Gå til innhold

Han er blitt gal, krise

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en god venn som jeg merker har forandret seg siste to årene, ja jeg har ringt psykiatrisk og sagt i fra de må hjelpe han, men de kan ikke gjøre noe før han er til skade for seg selv og andre.Han har begynt å slå og sparke på meg,og sier stygge ord, jeg planlegger å ikke besøke han mer fra Januar, føler jeg blir så deprimert av dette, at det går ikke. Noen som har noen råd å komme med , skulle ønsket han gikk til behandling, men han ser ikke selv at han er paranoid og har vrangforestillinger og hadde hørsels hallusinasjoner hatt.

Anonymkode: a58aa...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor fortsetter du å besøke han når han er voldelig?

Anonymkode: af302...07c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste først: Ikke besøk han. 

Du kan ikke «redde» denne mannen. Du kan heller ikke tvinge han til å oppsøke hjelp. Trekk deg vekk.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han en fastlege som kan kontaktes? Kanskje du kunne ringe han/henne og si noe om tilstanden til din venn?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke besøk ham mer. For din egen sikkerhet.

Ring inn bekymringsmelding til kommunen, fastlegen om du vet hvem det er. Han er jo åpenbart allerede til fare for andre om han er voldelig mot deg.

Anonymkode: 52cf5...855

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (29 minutter siden):

Har han en fastlege som kan kontaktes? Kanskje du kunne ringe han/henne og si noe om tilstanden til din venn?

Jeg vet ikke om han har fastlege, hvordan funne ut av det, har aldri sett han gått til leve, kun når han skulle jobbe offshore før, en offshore lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke besøk ham mer. For din egen sikkerhet.

Ring inn bekymringsmelding til kommunen, fastlegen om du vet hvem det er. Han er jo åpenbart allerede til fare for andre om han er voldelig mot deg.

Anonymkode: 52cf5...855

Bekymringsmelding til kommunen ? ja men er redd for å ødelegge fremtiden hans, han har jobbet offshore før, og tenk om han aldri mer kan det på grunn av bekymringsmelding og sånne ting.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor fortsetter du å besøke han når han er voldelig?

Fordi jeg har alltid håp han skal snu, bli snill,jeg har kjeftet mye på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bekymringsmelding til kommunen ? ja men er redd for å ødelegge fremtiden hans, han har jobbet offshore før, og tenk om han aldri mer kan det på grunn av bekymringsmelding og sånne ting.

Jobber han offshore vil han potensielt sette andres liv i fare også. Ring du.

Anonymkode: 21876...e5a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi jeg har alltid håp han skal snu, bli snill,jeg har kjeftet mye på han.

Ring inn en bekymringsmelding, og ikke besøk han mer før han har fått hjelp.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ringt psykiatrisk og de sa at de ikke kan gjøre noe før han er til skade for seg selv eller andre.

Når han slår og sparker deg SKADER HAN ALLEREDE ANDRE!

Da er det én riktig ting å gjøre, Ts!

Siden du ikke vet hvem som er hans fastlege, så må du ringe kommunelegen!

Du må være tydelig på at du MÅ snakke med kommunelegen personlig og at det haster pga. person som kan være til skade for andre fordi han er paranoid, har vrangforestillinger og har fått hørselshallusinasjoner og er begynt å bli voldelig!

Ring kommunelegen i morgen tidlig (i dag!) forklar at du nå har sett hans adferd endre seg mye siste to år, at han er blitt alvorlig paranoid, har fått vrangforestillinger og at han også har fortalt om hørselshallusinasjoner!

Videre forteller du at han har begynt å slå og sparke deg og har begynt å si svært stygge ting til deg.

Fortell at du har kontaktet psykiatrisk, men at de ikke vil hjelpe før han kan være til skade for seg selv eller andre. Men at du jo nå har opplevd at han forsøker å skade deg med slag og spark.

Si at du er alvorlig bekymret for ham og også at han kan komme til å skade andre hvis han ikke får hjelp!

Og si at du for din egen sikkerhets skyld nå er nødt til å holde deg helt unna ham, og at selv om og fordi du er en venn av ham, så kan du ikke ta ansvar for ham, og at du derfor med denne meldingen fraskriver deg ALT ansvar for ham, og nå overlater det til helse.

Og så ber du om at du får en skriftlig bekreftelse på at du har varslet om dette i dag!

Ikke nøl med å gjøre dette i dag, TS! Jo lenger du venter, jo sykere blir han, og jo større sjanse blir det for at han kan komme til å skade seg selv eller andre, selv drepe seg selv eller andre!

Ditt ansvar er å varsle en gang til. Og kommunelegen vil da ha ansvar for å ta saken videre, varsle hans fastlege m.m.

Finn tak i telefonnummeret til kommunelegens kontor her og nå - og så ringer du dit når morgenen kommer!

Dette er det beste du kan gjøre for din kompis, for får han ikke rask hjelp nå kan han ødelegge resten av sitt (og andres) liv.

