Gå til innhold

Har så lyst til å bli flinkere til å spise frukt og grønnsaker, men synes alt er råttent/mugnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med stor redsel og bekymringer rundt det å bli syk av bakterier og virus fra mat. Synes det er så vanskelig å spise frukt og grønnsaker som ikke blir varmebehandlet. Sliter med å finne noe ferskt i butikkene som ikke har noe mugg eller dårlige flekker på seg. Hvordan få "sterilisert" det best mulig så jeg kan føle meg trygg på å spise det?

Anonymkode: 9d85b...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp ting med skall som må skrelles

Anonymkode: ac161...127

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som nærbutikken din har dårlig kontroll på rullering av varene sine. Finn deg en annen butikk å handle fra, så skal du se kvaliteten på frukt og grønt går opp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan kjøpe frossent. Det er billigere enn ferskt også.

Anonymkode: 3fcf3...e22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter med stor redsel og bekymringer rundt det å bli syk av bakterier og virus fra mat. Synes det er så vanskelig å spise frukt og grønnsaker som ikke blir varmebehandlet. Sliter med å finne noe ferskt i butikkene som ikke har noe mugg eller dårlige flekker på seg. Hvordan få "sterilisert" det best mulig så jeg kan føle meg trygg på å spise det?

Anonymkode: 9d85b...27b

Når jeg, med allergi mot mugg klarer både å kjøpe, oppbevare og spise frukt, så bør du fint kunne klare det samme.

De fleste frukter kan du skrelle. Appelsiner og klementiner kan du kjøpe inn i stort. Mose dem i blender eller med stavmikser og fryse ned i porsjonspakninger. Da har du alltid frukt tilgjengelig. Og du slipper fruktskall som lukter. Bananer og epler kan skrelles. Kiwi og pærer likedan. 
Jer må du endre tankegangen din. 

Anonymkode: 5c563...0fa

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ikke finner frukt og grønt uten mugg(!!!) i butikken din er det på tide og bytte butikk 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Frosne bær og mango, gir du et oppkok med litt sukker i. Så har du i kjøleskapet. Har det kokt, så er der ikke noe muffins av bakterier eller virus i det du skal spise. 

Skrevet
Jdz skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke finner frukt og grønt uten mugg(!!!) i butikken din er det på tide og bytte butikk 

Eller bytte briller, kanskje? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller bytte briller, kanskje? 

Hvis det er sånn at det mest av maten ikke er egnet til å spise er det jo en sak for mattilsynet, men jeg tror muligens TS kanskje overdriver litt her.

Anonymkode: 0fdc4...30d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her i bygda har vi Coop extra, rema og meny. Kommer jeg til én av dem og det ligger råtne klementiner der når jeg vil kjøpe det, så går jeg igjen. 
Er vel bare meny her som aldri har råtten frukt fremme.

En av de viktigste avdelingene må prioriteres og de må tåle en stor andel brekkasje.

Anonymkode: bba9d...11b

Skrevet

Mugg er ikke bakterier eller virus, og alt i butikken er ikke muggent. Tror du har en slags fobi eller OCD på dette.

Anonymkode: 3c7e4...2ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det er sånn at det mest av maten ikke er egnet til å spise er det jo en sak for mattilsynet, men jeg tror muligens TS kanskje overdriver litt her.

Anonymkode: 0fdc4...30d

Nettopp derfor jeg skrev at kanskje brillene bør byttes, kanskje jeg skulle lagt til denne :hallo: og denne  :ironi:

Skrevet

Så bra du vil spise mer frukt og grønt 🥰 Jeg tror jeg hadde valgt noen få varianter, og lest meg opp på når de er modne, og hvordan de skal se og kjennes ut og blitt trygg på disse. Du kan lese mye både på bama.no og frukt.no. Å kjøpe grønne bananer og la de modne hjemme til de er passe, gjør det lettere å få bananer som er sånn du vil ha dem, og uten mugg. Lurt å ta bananene fra hverandre når de modner hjemme. 
Generelt er røtter noe som tåler mye og sjeldent råtner eller får mugg, mens bær skal det veldig lite til. Jeg hadde nok gått for fryste bær, mens jeg øvde på annet. 

