Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde levd godt fortsatt som 39 år. Har ikke opplevd verken sykdom eller fødsel som hadde satt meg ut av spill. Kanskje mannen min hadde drept meg fordi jeg ikke klarte å gi ham avkom bare. Måtte ha hjelp av prøverør for å få de barna jeg har. 

Anonymkode: b95e9...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ikke før, så hver fall ved fødsel da babyen måtte bli tatt med hastekeisersnitt med full narkose og full baluba.

Legene vet ikke hva som egentlig skjedde, for de hadde ikke sett det før sa de. Dette var i Stavanger, ikke et lite sykehus 🤷🏻‍♀️ Ingen gode svar å få fra de. Var da 29 år. 

Anonymkode: 1a252...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha barn og vil ikke føde. Så jeg hadde sikkert fått 10 barn hvor 3 levde opp og dødd i 50 årene. 

Glad jeg lever i dag. 

Anonymkode: 23811...28f

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.36):

Alt etter hvilken klasse man var født inn i. Som kongelig eller adel tror jeg ville klart meg fint for 200 år siden og antagelig levd med bedre helse enn hva jeg gjør nå. Fattig ville jeg vært glad om jeg ble 60?

Anonymkode: 3131b...4b8

Ekspander  

Spedbarn- og småbarns- og også mødredødeligheten var høy i alle samfunnsklasser. Mikroorganismer skiller ikke mellom fattig og rik, og komplikasjoner kan oppstå under fødsel uansett.

Anonymkode: b70bd...275

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var seks-sju år, tenker jeg. Hadde kraftig astma, og ofte bronkitt og lungebetennelse. Var veldig mye syk, og den ene gangen jeg fikk lungebetennelse, med langt over 40 i feber, var det jo fare også nå, har jeg latt meg fortelle. Husker lite av det, var helt bortevekk. Men, om ikke før, hadde jeg nok tatt kvelden da om jeg hadde levd for 200 år siden.

Anonymkode: 625e2...4be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dødd når jeg var 28, i mitt andre svangerskap. Interessant nok døde min bestemor av samme svangerskapskomplikasjon når hun var 23.

Anonymkode: 0907d...67d

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var 23 av en infeksjon i halsen. (Ble innlagt på sykehus og måtte ha penicillin.)

eller da jeg var 31 under fødsel. Mitt andre barn endte i hastekeisersnitt der hverken jeg eller hun hadde overlevd for 200 år siden. 

Anonymkode: 90021...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært død 2 år gammel. Så hadde jeg også vært død flere ganger etter, om jeg mot formodning skulle ha klart meg som 2 åring. Jeg definitivt ikke blitt gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert død ved 50 ish alder pga lungebetennelse. Hadde nok også vært ei ganske driftig dame som hadde måtte ha giftet meg med en leilending ved 15-18 års alderen fordi vi var med barn. Fikk sikkert en hel haug med unger, 10-14 stk. Noen av de døde sikkert av difteri eller kolera, og gubben døde sikkert ved en tømmerhogst ulykke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2 åring da jeg ble innlagt, helt dehydrert av Norovirus.

Anonymkode: c16d2...947

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg hadde overlevd fødsel og ymse annet hadde diabetes type 1 garantert tatt livet av meg. Fikk det like før jeg var 18 år.

Anonymkode: 28a07...4e4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke jeg hadde tatt kvelden av nyrebekkenbetennelse når jeg var 21 som TS, hadde nok min første fødsel som 29-åring blitt min bane.

Anonymkode: 4c0e1...50c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært død etter et par uker. Hadde nok ikke fått den blodoverføringen jeg trengte som nyfødt.

Anonymkode: 6afc7...124

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker, men det kan være at jeg ikke hadde overlevd alvorlig dysenteri som jeg fikk da jeg var 20 og backpacker. Ganske skummelt å tenke på.

(Men jeg ville nok ikke vært backpacker i Asia for 200 år siden, så kanskje jeg fortsatt hadde levd 😊)

Anonymkode: 348ac...1bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dødd av brystkreft da jeg var 36. Glad for å leve i moderne tid (også når det gjelder mindre ting, som paracet, moderne tannleger, lusekurer, tabletter mot barnemark etc. Kan ikke tenke meg hvor mye mer ubehagelig det var å være menneske før i tiden!)

Anonymkode: 0bf76...413

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...