AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #161 Del Skrevet 14. desember 2024 Ville nok strøket med i tiårsalderen på 1780-tallet som de fleste andre barn på den tiden. Etter et vulkanutbrudd på Island i 1783 ble det katastrofale klimaendringer i Europa i flere år, med hungersnød og massedød. I Norge døde hele årskull med barn i løpet av noen måneder av sult og sykdom, det må ha vært fælt. Fun fact; vulkanutbruddet var også hovedårsaken til fattigdommen i Frankrike på slutten av 1780-tallet, som ledet til den franske revolusjon, og dette fikk jo igjen store konsekvenser for fremveksten av demokratiet i Europa. Neppe noe annet naturfenomen har ført til større omveltninger i historisk tid... Anonymkode: 4baed...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #162 Del Skrevet 14. desember 2024 Ville garantert gått med som 12-åring av en infeksjon som krevde fryktelig mye penicillin. Anonymkode: e3eb3...d22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #163 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ville nok strøket med i tiårsalderen på 1780-tallet som de fleste andre barn på den tiden. Etter et vulkanutbrudd på Island i 1783 ble det katastrofale klimaendringer i Europa i flere år, med hungersnød og massedød. I Norge døde hele årskull med barn i løpet av noen måneder av sult og sykdom, det må ha vært fælt. Fun fact; vulkanutbruddet var også hovedårsaken til fattigdommen i Frankrike på slutten av 1780-tallet, som ledet til den franske revolusjon, og dette fikk jo igjen store konsekvenser for fremveksten av demokratiet i Europa. Neppe noe annet naturfenomen har ført til større omveltninger i historisk tid... Anonymkode: 4baed...5c9 Nå er 1780 ganske langt fra 1824, så det vulkanutbruddet hadde du nok overlevd. Anonymkode: 4f4a5...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #164 Del Skrevet 15. desember 2024 Tror jeg hadde levd ennå, som 57-åring. Har knapt vært på sykehus, annet enn noen fødsler. Jeg hadde nok hatt noen lyter etter belastning og hardt arbeid, og hadde nok vært en «gammel dame». Men barna derimot… Mitt ene barn hadde kanskje ikke levd fordi han ble tatt med keisersnitt etter seriøse herpesutbrudd på slutten av svangerskapet (eller kanskje ikke, herpes var kanskje ikke så vanlig da?..). Det andre barnet måtte få pustehjelp før hun kom i gang på egen hånd. Anonymkode: a6e3f...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #165 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg er født for tidlig, så hadde dødd kort tid etter fødsel om det var for 200 år siden. Anonymkode: 984aa...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #166 Del Skrevet 15. desember 2024 Malaria som 19 åring, evt fødsel med nr 1 Anonymkode: 02951...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #167 Del Skrevet 15. desember 2024 Ved fødsel. Mamma måtte gjennom hastekeisersnitt så jeg hadde ikke sett dagens lys i det hele tatt Anonymkode: 7b4e8...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #168 Del Skrevet 15. desember 2024 Egentlig ganske rask etter fødsel pga jeg er født for tidlig. Men ser man bort fra det, så ville nok infeksjon jeg fikk når jeg var 26år tatt knekken på meg Anonymkode: 0a439...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #169 Del Skrevet 16. desember 2024 Da jeg ble født, født 4 mnd for tidlig. Anonymkode: 02dd5...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #170 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 6.57): Tror jeg hadde levd ennå, som 57-åring. Har knapt vært på sykehus, annet enn noen fødsler. Jeg hadde nok hatt noen lyter etter belastning og hardt arbeid, og hadde nok vært en «gammel dame». Men barna derimot… Mitt ene barn hadde kanskje ikke levd fordi han ble tatt med keisersnitt etter seriøse herpesutbrudd på slutten av svangerskapet (eller kanskje ikke, herpes var kanskje ikke så vanlig da?..). Det andre barnet måtte få pustehjelp før hun kom i gang på egen hånd. Anonymkode: a6e3f...328 Du hadde ikke fått keisersnitt på 1800-tallet, så da hadde både du og barnet dødd under første fødsel. Det fantes heller ikke valaciclovir så mulig herpesutruddet hadde blitt fatalt før du døde pga fødselskomplikasjoner. Anonymkode: 4f4a5...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #171 Del Skrevet 16. desember 2024 Hadde dødd i keisersnitt, om det ikke hadde gått og mamma sitt liv sto i alvorlig fare. Hadde dog sikkert uansett dødd i 13 års alderen da jeg begynte å slite psykisk. Hadde blitt et liv med djevelsesutdrivelser og kanskje heksebrenning om de brukte den slags. Anonymkode: 617ec...