Gå til innhold

Kjæresten min vil ikke gå i dress på julaften!

Godtnytt
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Godtnytt skrev (56 minutter siden):

Selvsagt vil jeg da være stolt av han. Det er jeg jo også. Han er helt fantastisk og snill. Men jeg om han dukker opp uten dress og i en vanlig jeans og genser (som kun er det han har nesten), så er jeg redd det vil lagt merke til og at jeg vil bli sett ned på. 

Du ønsker å vise frem stolt kjæresten din, noe som er selvklart. Hadde det bare vært deg å ta hensyn til, hadde du selvsagt vært like glad i ham og stolt om han kom i dress eller ikke. Men nå er det nå slik at noen av oss har litt gammeldagse foreldre, og sine klare meninger om det de selv mener er takt og tone. I hvert fall er mine foreldre slik. Og jeg ønsker at mine foreldre skal like kjæresten mest mulig. Dress er bare noe ytre ting, men mine foreldre synes visstnok at det hører med til stil og respekt på en julaften der kommende svigersønn er invitert til dem, og skal første gang hilse på dem. Jeg blir selvsagt glad dersom mine foreldre synes godt om min kjæreste, og jeg vet at det er mer sannsynlig at de gjør det pga dette tåpelige at han kommer i dress.

Altså kommer han i dress, er det mer sannsynlig at mine foreldre får et bedre inntrykk. De er glade, og jeg er glad. Koster det så mye da for kjæresten å gjøre det for min og mine foreldres skyld?

En dress er alltid fint å ha i skapet.

Godtnytt skrev (56 minutter siden):

Jeg føler meg barnslig da jeg er en voksen kvinne og reagerer slik, men jeg blir så sint og fra meg at jeg nesten begynner å gråte her jeg skriver. Så si meg, hva er deres umiddelbare tanker? Er jeg gæren eller er han vrang? Hva burde jeg gjøre??

Du er ikke barnslig som føler slik. Klart du bryr deg om hvilket inntrykk dine foreldre får av din kjæreste. 

Dine foreldre er barnslig som bryr seg så mye om denne ytre tingen, men sånn er det nå. Gamle mennesker har sine forestillinger om hvordan det skal være. La oss nå være imøtekommende ogvise respekt for det. Og i alle fall når de inviterer og åpner deres hjem.

Hvis jeg var deg hadde jeg lagt frem det slik for ham, og sagt at det hadde gledet deg om han hadde gjort det.

Om han likevel velger noe annet, så får det være opp til ham. Da ville jeg ikke mast mer, og bare latt han gå som han ville. Det er ingen vits i å mase på en person og derfor kanskje oppnå at han gjør som du vil. Du vil jo ha ham nettopp fordi han er som han er. Ikke fordi du må mase deg til noe. Det blir du lei av i fremtiden.

Endret av exictence
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han får kle seg pent og så får du jobbe med å ikke skjemmes. Det må da være et bra sted å møtes, sånn ca nesten på midten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg tenker å ordne er grei skjorte til han❤️

Høres ut som en god løsning! Jeg kan kanskje forstå at han synes det er mye å kjøpe helt nye dress, men er enig i at han bør pynte seg litt når det er tradisjonen for selskapet han skal i. Lykke til, håper det ordner seg!

Anonymkode: 4d5c2...dcb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (4 minutter siden):

Du ønsker å vise frem stolt kjæresten din, noe som er selvklart. Hadde det bare vært deg å ta hensyn til, hadde du selvsagt vært like glad i ham og stolt om han kom i dress eller ikke. Men nå er det nå slik at noen av oss har litt gammeldagse foreldre, og sine klare meninger om det de selv mener er takt og tone. I hvert fall er mine foreldre slik. Og jeg ønsker at mine foreldre skal like kjæresten mest mulig.

🥹 Det er akkurat sånn jeg føler det. Selvsagt er deg jo ikke for meg han må pynte seg, men for tradisjonen og for familien. Jeg vil jo selvsagt at de skal like han. Og familien min har dessverre noen krav for hvordan man skal gå kledd på julaften. Og jeg er jo selvfølgelig enig om at hvis det plagg skal definere det, så er de tullete. Men slik at det. Jeg vil bare at han skal føle seg inkludert i familien.. Men nå skal jeg legge deg fra meg. Det er ikke vits å henge seg opp i lengre.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke han trenger dress, men av respekt for vertskapet bør han kle seg pent. 