Anonymkode: ae85e...221

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe politiet hvis han angriper deg. De vil ta han med til legevakten. 

En av de vanligste oppdragene til politiet er psykiatriske pasienter.. 

Anonymkode: 995e0...321

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har ringt psykiatrisk og de sa at de ikke kan gjøre noe før han er til skade for seg selv eller andre.

Når han slår og sparker deg SKADER HAN ALLEREDE ANDRE!

Da er det én riktig ting å gjøre, Ts!

Siden du ikke vet hvem som er hans fastlege, så må du ringe kommunelegen!

Du må være tydelig på at du MÅ snakke med kommunelegen personlig og at det haster pga. person som kan være til skade for andre fordi han er paranoid, har vrangforestillinger og har fått hørselshallusinasjoner og er begynt å bli voldelig!

Ring kommunelegen i morgen tidlig (i dag!) forklar at du nå har sett hans adferd endre seg mye siste to år, at han er blitt alvorlig paranoid, har fått vrangforestillinger og at han også har fortalt om hørselshallusinasjoner!

Videre forteller du at han har begynt å slå og sparke deg og har begynt å si svært stygge ting til deg.

Fortell at du har kontaktet psykiatrisk, men at de ikke vil hjelpe før han kan være til skade for seg selv eller andre. Men at du jo nå har opplevd at han forsøker å skade deg med slag og spark.

Si at du er alvorlig bekymret for ham og også at han kan komme til å skade andre hvis han ikke får hjelp!

Og si at du for din egen sikkerhets skyld nå er nødt til å holde deg helt unna ham, og at selv om og fordi du er en venn av ham, så kan du ikke ta ansvar for ham, og at du derfor med denne meldingen fraskriver deg ALT ansvar for ham, og nå overlater det til helse.

Og så ber du om at du får en skriftlig bekreftelse på at du har varslet om dette i dag!

Ikke nøl med å gjøre dette i dag, TS! Jo lenger du venter, jo sykere blir han, og jo større sjanse blir det for at han kan komme til å skade seg selv eller andre, selv drepe seg selv eller andre!

Ditt ansvar er å varsle en gang til. Og kommunelegen vil da ha ansvar for å ta saken videre, varsle hans fastlege m.m.

Finn tak i telefonnummeret til kommunelegens kontor her og nå - og så ringer du dit når morgenen kommer!

Dette er det beste du kan gjøre for din kompis, for får han ikke rask hjelp nå kan han ødelegge resten av sitt (og andres) liv.

Anonymkode: ae85e...221

Ja men det er kun når folk er en fare for deg selv eller andre de tar grep , ikke at syke folk skader andre, ja jeg skulle ringt politiet, han angriper meg ikke , men han har tatt begge hendene mine opp mot veggen og ser svært sint ut , jeg skal ikke besøke han mer slik han er nå , vet ikke om jeg orker ringe kommunelege og sånn, han har en familie, han skal til dem i jula, kanskje de ringer politiet eller noe, får håpe det, er spent på hvordan han oppfører seg mot dem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da håper jeg du advarer familien om at han har vært voldelig mot deg hvis de ikke vet det. Du har et ansvar når du vet han er så syk at han kan ty til vold om å informere. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ber du om hjelp her hvis du ikke vil gjøre noe med det? Eller er det trolling?

Anonymkode: a9bbe...da9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen herregud da, han er jo til fare for andre når han slår og sparker et annet menneske. Kontakt psykiatrisk og hold deg unna den fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja men det er kun når folk er en fare for deg selv eller andre de tar grep , ikke at syke folk skader andre, ja jeg skulle ringt politiet, han angriper meg ikke , men han har tatt begge hendene mine opp mot veggen og ser svært sint ut , jeg skal ikke besøke han mer slik han er nå , vet ikke om jeg orker ringe kommunelege og sånn, han har en familie, han skal til dem i jula, kanskje de ringer politiet eller noe, får håpe det, er spent på hvordan han oppfører seg mot dem .

Kan ikke du ringe og snakke med familien hans om bekymringene dine da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange forsøker å være moralsk bløthjertet for folk med problemer innenfor psykisk helse og rus.

Har jobbet mange år med disse brukergruppene, og de fleste som forsøker å være i forhold eller vennskap med de, ødelegger sitt eget liv. Så dessverre er det best å stikke fra personen det er snakk om. 

Anonymkode: 21fb0...ee1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet at mange forsøker å være moralsk bløthjertet for folk med problemer innenfor psykisk helse og rus.

Har jobbet mange år med disse brukergruppene, og de fleste som forsøker å være i forhold eller vennskap med de, ødelegger sitt eget liv. Så dessverre er det best å stikke fra personen det er snakk om. 

Anonymkode: 21fb0...ee1

Signerer denne. 

En må nok bare ta ett steg til sides og håpe på det beste. 

Anonymkode: 0effd...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...