen? 

Anonymkode: d2c70...063

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tydelig deprimert og vært det konstant i tiår... Fordi jeg ikke er glad i jul.

Julestemning for meg ble ødelagt av jobb på kjøpesenteret.... Og mas om jul, kjøpehysteri med mer....

Det er så mange andre ting jeg finner glede i ellers i året, som får det til å krible innvendig.

Men jeg er nok likevel deprimert siden jula ikke er min greie 🤣

Å like jul er lik ikke deprimert...  Skulle likt deg si det til deprimert som finner glede i jul og kun jul....

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil, og trenger å få hodet ut av egen ræv. 

Depresjon er en faktisk sykdom. 

Å ikke like jul og det DU synes er "hyggelig" er ikke å ha en sykdom. 

For hva som er "hyggelig" er faktisk personlig preferanse. Jeg kan ikke fordra "fest og moro" - for meg er det slitsomt og stressende og dritt.

Det at noen ikke liker det samme som du liker, betyr ikke at det er noe galt med dem. Det er vel heller den som klarer å vokse opp og faktisk tro noe sånt som har et problem. 

Anonymkode: 8fde3...7aa

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kronisk depressiv lidelse, og jeg elsker julehøytiden 😅

Anonymkode: 1e37e...83e

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle har en hyggelig jul og julefeiring. 

Og for mange er det helt motsatt av hva du påstår, det er ikke dem som påvirker andre negativt, men heller de som er omgitt av andre folk som gjør julen til en lite trivelig høytid.

Anonymkode: 6620c...a68

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle som ikke liker det samme som meg er deprimerte"? 

Du ser virkelig ikke hvordan sorg og vanskelige familierelasjoner kan bli forsterket av julen?

At mange er lei av de som kun nyter det materialistiske ved julen og driter i tradisjoner? Press om konsumerisme fra bedrifter som starter i september? At mange har mistet evnen til å vente på noe godt, så den lite miljøvennlige plastikken lyser i hele huset fra oktober?

Jeg liker den tradisjonelle julen med advent, Lucia, og å pynte treet lille julaften, for så å ha julen når den opprinnelig er, som ikke innebærer å kaste den ut fordi jeg selv startet for tidlig og er lei allerede i romjulen.

Anonymkode: 9db97...d66

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har mest rett i den påstanden. Gjelder ikke alle selvsagt. Det er også en stor gruppe med nyfrelste miljøfanatikere som tror at alt som er kos forurenser. Men de er også depressive av natur.

Anonymkode: b2568...42d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her på KG at mange som ikke liker jul kommer fra dysfunksjonelle familier med mye problemer og høyt konfliktnivå. Jul forbindes med krangling om hvem/hva/hvor, problemer med å være sammen over flere dager osv. Har også lest her at flere av de som har et slikt forhold til jula også har sosial angst osv. Så kanskje du har litt rett i påstanden din. Men det er neppe forskning på dette.

Anonymkode: 47d11...c87

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!
For all del, mange nyanser og ulike opplevelser, det skjønner jeg jo!

Men når man allerede selv prøver så godt man kan å ha det bra i livet og unngå tunge tanker, er det så utmattende og demotiverende å ha folk rundt seg som «helst ikke vil kjøpe gaver» (og nei, jeg forventer ikke store dyre ting!!), som hater julemat og juletre og julepynt… man orker jo ikke til slutt!

Er så dårlig gjort å ødelegge andres glede, hvorfor er det så vanskelig å se at det å gjøre andre glad og oppmuntre andre i deres gleder kan være vel så givende som å sitte og surmule og trekke andre ned? Jeg skjønner bare ikke hvorfor man VIL bli i den negative tankegangen? Det er jo et aktivt valg man tar! (Til alle dere som kommer til å protestere på dette - JO DE FLESTE TING MAN SIER OG GJØR ER VALG MAN TAR) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser her på KG at mange som ikke liker jul kommer fra dysfunksjonelle familier med mye problemer og høyt konfliktnivå. Jul forbindes med krangling om hvem/hva/hvor, problemer med å være sammen over flere dager osv. Har også lest her at flere av de som har et slikt forhold til jula også har sosial angst osv. Så kanskje du har litt rett i påstanden din. Men det er neppe forskning på dette.

