AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Skrevet 8. desember 2024 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med tanke på julen.. Jeg og sambo har en liten en på 1.5 år, og helt siden jeg fødte han har svigermor og svoger vært helt jævlige. De ødela barseltiden min, bare fra timer etter fødsel. Pga dette holder jeg meg helt vekk fra dem. Snakker ikke med dem overhodet lenger. Meeen, hva gjør vi med julen? Vi feiret jul hos min familie i fjor, så det naturlige er jo å feire hos dem i år. Men jeg snakker jo ikke med dem. Jeg vurderer å sende sambo og sønn til dem i julen, og at jeg feirer med mine. Men det er jo fryktelig sårt å ikke skulle være med sønnen min i julen. Spesielt siden svigermor har vært så slem. Hva ville dere gjort? Føler det blir urettferdig at hun får ødelegge julen også! Samtidig vil jeg jo at sambo skal ha godt forhold til sin familie. Anonymkode: 827f1...f9b 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #2 Skrevet 8. desember 2024 Barnet er det viktigste. Jeg skjønner ikke at du kan leve i dette kaoset med en mann som ikke hjelper deg å ordne ut med svigerforeldrene. Er dette uløselig så hadde jeg tatt med barnet og dratt hjem til mine foreldre, men da er er forholdet til far også kjørt. Hva er det dine svigerforeldre har gjort mot deg ? Hva er overtrampene ? Anonymkode: 32cd0...b3f 15 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Skrevet 8. desember 2024 Inviter hjem til dere. Begge sider. Er hun slem har du fordelen med at du er hjemme ig kan be henne dra. Og du får feiret med man barn og din side. Anonymkode: 4a4c8...f4e 18 14
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #4 Skrevet 8. desember 2024 Jeg hadde enten tatt med meg barnet og feiret med egen familie, eller feiret jul hjemme med samboer og barn. Hadde svigers ødelagt min barselstid hadde de ikke fått feiret jul med barnet. Anonymkode: 150a2...15c 16 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #5 Skrevet 8. desember 2024 Slutt å være 13 år, og ordne opp i forholdene rundt deg. Hvis det har vært så jævlige så har du vel en samboer som støtter deg i det. Hvis det ikke er så ille så får dere finne en måte å omgås på. Du er voksen nå. Anonymkode: 0159f...ea8 23 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #6 Skrevet 8. desember 2024 Jeg hadde aldri sendt barnet fra meg på julaften. Enten hadde jeg biti tenna sammen. En dag må dere uansett omgås. Dersom det ikke er mulig. Hadde jeg startet en ny tradisjon hjemme. Noen ganger er det lurt å svelge noen kameler, gå videre og ikke henge seg oppi det som har vært. Anonymkode: f2b93...f93 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #7 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet er det viktigste. Jeg skjønner ikke at du kan leve i dette kaoset med en mann som ikke hjelper deg å ordne ut med svigerforeldrene. Er dette uløselig så hadde jeg tatt med barnet og dratt hjem til mine foreldre, men da er er forholdet til far også kjørt. Hva er det dine svigerforeldre har gjort mot deg ? Hva er overtrampene ? Anonymkode: 32cd0...b3f Overtrampene er mange, men vet ikke hvor lurt det er å legge ut her. Sambo tør vel ikke å si imot moren sin, og er jo bare lei seg forståelig nok. Det er akkurat det med vårt forhold jeg også er redd for, jeg vil være den større personen og ofre det at de reiser dit, men samtidig er det veldig sårt å ikke være med sitt eget lille barn i julen pga voksne som ikke kan oppføre seg. Det er veldig fortvilende! Anonymkode: 827f1...f9b 1
Teoretisk sett Skrevet 8. desember 2024 #8 Skrevet 8. desember 2024 Lag jul hjemme. Ikke inviter gjester. deilig liten og fredelig jul for dere og barnet 13 1 10
Ginny Skrevet 8. desember 2024 #9 Skrevet 8. desember 2024 Selvfølgelig skal du ikke sende bort ungen i jula. Enten får dere rydde opp i dette, feire hjemme, eller dra til din familie. Hvis de har vært så jævlige helt siden ungen ble født er det vel lite sannsynlig at dere får rydda opp. Da kan du jo velge å invitere alle til dere, de prøver seg vel neppe på noe når familien din er der. Eller bare dra til din familie, det er jo ganske enkelt.. Hva mener mannen din? 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #10 Skrevet 8. desember 2024 Din mann vil vel ikke tvinge deg til å feire jul sammen med folk som er stygg mot deg, bare for at du skal få feire julen med ditt eget barn? Her hadde det ikke vært et tema, vi hadde ikke dratt dit, heller ikke min mann. Anonymkode: 5df9f...242 12
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #11 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutt å være 13 år, og ordne opp i forholdene rundt deg. Hvis det har vært så jævlige så har du vel en samboer som støtter deg i det. Hvis det ikke er så ille så får dere finne en måte å omgås på. Du er voksen nå. Anonymkode: 0159f...ea8 Han støtter meg i det. Men tør nesten ikke å si noe imot dem. Og jeg vet at han blir med til min familie om jeg ber om det. Men jeg føler det også blir feil, jeg vil jo at alle skal ha et godt forhold. Det blir feil å bare feire hos mine også. Men hvis de skal feire der må jeg være uten barnet mitt i jula, og det er jo heller ikke riktig. De må faktisk be om unnskyldning, ikke min sak å ordne at de ødela barseltiden min med alt mulig drit. Anonymkode: 827f1...f9b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #12 Skrevet 8. desember 2024 Den aller viktigste for gutten din er deg. Med faren som en god nummer to. Jeg tenker dette er en glitrende anledning