AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Jeg mottar tilleggsstipend fra lånekassen, da jeg ikke klarer å jobbe ved siden av studiet. Jeg har ikke lov å ha jobb i tillegg, forståelig nok. Greia er at jeg har en søster som trenger barnevakt titt og ofte, og jeg hjelper mer enn gjerne når jeg har mulighet. Er det noen som vet om jeg har lov å ta imot penger for «arbeidet»? Søstra mi vil gjerne gi meg noen hundrelapper her og der, men er veldig usikker på om jeg har lov å ta imot. Spør her først, før jeg eventuelt ringer direkte til lånekassen:) Anonymkode: a9992...a7c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Skrevet 9. desember 2024 Forskrift om utdanningsstøtte: § 83.Tilleggsstipend ved nedsatt funksjonsevne En søker som på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke kan ha lønnet arbeid i tillegg til utdanningen, har, i tillegg til basislånet, rett til et stipend som i studieåret 2024–2025 er 4 443 kr per måned. Stipendet kan gis i 12 måneder per studieår. Søkeren kan ikke ha arbeidsinntekt i stipendperioden. Den nedsatte funksjonsevnen skal påvirke studiesituasjonen i betydelig grad, slik at lønnet arbeid i tillegg til utdanningen fører til at søkeren ikke kan opprettholde normal utdanningsprogresjon. Søkeren skal studere i stipendperioden. Søkere som er helt studieuføre på søknadstidspunktet og som har rett til sykestipend etter § 38, har ikke rett til stipendet. Søkere som har mottatt stipendet, og som blir helt studieuføre og har rett til sykestipend etter § 38, har rett til å beholde tildelt stipend i perioden med sykestipend. Stipendet behovsprøves etter reglene i kapittel 12. -- I merknader til forskriftsbestemmelsen skriver Lånekassen følgende: Merknader til § 83 Merknad Tilleggsstipend ved nedsatt funksjonsevne gjelder for studenter som har en varig nedsatt kapasitet. Den nedsatte funksjonsevnen skal være direkte knyttet til hvordan utdanningen i det enkelte semesteret er lagt opp. Søkeren kan ikke ha arbeidsinntekt i stipendperioden. Med «stipendperioden» menes den perioden stipendet er tildelt for. Dersom en student likevel er i stand til å arbeide ved siden av utdanningen i hele eller deler av semesteret, vil vilkåret om betydelig påvirkning av studiesituasjonen i den omsøkte perioden ikke være oppfylt, og studenten har ikke rett til tilleggsstipendet. Som en følge av dette vil oppstart av arbeid i løpet av semesteret, regnes som brudd på vilkåret om betydelig påvirkning av studiesituasjonen, og stipendet for hele semesteret vil bli omgjort til lån. Inntekt som en søker får ved å arbeide noen få prøvevakter under opplæring eller lignende ordninger av kort varighet, med tanke på å inngå avtale om arbeid utenfor perioden med tilleggsstipend, skal ikke regnes som lønnet arbeid etter § 83. Inntekten kan likevel anses som arbeidsinntekt med betydning for retten til tilleggsstipendet etter § 83 dersom slikt arbeid får et større omfang, eller er av noe lengre varighet, slik at søkeren likevel må anses å være i stand til å arbeide ved siden av utdanningen. Merknad En søker som blir innkalt til obligatorisk repetisjonsøvelse etter avtjent førstegangstjeneste, og som mottar dagpenger fra Forsvaret, mister ikke retten til tilleggsstipendet. Merknad til første ledd En søker som har verv ved siden av utdanningen, har rett til tilleggsstipend uavhengig av omfanget av vervet og om søkeren får honorar eller lønn for vervet. Det samme gjelder en søker som har ulønnet arbeid ved siden av utdanningen. Merknad En søker som har lønnet arbeid ved siden av utdanningen i høstsemesteret 2024 (perioden 16.08.24-15.01.25), vårsemesteret 2025 (perioden 16.01.25-15.06.25) eller perioden 16.06.25-15.08.25, mister retten til tilleggsstipend for hele høstsemesteret, vårsemesteret eller perioden 16.06.25-15.08.25. Tilleggsstipend som er gitt for en av de nevnte periodene, blir gjort om til lån og lagt til søkerens gjeld. Se § 103. Dette gjelder likevel ikke for søkere som har mottatt tilleggsstipend i høstsemesteret 2024 eller vårsemesteret 