Gå til innhold

Varsellampe viser for lavt trykk i dekk, er dette akutt?


Hildamaria

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

Nei, - mitt innlegg er meget saklig. Lufttrykk har med sikkerhet å gjøre, hvis du ikke evner å sjekke en så viktig ting som lufttrykk i dekkene så har du ingenting bak et ratt å gjøre.  

Lufttrykket har stor innvirkning på grepet til dekkene. 

 

Anonymkode: 8a49f...267

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

Da lærer du deg det selv.

Samme med å skifte dekk.

Man lærer da ting utenom selve kjøreskolen!

Ikke gjør deg selv hjelpesløs og tafatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har jeg gjort mange ganger og likevel syntes jeg det er greit å få hjelp. Flere av bensinstasjonene her har forskjellig system og det er trygt å få hjelp fra noen som kan det fremfor å gjette på "godt nok" på egenhånd. Det er ingenting i veien med å erkjenne at en trenger hjelp. Herregud kan man ikke be om hjelp til noe så enkelt, men likevel forventer folk at vi skal kunne brette ut vår mentale helse for enhver?! 

Det.er.lov.å.be.om.hjelp. uansett hva det gjelder, uansett hvorfor.

Anonymkode: cfa80...008

Det er jeg helt enig med deg i, men visse basisferdigheter som å fylle bensin/diesel, spylervæske og sjekke dekktrykk bør enhver fører ha, om en ikke har disse ferdighetene må man trene sammen med noen som har det. Det er i dag en utstrakt holdning til at alt virker hver gang, dette gjør en sårbar for enkle feil, og dekkutrustning er en viktig del av bilens sikkerhet, og må være i orden!

Anonymkode: a020b...072

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hjelpeløs eller tafatt, men å si at jeg ikke burde ha førerkort fordi jeg spør om hjelp er idiotisk.

Å spørre folk som vet er smartere enn å gjette på egenhånd. Eller gjør du alt elektrisk og rørleggerarbeid selv, kanskje? 

Anonymkode: cfa80...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel ikke prekært, men ville sjekket dekktrykket så fort som mulig. Om det er for lavt på ett av dekkene vil du risikere unødvendig slitasje, dårlige kjøreegenskaper og i verste fall skade på dekk/felg. 
Det kan også være lurt å sjekke trykket i de andre dekkene også. 
min erfaring er at sensoren også kan slå ut om et av de andre dekkene har for lite trykk. 
Om bilen står over natten og dekket blir flatt, har du punktert og da må du i alle fall ikke kjøre på det. 

Anonymkode: 26aa3...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hildamaria skrev (5 timer siden):

Må jeg fylle med en gang, eller kan det vente noen dager? Er det farlig?

Sist det skjedde ringt jeg veihjelp og fikk beskjed om å stå i busslommen jeg ringte fra. 
De sendte bergingsbil. Han ringte meg opp, og dekket var ikke synlig lite luft i, så han bad meg kjøre i 50 mot han. 
Hvordan du skal reagere er helt avhengig av hvordan dekket ser ut, og fartsgrensen der du kjører. Du kjører ikke motorvei, med lite luft i dekkene. 
Hvor vanskelig er det å fylle på, egentlig? 

Anonymkode: 3f18e...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

Lærte du ingenting? Eller rettere, du fulgte ikke med i timen? Alternativt tok du førerkortet før 1950 tallet? 

Å spørre etter hjelp er ingen skam. Men det er en terskel å komme over før man tørr å be om hjelp. 

Anonymkode: 3f18e...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er ikke hjelpeløs eller tafatt, men å si at jeg ikke burde ha førerkort fordi jeg spør om hjelp er idiotisk.

Å spørre folk som vet er smartere enn å gjette på egenhånd. Eller gjør du alt elektrisk og rørleggerarbeid selv, kanskje? 

Anonymkode: cfa80...008

Faktisk så gjør jeg det. Har fagbrev både som rørlegger og elektriker, men jobber som kjørelærer nå. 

Anonymkode: 8a49f...267

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at den alltid lyser når jeg har byttet dekk. Må alltid innom for å få forhandler til å skru det av/fikse det.

Har også lært at når lyset i min bil (Nyere Toyota Yaris) lyser oransje, så er det ikke akutt, har tid til å komme meg til noen som kan hjelpe. Men er det rødt så er det full stopp.

Anonymkode: 82d7e...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er ikke hjelpeløs eller tafatt, men å si at jeg ikke burde ha førerkort fordi jeg spør om hjelp er idiotisk.

Å spørre folk som vet er smartere enn å gjette på egenhånd. Eller gjør du alt elektrisk og rørleggerarbeid selv, kanskje? 

Anonymkode: cfa80...008

Slik sjekker du dekktrykk og fyller/slipper ut luft. Spør på bensinstasjonen om du ikke får det til. Ofte må man spørre etter den ytterste delen til den luftgreia også: 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Faktisk så gjør jeg det. Har fagbrev både som rørlegger og elektriker, men jobber som kjørelærer nå. 

Anonymkode: 8a49f...267

Så fantastisk beleilig for akkurat denne samtalen!

Anonymkode: cfa80...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så fantastisk beleilig for akkurat denne samtalen!

Anonymkode: cfa80...008

Ja, du traff godt! Jeg ble utdannet elektriker for mange år siden, og jobbet i noen år. Tok fagbrev som rørlegger samtidig, for allsidigheten sin skyld, men etter noen år så slo ryggen seg vrang. Omskolerte meg til kjørelærer, og har jobbet i en del år som det nå. 

Anonymkode: 8a49f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det til å spy av å spørre en mann som kan hjelpe? Jeg syns det er fantastisk å få hjelp, og setter pris på at menn liker å være ridder for kvinner i nød.

Så til dere menn som hjelper, takk for det! 

Anonymkode: 12892...c22

Må man stå der og vente til det kommer en mann forbi, og for all del ikke spørre kvinner som måtte befinne seg i nærheten? 
 

 

Anonymkode: 4a202...62d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

Når tok du førerkort, da? Jeg tok det for 32 år siden, og det ble gjennomgått den gangen. Men det skal sies at mine foreldre hadde både lært meg hvordan man skifter dekk og sjekker lufttrykket før den tid, slik at jeg skulle slippe å være avhengig av å måtte «spørre en mann» for håndtere dette.

Anonymkode: 4a202...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Må man stå der og vente til det kommer en mann forbi, og for all del ikke spørre kvinner som måtte befinne seg i nærheten? 
 

 

Anonymkode: 4a202...62d

Har du prøvd? Beklager jeg har fordommer, så jeg hadde gått for en mann, og jeg er kvinne.
Jeg tenkte da jeg kjørte meg vill i en av forstadene til Oslo at jeg kunne sikkert like gjerne spørre en innvandrer om veien, og ikke la fordommene styre. Men ingen fargede visste, jeg måtte lete opp en hvit mann for å finne veien (kunne vært kvinne, men nå ble dette en mann). Tenker kanskje det er det samme når det gjelder å fylle luft og kvinner.

Anonymkode: 12892...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket dekktrykket. Jeg får opp varsel jevnlig, særlig ved temperatur-endringer og rett etter dekkskifte. Må rett som det er inn og justere det litt. Skjønner egentlig ikke at man kan ha bil og ikke vet hvordan man sjekker dekktrykket😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

Du må jo ha kunnskap om dette. Trykket i dekkene er jo en del av teprien og viktig for kjøreferdighetene til bilen og grepet til dekkene.

Anonymkode: 600a0...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du prøvd? Beklager jeg har fordommer, så jeg hadde gått for en mann, og jeg er kvinne.
Jeg tenkte da jeg kjørte meg vill i en av forstadene til Oslo at jeg kunne sikkert like gjerne spørre en innvandrer om veien, og ikke la fordommene styre. Men ingen fargede visste, jeg måtte lete opp en hvit mann for å finne veien (kunne vært kvinne, men nå ble dette en mann). Tenker kanskje det er det samme når det gjelder å fylle luft og kvinner.

Anonymkode: 12892...c22

Nei, jeg har ikke behov for hjelp til noe så basalt, og jeg vet at alle mine venninner også vet hvordan det fungerer. Vi har da ikke kjørt rundt i over tretti år og vært hjelpeløse når det kommer til å sjekke lufttrykket. Min mor på åtti mestrer det også.
 

Dessuten står det forklart hvordan man gjør det, så jeg ser ikke noen grunn til at en kvinne ikke klarer å lære seg dette? 

Anonymkode: 4a202...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til en liten beskrivelse rundt TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) i denne tråden.

Det finnes to systemer, som fungerer på litt ulik måte. Omtales gjerne som direct (dTPMS) og Indirekte (iTPMS).

dTPMS består av en dekktrykksensor innenfor ventilen på hvert hjul.
Ved bytte av mellom vinter og sommer hjul må en på noen biler inn i en meny og bytte hvilket sett en benytter.
(Men, andre modeller oppdager selv bytte er utført.) 

Sensorene sender trådløst beskjed hvilket trykk hvert hjul har, som ofte kan vises i bilens instrument.
Sensor har et batteri, og må byttes når batteriet er tomt.
Normalt programmeres sensorene mot bilen, deretter trenger en ikke gjøre noe tilbakestilling.
(Annet enn ved bytte vår og høst på noen biler.)
Systemet kan håndtere ulikt dektrykk i alle fire hjul.

Indirekte TPMS
Har mindre kostnad pga. det kreves ingen sensor i hvert hjul.
Samler data fra hjulhastighetssensor og ABS-system for å regne ut dekktrykk basert på rotasjon.
Ved lite luft vil omkretsen bli noe mindre, hjul roterer raskere og det kan da gis en alarm.

Ulempen er det kan ikke vise nøyaktig hvilket trykk et hjul har, da det bare måler forskjellen fra de andre hjulene.

For at systemet skal fungere må en fylle nøyaktig like mye luft i alle fire hjul, og tilbakestille iTPMS systemet i bilens meny.
Da vil det starte å samle data, og kan varsle om det oppstår en endring.

Systemet håndterer ulikt dektrykk i alle fire hjul dårlig. Det kan gi upresist varsel.
Når en bytter hjul vår og høst må en fylle riktig trykk på alle hjulene og tilbakestille systemet.

Oppsummert:
Ved varsel om lavt dekktrykk. Bør en sjekke så snart det er trygt å stoppe om det svært lavt, for å unngå å ødelegge dekket.
(Unngå å stoppe på motorvei, eller i tunell o.l.) 

Vises det nøyaktig trykk på hjulene har bilen trolig dTPMS sensor. Kontroller dekktrykk, er det stort avvik mellom hva som vises og faktisk trykk kan en sensor være defekt.

Har bilen indirekte TPMS, fyll riktig trykk i alle hjul og tilbakestill systemet.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

🤮

Anonymkode: ec079...564

Jess stemmer det..de fleste av oss hjelper gjerne en jomfru i nød..🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...