Gå til innhold

Blir kvalm av alle mødre som er helt desperate etter barnefri helger

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del er det superduper godt å få 8 netter i måneden hvor jeg kan sove ut 😊 alle trenger egentid. Men jeg har vært alene med 2 barn i litt over 3 år nå. Ville aldri nekta dem å komme hjem. Ville heller aldri krangla på å ikke skulle ha dem. Sånt er trist ja. 

Men å bare glede seg og nyte og lengte etter de frie dagene man har alene har jeg full forståelse for at mange gjør 😊

Anonymkode: 6fcac...224

Ja, det er jo ikke sånn at selv om en mor nyter å ha "fri" er hun en dårlig mor som ikke vil ha barnet sitt hos seg. 

Alle trenger en pustepause i blant. 

Anonymkode: b720c...dd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke barn, så jeg nyter barnefri hver helg ;) - TS

Har selvsagt full forståelse for alene tid her og der, men å nekte sitt eget barn å komme hjem, eller si rett ut at jeg orker ikke ha deg her. Det syns jeg er usmakelig. 

Anonymkode: 0196e...f6b

Jeg har barn, men ikke hund. 

Og jeg sitter i hundeforum og forteller alle hundeeiere om hvordan de skal oppdra hunden sin, er så fornøyelig å rakke ned på andre, mens jeg selv sitter på min høye hest og dømmer alle ;)  

Anonymkode: 79a8f...fd3

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker moren min snakket om barnefri da jeg og søsknene mine var små, sånn at vi fikk det med oss. Utrolig ubetenksomt.

Anonymkode: 375ad...218

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er enig i at barnefri er ett negativt ladet ord. Men selv om folk velger barn har de fortsatt behov for fritid. Normalt avlaster foreldre hverandre fordi man er to om å få barn. Hvis du ikke kjenner 9- åringen vet du ikke hvordan avtalen er mellom disse foreldrene.

Anonymkode: 2aec9...962

Nettopp.

Vi er to foreldre, og vi bor sammen, så uten å tenke over det så får vi en form for fritid veldig ofte. En normal hverdag kan jeg helt fint dra på butikken eller til frisøren uten å arrangere noe som helst fordi far er hjemme med barna. Altså, jeg sier jo i fra og vet at han er hjemme, men det er ingen større planlegging enn det. Samme hvis en av oss skal på en middag eller fest.

Bor man alene med barn så er man mer låst, og da skjønner jeg at behovet for fullstendig fritid blir litt større, for de får jo mindre av det i hverdagen.

Anonymkode: 13c4c...9d3

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt ekstremt egoistisk og dust ut å si slik til barna sine! Jeg fatter heller ikke at det går an! 

Jeg skjønner likevel godt at man trenger litt alene tid innimellom, også som mor som elsker barna sine over alt. 

Jeg savner alltid barna mine når de er hos far, det hender likevel at jeg synes det er utrolig godt den ene lørdagen når det er helt stille i huset og jeg kan gjøre husarbeid og ting i mitt tempo uten.. mamma.. mamma.. MAMMA… hele dagen. 

Ville uansett aldri ha fortalt dette til barna. Det synes jeg bare er slemt. 

Anonymkode: 6c883...28b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du like kvalm av alle fedrene som er desperate etter barnefri? Eller er det kun mødrene?

Å nekte ungene å komme hjem osv. er selvfølgelig trist. Men tviler sterkt på at det er vanlig. Både på forumet og i virkeligheten opplever jeg mest at folk er triste fordi de ser ungene sine mindre enn de skulle ønske.

Tror du må omgås noen merkelige mennesker.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt sant at det er enkelte skilte foreldre som er veldig opptatte av den barnefri uken sin, men dette gjelder like mye far. Ts angriper kun mødre i innlegget sitt. Det er ganske provoserende.

Anonymkode: 4602b...efc

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Såklart man må stå i det, men det gjelder begge foreldrene. Det er mer forventet at mødre skal "stå i det" enn at fedre skal det. 

Absolutt, det er jeg fullstendig enig i! Det burde jeg sikkert nevnt i innlegget mitt, men innlegget mitt gjelder altså både mor og far. 

Og jeg vil presisere at jeg forstår at folk trenger litt egentid innimellom. Det er ikke de jeg mener. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at det er normalt å ønske seg litt fritid selv om man har barn. Det er ikke meninga at man skal være barnets tjener i 18 år selv om man velger å få barn. Det er veldig høye krav til foreldrerollen i dag kontra for 20-30 + år siden, så det er nok en viktig grunn til at mange er slitne.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en utrolig merkelig omgangskrets, bestående av "livets harde skole". Kjenner ingen som ville ytret noe slikt. 

Det at vi som voksent par bruker barnevakt for å få litt alenetid. Eller at jeg synes det er godt med en venninnehelg, er jo noe helt annet, og sunt både for en selv og forholdet. Men fy søren som jeg gleder meg til å komme hjem igjen også. 

Anonymkode: 06357...77f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor innlegget retter seg kun mot mødre? Det er jo fedre oppi dette også. Er det avtalt 50/50, så skal det i utgangspunktet være 50/50.

Og i eksempelet du trekker frem, er det utrolig egoistisk av faren å flytte 20 minutter vekk med bil fra barnets omgangskrets. Tenk så frustrerende for denne moren å ha en barnefar som bryr seg så midt i rævva om ungen sin..

Anonymkode: fdcb2...498

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (1 minutt siden):

Absolutt, det er jeg fullstendig enig i! Det burde jeg sikkert nevnt i innlegget mitt, men innlegget mitt gjelder altså både mor og far. 

Og jeg vil presisere at jeg forstår at folk trenger litt egentid innimellom. Det er ikke de jeg mener. 

Det kan høres ut som du er litt yrkesskadet? Fikk bare en følelse av at du jobber med de kanskje mest ekstreme tilfellene av samlivsbrudd/konfliktfylte skilsmissene. Jeg tenker det du beskriver høres mer ut som unntaket enn normalen. De aller fleste av oss ønsker tid med barna sine, og strekker seg langt for å få ha tid med barna sine og få en god dialog med den andre forelderen. Det gjelder begge kjønn 😊

Anonymkode: cc29a...ba2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Damer i 50 årene som skriver meldinger som dette:

"Jeg skal FAEN ikke ha ungene denne julen. Nå får du ha de for jeg skal ha fri. Jeg trenger å gå på byen og kose meg, og jeg skal ikke høre noe fra ungene før langt ut på nyåret". 

Jeg har aldri noensinne møtt en person, kvinne eller mann, som skriver noe sånt. Du har en meget spesiell omgangskrets.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags miljø er det du går i, ts?

Jeg har aldri hørt noen si noe slikt.

Anonymkode: bc8f4...4c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg forstår det faktisk ikke. 
På et eller annet tidspunkt har dere valgt å få disse barna, men så snart det skjærer seg med mannen - så blir det en evig kamp om å ha mest mulig barnefri. (Dette gjelder så klart ikke alle, men det virker som det er flertallet). 

Ja, jeg forstår at det finnes tilfeller hvor far er voldelig, ikke stiller opp/tar seg av barn osv. 
Nå snakker jeg om de tilfellene hvor det er to voksne mennesker som har ett eller flere barn, og alle er fungerende voksne. 
Jeg er sjokkert over enkelte ting jeg har sett. 

"Jeg skal FAEN ikke ha ungene denne julen. Nå får du ha de for jeg skal ha fri. Jeg trenger å gå på byen og kose meg, og jeg skal ikke høre noe fra ungene før langt ut på nyåret". 

Vet dere at det finnes mødre som nesten aldri har "barnefri". Fatter ikke at det der har blitt en greie en gang. 

En jeg kjenner tok eksen tilbake mot at hun fikk en baby. Han var dum og desperat og sa ja. Hvem tror du prøvde å pakke på han 100% omsorg når barnet var 8 år fordi hun var så drita lei? 

Sånn. Nå fikk jeg blåst ut litt frustrasjon her. 

Litt mer gjennomtenkt tekst: 

Kan ikke dere være så snill å tenke litt mer over disse barna som dere setter til verden? 
De står ofte midt i mellom to stykker som tydelig krangler om å IKKE ha dem. Det kan da umulig være noe kjekk følelse. 

Jeg snakket med en gutt på 9 år hin dagen. Han sa at moren og faren hadde akkurat begynt med 50/50. Han hatet det. Han ville være mest hos mamma for der hadde han alle vennene sine. Han hadde spurt moren om å komme hjem søndag kveld i stede for mandag etter skolen. Da fikk han til svar at hun skulle ha fri, så han måtte ikke prøve å tenke på det en gang. 

Jeg forstår at alle trenger en liten timeout og at man kan bli sliten. Men dere har jo tatt et valg om å få disse barna, og da bør man faktisk stå i det. 

Dette tror jeg er svært unormalt rett og slett. Må være enkelte spesielle folk. Jeg kjenner mange som er skilt/deler på å ha barn og ingen oppfører seg på den måten. Man savner jo barna!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags miljø er det du går i, ts?

Jeg har aldri hørt noen si noe slikt.

Anonymkode: bc8f4...4c1

Jeg  tror det vankes en del under broer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er jo ikke sånn at selv om en mor nyter å ha "fri" er hun en dårlig mor som ikke vil ha barnet sitt hos seg. 

Alle trenger en pustepause i blant. 

Tvert imot vil jeg si. Hun har faktisk muligheten til å hente seg inn og være en bedre mor for barna sine. Alle mennesker har godt av miljøforandring tror jeg 😄

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan høres ut som du er litt yrkesskadet? Fikk bare en følelse av at du jobber med de kanskje mest ekstreme tilfellene av samlivsbrudd/konfliktfylte skilsmissene. Jeg tenker det du beskriver høres mer ut som unntaket enn normalen. De aller fleste av oss ønsker tid med barna sine, og strekker seg langt for å få ha tid med barna sine og få en god dialog med den andre forelderen. Det gjelder begge kjønn 😊

Ikke så galt gjettet faktisk, selv om det ikke direkte er jobben min :) 

Og ja, som jeg presiserte i det første innlegget mitt så tror jeg ikke dette er så normalt som TS skisserer. Jeg tror også det gjelder unntaket, men det gjør det ikke noe mindre trist for barna dette gjelder. De aller aller fleste er oppegående og gode foreldre som ønsker det beste for barna sine - heldigvis ❤️

Dessverre har jeg sett lignende tilfeller - mer enn en gang som er slik TS forteller om og jeg blir direkte lei meg på barnas vegne hver gang. Jeg forstår at man har behov for egentid innimellom, det har jeg også. Men har man først valgt å få barn så skal disse gå foran. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg forstår det faktisk ikke. 
På et eller annet tidspunkt har dere valgt å få disse barna, men så snart det skjærer seg med mannen - så blir det en evig kamp om å ha mest mulig barnefri. (Dette gjelder så klart ikke alle, men det virker som det er flertallet). 

Ja, jeg forstår at det finnes tilfeller hvor far er voldelig, ikke stiller opp/tar seg av barn osv. 
Nå snakker jeg om de tilfellene hvor det er to voksne mennesker som har ett eller flere barn, og alle er fungerende voksne. 
Jeg er sjokkert over enkelte ting jeg har sett. 

Vet dere at det finnes mødre som nesten aldri har "barnefri". Fatter ikke at det der har blitt en greie en gang. 

En jeg kjenner tok eksen tilbake mot at hun fikk en baby. Han var dum og desperat og sa ja. Hvem tror du prøvde å pakke på han 100% omsorg når barnet var 8 år fordi hun var så drita lei? 

Sånn. Nå fikk jeg blåst ut litt frustrasjon her. 

Litt mer gjennomtenkt tekst: 

Kan ikke dere være så snill å tenke litt mer over disse barna som dere setter til verden? 
De står ofte midt i mellom to stykker som tydelig krangler om å IKKE ha dem. Det kan da umulig være noe kjekk følelse. 

Jeg snakket med en gutt på 9 år hin dagen. Han sa at moren og faren hadde akkurat begynt med 50/50. Han hatet det. Han ville være mest hos mamma for der hadde han alle vennene sine. Han hadde spurt moren om å komme hjem søndag kveld i stede for mandag etter skolen. Da fikk han til svar at hun skulle ha fri, så han måtte ikke prøve å tenke på det en gang. 

Jeg forstår at alle trenger en liten timeout og at man kan bli sliten. Men dere har jo tatt et valg om å få disse barna, og da bør man faktisk stå i det. 

Og så er det de mødrene som kjemper for att ungene skal få se faren. 

Men faren greier å lage det til att det er mors behov for å gå på fylla det er snakk om, så det dreneres ned til minste time. 

Anonymkode: 061f0...64c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (19 minutter siden):

Ikke så galt gjettet faktisk, selv om det ikke direkte er jobben min :) 

Og ja, som jeg presiserte i det første innlegget mitt så tror jeg ikke dette er så normalt som TS skisserer. Jeg tror også det gjelder unntaket, men det gjør det ikke noe mindre trist for barna dette gjelder. De aller aller fleste er oppegående og gode foreldre som ønsker det beste for barna sine - heldigvis ❤️

Dessverre har jeg sett lignende tilfeller - mer enn en gang som er slik TS forteller om og jeg blir direkte lei meg på barnas vegne hver gang. Jeg forstår at man har behov for egentid innimellom, det har jeg også. Men har man først valgt å få barn så skal disse gå foran. 

Helt enig! Også skikkelig trist at konflikten mellom foreldrene får tar større plass enn omsorgen, oppmerksomheten mot barna! Det er skikkelig trist, og utrolig vondt for barna som opplever det. Men, må minne meg selv på at det er unntaket og ikke normalen 😌

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...