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zondaar Skrevet 16. desember 2024 #172 Del Skrevet 16. desember 2024 Muligens som 6 åring. Da hovnet jeg opp i halsen og måtte intuberes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #173 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 4.45): Hadde nok tatt mitt eget liv da jeg var 21. Da fikk jeg påvist schizofreni og trodde livet var over. I stedet fikk jeg god hjelp og medisiner og har et godt liv i dag, 30 år senere... Anonymkode: e49cf...1e6 Skulle gjerne hørt mer om det. Vi trenger litt håp her. (Datter som sliter med samme) Anonymkode: 0bc69...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #174 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du hadde ikke fått keisersnitt på 1800-tallet, så da hadde både du og barnet dødd under første fødsel. Det fantes heller ikke valaciclovir så mulig herpesutruddet hadde blitt fatalt før du døde pga fødselskomplikasjoner. Anonymkode: 4f4a5...0a9 Nei, jeg hadde ikke fått keisersnitt, men det hadde jo bare blitt en vanlig vaginal fødsel med risiko for barnets liv og helse, pga smitteoverføring i fødselskanalen. Eller… det var så lite herpes på den tiden at jeg hadde neppe vært smittet i det hele tatt, så derfor tror jeg fint at jeg hadde levd🤪 Og man dør jo stort sett ikke av herpes, uansett tilgang på aciclovir eller ikke. Anonymkode: a6e3f...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 16. desember 2024 #175 Del Skrevet 16. desember 2024 Dette er litt interessant! 😄 Førdt og fremst handler det vel litt om hva man er født inn i. Slekta mi har vært overlevende. Min oldemor fikk 14 barn og alle levde utrolig nok opp. Vokste opp på en stor gård med en del ressurser. Samtidig har det jo vært en del. Jeg har vært i en ulykke der det var viktig å få sydd meg sammen, men det ville de fikset under enkle kår også 😄 Faktisk tror jeg at jeg ville vært foruten et par opplevelser. Jeg har holdt på å dø to ganger. Den ene gangen pga bivirkninger fra hormonprevensjon. Den andre gangen pga en ikke livs-nødvendig operasjon. Men, så fikk jeg kreft da jeg var 37. Ville nok faktisk dødd da om jeg ikke hadde fått hjelp. Så, 37 år gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #176 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg hadde ikke fått keisersnitt, men det hadde jo bare blitt en vanlig vaginal fødsel med risiko for barnets liv og helse, pga smitteoverføring i fødselskanalen. Eller… det var så lite herpes på den tiden at jeg hadde neppe vært smittet i det hele tatt, så derfor tror jeg fint at jeg hadde levd🤪 Og man dør jo stort sett ikke av herpes, uansett tilgang på aciclovir eller ikke. Anonymkode: a6e3f...328 Nja, HSVE er dødelig i 90 prosent av tilfellene, om man ikke får behandling. Vet ikke hva du mener med «alvorlig herpesutbrudd» Herpes er beskrevet allerede på 1700-tallet, men ble ikke en diagnose før ca 100 år senere Anonymkode: 4f4a5...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harma Skrevet 16. desember 2024 #177 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg (og mamma) hadde dødd under min fødsel, jeg lå på tvers og hadde aldri kommet ut uten keisersnitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #178 Del Skrevet 16. desember 2024 13 år, diabetes type 1 Anonymkode: 404f3...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 16. desember 2024 #179 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 13.20): Jeg mistenker at jeg hadde vært død etter en alvorlig nyrebekkenbetennelse da jeg var 21 år. Hva med dere? Uten den moderne legevitenskapen hadde mange av oss vært død for lengst Anonymkode: 4f4a5...0a9 Jeg pustet ikke da jeg ble født. Så jeg ville nok vært død den samme dagen jeg ble født. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #180 Del Skrevet 17. desember 2024 Tro Smo Konosoro skrev (På 9.12.2024 den 13.23): Fødsel nr 2 som 29-åring. Holdt du på å dø? Føler det å nesten dø under fødsel er så utrolig underkommunisert? Enkelte snakker om at fødsel er så naturlig. De glemmer å nevne alle kvinner som stryker med hver minutt (!) fordi de ikke har utstyr til å utføre keisersnitt, mistet for mye blod osv. Anonymkode: ba7cb...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå