Gå til innhold

1.5 åring syk i 5 mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere på kvinneforum:) 

Bare lurer litt på deres mening om noe og er det noen som har hatt lignende opplevelse eller er fagpersoner blir jeg veldig glad for tanker rundt dette. 

Jeg har et barn på 1.5 som går i barnehage og har normal utvikling. 

I slutten av sommeren begynte hun virke forkjølet, ikke feber men snufset litt. Helt vanlig høstforkjølelse tenkte jeg. Så begynte barnehagen, forkjølelsen slapp litt taket, trodde jeg. Vel vitende om at barnehagestart er synonymt med sykdom i flere bølger det første halvåret, gjorde jeg meg klar til mye småsykt barn. Men så ble hun sykere etter bare et par dager. Begynte hoste mer, snufse og av og på med feber. Slik har hun vært, uten pause frem til nå, i 5 mnd. 

Klarer ikke høre om det er tørr eller våt hoste, den bytter på en måte på. Når hun ellers er frisk, hoster hun tørt, men det er alltid gult eller grønt ut av nesa. Har hatt flere ganger hjemme og i barnehagen der hun har blitt blå på lepper og hender, blek, skjelven. Både i hvile(søvn) og i lek, mye gråt etterpå. Blir veldig raskt kald, går med mer klær enn jevnaldrende. 

Har også hatt to akutte episoder med elveblest som har dekt hele kroppen. Mistenker imunrespons, for ingenting uvanlig av mat eller vært borti noe uvanlige stoffer/allergener. 

Ingen kjent allergi, har atopisk hud. Søsteren hennes har atopisk og middallergi.

Var hos legen, første gang etter 3 mnd, men de sa det var vanlig med forkjølelse. Crp forhøyet og fikk beskjed om å holde lav terskel.

Tilbake nå, samme beskjed, men med henvisning til ekg for å være sikre. 

Hva annet kan dette skyldes? Lungene er fine, men hun surkler så mye, brummer skikkelig i hele overkroppen, så må være bra med slim i hals/øvre luftveier? Mye våken om natten pga hosteanfall. Føler jeg bare plager legene nå, men synes dette har føltes annerledes enn vanlig sykdom, så er uenig i at det er helt normalt. De to andre var ikke så syke uten noen pause imellom. Er dette vanlig?

Anonymkode: 51299...d3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts. her, hun er altså syk i omganger og smittes av de andre. Men blir ikke frisk imellom, hoste og snørr uansett sykdomsperiode eller ikke..

Skrevet

Gå til legen igjen - og mas! Du som mor/far skal ikke føle at du plager legene. Det er din oppgave! 

Hvis magefølelsen din sier at noe er galt, så krev at din ungen skal få en skikkelig undersøkelse. Nei, det er ikke normalt at en 1,5 skal være syk så lenge. 

Så mitt råd er kom deg vekk fra kvinneguiden til en lege, eller en ny lege. Du har rett til en secound opinion! 

Det er du som kjenner barnet ditt best 

• Nyttig 4
Skrevet

Blå på lepper og elveblest har jeg ikke opplevd, hva sier legen til dette?

Min eldste var egentlig syk konstant fra 11 måneder (barnehagestart) til hun var to, med en liten pause på sen vår/sommer. 

Følte selv at hun hostet og snufset hele tiden mellom rundene med feber og mer sykdom. Sykdomsperiodene varte lengre enn det jeg anså som vanlig, også varte restsymptomene frem til neste runde. Kan ikke telle på to hender hvor ofte hun har hatt ørebetennelse heller. Hatt ett par episoder med falsk krupp, men ikke ofte. 

Var mye hos legen, og for det meste normalt. Da hun var ett utviklet det seg til lungebetennelse, og da var hun veldig syk. Uansett: Ofte syk. Spurte om det virkelig var nok virus i omløp til at hun kunne få den ene runden etter den andre, og det var det visst. 

Til slutt henviste legen oss til barnelege pga mistanke om astma, og nå har hun fått medisiner. Hun ble nylig tre år, og denne høsten har vært mye bedre enn de to andre. Siden hun ikke er så ofte syk lengre så har hun heller ikke ørebetennelse lenger. Kan det være noe sånt?

Uansett tenker jeg at du ikke skal være redd for å kontakte lege. Da min fikk lungebetennelse så hadde hun vært slapp og dårlig en stund, og vi hadde vært hos legen flere ganger. "Ikke noe å gjøre, sikkert bare et virus, hun høres fin ut". En kveld syntes jeg det hadde utviklet seg mer, så bestemte meg for å ringe legen med en gang de åpnet om morgenen. Da kunne jeg løfte henne ut av sengen, skifte og kle på henne, ut i bilen, vente hos legen og la henne bli undersøkt uten at hun åpnet øynene mer enn én gang. Det var skikkelig ekkelt, så følg magefølelsen din hvis du føler det er unormalt.

Anonymkode: d2fcc...11f

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt 3. barn fikk også fort blå lepper og negler da hun ble kald som liten. Vi fikk henvisning til EKG, ingenting galt. 

Lykke til 😊

Anonymkode: a0f7d...b8d

Skrevet

Jeg har en allergi som ved kontakt gir hoste, snør, tårer, slim og etterhvert pusteproblemer. Trodde jeg hadde tidenes pollenallergi, men sesongen gikk over mens plagene ble verre. Fant det først ut etter komplett allergitest.

Anonymkode: 2344a...064

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blå på lepper og elveblest har jeg ikke opplevd, hva sier legen til dette?

Min eldste var egentlig syk konstant fra 11 måneder (barnehagestart) til hun var to, med en liten pause på sen vår/sommer. 

Følte selv at hun hostet og snufset hele tiden mellom rundene med feber og mer sykdom. Sykdomsperiodene varte lengre enn det jeg anså som vanlig, også varte restsymptomene frem til neste runde. Kan ikke telle på to hender hvor ofte hun har hatt ørebetennelse heller. Hatt ett par episoder med falsk krupp, men ikke ofte. 

Var mye hos legen, og for det meste normalt. Da hun var ett utviklet det seg til lungebetennelse, og da var hun veldig syk. Uansett: Ofte syk. Spurte om det virkelig var nok virus i omløp til at hun kunne få den ene runden etter den andre, og det var det visst. 

Til slutt henviste legen oss til barnelege pga mistanke om astma, og nå har hun fått medisiner. Hun ble nylig tre år, og denne høsten har vært mye bedre enn de to andre. Siden hun ikke er så ofte syk lengre så har hun heller ikke ørebetennelse lenger. Kan det være noe sånt?

Uansett tenker jeg at du ikke skal være redd for å kontakte lege. Da min fikk lungebetennelse så hadde hun vært slapp og dårlig en stund, og vi hadde vært hos legen flere ganger. "Ikke noe å gjøre, sikkert bare et virus, hun høres fin ut". En kveld syntes jeg det hadde utviklet seg mer, så bestemte meg for å ringe legen med en gang de åpnet om morgenen. Da kunne jeg løfte henne ut av sengen, skifte og kle på henne, ut i bilen, vente hos legen og la henne bli undersøkt uten at hun åpnet øynene mer enn én gang. Det var skikkelig ekkelt, så følg magefølelsen din hvis du føler det er unormalt.

Ja, det hørtes ganske likt ut, bare bytt ørebetennelse med øyebetennelse her :D 
Får håpe det ikke blir noe lungebetennelse da ihvertfall. 
Godt å høre at din fikk behandling til slutt og fant ut av det. 
Apropo astma, tenkte tanken i sammenheng med søsterens allergi, middalergi er vel ofte arvelig, har ihverfall sortert de andre faktorene som kan gi det hos oss og vet vi har noe uoppdaget allergi hos noen i slekta lenger bak. 
Men før jeg fikk sagt noe om det, sa legen at det var typisk småbarnsmødre å komme med småsyke barna og mase om at de hadde astma og slikt. 

Så ta tok jeg det ikke opp heller, men har ikke lagt det helt fra meg. Oksygenmanglen(blå lepper osv, gråt etter) kan jo godt komme av lavt oksygen pga astmanfall, og det er vel mulig dette foregår litt mer stille enn hos de større? 

Skrevet

-Når det kom til blå farge og elveblest hadde hun ikke noe svar utover det vi vet, lavt oksygen og mulig imunreaksjon på elveblest. Men på bakrgunn av det ble det ekg om en stund, bare for å kunne stryke hjerteproblem, har også liten tro på at det er hjertet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det hørtes ganske likt ut, bare bytt ørebetennelse med øyebetennelse her :D 
Får håpe det ikke blir noe lungebetennelse da ihvertfall. 
Godt å høre at din fikk behandling til slutt og fant ut av det. 
Apropo astma, tenkte tanken i sammenheng med søsterens allergi, middalergi er vel ofte arvelig, har ihverfall sortert de andre faktorene som kan gi det hos oss og vet vi har noe uoppdaget allergi hos noen i slekta lenger bak. 
Men før jeg fikk sagt noe om det, sa legen at det var typisk småbarnsmødre å komme med småsyke barna og mase om at de hadde astma og slikt. 

Så ta tok jeg det ikke opp heller, men har ikke lagt det helt fra meg. Oksygenmanglen(blå lepper osv, gråt etter) kan jo godt komme av lavt oksygen pga astmanfall, og det er vel mulig dette foregår litt mer stille enn hos de større? 

