Gå til innhold

Min familie ønsker ikke å gi julegaver til min samboer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da hadde jeg ikke feiret hjemme hos dem. Så enkelt. Er de smålige gidder ikke jeg være noe bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da ville jeg bedt dem droppe gave til deg også og ikke gitt til dem. De kan ikke forskjellsbehandle dere sånn.

Er det kun ham de har kuttet fra gavelisten? Eller er det flere? Har det vært noen uenigheter i løpet av året? Utrolig rart om de kun har kuttet ut mannen din. Har de flere svigerbarn?

Anonymkode: 74ff9...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. 

Anonymkode: 78b19...5e0

Jeg synes egentlig ikke det er så problematisk? Med mindre de demonstrativt gir store og fine gaver til alle andre svigerbarn, selvklart. Det er bare å matche energien og bryet de legger i julegaver. Jeg mener man er to om å bestemme om man vil utveksle julegaver eller ikke. Det er ikke noe den ene part kan påtvinge den andre.

Uthevet: Hva dine svigerforeldre velger å gi deg er fullstendig irrelevant.  

Anonymkode: 2d57a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg ville nok feriet jul hjemme om jeg var TS, evt kun feiret hos hans familie og sagt til mine at dette er resultatet av en ekskluderende holdning. 

Anonymkode: 32620...00d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget her er jo at én person blir eksludert. Vil man ikke gi gaver så får man være konsekvent, ikke utelukke noen med en dårlig unnskyldning om at de ikke vet hva de ønsker seg. Gi mat, drikke, såpe eller sokker. 

Anonymkode: a4922...a84

Hadde som nevnt ikke brydd meg om det. Blir bare ett par mindre gaver fra noen som mest trolig uansett bommer på hva dei kjøper. 

Anonymkode: c5a68...58f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier samboeren din å kjøpe gave til dine foreldre? Hvis ikke, hvorfor venter du at de skal kjøpe til ham? Er han et vedheng på gaven du ville gitt likevel?

Anonymkode: eab33...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tenker det samme som mange, at da er det bare å si at "okei, da hopper vi over gaver til oss voksne i familien i år", enkelt og greit. Så gir ikke dere noe til dine foreldre eller andre voksne heller. Det får da være måte på ekskludering av én person, her må man nok sette hardt mot hardt..

Anonymkode: 5ca31...760

Enig! Enten alle eller ingen!

Og kanskje finner alle ut at det var en lettelse!😁

Interessant at flere sier «så kjipe familier dere har» til oss som ikke gir gaver til voksne. Men det er jo motsatt! Vi unner hverandre julekos og lave skuldre! Det er mer verdt enn gaver for oss! Til jul blir man bare en til på en liste som skal krysses av. Tar det heller igjen ved bursdager, da har man bare den ene å konsentrere seg om. Og ofte er det vanskelig nok!

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da hadde jeg nektet dem å gi meg gave også. 

Hadde forsåvidt ikke orket å feire med dem heller. Hvorfor gidder du det?

Anonymkode: 1d9ec...3cc

Herregud. Dette med behovet for gaver har tatt helt av. Dropp å gi gaver helt, og kos dere med alt det andre i stedet. Gaver er viktigst for barn 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av gaver, men synes likevel ikke dette er greit. Man kan ikke gi gave til alle man feirer med utenom én. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreslå at dere dropper gaver til alle de voksne. 

Ville ihvertfall sagt at de kunne droppe gave til deg. 

Er det veldig viktig med gaver i din familie, så kan eventuelt du kjøpe en gave til mannen din å skrive at den er fra svigers. 

Anonymkode: d3dd1...9a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke så opptatt av gaver, men synes likevel ikke dette er greit. Man kan ikke gi gave til alle man feirer med utenom én. 

Jeg er veldig for minst mulig gaver, men jeg hadde også syns det var rart å være den eneste i familien som ikke fikk gave. Hadde nok tolket det negativt, om ingen hadde gitt meg en god grunn for at bare jeg ble utelatt. 

Anonymkode: d3dd1...9a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn av skilte foreldre må feire jul hos far eller mor annenhvert år. Voksne folk må ikke det. Lag egne juletradisjoner. Dersom dere inviterer dine foreldre, er de jo særdeles uhøflige om de dropper gave til din samboer. Men han er voksen, og kan overse det. 

