Kakao Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Er det skumlere/tøffere å vokse opp nå enn da vi selv var små? Får inntrykk fra tv og hva jeg hører og ser, at mange tenåringer drikker og røyker i større grad enn da jeg var tenåring. De er mer uhøflige og mye borti "trøbbel". En skal være sterk for å stå i mot en tenåring i verste trassalder. Var jo selv litt trassig, men det varte bare noen måneder. Og så var jeg blid igjen. Ble litt nervøs etter å ha sett "Ut" på Nrk i kveld. Finnes det ikke høflige og snille tenåringer i dag? Samboeren ble enda mer tvilsom til å få barn etter å ha sett dette programmet. Ikke akkurat noe reklame for å lage barn, akkurat, sett i hans øyne. Vi er veldig glade i friluftsliv og vil jo gjerne få inn litt sunne verdier i barna våre. Er det naivt å tro at det skal gå an? :klø:
Latee Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Neida, ikke naivt å tro det. Så lenge man oppdrar ungene sine bra og er flink til å sette grenser så går det nok bra skal du se. Er ung selv, og er da både høflig og snill Har vel aldri vært særlig trassig heller..
Gjest Donna Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 (endret) Ja, jeg synes nok det er litt naivt. Som mor til to tenåringer så vet jeg at det som betyr aller mest og det som absolutt har størst påvirkning på barna våre er miljøet og omgivelsene deres. Hva mor og far sier, er av veldig liten betydning - dessverre. Det husker jeg jo fra min egen ungdom også - hvis mor og far sa jeg burde gjøre så og så - ja, da gjorde jeg stikk motsatt - selvom jeg innerst inne visste at de hadde rett. Men selvfølgelig skal vi gi barna våre den beste og sunneste oppvekst vi kan - det har mannen min og jeg også bestrebet i alle år ... men selvom vi har noen voksne, fornuftige, snille, kjekke og greie ungdommer så har eldstemann testet og (mis)brukt både det ene og det andre rusmiddelet. Endret 1. mars 2006 av Donna
Gjest Bodillen Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 (endret) Dagens ungdom blir utsatt for flere fristelser og fallgruber enn da jeg var tenåring, i hvert fall... Jeg har dessuten inntrykk av at mange av dagens tenåringer er mer desillusjonerte mht framtida enn vi var. De fleste har fått en veldig annerledes oppdragelse enn hva som var vanlig på 60 og 70-tallet (og tidligere, selvfølgelig), og det preges mange av, på godt og vondt... Det er barnehagegenerasjonen som er tenåringer og unge voksne i dag. Disse ungenes hverdag er blitt organisert fra de ploppet ut, og de har i større grad fått velge og vrake på øverste hylle. Mens jeg måtte arve både klær og sko fra eldre søsken, rynker mange av dagens unge på nesen over klær fra H&M. Klart man var opptatt av merkeklær da jeg var tenåring også - gud vet hvordan jeg ville overlevd ungdomsskolen uten min arvede Millèt-jakke, Levis-bukse, Busnellgenser og Isbastøvler... Men det var også alt jeg hadde - og sånn var det for de aller fleste, de hadde èn dyr genser, èn dyr bukse osv. I dag har ungdom ofte et helt klesskap fullt av merkeklær. Skulle jeg velge for mine barn, ville jeg faktisk heller at de skulle vært ungdommer på 80-tallet enn nå. Endret 1. mars 2006 av Bodillen
Kakao Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2006 Skulle jeg velge for mine barn, ville jeg faktisk heller at de skulle vært ungdommer på 80-tallet enn nå. ←Jupp, føler det litt sånn, jeg og.