2025, og som er i lønnet arbeid etter at siste eksamen i semesteret er avlagt, eller etter at all undervisning i semesteret er avsluttet, dersom semesteret avsluttes uten eksamen. Slike søkere kan beholde mottatt stipend fram til søkerne begynner å arbeide. For søkere som studerer i land med andre studieårsperioder kan det godtas at søkeren arbeider innenfor de ovennevnte periodene, så lenge arbeidet ikke foregår i den perioden søkeren har fått støtte til. Merknad Det må sendes inn dokumentasjon som må inneholde en vurdering av søkerens funksjonsnedsettelse og søkerens mulighet for lønnet arbeid og utdanning. Dokumentasjon skal gis av lege, psykologspesialist, logoped, annen spesialist eller fagperson med særlig kjennskap til søkerens nedsatte funksjonsevne. Den må vise at søkeren har en nedsatt funksjonsevne som i betydelig grad går utover søkerens studiesituasjon, at søkeren ikke kan ha lønnet arbeid ved siden av utdanningen uten at dette går utover søkerens planlagte studieprogresjon og at søkeren er i stand til å studere. Skjema X kan brukes som dokumentasjon. Se § 42 for søknadsfrist. Merknad Det er et vilkår at søkeren skal studere i stipendperioden. Det kan derfor ikke gis tilleggsstipend til søkere som har permisjon fra utdanningen, for eksempel på grunn av fødsel, eller som er borte fra utdanningen fordi de er helt studieuføre. Søkeren kan likevel motta tilleggsstipend og foreldrestipend samtidig dersom han eller hun er i aktiv utdanning, uten permisjon. Merknad En søker som har fått tilleggsstipend for høstsemesteret (16. august til 15. januar), vårsemesteret (16. januar til 15. juni) eller sommeren (16. juni til 15. august), men som på grunn av fødsel i den samme perioden tar permisjon fra utdanningen, har ikke rett til tildelt tilleggsstipend for permisjonsperioden. Tilleggsstipendet blir i slike tilfeller gjort om til lån og lagt til søkerens gjeld. Se § 103. Merknad Tilleggsstipendet kan også gis om sommeren dersom søkeren har rett til lån og stipend etter § 73. Skjema Y kan brukes som dokumentasjon for at søkeren ikke kan ha lønnet arbeid om sommeren. Merknad til fjerde ledd Med søknadstidspunktet menes søknadstidspunktet for tilleggsstipend ved nedsatt funksjonsevne. Anonymkode: bf6e7...b2e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Skrevet 9. desember 2024 Anbefaler også å lese denne. Utdanningsstøtte – tilleggsstipend for studenter med nedsatt funksjonsevne - Sivilombudet Oppsummert mener jeg at dette ikke vil være arbeidsinntekt, men lånekassen kan vurdere det annerledes. Anbefaler å ta en prat med de på tlf Anonymkode: bf6e7...b2e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søstra mi vil gjerne gi meg noen hundrelapper her og der, men er veldig usikker på om jeg har lov å ta imot. Ta i mot du. Og ikke si noe som helst til noen. Noen hundrelapper her og der er ikke nødvendig at noen vet om. Nå oppfordrer jeg sikkert til grove lovbrudd (i følge flere her på KG), men herlighet, noen hundrelapper her og der kan gå ubemerket hen. Anonymkode: bdd0c...038 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Skrevet 9. desember 2024 Hvis det er snakk om å sitte barnevakt noen ganger i måneden til nær slekt, og du får noen hundrelapper for innsatsen, så tenker jeg at det hadde jeg ikke giddet å rapportere noe sted. Hadde du sagt ifra om du fikk gratis middag eller en flaske vin for innsatsen? Men hvis det er snakk om mange tusen, da blir jo det litt annerledes. Da blir det som en jobb. Anonymkode: 5b1e6...720 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mottar tilleggsstipend fra lånekassen, da jeg ikke klarer å jobbe ved siden av studiet. Jeg har ikke lov å ha jobb i tillegg, forståelig nok. Greia er at jeg har en søster som trenger barnevakt titt og ofte, og jeg hjelper mer enn gjerne når jeg har mulighet. Er det noen som vet om jeg har lov å ta imot penger for «arbeidet»? Søstra mi vil gjerne gi meg noen hundrelapper her og der, men er veldig usikker på om jeg har lov å ta imot. Spør her først, før jeg eventuelt