Skjønner at de kan oppleve det som "typisk", men noen barn har jo faktisk astma, Hos oss hadde også far barneastma, så det var verdt å ta en sjekk.

Jeg ville bare stått på. Vi var også hos ØNH pga alle ørebetennelsene, men fikk ikke dren pga god hørsel og utvikling, og det var ikke mye væske over tid. Da vi kom på oppfølging etter noen måneder så var det bedre, og vi hadde ikke opplevd flere betennelser pga mindre sykdom, noe som igjen kom av at hun nå blir behandlet for astma.

Jeg har følt meg som en hysterisk og plagsom mamma når jeg ringer for endte gang, men nå har det jo blitt bedre nettopp på grunn av masingen da. Vi har også fått utvidet rett til omsorgsdager, noe som hadde kommet godt med da det var riktig ille.

Skrevet

Høres ikke vanlig ut, nei - jeg hadde mast på legen om utredning, og henvisning videre. Elveblest vet man ofte ikke hvorfor man får, men det kan godt være at hun har et oversensitivt immunsystem. Kan det hende det er et eller annet stoff eller mat i barnehagen hun reagerer på? Synes du i alle fall burde diskutere det med legen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei dere på kvinneforum:) 

Bare lurer litt på deres mening om noe og er det noen som har hatt lignende opplevelse eller er fagpersoner blir jeg veldig glad for tanker rundt dette. 

Jeg har et barn på 1.5 som går i barnehage og har normal utvikling. 

I slutten av sommeren begynte hun virke forkjølet, ikke feber men snufset litt. Helt vanlig høstforkjølelse tenkte jeg. Så begynte barnehagen, forkjølelsen slapp litt taket, trodde jeg. Vel vitende om at barnehagestart er synonymt med sykdom i flere bølger det første halvåret, gjorde jeg meg klar til mye småsykt barn. Men så ble hun sykere etter bare et par dager. Begynte hoste mer, snufse og av og på med feber. Slik har hun vært, uten pause frem til nå, i 5 mnd. 

Klarer ikke høre om det er tørr eller våt hoste, den bytter på en måte på. Når hun ellers er frisk, hoster hun tørt, men det er alltid gult eller grønt ut av nesa. Har hatt flere ganger hjemme og i barnehagen der hun har blitt blå på lepper og hender, blek, skjelven. Både i hvile(søvn) og i lek, mye gråt etterpå. Blir veldig raskt kald, går med mer klær enn jevnaldrende. 

Har også hatt to akutte episoder med elveblest som har dekt hele kroppen. Mistenker imunrespons, for ingenting uvanlig av mat eller vært borti noe uvanlige stoffer/allergener. 

Ingen kjent allergi, har atopisk hud. Søsteren hennes har atopisk og middallergi.

Var hos legen, første gang etter 3 mnd, men de sa det var vanlig med forkjølelse. Crp forhøyet og fikk beskjed om å holde lav terskel.

Tilbake nå, samme beskjed, men med henvisning til ekg for å være sikre. 

Hva annet kan dette skyldes? Lungene er fine, men hun surkler så mye, brummer skikkelig i hele overkroppen, så må være bra med slim i hals/øvre luftveier? Mye våken om natten pga hosteanfall. Føler jeg bare plager legene nå, men synes dette har føltes annerledes enn vanlig sykdom, så er uenig i at det er helt normalt. De to andre var ikke så syke uten noen pause imellom. Er dette vanlig?

Har du lest om forskningsprosjektet med å gi barn med våt hose antibiotika? Søk det opp. 

Du skriver at hun ikke har kjente allergier, men har atopisk hud. Forstår du egentlig hva du skriver her? Et barn med atopisk hud er en atopiker. Atopiker er en samlebetegnelse på mennesker med astma, allergi og atopisk eksem. Har de atopisk eksem, så er de i gruppen atopiker, og huden er ett av symptomene som viser seg der og da. Astma og allergi viser seg ikke tydelig, men de har alle tre sykdommene uten eller med å vise tegn på en eller flere av disse tre. 

Neste: En atopiker er mer utsatt for dårlig inneklima. Hvordan bor dere? Dere har ett barn til som er atopiker? Hva med de voksne? 
Hadde dette vært mitt barn så hadde jeg saumfart huset for gamle og nye fuktskader. Sett på badet, dusjer dere rett på gulvet? Hvilken ventilasjon har dere? 

Når problemene oppstod før hen startet i bhg så vil jeg tro at problemets hovedproblem finnes innenfor hjemmet fire vegger og ikke i bhg. BHG kan forsterke/tilføre mer. 