Et par sorte/fine jeans og en dresskjorte av noe slag bør holde. 

Anonymkode: 67010...e67

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dreasbukse til 300 kr på HM og han kan gå med en hvilken som helst skjorte i tillegg. Rimelig, og nyttige plagg å ha.

Anonymkode: 3ea21...f0e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en fyr som demonstrativt nekter å kle seg anstendig på besøk på julaften hadde jeg ikke tatt med meg hjem på besøk. Hadde dratt dit alene.

Anonymkode: 4cc77...72e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes dress er litt voldsomt på julaften. Kan han ikke ta på seg en fin skjorte og en svart bukse eller noe? 

Anonymkode: 4d5c2...dcb

Dress voldsomt på julaften? 

I vår familie er det vanlig å pynte seg på julaften. Det betyr stort sett dress for menn. Dette er ikke en dag hvor det er vanlig med bunad.

Det samme gjelder den hellige førstedags frokost. Her er det også dress som er antrekket.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (35 minutter siden):

Lest igjennom kommentarer. Noen veldig uhyggelige og noen litt mer forståelsesfulle. Jeg blir litt lei meg når jeg ser hva slags svar noen propper ut av seg, må jeg være ærlig. Men jeg må si meg enig med mesteparten av dere. Jeg har nok hengt meg litt opp i det ytre. Og jeg tror alt egentlig handler om meg.

Jeg har alltid vært litt utenfor i familien. Og dette er min aller første familie uten mor, far eller søster. Så jeg skal feire med fars sin side. De er strenge og man må liksom alltid passe inn i normer og bokser for å være god nok der. Jeg vil egentlig ikke feire jul der, men jeg sliter mentalt og har en tendens til å bli veldig nedfor i juletider. Så jeg tenkte at det kanskje bedre å dra dit enn å være alene. Men tusen takk, tross noen stygge kommentarer, er jeg helt enig med dere. 

Jeg skal legge det vekk det viktigste er jo at han vil være med meg. Så for de si og synes hva de vil. Eller så kanskje jeg bare skal drite i hele feiringen og være med han alene isteden. Men er nok kanskje for sent nå, selvom jeg begynner å angre meg litt. Hvem vet.. Takk for svar alle sammen, hilsen en ganske skammelig kjæreste.

Du må skjerpe deg, blir lei deg over en lav sko.

Godtnytt skrev (30 minutter siden):

Haha, jeg tenkte faktisk på det! Men jeg har dessverre ikke pengene. Jeg skulle GJERNE gjort det, men jeg har slitt meg ut og tatt så mange vakter som mulig hele måneden som var for å ha råd til gaver, men det strakk ikke til.. Og lønna var ganske lav da jeg nettopp har kommet inn i ny jobb.

Du er sur og i harnisk over at han ikke kjøper seg dress fordi han ikke har penger, og så har du ikke penger selv. Da må du jo klare å forstå hvorfor han ikke bare kan kjøpe uten penger! Veldig ulogisk!

Anonymkode: 84ff6...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart å nekte å følge kleskoden når man skal i selskap hos fremtidige svigerforeldre. Virker litt trassig og barnslig. De fleste synes det er greit å ha en "regel" å forholde seg til i slike tilfeller.

Har du spurt ham hva han tenker om hva du skal kle deg i når du skal møte hans familie? Legges det føringer for ditt antrekk da, er han jo mildt sagt dobbeltmoralistisk.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (3 minutter siden):

🥹 Det er akkurat sånn jeg føler det. Selvsagt er deg jo ikke for meg han må pynte seg, men for tradisjonen og for familien. Jeg vil jo selvsagt at de skal like han. Og familien min har dessverre noen krav for hvordan man skal gå kledd på julaften. Og jeg er jo selvfølgelig enig om at hvis det plagg skal definere det, så er de tullete. Men slik at det. Jeg vil bare at han skal føle seg inkludert i familien.. Men nå skal jeg legge deg fra meg. Det er ikke vits å henge seg opp i lengre.

Du har så rett. 

