Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan godt være jeg hadde blitt satt ut i skogen for å dø før skolealder 🤪🫣 De visste ikke hvor mye jeg feilte før fra ca 3 år, og tror jeg hadde fint overlevd de første årene. Jeg hadde uansett ikke overlevd tenårene, med de lungene jeg har. 

Anonymkode: fd3b0...750

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mistenker at jeg hadde vært død etter en alvorlig nyrebekkenbetennelse da jeg var 21 år. 

Hva med dere? Uten den moderne legevitenskapen hadde mange av oss vært død for lengst 

Anonymkode: 4f4a5...0a9

Jeg hadde ikke vært født. Uten moderne medisin ville nemlig min mor ikke blitt mer en rundt 1 år gammel.

Tidlig 1800-tall, i tiden altså før moderne medisin døde 1 av 4 barn før de var 1 år, og en solid andel av de som overlevende 1-årsdagen sin ville deretter dødd før de var 5 år. Om du tilfeldigvis var så inderlig heldig at både dine bestemødre/fedre og din mor/far overlevde til de ble voksne? Vel, om du ikke er først i søskenflokken var sjansen rimelig god for at en av dine formødre ville ha dødd under fødsel før du var påtenkt. 4-6% av fødsler endte i død på tidlig 1800-tall.

Anonymkode: d0c50...09d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig av alvorlig nyrebekkenbetennelse da jeg var ca 27 år.

Lå på sykehus i 5 dager og flere forskjellige antibiotika kurer intravenøst. Tok tid før de klarte å få bukt med det.

Anonymkode: 5c3f4...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte. Hastekeisersnitt og de hadde allerede satt på lapp på tåa og kjørt meg til den kalde kjelleren, da jeg vakna. 

Anonymkode: 74c85...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok dødd under fødselen til mitt første barn, som ikke ville komme ut av seg selv. 

Anonymkode: dd75c...f71

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min hadde nok dødd under fødselen til min søster, da hun måtte ha hastekeisersnitt, så jeg hadde aldri blitt laget.
Men om hun hadde overlevd og jeg hadde blitt født, tror jeg at jeg hadde levd enda. Jeg er aldri syk og graviditetene og fødslene mine har vært ok. 

Anonymkode: 697b2...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok levd ennå. 43 år gammel, har født tre barn. Blir veldig sjeldent syk. 

Anonymkode: 596c8...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd i barsel som 28-åring pga placenta previa. Takknemlig for å leve i vår tid, som er  den beste og tryggeste av alle tider (til tross for hva mange tror og påstår).

Anonymkode: be0ad...f65

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dengang døde svært mange av tæring / lungetuberkulose. Noen døde av betennelse fra sår/ skader.  Det er altså umulig å vite. 

Anonymkode: 5d37d...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sikkert dødd som 17-åring av kyssesyken og halsbetennelse. Har hatt behov for antibiotika flere ganger. Ellers hadde jeg blitt drept i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje ikke overlevd en hudinfeksjon rundt konfirmasjonsalder....  om jeg hadde, så hadde jeg nok ikke ovelevd en kreftsykdom som 30-åring.... og i alle fall  ikke hudinfeksjon med blodforgiftning for drøye 10 år siden... 

Anonymkode: bd481...c46

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig da jeg ble født; mamma måtte ha hastekeisersnitt. 
Ellers hadde jeg nok dødd av bakteriell lungebetennelse da jeg var 3. 

Anonymkode: b2b64...055

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis under fødselen av datteren min, var såvidt både hun og jeg overlevde.

Anonymkode: 71f5d...e17

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg mistenker at jeg hadde vært død etter en alvorlig nyrebekkenbetennelse da jeg var 21 år. 

Hva med dere? Uten den moderne legevitenskapen hadde mange av oss vært død for lengst 

Anonymkode: 4f4a5...0a9

Samme her, nyrebekkenbetennelse da jeg var 25, innlagt i over en uke.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungebetennelse som 17 åring eller under/etter katastrofesnitt i midten av 20-årene. Hadde nok skjedd under fødselen, men fikk barselfeber og var alvorlig syk.

Anonymkode: 2b7e2...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dødd under fødselen til mitt første barn, 28 år gammel. Barnet ville også dødd.

Anonymkode: 2403a...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville dødd av brystkreft da jeg var 36. Glad for å leve i moderne tid (også når det gjelder mindre ting, som paracet, moderne tannleger, lusekurer, tabletter mot barnemark etc. Kan ikke tenke meg hvor mye mer ubehagelig det var å være menneske før i tiden!)

Anonymkode: 0bf76...413

Enig , vi er SÅ heldig med tiden vi lever i❣️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nyrebekkenbeteennelse som 25-åring. Eller av alle de tre fødslene mine. Barna hadde i hvert fall vært døde, for alle satt fast. Fikk en alvorlig infeksjon etter den tredje, så da hadde jeg i hvert fall dødd.

Anonymkode: 93a65...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde muligens havnet på Dollhus (eller dårehus) som ungdom, og mest sannsynlig ikke taklet/overlevd det, men foreldrene mine ville nok ha gjemt meg bort i stedet for å få skammen med det. 🤔 

Anonymkode: 04dde...8df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...