Anonymkode: 9f934...f9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her gis det fellesgaver til par, og fra par. Det gjør alt mye enklere. Det reduserer antall gaver, og man slipper å sette seg inn i hva svoger på andre siden ønsker seg, eller ta hensyn til hvor lenge man har vært i familien, og alt det der. 

Men uansett. Hadde min familie rett ut sagt at min mann ikke får gave fra dem, så hadde jeg sagt at vi ikke feirer jul et sted der han ikke blir inkludert som familie. Og enten feiret med svigers, eller hjemme. 

Anonymkode: f164e...e76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. 

De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. 

Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. 

Jævlig smålig. Av dem

Anonymkode: 8b7e0...223

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og jeg kjenner jeg er overlykkelig for at voksne fortsatt gir hverandre gaver i min familie. Går faktisk og gleder meg fra sånn cirka slutten av november. Jeg elsker å pakke opp, synes det er gøy å se hva andre har fått, og blir kjempeglad når jeg ser at jeg har truffet blink med hva jeg selv har kjøpt til familiemedlemmer. Det er ikke om å gjøre at det skal koste mest mulig, men heller å finne noe som virkelig gleder mottaker. Noen ganger bommer man kanskje, men forsøket varmer uansett 🥰 

I år har jeg for eksempel alliert meg med resten av familien og benyttet meg av en mengde gode tilbud i løpet av året, slik at jeg har fått satt sammen en solid hobbypakke med skikkelig utstyr til en relativt rimelig penge. Mottaker har for tiden lite å rutte med, og ville aldri tatt seg råd til noe slikt, selv om det er noe som øker livskvaliteten betraktelig. Vedkommende trenger heller ikke bekymre seg for å kjøpe noe dyrt tilbake - man gir etter evne her, så et par hjemmestrikkede sokker eller håndsåpe med en duft mottageren liker er mer enn bra nok. Har man ikke råd til det engang så kan man lage dorullnisse med hybelkaninskjegg, så får man i det minste gitt bort en god latter i gave 😂

Anonymkode: 77bf9...0ab

Har man lite penger, så er det faktisk enda verre å måtte gi gaver. Du kan sitte å si at de bare kan lage noe. Men ærlighet, det føles ikke godt. Det beste for folk med lite penger er å slippe mase med gaver. Det er heller ikke noe hyggelig å få noe tilbake som overgår alt en kan gi. 
Du høres ut som en selvsentrert person. Du skal på liv og død opprettholde gaveskikken fordi du liker det, og samtidig prøver du å pynte på det ved å si at fattige voksene mennesker kan gi dorull nisser🤮 Ja det gleder nok en fattig persons hjerne det

Endret av Hmmmmmm
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. 

De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. 

Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. 

En felles gave til dere voksne, eller ingen gave. Rett og slett. Ingen gave til de dere ikke får gave av heller. Gjensidighet..

Fokuser på barna..

Anonymkode: 2fd28...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Fighter83 skrev (9 timer siden):

Jeg forventer selv ingen gave fra voksne i familien, gaver er for barna i grunn.

Gaver er for alle og forteller at en setter pris på personen og er glad i vedkommende.

Gavene til andre voksne fra voksne er mest en hyggelig gest av omtanke. Oftest noe de vil sette pris på.

Nettopp, voksne setter også pris på en liten gave, en hyggelig omtanke, en liten ting de setter pris på.

Ellers er det jo hyggelig med et julekort, bilde av familien o.l 🎄

Nei det er sjeldent hyggelig. Det blir bare liggende til det blir kasta. Jeg har kun bilde av mine egne på veggen og julekort er fullstendig bortkasta penger.

Anonymkode: 6998c...aed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette handler ikke om gaven, men om at familien din ikke liker samboeren din. Virker det som. Men her er det flere ubesvarte spørsmål. Er det andre svigerbarn i familien, som får gave? Eller får bare du og søsken, og så er det implisitt at det også gjelder samboere? Kan jo være sengetøy, kjøkkenutstyr eller annet til huset. 

Anonymkode: 8ebb5...e8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud for en kjip familie du må ha

Anonymkode: a4922...a84

Ikke kjipe, bare en (muligens uvanlig?) kombinasjon av økonomisk velstående og samtidg ikke-materialistiske og miljøbevisste👍

Vi tjener alle svært godt og er fullt kapable til å kjøpe det vi selv måtte behøve gjennom året. Flere ting har vi uansett ytterst sjeldent behov for. For oss handler juletiden rett og slett om å tilbringe tid sammen i godt selskap og med god mat😊

Anonymkode: 52bc3...c1b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...