Gå til innhold

Varsellampe viser for lavt trykk i dekk, er dette akutt?

Hildamaria

Anbefalte innlegg

Må jeg fylle med en gang, eller kan det vente noen dager? Er det farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hva dekktrykket faktisk er nå. Er det 2,2 og skal være 2,4 så går det jo bra, men er dekktrykket veldig lavt så risikerer du å ødelegge både dekk og felg i tillegg til at det påvirker bilens kjøreegenskaper. Hvis dekktrykket plutselig synker på ett hjul så er det jo sannsynligvis fordi det er punktert og da blir det jo fort stadig mer kritisk. Men hvorfor ikke bare fylle med en gang? Det tar et par minutter :klo: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen biler er mer følsomme på dekktrykk enn andre (deriblant min Leaf). Sikkert ingen krise (se på dekket). Men kjapt å fylle på på en bensinstasjon! Om du ikke får det til, bare spør en mann i nærheten, de liker å hjelpe med sånt 😂😂

Anonymkode: 5d56b...43d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør innom en bensinstasjon og sjekk. Det tar deg noen få minutter :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være fordi kulda har kommet. Kald luft har mindre volum enn varm luft. Om det er likt trykk i alle dekkene er det sikkert bare det. Men lavt trykk øker rullemotstanden, og man risikerer feil slitasje på dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært lettere å svare på hvis du skrev hva trykket skal være og hva det er på nå...

Anonymkode: 82381...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sirah skrev (1 time siden):

Kjør innom en bensinstasjon og sjekk. Det tar deg noen få minutter :)

Bensinstasjoner har ikke dette servicenivået lenger

Anonymkode: c38b5...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bensinstasjoner har ikke dette servicenivået lenger

Eller mente du kanskje bare å sjekke dekktrykket selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mente å sjekke det selv ja :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke det man vanligvis gjør, og på en bensinstasjon? :klo:

Anonymkode: 12892...c22

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen biler er mer følsomme på dekktrykk enn andre (deriblant min Leaf). Sikkert ingen krise (se på dekket). Men kjapt å fylle på på en bensinstasjon! Om du ikke får det til, bare spør en mann i nærheten, de liker å hjelpe med sånt 😂😂

Anonymkode: 5d56b...43d

🤮

Anonymkode: ec079...564

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

🤮

Anonymkode: ec079...564

Hvorfor er det til å spy av å spørre en mann som kan hjelpe? Jeg syns det er fantastisk å få hjelp, og setter pris på at menn liker å være ridder for kvinner i nød.

Så til dere menn som hjelper, takk for det! 

Anonymkode: 12892...c22

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man ikke klarer å sjekke og fylle luft i dekka selv så burde man ikke ha førerkort. 

Anonymkode: 8a49f...267

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å sjekke, utrolig kjipt om du har lekkasje mellom dekk og felg eller om du har punktert... vent et par dager så står kanskje bilen på felgen og da er det en mye større problem enn det er nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man ikke klarer å sjekke og fylle luft i dekka selv så burde man ikke ha førerkort. 

Anonymkode: 8a49f...267

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Anonymkode: cfa80...008

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så usakelig!!

De lærte oss ingenting om dette da jeg tok førerkort. Den ene tingen har ingen sammenheng med den andre. Jeg er en god sjåfør, men det er ting jeg trenger (eller ønsker) hjelp til. 

Men det står forklart i brukermanualen til bilen. Les den.

Anonymkode: 6102c...b83

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes du skal sjekke dette umiddelbart, eller så går det slik det gikk med den journalisten som prøvde en Tesla, der lyste lampa for dekktrykk, og man skullebare litt til, og tilslutt sto hen der med ødelagt hjul og felg. en titt på alle hjul avslører om et er "flatere" en de andre. om det ser omtrent likt ut, kan du kjøre til et sted der du kan fylle luft. 

Anonymkode: a020b...072

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg gjort mange ganger og likevel syntes jeg det er greit å få hjelp. Flere av bensinstasjonene her har forskjellig system og det er trygt å få hjelp fra noen som kan det fremfor å gjette på "godt nok" på egenhånd. Det er ingenting i veien med å erkjenne at en trenger hjelp. Herregud kan man ikke be om hjelp til noe så enkelt, men likevel forventer folk at vi skal kunne brette ut vår mentale helse for enhver?! 

Det.er.lov.å.be.om.hjelp. uansett hva det gjelder, uansett hvorfor.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være sensoren som er gåen. Men du bør uansett sjekke, for som andre sier; det kommer an på. 2,2 når det skal vær 2,4 er jo greit, men det vet man jo ikke før man måler.

Anonymkode: 4c3dc...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du nettopp har lagt om til vinterdekk på et sted som gjør dette for deg, så har de ofte ikke re-initialisert innstillingene på lufttrykket, selv om trykket er korrekt. Da kan du gjøre dette selv, uten at du nødvendigvis trenger sjekke trykket. 

Jeg må iallfall gjøre denne operasjonen hver gang verksted har lagt om dekk, og jeg regner med de alltid ser til at lufttrykket er korrekt.

Anonymkode: f18b7...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...