Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har født to barn uten komplikasjoner og smertestillende, så hadde overlevd fødslene hvertfall. Sønnen min hadde dessverre dødd etter et par uker.

Har ikke hatt noen alvorlige sykdommer. Influensa er nok det verste. Jeg er jo vaksinert da, så.. kanskje jeg hadde dødd av vannkopper for 200 år siden? Kikhoste? Kusma? Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sikkert blitt gitt til grisene etter fødsel 

Anonymkode: c7d2c...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blindtarmbetennelse som 23 åring.

Anonymkode: 11024...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst hadde jeg ikke levd i dag uten den gode hjelpen jeg har fått av psykologer. Hadde tatt livet mitt. 

Jeg har nok hatt noen lungebetennelser i livet mitt, men har aldri dratt til legen med det. Hadde derimot en kraftig uvi en gang (muligens nyrebekkenbetennelse) som jeg fikk antibiotika for.

En gang hadde jeg også en visdomstann som ikke kom ordentlig opp og lagde en kraftig betennelse. Måtte vel ha trukket den selv da, men hadde vel ikke hatt nok kunnskap om hygiene.

Anonymkode: 35f32...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 40 og hadde vel forsatt levd, hvis man tenker på hva man ikke har opplevd, hvis jeg ikke ikke hadde omkommer på grunn av dårg syn da 😂

Jeg har aldri vært alvorlig syk og aldri trengt noen kritiske medisiner. Jeg er allergisk men det pollenallergi er sjeldent dødelig, selv om det er utrolig hemmende i perioder.

Anonymkode: 92d01...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (På 17.3.2025 den 22.21):

Har født to barn uten komplikasjoner og smertestillende, så hadde overlevd fødslene hvertfall. Sønnen min hadde dessverre dødd etter et par uker.

Har ikke hatt noen alvorlige sykdommer. Influensa er nok det verste. Jeg er jo vaksinert da, så.. kanskje jeg hadde dødd av vannkopper for 200 år siden? Kikhoste? Kusma? Hvem vet.

Ekspander  

Så hvorfor ta det med i innlegget? Var det for å snikskryte at du fødte uten bedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kort tid etter fødsel, muligens i magen. 

Anonymkode: a3f16...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepsis som 18 åring. Mulig en av de prikksykene som 7 åring. Måtte vel ha legehjelp da og. Og ja, blindtarm. Nei, jeg hadde vært dau tidlig. 

Endret av BobbySocks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styrtblødning etter hjemmefødsel, ble heldigvis sendt til sykehuset der jeg ble lagt kjapt på operasjonsbordet, fikk blodoverføring og overlevde med pent, sydd understell 

Anonymkode: 9ba04...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville dødd i barsel, som 23-åring :) Det var på hengende håret selv med moderne medisin og vitenskap (massiv postpartum blødning), så uten hadde jeg definitivt vært død.

Veldig takknemlig for at jeg får se sønnen min vokse opp, og at vi nå venter et barn til som også moderne medisin og vitenskap skal få trygt ut i verden :) 

Anonymkode: 70ae3...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok aldri blitt født. Moren min måtte ta keisersnitt på storesøsteren min, hun holdt på å dø. Om jeg hadde blitt født hadde jeg non levd enda. Jeg er ganske så frisk og sunn. Aldri vært spesielt syk. 

Anonymkode: 697b2...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok vært i live ennå, 38 år gammel. Hadde derimot mistet et barn pga infeksjon ved fødsel. 

Anonymkode: 40f75...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (På 18.3.2025 den 17.25):

Så hvorfor ta det med i innlegget? Var det for å snikskryte at du fødte uten bedøvelse?

Ekspander  

Å føde uten bedøvelse/smertestillende er jo tøffere enn å føde med, så hvorfor skal man ikke "skryte" av det?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville senest dødd da jeg var 57, hjerteinfarkt, hadde tett blodåre i hjertet pga arvelig høyt kolesterol.

Anonymkode: 238b7...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fødsel, som 26-åring. Fikk infeksjon i fosterhinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satansopp skrev (På 18.3.2025 den 18.32):

Å føde uten bedøvelse/smertestillende er jo tøffere enn å føde med, så hvorfor skal man ikke "skryte" av det?

Ekspander  

Fordi det er irrelevant for denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

som 12-åring. Fikk da diagnosen kuldeurticaria hvor allergisjokk og hjertestans kan inntreffe ved eksponering for kraftig kulde 

Anonymkode: 62f2a...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde dødd av nyrebekkenbetennelse som 23 år. Om jeg hadde overleve det hadde jeg blødd i hæl under fødsel. Om det ikke hadde tatt livet av meg hadde jeg dødd av astmaanfall. 

Litt glad jeg lever akkurat i den tiden jeg gjør.

Anonymkode: e4bc6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  got2go skrev (På 18.3.2025 den 19.11):

Fordi det er irrelevant for denne tråden.

Ekspander  

Smertelindring under fødsel minsker stress hos mor og gir derav mindre risiko for komplikasjoner. Både effektiv lindring av smerte OG behandling for komplikasjoner var utilgjengelig for fødende for 200 år siden, derfor er det relevant at en fødende i våre dager som takler fødselssmerten uten hjelp og ellers føder ukomplisert nevner nettopp det. Hun ville med all sannsynlighet klart seg bedre på 1800-tallet enn mange andre fødekvinner.

Anonymkode: b70bd...275

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde dødd i magen til min mor. 

Anonymkode: 32883...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...