Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanskelig å si. Har hatt lungebetennelse enn 3 - 4ganger i løpet av livet, og den første da jeg var rundt 14. Jeg kunne vel for 200 år siden dødd pga det, siden det ikke fantes antibiotika. Når det er sagt så overlevde jo en del lungebetennelse også på den tiden. 

Hadde jeg overlevd derimot, så hadde jeg nok stryket med i forbindelse med fødsel. Spesielt ved siste som endte opp i keisersnitt. Barnet hadde heller ikke overlevd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Under fødsel, jeg lå i seteleie og satt fast

Anonymkode: 24818...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til verden med med hastesnitt, da mamma hadde for lite bekken og fikk meg ikke ut. Så ved fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig jeg hadde blødd i hjel da jeg fikk et dypt kutt i hodet som fireåring (trodde jeg kunne fly, kastet meg ut fra en høy stein :D). Ellers tror jeg faktisk jeg ikke har hatt noen livstruende greier. MEN: Jeg hadde vært bitteliten, for det er takket være veksthormon-sprøyter jeg nådde mine 155 cm

Tankevekkende tråd!

Anonymkode: e1dc3...b9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i situasjoner/skader/sykdom som var dødelige før moderne medisin.

Men uten prevensjon, vaksiner og antibiotika er det mye jeg har sluppet unna som kunne vært dødelig. Hvis jeg hadde født 15 barn i stedet for mine selvvalgte 2 så er det stor sannsynlighet for at jeg ikke ville overlevd alle.

K46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gekko skrev (4 timer siden):

Har ikke vært i situasjoner/skader/sykdom som var dødelige før moderne medisin.

1 av 4 døde som barn av ting vi har moderne medisin og vaksiner for i dag, så du hadde hatt 25% sjans for å dø i barndommen før du kom så langt som barnefødselene. 

Anonymkode: fb7fc...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde ikke overlevd noen av de tre graviditetene mine. Først hadde jeg blødd ihjel av xu (noe jeg var nær ved å gjøre), svangerskapsforgiftning med nr 1 og hellp med nr 2. 

Men gubben fikk diabetes som liten, så sånn sett hadde nok ikke han overlevd lenge heller. Det kunne jo ha redda meg. 

Anonymkode: f2a16...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt 40 år tenker jeg. Fikk en sykdom som gjør at jeg ikke tar opp jern eller B12 via tarmene, så må ha infusjon. 

Anonymkode: e6f75...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde dødd som 28-åring i fødsel, hadde placenta praevia (forliggende morkake) og det betød en sikker død for mor og barn for 200 år siden. Nå ser man dette ved ultralyd og må ta keisersnitt. Fikk likevel store blødninger etter fødsel og hadde da dødd av det også, måtte ha blodoverføring. Fødsler er ikke for pingler, og INGEN bør velge hjemmefødsel!

Anonymkode: be0ad...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ha levd. Selvfølgelig hatt infeksjoner om halsbetennelse, ørebetennelse osv, men dette er jo infeksjoner som kroppen ofte rydder opp i selv, men det går fortere med antibiotika. Jeg hadde nok dog mistet begge barna mine. Den ene bare dager etter fødsel og den andre da han var fire. 

Endret av Wilma89
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om sykdom ikke hadde tatt meg, så helt sikkert overdose på rusmidler da jeg var 15. Bv institusjon er ingen lek.

Anonymkode: 02dd5...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vel kanskje dødd av epilepsi i løpet av de første leveårene. Muligens en betennelse i øye som 18-åring, som ble behandlet med antibiotika. Hvis ikke, hadde jeg nok dødd som 27-åring av hjerneblødning. Det er ganske utrolig at jeg overlevde det, selv med sykehushjelp!

Anonymkode: 6d028...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sykdommer som vi har vaksinasjonsprogram for som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde muligens blitt satt ut i skogen som spedbarn, og dødd kort tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje som baby av meslinger. Eller i fødsel som 36-åring, spørs hvor flinke hjelpere jeg hadde hatt og om hun/en klok kone/erfaren jordmor kunne fått utførst barnet og så morkaka. -Det ble gjort manuelt begge deler, så det kunne ha gått.
Hvis ikke det: dødd av alvorlig dobbelsidig lungebetennelse som 41-åring.

Anonymkode: f8402...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Synes det er absolutt "artig" med voksne folk i denne tråden som hevder at de ville nok levd til samme alder som de er nå for 200 år siden, for de er så friske, og har aldri tatt så mye som en antibiotikakur!

Også glemmer de helt HVORFOR befolkningen generelt er friskere og lever mye lengre nå: Nemlig vaksiner. Det er jo slik at selv om DU eventuelt er uvaksinert, så er du likevel godt beskyttet via befolkningens flokkimmunitet. Vi som lever i vår moderne tid kan altså ALDRI forestille oss epidemiene av sykdommer på 1800-tallet eller tidligere. Og om vi så er skamløst friske nå kan vi ALDRI vite hva som eventuelt kunne tatt knekken på oss for 200 år siden!

Anonymkode: 7af3d...08e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dødd av livmorhalskreft i slutten av 40 årene.

Anonymkode: 9c75a...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som to-åring. Da fikk jeg en sjelden sykdom, helbredelig med dagens medisin, men ikke før i tiden.

Og som Rh-negativ mor med bare positive barn, ville jeg gjerne ikke fått alle de.

Anonymkode: cd928...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sannsynligvis vært brent på et bål som heks 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...