Gå til innhold

Er det jeg som er pysete, eller er det faktisk frekt? Spørre en bekjent om noe.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt sosialt klønete, så søker råd her. Generelt har jeg vært veldig "unnskyld at jeg er til" og tilbaketrukket med å spørre folk om hjelp, si til menn at jeg liker dem og så videre, fordi jeg føler det blir frekt. Samtidig så ser jeg et mønster rundt meg - de som tør å spørre, lykkes. De som ikke tør, sitter der med skjegget i postkassa.

Jeg har en bekjent som jeg ønsker å spørre om litt hjelp med et prosjekt jeg holder på med, pluss en annen forespørsel om mulig samarbeid. Vi kjenner ikke hverandre godt, har hilst på hverandre tre ganger totalt, men han er den rette personen for det jeg egentlig trenger. Det er ikke snakk om frekk utnyttelse, da det er et samarbeidsprosjekt som gagner begge. Han har vært med på et par slike prosjekter tidligere, og var fornøyd med det. Men siden jeg ikke kjenner ham så godt, og siden han sitter litt høyere i "hierarkiet" for slike prosjekter enn meg, så er jeg skeptisk og tror at det kanskje er frekt å spørre ham sånn ut av det blå. Jeg er ikke redd for å få et nei, da takker jeg bare høflig for at han tok tid til å snakke med meg, og legger saken død. Jeg er redd for at han får inntrykk av meg som en brautende og frekk person. 

Driver jeg og overtenker/er pysete, eller er det frekt å gjøre noe sånt?

Anonymkode: 2a6a8...a36

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du overtenker veldig. Det er absolutt ikke frekt. :) 

Spør. Og lykke til med prosjektet. 

Edit: en fin øvelse er å tenke omvendt. Hva ville du tenkt om noen andre hadde gjort det samme? Sett opp et "speil". Hvordan ville du sett på det da?

Endret av Hasselnøtter
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe noen fare for at du blir oppfattet som brautende etter som du beskriver deg selv. Kjør på, ingen fare.

Anonymkode: d9d30...663

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke frekt. Jeg var i en lignende situasjon bare i hans rolle, og spurte selv. Han ble veldig glad. 

bare sørg for at han føler seg komfortabel i samtalen, og gi han en åpning for å avslå

Anonymkode: d22e1...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette er helt innenfor. Hopp i det. 

Jeg er ganske lik deg, og min mann den rake motsetning. Min erfaring er at folk blir veldig takknemlig når han spør. Fordi det er et slags kompliment av ferdigheter og kunnskap de har. Han bytter gjerne små tjenester ved å hjelpe med noe tilbake. Så da utvikler han plutselig vennskap underveis. 

Anonymkode: 7cf28...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt man fremstår brautende og frekk har mye å gjøre med hvordan man spør. Du med din forsiktige personlighet kommer sikkert til å stille spørsmålet på en hyggelig måte. (Kanskje så hyggelig at han får dårlig samvittighet hvis han må svare nei, men det får så være..)

Anonymkode: 108c5...17c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hasselnøtter skrev (27 minutter siden):

Du overtenker veldig. Det er absolutt ikke frekt. :) 

Spør. Og lykke til med prosjektet. 

Edit: en fin øvelse er å tenke omvendt. Hva ville du tenkt om noen andre hadde gjort det samme? Sett opp et "speil". Hvordan ville du sett på det da?

Takk for svaret. Jeg hadde selvfølgelig enten sagt ja hvis jeg hadde anledning, tid og kompetanse, eller sagt høflig nei. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Jeg vet at jeg overtenker, basert på noen tidligere, uheldige erfaringer. Men da kjører jeg på :)

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, og ikke bli altfor takknemlig etterpå. 

Jeg har en engstelig venninne som blir bare altfor mye når noen er snill med henne. Kjempemye takking og ros for noe jeg selv tenker er en liten ting oppleves ikke godt. Liker ikke at folk kryper for meg. 

Anonymkode: d119d...48a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...