Gå til innhold

Varsellampe viser for lavt trykk i dekk, er dette akutt?

Hildamaria

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor er det til å spy av å spørre en mann som kan hjelpe? Jeg syns det er fantastisk å få hjelp, og setter pris på at menn liker å være ridder for kvinner i nød.

Så til dere menn som hjelper, takk for det! 

Anonymkode: 12892...c22

Menn liker å hjelpe kvinner i nød, det er også min erfaring. Jeg spør alltid 

Anonymkode: d029f...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei nei nei, å sjekke/etterfylle luft i bilhjul er AAAALT for vanskelig for en dame! Slikt kan KUN gjøres av en MANN! Jaddda sånn er det bare, diskusjon avsluttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.09):

Noen biler er mer følsomme på dekktrykk enn andre (deriblant min Leaf). Sikkert ingen krise (se på dekket). Men kjapt å fylle på på en bensinstasjon! Om du ikke får det til, bare spør en mann i nærheten, de liker å hjelpe med sånt 😂😂

Anonymkode: 5d56b...43d

Samme her med min Toytoa Yaris, kan typisk få varsel når det er større temperaturforskjeller, men nullstiller det jo greit. (er jo aldri noe i veien når jeg tar dekktrykket på bensinstasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 13.18):

Bensinstasjoner har ikke dette servicenivået lenger

Anonymkode: c38b5...fb1

Såklart de har det. Om jeg spør, så tar de sjekk uten noe problem, sist bare 1 mnd siden.

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 16.27):

Hvis man ikke klarer å sjekke og fylle luft i dekka selv så burde man ikke ha førerkort. 

Anonymkode: 8a49f...267

Jeg klarer det fint, jeg bare gidder ikke når andre mer enn gjerne gjør det for meg :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 17.21):

Har også lært at når lyset i min bil (Nyere Toyota Yaris) lyser oransje, så er det ikke akutt, har tid til å komme meg til noen som kan hjelpe. 

Anonymkode: 82d7e...a76

Det trenger du ikke , det er en knapp under rattet i nærheten av pedalene, som du trykker inn for å nullstille varselet selv, det er SUPER ENKELT. Tar bare noen sekunder.

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatsumomo skrev (5 timer siden):

Det trenger du ikke , det er en knapp under rattet i nærheten av pedalene, som du trykker inn for å nullstille varselet selv, det er SUPER ENKELT. Tar bare noen sekunder.

Når en resetter er det viktig som blir nevnt i videoen at dekk trykk er korrekt i alle fire hjul. 
Systemet samler data fra hjulhastighetssensor og ABS-system for å regne ut dekktrykk basert på rotasjon.

Systemet håndterer ulikt dektrykk i alle fire hjul dårlig. Det kan gi upresist varsel, eller ikke noe varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (33 minutter siden):

Når en resetter er det viktig som blir nevnt i videoen at dekk trykk er korrekt i alle fire hjul. 
Systemet samler data fra hjulhastighetssensor og ABS-system for å regne ut dekktrykk basert på rotasjon.

Systemet håndterer ulikt dektrykk i alle fire hjul dårlig. Det kan gi upresist varsel, eller ikke noe varsel.

Ja, det er jo gjort etter dekktrykksjekk.

Poenget er at man ikke trenger dra til et verksted for å fikse det, da ville jeg ikke gjort annet med Yarisen.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sjekka det på nærmeste bensinstasjon så fort det var praktisk. Altså hadde jeg ikke kjørt en omvei til jobb hvis jeg hadde det travelt, dekket så greit ut og bilen føltes normal på veien. Men jeg hadde gjort det på vei hjem. 

Den varsellampen lyste på min bil i forrige uke, og da viste det seg å være et ganske stort trykktap på ett dekk, slik at det var nødvendig å få ordnet opp i. Men jeg har opplevd tidligere at det ikke har vært akutt, og at jeg har kunnet fylle på luft og kjøre videre frem til jeg fikk tid til å se nærmere på dekkene. Det har pleid å holde fint, og jeg har aldri funnet noe galt i de tilfellene. 