Men bare legg det fra deg etter at du har lagt det frem hvorfor det betyr mye. Han har sikkert andre verdifulle kvaliteter du verdsetter som trekker opp. Noe trekker alltid litt ned. Du får se fremover om veltskålen trekker mest opp av gode kvaliteter. For det er viktig i et fremtidig forhold. Husk det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kle seg etter de sosiale kodene til vertskapet handler jo om sosiale antenner. Har han ikke det? 
Går han med på å kjøpe en pen skjorte, i det minste?

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (45 minutter siden):

Lest igjennom kommentarer. Noen veldig uhyggelige og noen litt mer forståelsesfulle. Jeg blir litt lei meg når jeg ser hva slags svar noen propper ut av seg, må jeg være ærlig. Men jeg må si meg enig med mesteparten av dere. Jeg har nok hengt meg litt opp i det ytre. Og jeg tror alt egentlig handler om meg.

Jeg har alltid vært litt utenfor i familien. Og dette er min aller første familie uten mor, far eller søster. Så jeg skal feire med fars sin side. De er strenge og man må liksom alltid passe inn i normer og bokser for å være god nok der. Jeg vil egentlig ikke feire jul der, men jeg sliter mentalt og har en tendens til å bli veldig nedfor i juletider. Så jeg tenkte at det kanskje bedre å dra dit enn å være alene. Men tusen takk, tross noen stygge kommentarer, er jeg helt enig med dere. 

Jeg skal legge det vekk det viktigste er jo at han vil være med meg. Så for de si og synes hva de vil. Eller så kanskje jeg bare skal drite i hele feiringen og være med han alene isteden. Men er nok kanskje for sent nå, selvom jeg begynner å angre meg litt. Hvem vet.. Takk for svar alle sammen, hilsen en ganske skammelig kjæreste.

Fyren er jævla sær som ikke har oen klær vitner om lav sosial kompetanse å ikke kunne kle seg og pynte seg etter annledning . Er han ikke du som er problemet her

Anonymkode: 0f07b...699

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det er skammelig i familien din å ikke kle seg etter deres kodeks er vel det mest skremmende her. Så lenge han kler seg pent er det vel ikke et problem.

Anonymkode: 96a39...502

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (1 time siden):

Hei folkens. Trenger noen råd, meninger eller rett og slett bare å lette hjertet litt. I min familie har jeg alltid vokst opp med at man skal gå i det fineste man eier på julaften. Gutter i fine dresser, og jenter i flotte kjoler. Det er skammelig å gjøre noe annet.

Men nå har jeg en kjæreste som ikke vil gå i dress.. Han er jo tross alt muslim, men han vil være med meg å feire jul da det er tradisjon og ikke religion for oss. Vi har vært sammen et år nå, men dette blir første jul sammen og første gangen har for truffet flere i familien min. Selvsagt vil jeg da være stolt av han. Det er jeg jo også. Han er helt fantastisk og snill. Men jeg om han dukker opp uten dress og i en vanlig jeans og genser (som kun er det han har nesten), så er jeg redd det vil lagt merke til og at jeg vil bli sett ned på. 

Greia er ikke at han ikke har penger heller. Penger har han nok av. Han bare mener det er bortkastet å bruke masse penger på en dress før julaften, SELVOM jeg har sagt at du nå får en fin dress for under 2000kr på dressmann, og at den selvsagt kan brukes mange ganger. Likevel mener han det er tull og at pengene flyr hvis han skal kjøpe seg dress. Og ikke har han penklær i det hele tatt heller.. Et par bukser og vanlige gensere er alt gutten har.

Jeg føler meg barnslig da jeg er en voksen kvinne og reagerer slik, men jeg blir så sint og fra meg at jeg nesten begynner å gråte her jeg skriver. Så si meg, hva er deres umiddelbare tanker? Er jeg gæren eller er han vrang? Hva burde jeg gjøre??

Da feirer han jul med din familie, ferdig snakket.

Om kleskode betyr noe der, føyer man seg eller holder seg unna. Her feires både Eid og jul, og SELVFØLGELIG pynter vi oss i penklær..

Anonymkode: eeba1...16d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må skjerpe deg, blir lei deg over en lav sko.

Du er sur og i harnisk over at han ikke kjøper seg dress fordi han ikke har penger, og så har du ikke penger selv. Da må du jo klare å forstå hvorfor han ikke bare kan kjøpe uten penger! Veldig ulogisk!