flopp Skrevet 1. mars 2006 #6 Skrevet 1. mars 2006 Husk at før i tiden ble ikke alt laget tv-programmer om, og barn og ungdom hadde mindre påvirkningskraft i samfunnet generelt. Ungdommene "synes" bedre nå og a legger man naturlig nok mer merke til de. Jeg vet om veldig mange som begynte å røyke da de bare var 12-13 år gamle før også; bla. både min bestefar og min mor. Og de smakte nok alkohol den gangen også Men det er klart at tidene har forandret seg - de sosiale, økonomiske og kulturelle ulikhetene mellom menneskene som bor i Norge og forøvrig også i de fleste andre vestlige land har blitt større og dette kan til tider skape debatter og konflikter. En annen faktor jeg mener er vesentlig i forhold til at det kanskje har blitt vanskeligere å vokse opp i dag, er alt det ungdommene må forholde seg til i det daglige: flere vokser opp med skilte foreldre og dermed tilhørende halvsøsken og steforeldre som til tider kan være vanskelig hvis forholdet disse imellom er trøblete, ungdommene har flere utfordringer i forhold til alt de har å sette seg inn i når det gjelder tekninke duppeditter som MP3, PC-spill osv, samt at de får mye "input" via tv, internett, spill osv. Det er ikke så mange årene siden vi "slapp" en del av dette. Samtidig vil jeg påstå at presset med tanke på mote og skjønnhet ikke ikke var like sterkt da. Jeg mener ikke at det var enkelt å være ung før heller, bare at ting har endret seg som kan være positivt for veldig mange, mens en del "faller utenfor".
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 Jeg er tenåring, jeg. 15 år gammel jente. Og jeg synes tenåringene idag er veldig annerledes enn for 30-50 år siden. Jeg personelig synes dagens ungdom er forferdelig! Vært på fest to ganger, jeg. Og jeg har ikke sett værre oppførsel i hele mitt liv. 14-15 åringer drakk seg fulle, røyket og snuste. Alle går også i slike "hiphop" klær og har buksa ned på knærne! Jeg synes det er helt forferdelg hvordan barn har blitt nå til dags.. Hvor ble det av dressen, brylkremen og hattene? Dagens ungdom er dessuten helt opprørske og kjempefæle. Og så mye tull de finner på. Jeg kunne aldri ha blitt slik. Jeg synes selv jeg er ganske snill og jeg har aldri funnet på noe tull og tøys og røyket, snuset eller drukket når jeg er så liten som jeg er nå.. Det er rett og slett trist! Selv jeg som selv er ungdom dag, skulle ønske jeg levde for 50 år siden..
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Jeg er tenåring, jeg. 15 år gammel jente. Og jeg synes tenåringene idag er veldig annerledes enn for 30-50 år siden. Jeg personelig synes dagens ungdom er forferdelig! Vært på fest to ganger, jeg. Og jeg har ikke sett værre oppførsel i hele mitt liv. 14-15 åringer drakk seg fulle, røyket og snuste. Alle går også i slike "hiphop" klær og har buksa ned på knærne! Jeg synes det er helt forferdelg hvordan barn har blitt nå til dags.. Hvor ble det av dressen, brylkremen og hattene? Dagens ungdom er dessuten helt opprørske og kjempefæle. Og så mye tull de finner på. Jeg kunne aldri ha blitt slik. Jeg synes selv jeg er ganske snill og jeg har aldri funnet på noe tull og tøys og røyket, snuset eller drukket når jeg er så liten som jeg er nå.. Det er rett og slett trist! Selv jeg som selv er ungdom dag, skulle ønske jeg levde for 50 år siden.. Virkelig? Hvordan vet du nå egentlig det? Hvis du er 15 så antar jeg at det du har å sammeligne med er glorifiseringer via folk med dårlig hukommelse, eller film og litteratur. Dressen og brylkremen og hattene var i sin tid like fæle som hiphop-klærne er i dag. Rocken ble ikke akkurat hyllet som en flott nyskapning. 14-15 åringer bak i tiden var like ille som de nå, men de var sannsynligvis ille på en litt annen måte. Opprørske har de alltid vært, og bra er det. Og jeg vet nå ikke om jeg hadde syntes det var så fordømt stas å være tenåring i 1958.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Omtrent like lenge som mennesker har levd på jorda har de voksne klaget over at "de unge i dag er så mye verre enn da jeg var ung". Så jeg tror vi vil tenke det uansett hvordan de unge oppfører seg. Men når det er sagt så mener jeg også at slapp oppdragelse begynner å bli merkbart nå. Det er så mange av dagens unge som har vært "offer" for foreldre som - i beste mening - har latt dem få styre og bestemme for mye helt fra de var små knøtt. Det er jo å be om trøbbel. Ungdom vil uansett teste ut alkohol/røyk hvis de er i et miljø der det er naturlig, og de vil ønske å løsrive seg fra foreldrene. Men har man en god oppdragelse i kombinasjon med kjærlige foreldre som bakgrunn så er sjansene i allefall større for at man klarer å vise respekt for andre mennesker til tross for at man er i ungdomsopprør.