Har du flere butikker nær deg, så velg med omhu. Det er stor forskjell, også innad i samme kjede hvor fine frukt og grønt-avdelingen er. En ikke på Meny, en kan være like så heldig på en Rema, det kommer an på de som jobber der. Meny er likevel kjent for å være bedre på dette her. 

Det er nok en «fobi» du må overvinne, men første steg er jo alt tatt; du har begynt å jobbe med tanken. 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

God nyhet til deg da. Grønnsaker er ikke nødvendig for god helse, og ikke er de så sunne som folk tror heller. De lager trøbbel for mange. Allergier, intoleranser, autoimmune sykdommer. De inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak av mineraler, de inneholder vitaminer som er lite tilgjengelig for bruk av menneskekroppen og de inneholder stoffer som faktisk er skadelige og av og til også giftige. Har man god helse og ønsker å spise litt planter for smakens skyld, så går det helt fint. Man man bør ikke presse i seg grønnsaker i den tro at de er sunne, og har man helseproblemer, så kan det faktisk være verdt å prøve å kutte ut planter. Et kosthold med 100% animalsk gir oss mennesker alle næringsstoffer vi trenger for god helse, og det har reddet helsa til mange mennesker.

Og du gjør lurt i å varmebehandle plantene. Utrolig mange matforgiftninger kommer av salat og rå grønnsaker.

Anonymkode: 1d2b3...94b

• Nyttig 7
Skrevet

Gulrøtter, potet, sellerirot, persillerot, redikker, agurk og andre grønnsaker med skall kan skrelles. De dyreste gulrøttene er ofte penest. 

Ellers kan du steke, koke, lage wok, ovnsbake for å varmebehandle. Fryste mixer kan også brukes og kokes. 

Lag supper med ulike grønnsaker 

Dyrk egen salat og grønnsaker på sommeren

Banan, appelsin, eple, pære, mandariner, melon, ananas +++ kan skrelles. 

Anonymkode: 85884...ca5

Gjest Enannerldes
Skrevet

Det fine med grønnsaker og frukt, er at selv om det er dårlig, sprøytemidler osv. så er det fortsatt veldig sunt

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 16.48):

God nyhet til deg da. Grønnsaker er ikke nødvendig for god helse, og ikke er de så sunne som folk tror heller. De lager trøbbel for mange. Allergier, intoleranser, autoimmune sykdommer. De inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak av mineraler, de inneholder vitaminer som er lite tilgjengelig for bruk av menneskekroppen og de inneholder stoffer som faktisk er skadelige og av og til også giftige. Har man god helse og ønsker å spise litt planter for smakens skyld, så går det helt fint. Man man bør ikke presse i seg grønnsaker i den tro at de er sunne, og har man helseproblemer, så kan det faktisk være verdt å prøve å kutte ut planter. Et kosthold med 100% animalsk gir oss mennesker alle næringsstoffer vi trenger for god helse, og det har reddet helsa til mange mennesker..

Lykke til med skjørbuken!

Til TS: jeg skjønner litt hva du mener, for jeg har også en fobi mot mugg og blir lett kvalm av å se/tenke på dårlig mat. Samtidig kan det meste av frukt og grønnsaker spises helt trygt selv om det har "skjønnhetsfeil". Kjøp inn frukt i små mengder og spis de raskt, bruk det til baking eller smoothier hvis de blir overmodne (pakker med frossen frukt er også veldig fine til slikt). 

Det eneste som hjelper med fobier er eksponering. Som andre skriver, se om du kan finne en annen dagligvarebutikk som har bedre kontroll på frukt og grøntavdelingen sin om du ofte finner mugg hos din nærbutikk. 

Og sist, men ikke minst: du ikke spise frukt og grønnsaker rå. Det er mye bedre å spise større mender med varmebehandlet grønt enn ikke noe grønt i det hele tatt! 