ringer direkte til lånekassen:) Anonymkode: a9992...a7c Skattefritt og svar arbeid kan vel ingen kontrollere? Be om pengene i neven, så bør dette gå greit. Merk, vanligvis oppfordrer jeg ikke til svart arbeid, men noen unntak, som her, kan jeg og se fornuften i. Anonymkode: ec0f9...d9f 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ta i mot du. Og ikke si noe som helst til noen. Noen hundrelapper her og der er ikke nødvendig at noen vet om. Nå oppfordrer jeg sikkert til grove lovbrudd (i følge flere her på KG), men herlighet, noen hundrelapper her og der kan gå ubemerket hen. Anonymkode: bdd0c...038 TS spør om hun lovlig kan ta imot penger for jobben, i lys av at hun får en stønad som er ment for de som ikke kan jobbe - ikke om tips til hvordan man unndrar penger fra beskatning. Anonymkode: bf6e7...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #8 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skattefritt og svar arbeid kan vel ingen kontrollere? Be om pengene i neven, så bør dette gå greit. Merk, vanligvis oppfordrer jeg ikke til svart arbeid, men noen unntak, som her, kan jeg og se fornuften i. Anonymkode: ec0f9...d9f Man få utført arbeid i hjemmet for inntil kr. 6000 i året skattefritt. Så det ts spør om, er ikke engang svart arbeid dersom det er under denne grensen. Anonymkode: 77bc1...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #9 Skrevet 9. desember 2024 Tusen takk for svar alle sammen!:) Er ikke snakk om arbeid som tilsvarer flere tusen kroner, er tross alt en grunn til at jeg ikke er i jobb. Anonymkode: a9992...a7c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #10 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg mottar tilleggsstipend fra lånekassen, da jeg ikke klarer å jobbe ved siden av studiet. Jeg har ikke lov å ha jobb i tillegg, forståelig nok. Greia er at jeg har en søster som trenger barnevakt titt og ofte, og jeg hjelper mer enn gjerne når jeg har mulighet. Anonymkode: a9992...a7c Så du kan egentlig jobbe i tillegg til studiet? Anonymkode: 8ccb9...8e5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #11 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du kan egentlig jobbe i tillegg til studiet? Anonymkode: 8ccb9...8e5 Det er vel en viss forskjell på å gjøre familiemedlemmer en tjeneste når man har overskudd til det og motta et par hundrelapper som takk, og det å ha en forpliktelse hos en konvensjonell arbeidsgiver? Det hadde vært annerledes om ts startet barnevaktservice. Anonymkode: 77bc1...fbf 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man få utført arbeid i hjemmet for inntil kr. 6000 i året skattefritt. Så det ts spør om, er ikke engang svart arbeid dersom det er under denne grensen. Anonymkode: 77bc1...fbf Regelen om skattefritt arbeid for inntil kr. 6 000 gjelder bak ordningen med ekstra stipend fordi hun ikke kan jobbe. Hadde ts IKKE mottatt ekstra stipend fra Lånekassen kunne den regelen ha kommet til anvendelse. Melder familien inn at hun mottar penger/lønn som barnevakt, og beløpet er under kr. 6 000 så kan lånekassen trekke tilbake hele ekstrastipendet. Så her må man ha tungen beint i munnen. Om Lånekassen sjekker vipps overføringer og hva de gjør ved mistanke om lureri, det er en annen skål. Anonymkode: ec0f9...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #13 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Regelen om skattefritt arbeid for inntil kr. 6 000 gjelder bak ordningen med ekstra stipend fordi hun ikke kan jobbe. Hadde ts IKKE mottatt ekstra stipend fra Lånekassen kunne den regelen ha kommet til anvendelse. Melder familien inn at hun mottar penger/lønn som barnevakt, og beløpet er under kr. 6 000 så kan lånekassen trekke tilbake hele ekstrastipendet. Så her må man ha tungen beint i munnen. Om Lånekassen sjekker vipps overføringer og hva de gjør ved mistanke om lureri, det er en annen skål. Anonymkode: ec0f9...d9f Nå var det egentlig kun en kommentar til kommentaren om svart arbeid. Jeg vil påstå ts ikke har en jobb, eller jobber, når hun gjør sin søster en tjeneste og samtidig tilbringer tid med sine nevøer/nieser. De få hundrelappene som takk kunne hun likeså godt fått i form av vinflasker eller en handlepose med mat eller en ekstra raus julepresang. Og jeg tviler sterkt på at Lånekassen gidder å sette i gang en full gransking pga Vipps-overføringer av småbeløp mellom familiemedlemmer. Anonymkode: 77bc1...fbf