Gjest *Mim* Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Jeg tror egentlig ikke tenåringene er så forskjellige, men mulighetene i dagens samfunn er større, på godt og vondt. Jeg var i alle fall enn verre tenåring enn min egen.
Puma Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 (endret) Jeg tror at inntrykket av at barn/ungdom er mer vanskelig nå enn før i tida, ligger i at det er mer åpenhet om ting nå, enn det var før. Jeg var selv en "vanskelig" tenåring, mens min sønn er en "enkel" tenåring. Da jeg var ung, var det en skam med "vanskelige" unger, og ganske tabu å snakke om. Det er ikke så lenge siden denne kua var kalv. Jeg tror nok ikke unger er mer "vanskelig" nå, enn før. Edit: Leif var på besøk en tur... Endret 17. november 2008 av Puma
Gjest Purple Haze Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Jeg har to sønner på 20 og 16, og de har vært mye enklere tenåringer enn jeg var. Mine foreldre var helt fortvilte over meg enkelte ganger. Mine har aldri gitt meg noen bekymringer. Og de har veldig ålreite venner, noe som har stor betydning for hvordan ungdomstiden utvikler seg, Og har de fått en god og kjærlig oppdragelse, ligger dette i bunnen, og sørger for at de har verdiene i orden. Selv om det ikke virker sånn alltid.
Gjest imli Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 (endret) Jeg har to sønner på 20 og 16, og de har vært mye enklere tenåringer enn jeg var. Mine foreldre var helt fortvilte over meg enkelte ganger. Mine har aldri gitt meg noen bekymringer. Og de har veldig ålreite venner, noe som har stor betydning for hvordan ungdomstiden utvikler seg, Og har de fått en god og kjærlig oppdragelse, ligger dette i bunnen, og sørger for at de har verdiene i orden. Selv om det ikke virker sånn alltid. Tror dette er veldig riktig. Selv om venner osv nok påvirker tenåringen mer enn foreldre, akkurat i de "verste" åra, så ligger påvirkning og verdier fra foreldrene "latent" i tenåringen, og når h*n vokser av seg tenåringstrassen, så kommer det gode frem igjen Endret 17. november 2008 av imli
Gjest Fliss Skrevet 18. november 2008 #14 Skrevet 18. november 2008 Det stemmer ihvertfall ikke med mine sønner ... jeg var mye verre å ha med å gjøre enn de to tilsammen i tenårene Men nå regner ikke jeg drikking, snusing og røyking som så forferdelig grusomt, da. Og heldigvis for sønnene mine var jeg ung da jeg fikk dem og hadde langt ifra glemt hvordan jeg selv var på deres alder - akkurat det er en stor fordel med å få barn tidlig.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 18. november 2008 #15 Skrevet 18. november 2008 Jeg tror det er verre å være ungdom i dag fordi de som skulle være til hjelp, støtte, veiledning og grensesetting stort sett ter seg som drittunger sjøl. Voksne er for opptatt med å renne rundt på byen eller jobbe seg ihjel til å ha tid til å se barna. Da får man barn deretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå