Gå til innhold

Å si nei til vakter på kort varsel (butikkjobb)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynte å jobbe i butikk på kjøpesenter for snart et år siden. Har hatt veldig mange vakter, og jobbet mye, noe jeg syns har gått greit.

Men det er en butikk hvor vaktplanen til tider er uforutsigbar som bare det. Jeg har ofte blitt spurt om å ta vakter når folk ikke kan, og sier ja hver gang, men noen ganger er det blitt litt mye spontane vakter på en gang. Hadde en periode i høst hvor jeg slutta å legge planer i tilfelle jeg måtte jobbe. Vaktene kunne komme på alt fra 2-3 dager til 1 time forvarsel så har vært ganger jeg har vært nødt til å avlyse planer.

Nylig sa moren min at vi skal ha et juleselskap i familien om et par uker, og jeg sa at foreløpig så er jeg ikke satt opp til jobb den dagen. Men moren min sa det var helt innafor å si nei til vakt om jeg skulle bli spurt, siden jeg den dagen har familieplaner, vaktlisten for desember i utgangspunktet er laget, og jeg har stilt opp mye ellers. Også fått høre at jeg burde passe på meg selv også, og ikke føle at jeg må ta på meg alle vaktene alle andre ikke kan ta.

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk her inne mener. Jeg har tenkt at siden det er jobben min så er det viktig at jeg stiller opp, og jeg syns det er vanskelig å si nei.

Anonymkode: 565e9...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra å stille opp, men det at andre ikke kan jobbe egne vakter skal ikke gjøre at du aldri kan si ja til ting. Noen ganger passer det ikke å jobbe ekstra, og man bør også passe på at man ikke brenner seg ut. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare trene på å si nei 💗 Er en del av det å ta ekstravakter.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg begynte å jobbe i butikk på kjøpesenter for snart et år siden. Har hatt veldig mange vakter, og jobbet mye, noe jeg syns har gått greit.

Men det er en butikk hvor vaktplanen til tider er uforutsigbar som bare det. Jeg har ofte blitt spurt om å ta vakter når folk ikke kan, og sier ja hver gang, men noen ganger er det blitt litt mye spontane vakter på en gang. Hadde en periode i høst hvor jeg slutta å legge planer i tilfelle jeg måtte jobbe. Vaktene kunne komme på alt fra 2-3 dager til 1 time forvarsel så har vært ganger jeg har vært nødt til å avlyse planer.

Nylig sa moren min at vi skal ha et juleselskap i familien om et par uker, og jeg sa at foreløpig så er jeg ikke satt opp til jobb den dagen. Men moren min sa det var helt innafor å si nei til vakt om jeg skulle bli spurt, siden jeg den dagen har familieplaner, vaktlisten for desember i utgangspunktet er laget, og jeg har stilt opp mye ellers. Også fått høre at jeg burde passe på meg selv også, og ikke føle at jeg må ta på meg alle vaktene alle andre ikke kan ta.

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk her inne mener. Jeg har tenkt at siden det er jobben min så er det viktig at jeg stiller opp, og jeg syns det er vanskelig å si nei.

Da gir du beskjed allerede nå, til den ansvarlige at du ikke kan jobbe den og den dagen, så vet de at de ikke skal kontakte deg da.

For meg hadde et så uforutsett jobbopplegg vært uakseptabelt. Jeg hadde da funnet meg en annen jobb. 

Anonymkode: 25e20...cab

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig enkelt: De som ofte sier ja blir oftest spurt om ledige vakter. Om du sier nei en gang i blant er det ingen som klandrer deg for det, men hvis du sier nei gjentatte ganger uten grunn, så slutter de å spørre.

Si gjerne ifra på forhånd at du skal i juleselskap og at du ikke kan den dagen.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir ikke et bærekraftig liv om du aldri kan være sosial og lage planer. 
Selvfølgelig kan du si nei den dagen dere har selskap, iom at du alltid stiller opp ellers 

Anonymkode: c5e7d...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobben din spiser opp privatlivet ditt når du slutter å legge planer. Her må du ta deg sammen og lære deg å si nei, hvis ikke vil du ende opp som utbrent til slutt med den holdningen din.

Anonymkode: d6e3a...eb7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Å steppe inn for andre ved sykdom, synes jeg er naturlig. Men det må være en balanse i regnskapet: at det ikke bare er deg de spør og du som stepper inn for andre, men at andre også gjør det, og at det er rettferdighet mht fordeling av «kjipe» vakter. Når det er noe spesielt du skal på, som et planlagt familieselskap, er det helt greit å si nei, hvis du blir spurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa alltid ja og avlyste alt for å stille opp. Da jeg etter mange år sluttet så fikk jeg samme attest som alle andre uansett innsats. De har en fadt mal på  hovedkontoret som sendes ut. Ingenting personlig om meg som ansatt. Aldri igjen😊

Anonymkode: 0b0ce...8a9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk ferieplanleggingssystemet og legg deg inn som opptatt. 