Anonymkode: 52485...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 9.12.2024 den 13.04):

Det kan jo også være fordi kulda har kommet. Kald luft har mindre volum enn varm luft. Om det er likt trykk i alle dekkene er det sikkert bare det. Men lavt trykk øker rullemotstanden, og man risikerer feil slitasje på dekket. 

Om du har 2,5bar trykk i dekkene dine ved 20grader faller trykket til 2,33bar ved 0grader. Dette alene er ikke nok til at varselslampen for lavt dekktrykk lyser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest når denne lampen lyser er det fordi du har punktert. Er det en skrue du har i dekket feks, vil lekasjen være liten, og du kan plugge dekket om du leverer det til dekkverksted. Fortsetter du å kjøre vil du ødelegge dekket helt, og i verste fall kanskje felgen også.

Det er lurt å lage seg en vane at du sjekker trykket på bensinstasjon med en gang du ser denne lampen lyse. Ikke tenk at det er temperatur eller sensorfeil som gjør det. Sjekk trykket og vit at det er i orden. Kommer lamlen på igjen er det bare å kjøre rett på dekkverksted. Har du dette som vane vil du fort spare veldig mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 16.29):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

Det kan være lurt å få hjelp til å lære seg det.

Gjelder selvfølgelig andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 16.24):

Hvorfor er det til å spy av å spørre en mann som kan hjelpe? Jeg syns det er fantastisk å få hjelp, og setter pris på at menn liker å være ridder for kvinner i nød.

Jeg å. Jeg utnytter det ofte jeg. Mannen min vet å at jeg får mye hjelp. Når det er noe så spør han om jeg kan ta tak i det. Også på jobb. For jeg får svar med en gang. Mens mannen min får ikke det. Så bestandig sier han. Kan ikke du ta kontakt med han da. Så får vi fort gang i dette. Jeg tar tak og får hjelp med en gang😂 jeg elsker det. 

Anonymkode: ffec3...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 16.24):

Fordi det er sexistisk. Hvorfor skal man be en mann? Hvorfor ikke person? Dessuten er det vel ikke alle menn som kan heller. 

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.31):

Må man stå der og vente til det kommer en mann forbi, og for all del ikke spørre kvinner som måtte befinne seg i nærheten? 

Anonymkode: 4a202...62d

Akkurat det jeg mente! 

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.42):

Har du prøvd? Beklager jeg har fordommer, så jeg hadde gått for en mann, og jeg er kvinne.
Jeg tenkte da jeg kjørte meg vill i en av forstadene til Oslo at jeg kunne sikkert like gjerne spørre en innvandrer om veien, og ikke la fordommene styre. Men ingen fargede visste, jeg måtte lete opp en hvit mann for å finne veien (kunne vært kvinne, men nå ble dette en mann). Tenker kanskje det er det samme når det gjelder å fylle luft og kvinner.

Akkurat, fordommer ja. Det var det som møtte meg når jeg arbeidet med biler. «Folk» gikk til guttene å spurte om ting og tang men ikke meg, fordi jeg var kvinne. Og da var det jeg som kunne mest og guttene måtte til og med spørre meg om hjelp.. hadde til og med kunder som bad om unnskyld fordi de ikke hadde spurt meg på grunn av sine fordommer. 

Tått skrev (På 10.12.2024 den 13.08):

Jess stemmer det..de fleste av oss hjelper gjerne en jomfru i nød..🤭

Handlet jo ikke om at «menn» ikke vil hjelpe , men at det KUN er menn som kan. 

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 13.10):

Menn liker å hjelpe kvinner i nød, det er også min erfaring. Jeg spør alltid 

Anonymkode: d029f...15a

Anonymkode: ec079...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):
Tått skrev (På 10.12.2024 den 13.08):

Jess stemmer det..de fleste av oss hjelper gjerne en jomfru i nød..🤭

Handlet jo ikke om at «menn» ikke vil hjelpe , men at det KUN er menn som kan. 

Liker å hjelpe kvinner jeg...visste ikke det hadde blitt galt og. ?

Og ja de fleste menn er like teknisk hjelpesløse som kvinner i dag så jeg hjelper menn og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...