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #14 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Så du kan egentlig jobbe i tillegg til studiet? Anonymkode: 8ccb9...8e5 Jeg blir spurt om å sitte barnevakt noen timer av og til, ofte med flere ukers mellomrom. Jeg forsøkte å jobbe ved siden av fulltidsstudie i godt over ett år (ja, også med tilrettelegging), men med min kapasitet gikk det rett og slett ikke. Jeg orker ikke å utbrodere mer om helsa mi på nett til fremmede, men man får ikke et sånt stipend uten grunn. Tro meg, jeg skulle mye heller hatt jobb. Anonymkode: a9992...a7c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #15 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nå var det egentlig kun en kommentar til kommentaren om svart arbeid. Jeg vil påstå ts ikke har en jobb, eller jobber, når hun gjør sin søster en tjeneste og samtidig tilbringer tid med sine nevøer/nieser. De få hundrelappene som takk kunne hun likeså godt fått i form av vinflasker eller en handlepose med mat eller en ekstra raus julepresang. Og jeg tviler sterkt på at Lånekassen gidder å sette i gang en full gransking pga Vipps-overføringer av småbeløp mellom familiemedlemmer. Anonymkode: 77bc1...fbf Men du fikk med deg saken jeg linket til tidligere fra Sivilombudet? Hva du tviler på og ikke spiller egentlig veldig liten rolle. "Lønnen utgjorde kr. 2 600. Klager orienterte umiddelbart Lånekassen om lønnsutbetalingen og at arbeidet var del av rekrutteringen til en sommerjobb. Lånekassen mente at det ikke kunne gjøres unntak for denne typen lønnet arbeid. De fattet vedtak om bortfall av retten til tilleggsstipend for hele vårsemesteret." Anonymkode: bf6e7...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #16 Skrevet 9. desember 2024 Staten betaler deg nesten 100k ekstra i året sammenlignet med andre studenter fordi du, ifølge legeerklæringer+, ikke kan jobbe. Definisjonen på at du ikke kan jobbe, er at du ikke kan jobbe. Å sitte barnevakt og motta et pengebeløp er å jobbe. Dette er veldig, veldig enkelt. Er det lett å "lure systemet" ved å ta imot kontanter, eller ta imot betalingen i form av noe annet? Absolutt. Spørsmålet ditt i åpningsinnlegget var: "Er det noen som vet om jeg har lov å ta imot penger for «arbeidet»?" Og svaret på det spørsmålet er altså, nei. Anonymkode: bf6e7...b2e 1
Ulven Skrevet 9. desember 2024 #17 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Staten betaler deg nesten 100k ekstra i året sammenlignet med andre studenter fordi du, ifølge legeerklæringer+, ikke kan jobbe. Definisjonen på at du ikke kan jobbe, er at du ikke kan jobbe. Å sitte barnevakt og motta et pengebeløp er å jobbe. Dette er veldig, veldig enkelt. Er det lett å "lure systemet" ved å ta imot kontanter, eller ta imot betalingen i form av noe annet? Absolutt. Spørsmålet ditt i åpningsinnlegget var: "Er det noen som vet om jeg har lov å ta imot penger for «arbeidet»?" Og svaret på det spørsmålet er altså, nei. Anonymkode: bf6e7...b2e Nesten 100K var nå å ta godt i. X-stipend er på rett over 48000 i året. TS: Dette er en ikkesak. Men hvis det plager deg veldig, kan du jo be søsteren din gi deg litt mat, betale for en frisørtime el og ikke motta penger. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #18 Skrevet 9. desember 2024 Ulven skrev (28 minutter siden): Nesten 100K var nå å ta godt i. X-stipend er på rett over 48000 i året. TS: Dette er en ikkesak. Men hvis det plager deg veldig, kan du jo be søsteren din gi deg litt mat, betale for en frisørtime el og ikke motta penger. Takk! Skal foreslå denne løsninga tror jeg Anonymkode: a9992...a7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå