Gå til innhold

Er det strøm i tv kabler fra telia som ikke er i bruk lenger.?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gamle kabel  ledninger i leiligheten fra den gang det var telia tv.Det er ikke lenger i bruk. Kan jeg skjære over kabelen?  Eller er det fare for at det er strøm.det ser ikke ut som det er koblet til noe sikringskap 

Anonymkode: 58b5c...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Coax'en er strømførende hvis den er i bruk som signalkabel, men da snakker vi rundt 1 volt – altså helt ubetydelig. Men du må selvsagt være sikker på at du kapper riktig kabel....

Dessuten KAN det skapes kluss med terminering i nettet hvis du kapper, dersom coaxanlegget brukes til annen signaloverføring fremdeles.

Anonymkode: 0d651...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gamle kabel  ledninger i leiligheten fra den gang det var telia tv.Det er ikke lenger i bruk. Kan jeg skjære over kabelen?  Eller er det fare for at det er strøm.det ser ikke ut som det er koblet til noe sikringskap 

Anonymkode: 58b5c...1e3

Skal du skade deg selv? La ledningen være om du ikke vil skade deg!

Anonymkode: c570a...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal du skade deg selv? La ledningen være om du ikke vil skade deg!

Anonymkode: c570a...187

😂 Har ennå til gode å se noen skade seg ved å kutte en coax hjemme gitt, forutsatt at det faktisk er en coaxkabel en kutter. Det må eventuelt være at en skader seg på verktøyet da...

Anonymkode: 0d651...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kutte en coax. Den er strømførende, så det vil nok krible litt når du slikker på ledningen om den er aktiv. 

Bare kapp den og surr litt elektrikertape på enden så den ikke ligger i nærhet av noe annet strømførende inni veggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...