Anonymkode: 2626b...59f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sa alltid ja og avlyste alt for å stille opp. Da jeg etter mange år sluttet så fikk jeg samme attest som alle andre uansett innsats. De har en fadt mal på  hovedkontoret som sendes ut. Ingenting personlig om meg som ansatt. Aldri igjen😊

Anonymkode: 0b0ce...8a9

På den andre siden kan man skaffe seg en god referanse hvis man er en god ansatt. Attester er jo ikke mer enn en dokumentasjon på jobb og stillingsprosent, mens gode referanser får deg videre.

Man skal selvsagt ikke la være å legge planer og det er lov å si nei eller melde inn at man er på ferie.

Anonymkode: ca7d4...b5f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (9 timer siden):

Det er egentlig veldig enkelt: De som ofte sier ja blir oftest spurt om ledige vakter. Om du sier nei en gang i blant er det ingen som klandrer deg for det, men hvis du sier nei gjentatte ganger uten grunn, så slutter de å spørre.

Si gjerne ifra på forhånd at du skal i juleselskap og at du ikke kan den dagen.

Men man sier da ikke grunnen til at man ikke kan jobbe. Kan man ikke så kan man ikke. 

Anonymkode: a1f85...62c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men man sier da ikke grunnen til at man ikke kan jobbe. Kan man ikke så kan man ikke. 

Hvorfor skulle det være hemmelig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Knirke skrev (8 minutter siden):

Det trenger ikke være hemmelig, men man trenger ikke dele heller. Det må være godt nok å si at det ikke passer uten at man hele tiden må forklare og unnskylde seg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger ikke være hemmelig, men man trenger ikke dele heller. Det må være godt nok å si at det ikke passer uten at man hele tiden må forklare og unnskylde seg.

Det er jo litt forskjell på å skulle i familieselskap som er planlagt i lang tid, og på å ikke ta vakten fordi man ikke gidder å jobbe.

Hvis man ikke oppgir en grunn kan det godt hende arbeidsgiver antar det siste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er det lov å si nei.

Jeg jobbet gjerne ekstra lørdager, jul og nyttår osv da jeg hadde tilsvarende jobb, men det var sjeldent jeg fikk så kort varsel. I helgene stengte vi 15 tror jeg, så det gikk sjeldent utover planer hvis jeg ikke var bortreist heller.

Hadde for vane å fortelle sjefen at jeg skulle reise bort den og den helgen, eller feiret nyttårsaften der og der slik at hun visste at jeg ikke var tilgjengelig hvis noen ble syke eller ville bytte. Hadde jeg ikke sagt noe, og hun ringte, så hadde jeg jo bare sagt "nei, da er jeg bortreist".

Anonymkode: 4207d...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Knirke skrev (23 minutter siden):

Fordi en arbeidsgiver ikke har noe med hva man gjør på fritiden? Om arbeidsgiver er så useriøs at de tror man sier nei «bare fordi man vil slappe av hjemme» så sier det litt om arbeidsgiveren. Skal det være opp til en arbeidsgiver å bestemme hva som er «gyldig nok» for å si nei til vakter da eller? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi en arbeidsgiver ikke har noe med hva man gjør på fritiden? Om arbeidsgiver er så useriøs at de tror man sier nei «bare fordi man vil slappe av hjemme» så sier det litt om arbeidsgiveren. Skal det være opp til en arbeidsgiver å bestemme hva som er «gyldig nok» for å si nei til vakter da eller? 

Du har aldri jobbet i butikk eller på andre små arbeidsplasser, skjønner jeg...

Selvfølgelig vil sladderet gå i butikken. Den som blir stemplet som lat og giddalaus blir tilbudt mindre og mindre vakter, mens Frøken Flink som dropper juleselskapet med familien for å jobbe får en stjerne i boka.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (2 minutter siden):

Du har aldri jobbet i butikk eller på andre små arbeidsplasser, skjønner jeg...

Selvfølgelig vil sladderet gå i butikken. Den som blir stemplet som lat og giddalaus blir tilbudt mindre og mindre vakter, mens Frøken Flink som dropper juleselskapet med familien for å jobbe får en stjerne i boka.

Lol. Joda jeg har mange år i dagligvarebransjen. At du har ledere som automatisk dømmer fordi de ikke får vite hvorfor du ikke kan jobbe er ditt eget problem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lol. Joda jeg har mange år i dagligvarebransjen. At du har ledere som automatisk dømmer fordi de ikke får vite hvorfor du ikke kan jobbe er ditt eget problem. 

Dagligvare er gjerne store butikker med mange ansatte på ringelisten. Jeg leser det ut ifra HI at dette er en liten butikk på et kjøpesenter.

Jeg jobber i et stort konsern, og blir ofte spurt om å jobbe ekstra. Jeg strekker meg veldig langt for å imøtekomme arbeidsgiver, og når jeg absolutt ikke kan, så oppgir jeg en grunn, ja. Det er helt vanlig, og jeg fatter ikke hvorfor man som ansatt skulle nekte å oppgi en grunn hvis man har en.

At man har jobbet mye og trenger en pause er også en gyldig grunn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...