Anonymkode: 47d11...c87

Det har du sikkert rett i. Mange bærer på dårlige minner som handler om alkoholmisbruk og sur stemning mellom far og mor.

Anonymkode: b2568...42d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshot_20241209_153346_SamsungInternet.thumb.jpg.5e72f0f4335611d0c95b5510c0b73e58.jpg

Julen er den eneste tiden på året en må like hvis ikke får en en haug av karakteristiske ting slengt etter seg. Det er drøssevis av mennesker som ikke liker sommeren og klager og syter og laget 500 tråder på kg om det hver eneste sommer, men liker en ikke julen, da er en deprimert, grinc, sur, forferdelig, osv. Det er helt absurd i seg selv. 

Ikke alle liker julen, en må ikke like alt her i livet. Det gjør deg ikke syk, det gjør deg menneskelig. 

Anonymkode: 79c17...041

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reddhara skrev (2 minutter siden):

TS her!

Men når man allerede selv prøver så godt man kan å ha det bra i livet og unngå tunge tanker, er det så utmattende og demotiverende å ha folk rundt seg som «helst ikke vil kjøpe gaver» (og nei, jeg forventer ikke store dyre ting!!), som hater julemat og juletre og julepynt… man orker jo ikke til slutt!

Er så dårlig gjort å ødelegge andres glede, hvorfor er det så vanskelig å se at det å gjøre andre glad og oppmuntre andre i deres gleder kan være vel så givende som å sitte og surmule og trekke andre ned? Jeg skjønner bare ikke hvorfor man VIL bli i den negative tankegangen? Det er jo et aktivt valg man tar! (Til alle dere som kommer til å protestere på dette - JO DE FLESTE TING MAN SIER OG GJØR ER VALG MAN TAR) 

Pynt så mye du vil, gled deg over jul så mye du vil, bare ikke tvinge andre til det samme.

Og ang gaver, veldig ofte er den egentlige forklaringen på å ikke ville gi gaver, at man faktisk ikke har råd til det. For noen er økonomien veldig trang året rundt. Ikke bare "nå var det litt snevert", men en kamp for å få det til å gå rundt hver eneste mnd.

Dvs selv billige ting er en stor belastning.

Gi gaver fordi du vil gi gaver, ikke av forventinger om å få gave tilbake. Da vil du nok oppleve mer glede ved det også.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk hode ut av egen ræv ts. Du har godt av å trekke litt frisk pust og se litt annet enn deg selv.

Anonymkode: bdb65...55b

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reddhara skrev (4 minutter siden):

TS her!

Men hvorfor skal man påtvinge andre noe de ikke har glede av? 
Må du invitere noen på julemat når du vet at de ikke liker det? 
Hvis noen ikke vil være med på gavehysteriet, hvilken glede får du av å påtvinge dem det uansett? 

Mange misliker julen nettopp fordi det er ett press fra alle kanter om fråtsing, julegaver og julepynt, og at man blir påtvungen andre sine tradisjoner. 

Anonymkode: 6620c...a68

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

…og har generelt en negativ innstilling til hyggelige ting i livet - og skjønner ikke selv hvor mye det påvirker og ødelegger gleder i livet for folk rundt dem. 

Tar jeg feil? Nei. 

Påstand. Mange mennesker hater julen fordi det innebærer at de må omgås bastante bedrevitere som suger gleden ut av enhver setting.

Anonymkode: 7212f...4d8

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det høres forferdelig trist ut å ikke like julen.

Selv er jeg godt voksen, og har ikke en gang barn, og elsker julen. 

Anonymkode: ae138...d2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innledet med en ganske skarp påstand, og det provoserer selvsagt. Samtidig merker jeg meg at de sinte svarene som tikker inn her er nettopp… utrolig negative.
Point proven i guess

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...