Anonymkode: f9b17...1be

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 16.48):

God nyhet til deg da. Grønnsaker er ikke nødvendig for god helse, og ikke er de så sunne som folk tror heller. De lager trøbbel for mange. Allergier, intoleranser, autoimmune sykdommer. De inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak av mineraler, de inneholder vitaminer som er lite tilgjengelig for bruk av menneskekroppen og de inneholder stoffer som faktisk er skadelige og av og til også giftige. Har man god helse og ønsker å spise litt planter for smakens skyld, så går det helt fint. Man man bør ikke presse i seg grønnsaker i den tro at de er sunne, og har man helseproblemer, så kan det faktisk være verdt å prøve å kutte ut planter. Et kosthold med 100% animalsk gir oss mennesker alle næringsstoffer vi trenger for god helse, og det har reddet helsa til mange mennesker.

Og du gjør lurt i å varmebehandle plantene. Utrolig mange matforgiftninger kommer av salat og rå grønnsaker.

Og misinformasjon som dette gjør at helsa vår går nedover... mennesket er ikke en ulv selv om du gjerne vil være det.

Og jeg ble for øvrig matforgiftet av Sognemorr, har aldri blitt matforgiftet av grønnsaker.

Et problem med rå salat er at folk spiser det på restauranter der de også behandler rå kylling på kjøkkenet. Om man spiser på en slik restaurant bør man få alt godt oppvarmet selvsagt. Og disse posene med oppskjært salat ligger jo i butikken til de blir råtne. Mye bedre å kjøpe hele salathoder, det er ikke så slitsomt å kutte det opp.

Anonymkode: 3c7e4...2ec

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg kjøper en blanding med forskjellige rotgrønnsaker. De har til felles at de skal skrelles, alle sammen. Unntatt potetene, de lar jeg skallet være på. Persillerot, pastinakk, sjalottløk, chioggiabeter, gule beter, gulrøtter, poteter.

Skrell alle grønnsakene og skjær dem i rause biter. Smelt smør nok til at det dekker bunnen i en bakebolle, og sprøyt oppi to-tre dæsjer med honning i tillegg mens smøret ennå er varmt (jeg bruker akasiehonning i spruteflaske, lett å dosere uten klin). Bland godt med en gaffel, og så putter jeg alle grønnsakbitene oppi og vender og snur på de mange ganger i bollen med en sleiv, så alle blir dekket med smør/honning-blandingen. Deretter tømmer jeg bollen på et bakebrett, og sprer dem jevnt utover brettet. Steker i ovnen på over/undervarme i 20 minutter, endrer så til varmluft-innstilling og steker det i 20 minutter til. Da blir de passe "grillet" uten å bli svidde.

Ovnen stilles inn på 200-210 grader.

Fin måte å få i seg mye grønnsaker på, og du får sjekket at det ikke er noe råttent e.l. på noe av det, fordi det skrelles og skjæres i biter. Kast det som evt er dårlig. Min erfaring er at rotgrønnsaker generelt holder seg fint.

PS! Dette blir kjempegodt, og jeg kan spise dette som snacks! ❤️

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lykke til med skjørbuken!

Anonymkode: f9b17...1be

Du vet at i gamle dager kurerte de skjørbuk ved å gi dem ferskt kjøtt? Det er vitamin C i kjøtt, og mer jo ferskere kjøttet er.

Man vil ikke få skjørbuk hvis man kutter ut karbohydrater og spiser kjøtt. Det er litt vitamin C i kjøtt, og vitamin C konkurrerer mot karbohydrater i kroppene vår. Spiser du nullkarbo vil alt vitamin C bli tatt opp siden det ikke har noen konkurranse med karbohydrater. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mindre av vitamin C blir tatt opp.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1040618218311698

Og vi vet av erfaring at planter ikke trengs for å få i oss nok vitamin C. Det er mange tusen som har fulgt et carnivore-kosthold over flere år, og eneste bivirkningen de får over tid er at de får bedre helse. Det er også en liten studie på to antropologer som hadde vært hos inuittene og spist kun animalsk og kom tilbake og fortalte hvor god helse inuittene hadde på dette kostholdet. Folk trodde de løy og det endte med at de måtte bevise det med å være innlagt på sykehus i flere måneder under konstant overvåkning. Og jo visst, de hadde utmerket helse, utmerket fordøyelse og fikk i seg nok vitamin C.

Mer informasjon om vitamin C her: https://www.nutritionwithjudy.com/do-you-need-vitamin-c-on-the-carnivore-diet

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...