Anonymkode: 49362...957

Skrevet

Jeg har barn med astma og de kan hoste hele vinteren om ikke de får astmamedisiner. Spesielt på natten er det ille (selv når de er relativt friske ellers). I fjor var det ene barnet veldig ille, hadde lav oksygenmetning og vi fikk beskjed om å doble dosen året rundt. Det har hjulpet veldig og hen har vært veldig lite syk denne vinteren. :) Ville hørt om det kan være noe sånt. Ellers har vi også hatt månedsvis med sykdom i strekk i den alderen uten at det har vært noe alvorlig galt. Har også et barn som innimellom ble blå på leppene i for eksempel badekaret. Vi ble henvist til EKG og alt var heldigvis fint. :) Synes det er bra at dere skal til undersøkelse likevel, for det med blå lepper kan jo være litt skummelt. Ville også hatt lav terskel for å dra til legen igjen. Er litt ekstra skummelt når de er så små.

Anonymkode: 42181...d64

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du lest om forskningsprosjektet med å gi barn med våt hose antibiotika? Søk det opp. 

Du skriver at hun ikke har kjente allergier, men har atopisk hud. Forstår du egentlig hva du skriver her? Et barn med atopisk hud er en atopiker. Atopiker er en samlebetegnelse på mennesker med astma, allergi og atopisk eksem. Har de atopisk eksem, så er de i gruppen atopiker, og huden er ett av symptomene som viser seg der og da. Astma og allergi viser seg ikke tydelig, men de har alle tre sykdommene uten eller med å vise tegn på en eller flere av disse tre. 

Neste: En atopiker er mer utsatt for dårlig inneklima. Hvordan bor dere? Dere har ett barn til som er atopiker? Hva med de voksne? 
Hadde dette vært mitt barn så hadde jeg saumfart huset for gamle og nye fuktskader. Sett på badet, dusjer dere rett på gulvet? Hvilken ventilasjon har dere? 

Når problemene oppstod før hen startet i bhg så vil jeg tro at problemets hovedproblem finnes innenfor hjemmet fire vegger og ikke i bhg. BHG kan forsterke/tilføre mer. 

Vet ikke helt om jeg forstod riktig her nå? 
Det jeg har lært er at med atopisk eksem er man utsatt for å utvikle astma og kan ha allergi. Men ikke at man nødvendigvis har disse og at atopisk hud er noe man ofte vokser seg av. 
Min var veldig plaget og derav utredning for allergi i tilegg, så hun har ikke astma men har middalergi som forverrer eksemet. 
Atopisk hud er vel mangel på eller mangel på reaksjon, fra noen typer celler og mangel på muligheten til å holde på fuktighet i hud? Korrekt meg gjerne altså, men slik du skriver synes jeg det høres ut som den ene betyr den andre? 

Huset er leid, trehus fra før krigen, gammelt men har ikke sett noe til fukt. Ellers er inneluften bra, er ganske strikt på utlufting osv pga hun andre :)

Skrevet

Ts her, tusen takk for gode forslag og erfaringer med lignende 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet ikke helt om jeg forstod riktig her nå? 
Det jeg har lært er at med atopisk eksem er man utsatt for å utvikle astma og kan ha allergi. Men ikke at man nødvendigvis har disse og at atopisk hud er noe man ofte vokser seg av. 
Min var veldig plaget og derav utredning for allergi i tilegg, så hun har ikke astma men har middalergi som forverrer eksemet. 
Atopisk hud er vel mangel på eller mangel på reaksjon, fra noen typer celler og mangel på muligheten til å holde på fuktighet i hud? Korrekt meg gjerne altså, men slik du skriver synes jeg det høres ut som den ene betyr den andre? 

Huset er leid, trehus fra før krigen, gammelt men har ikke sett noe til fukt. Ellers er inneluften bra, er ganske strikt på utlufting osv pga hun andre :)

Atopiker er en samlebetegnelse på astma, allergi og eksem. Har de det ene så har de samme feilen og kan få symptomer på alle tre varianter. 
Atopikeren har vel ikke brist i syrekappen i huden? Det har ikke jeg lært noe om. 

Noen vokser av seg eksem, atopisk eksem må vi fint leve med resten av livet. Er der konstatert atopisk eksem hos spesialist så skal du ha Canoderm krem på blå resept til barnet. Dette må fastlegen kunne hjelpe med. For atopiker er det viktig å smøre seg ofte og unngå at huden blir tørr. 

Er huset så gammelt så kan der ha vært lekkasjer i mengder gjennom årene. En inntørket men ikke forsvarlig utbedret fuktskade medfører at ulike sopper og bakterier kan være der i inntørket tilstand i over 40. Førti, år og gi helseplager hos beboerne. 

Det er ikke bare bare å flytte for å se om barna får det bedre. Men jeg ville prøvd å se om der finnes muligheter for å endre på soverommene, slik at du flytter barna til en annen del av huset, for å se om noen uker om noe endres mht. helsen til barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...