Anonymkode: 84ff6...e2b

Han har jo penger! Les igjen før du svarer på noe.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sammen med en muslim, og han har jo ikke lov til å feire kristelige høytider. Og hvor grensene går for hva som regnes som feiring og ikke er i alle fall litt uklart for meg, og ikke alltid like klart for min mann heller, men det må han jo kjenne på selv. Så han har gjerne på seg dress på julaften, men han ønsker ikke å gi eller motta julegaver. Samtidig ser han gjerne på at vi åpner pakker f.eks. Han hjelper min mor med å sette opp juletreet, selv om jeg sier ingen forventer at han hjelper til med det. Men for ham er det viktigere å være en god ektemann til meg men også en god svigersønn til min mor. Han er ikke med å pynter treet, men kan finne på å koble i strømmen for lysene f.eks. om han står opp først, fordi det vil glede oss å se lysene når vi står opp.

Jeg kaller mine svigerforeldre mamma og pappa på min manns morsmål, veldig rart for meg, veldig vanlig for dem og de setter veldig pris på det. Det koster meg så lite å gjøre det. Jeg ser på når svigermor ber, men jeg er jo ikke med å ber, eller med i moske. Jeg har vært med på ramadan bare for å prøve, og påfølgende Eid. Jeg er ateist så jeg føler det er litt lettere for meg å bare hive meg på ting for å oppleve noe nytt, men samtidig er det ikke alt jeg bør delta på fordi det ville vært respektløst når jeg ikke tror. Min mann var med og observerte kristelig dåp av en venninne av meg(han spurte om å bli med), men takket nei til nattverd f.eks. Ingen som dømte ham for det.

Man må møtes litt på halvveien når man er i krysskulturelle forhold, og ikke minst er det summen av alt man gjør, og ikke den ene tingen som make it or break it. Julaften er en dag i året. Hva med de andre 364 dagene? Jeg tror ikke jeg hadde satt meg på bakbeina av at mannen ikke vil ha på dress, men at han i det minste pyntet seg litt ekstra. Min mann liker å pynte seg da:)

Anonymkode: 92f96...af8

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (1 time siden):

Hei folkens. Trenger noen råd, meninger eller rett og slett bare å lette hjertet litt. I min familie har jeg alltid vokst opp med at man skal gå i det fineste man eier på julaften. Gutter i fine dresser, og jenter i flotte kjoler. Det er skammelig å gjøre noe annet.

Men nå har jeg en kjæreste som ikke vil gå i dress.. Han er jo tross alt muslim, men han vil være med meg å feire jul da det er tradisjon og ikke religion for oss. Vi har vært sammen et år nå, men dette blir første jul sammen og første gangen har for truffet flere i familien min. Selvsagt vil jeg da være stolt av han. Det er jeg jo også. Han er helt fantastisk og snill. Men jeg om han dukker opp uten dress og i en vanlig jeans og genser (som kun er det han har nesten), så er jeg redd det vil lagt merke til og at jeg vil bli sett ned på. 

Greia er ikke at han ikke har penger heller. Penger har han nok av. Han bare mener det er bortkastet å bruke masse penger på en dress før julaften, SELVOM jeg har sagt at du nå får en fin dress for under 2000kr på dressmann, og at den selvsagt kan brukes mange ganger. Likevel mener han det er tull og at pengene flyr hvis han skal kjøpe seg dress. Og ikke har han penklær i det hele tatt heller.. Et par bukser og vanlige gensere er alt gutten har.

Det viktigste er vel at han ikke kommer pip naken? Både på julaften og ellers? 

Anonymkode: 752c0...00b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (49 minutter siden):

Han har ikke penklær i det hele tatt. Det som er greia her. Han bryr seg ikke om det. Han har penger, men gidder ikke bruke det på klær. Han har to bukser og noen få gensere. That’s is. Jeg respekterer han jeg. Har bare vokst opp med at det er uhøflig å ikke kle seg fint på julaften, spesielt hvis alle andre gjør det.

Kun to bukser og noen få gensere? 
Hvordan vasker han klær egentlig? Eller er han ikke så nøye på om klærne er rene heller? 
Og er det ingen i familien hans heller som reagerer på at han går i jeans i bryllup og familiefester? Eller er dem såpass konservativ at de kun benytter tradisjonsplagg? 

Anonymkode: 567ac...a28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...