Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke jeg hadde vært død enda 🤔 om ikke man døde av forkjølelse? Da hadde jeg vel ikke overlevd barndommen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I 1994 tok jeg kirurgisk abort og i dagene etter fikk jeg blodforgiftning, og hadde dødd hadde jeg kommet på sykehuset 2 t senere, sa legene.

Holdt på å blø ihjel og organene var i ferd med å kollapse.

Anonymkode: f88e3...c95

Husket også at jeg kunne strøket med i 2001 da jeg hadde svangerskapsforgiftning, og var innlagt to ganger på Kvinneklinikken fordi det var alvorlig.

Ble til slutt satt i igang fordi de ikke turde å vente.

Anonymkode: f88e3...c95

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok tatt mitt eget liv da jeg var 21. Da fikk jeg påvist schizofreni og trodde livet var over. I stedet fikk jeg god hjelp og medisiner og har et godt liv i dag, 30 år senere...

Anonymkode: e49cf...1e6

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ved fødsel, 30 år. Jeg blødde mye og de brukte lang tid på å stoppe det. Kan hende det hadde stoppet av seg selv og da, jeg blødde bare fra en rift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 år og hadde ikke vært død. Barnet mitt hadde antakeligvis dødd eller blitt hjerneskadet under fødselen. Min mor hadde derimot en enkel fødsel med meg og jeg har aldri vært så syk at jeg hadde dødd uten moderne medisin. 

Anonymkode: 70d52...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok dødd som barn av en eller annen sykdom, jeg har fått vaksine mot i moderne tid. 

Om jeg hadde overlevd, kolerapandemien, skarlagensfeber, meslinger, røde hunder, polio, kikhoste, tuberkulose o.l, så hadde jeg uansett dødd under min første fødsel. 

Anonymkode: 3ce83...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (12 timer siden):

Det er umulig å vite om heller ikke noe jeg gidder å bruke energi på å spekulere i.

Men du gidder likevel å bruke tid på å svare…

Anonymkode: 4f4a5...0a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde nok tatt mitt eget liv da jeg var 21. Da fikk jeg påvist schizofreni og trodde livet var over. I stedet fikk jeg god hjelp og medisiner og har et godt liv i dag, 30 år senere...

Anonymkode: e49cf...1e6

Diagnosen kom ikke før i 1903 så hadde nok ikke blitt påvist tidlig på 1800-tallet. Du hadde likevel hatt dårlige odds. Man ble vel innlagt på sinnssykehus dersom man mistenkte at en person var «gal»

Anonymkode: 4f4a5...0a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg hadde dødd ved fødsel (navlestreng rundt halsen), så hadde jeg nok dødd som 32 åring av graviditet utenfor livmoren.

Anonymkode: ff41d...247

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde overlevd. Har hatt et par brudd, men dette er vel litt i forbindelse med moderne liv.

Det var briller så jeg hadde vel sett også.

Jeg har operert mandlene så hadde vel vært plaget med disse. 

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker. Fødte første barn som 30-åring, ungen ville ikke ut. Men jeg blødde ikke. Usikker på hvordan det hadde endt uten sykehus og hjelp. Ellers ikke vært noe som hadde tatt livet av meg til nå (38). 

Anonymkode: 02c0c...a83

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vel dødd en slags sakte død mellom 1-3 år p.g.a voksende svulster.

Anonymkode: de9f1...b88

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blodpropp som 18åring pga p-piller, men siden p-piller ikke fantes den gang, så hadde jeg nok heller ikke fått det. 😅

Men jeg hadde en heftig runde med lungebetennelse for noen år siden (28). Den hadde jeg nok muligens stryki med, hadde det ikke vært for moderne medisin. 

Anonymkode: a9b7b...6d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (12 timer siden):

Det er umulig å vite om heller ikke noe jeg gidder å bruke energi på å spekulere i.

Nei. Det er ikke umulig å vite for de av oss som har opplevd f.eks sykdom som ikke kunne kureres for 200 år siden.

Faktisk en av få, tankevekkende tråder her på forumet som kan sette ting i perspektiv for noen og enhver. 

Anonymkode: de9f1...b88

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Alt etter hvilken klasse man var født inn i. Som kongelig eller adel tror jeg ville klart meg fint for 200 år siden og antagelig levd med bedre helse enn hva jeg gjør nå. Fattig ville jeg vært glad om jeg ble 60?

Anonymkode: 3131b...4b8

Litt som i dag da.. du overlever nok bedre som kongelig enn fattig.

Anonymkode: ab52a...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som spedbarn pga hjertefeil som krevde operasjon,

Eller som 25 åring med anoreksi, med påfølgende hjerteforstyrrelser og elektrolyttforstyrrelser. Ketoacidosen som opptrådte samtidig hadde nok også tatt knekken på meg uten sykehusbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje strøket med da jeg var 4 år gammel og hadde lungebetennelse,  for da måtte jeg få pencillin av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...