til å starte å feire jul hjemme, bare dere tre. Det er dere tre som er viktige, ikke svigermor. Det du gjør nå, i hvertfall øver deg på, er å sette grenser. Det må til med en sånn familie. Så kan det hende de blir litt misforsnøyde i starten, men ærlig talt så høres det ut som det er selvforskyldt? Og når grensene dine har blitt tydelig, både for deg selv og andre, så blir det antagelig enklere å få til et fungerende forhold. Hva vil mannen din? Anonymkode: 6397e...fc8 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #13 Skrevet 8. desember 2024 Jeg vet ikke hva som er så ille at det ikke kan ordnes opp i, men hvorfor ikke feire bare dere i sammen? Du, samboeren og barnet. Det viktigste er at dere er sammen. Man trenger ikke å feire med resten. Anonymkode: be65b...6d8 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #14 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Overtrampene er mange, men vet ikke hvor lurt det er å legge ut her. Sambo tør vel ikke å si imot moren sin, og er jo bare lei seg forståelig nok. Det er akkurat det med vårt forhold jeg også er redd for, jeg vil være den større personen og ofre det at de reiser dit, men samtidig er det veldig sårt å ikke være med sitt eget lille barn i julen pga voksne som ikke kan oppføre seg. Det er veldig fortvilende! Anonymkode: 827f1...f9b Da blir dere hjemme hos dere selv og lag deres første jul hjemme hos dere selv med barnet. Det er du som har blitt dårlig behandlet og da tar du grep om din egen situasjon. Det burde mannen din forstå, og samtidig kan det være til hjelp for å få foreldrene til å forstå at de har vært urimelig. Skjønner de det ikke da heller så er det deres eget tap. Dere har et barn å ta vare på Anonymkode: 32cd0...b3f 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #15 Skrevet 8. desember 2024 Mannen din er ansvarlig for forholdet med sin familie. Det er klart han blir lei seg når han ser hvor bedritne mennesker de er. Men man kan ikke late som ingenting fordi han skulle ønske familien var normale voksne mennesker. Han må sette grenser for de og absolutt ikke ofre julen deres for å prøve å leve ut en umulig fantasi. Dine, mannen og sønnen deres følelser er det dere skal ta hensyn til fremover. Omgås de som gir dere gode minner og godt samvær, og så driter dere i resten. Anonymkode: 50120...877 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #16 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hva som er så ille at det ikke kan ordnes opp i, men hvorfor ikke feire bare dere i sammen? Du, samboeren og barnet. Det viktigste er at dere er sammen. Man trenger ikke å feire med resten. Anonymkode: be65b...6d8 For de fleste, så er det å samles, det som utgjør julaften. Julematen spises ikke bare på julaften, så det er jo egentlig ikke SÅ spesielt med dette, og mange har ingen stor kristen tro lenger. Å diske opp en julemiddag med 2 stk og en 1,5-åring er og høres stusselig ut, dersom man ikke foretrekker dette fra før av. Anonymkode: 6f42c...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #17 Skrevet 8. desember 2024 Du skal absolutt ikke sende barn og far til hans familie, Ts. Den krisen som dere er i, det er en krise som gjør at hvis dere to som par ikke greier å finne en løsning alle kan leve med, så er det stor risiko for at forholdet deres ryker. Dette er ikke krisemaksimering, det er bare fakta. Det skjer kanskje ikke i morgen eller neste år, men før eller senere vil ikke forholdet deres tåle at hans mor og bror behandler deg dårlig. Og ikke vil det være bra for et barn å vokse opp i heller, for barnet vil etterhvert forstå og komme i en form for lojalitetskonflikt. Om dere som par nå tenker langsiktig, så betyr det ingenting om dere akkurat nå feirer to juler sammen med din familie. For da kan dere heller etter julen ta kontakt med svigermor/svoger og si at nå må det ryddes opp i det som skjedde, og hør om de er villige til å være med i familieterapi. Ev. kan dere få en oppegående person alle stoler på til å forsøke å hjelpe dere med dette. Da har dere et år på dere til neste jul, og på et år kan dere få gjort mye. Men dere to bør også gå i parterapi, for om han ikke greier å stå sammen med deg og stå opp for deg og sin lille familie som består av deg og barnet deres, da blir det uansettproblemer fremover. Hvis forholdet mellom dere skulle ryke, og din samboer fremdeles ikke greier å stå opp for seg selv, da tror jeg dessverre det er stor sannsynlighet for at hans familie vil påvirke ham mye. Da kan det at du "sendte bort barnet" denne julen bli brukt mot deg, uansett hvor edle hensikter du i utgangspunktet hadde for å gjøre det. Så si at i år har dere bare to valg - enten drar dere til din familie og feirer jul... eller dere velger å feire jul kun med dere to og barnet. Jeg ville trolig gått for dette siste, for å skape et større fellesskap i deres lille familie, skape deres egne tradisjoner, skape noe sammen! Og så, etter nyttår - sett i gang prosessen med å forsøke å rydde opp i familien. Bestill gjerne parterapi på familievernkontoret allerede nå, for jeg tror dere vil trenge det uansett i den prosessen, som kan bli tøff om svigermor og svoger ikke vil komme deg/dere i møte. Anonymkode: 480f7...029 8 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #18 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Overtrampene er mange, men vet ikke hvor lurt det er å legge ut her. Sambo tør vel ikke å si imot moren sin, og er jo bare lei seg forståelig nok. Det er akkurat det med vårt forhold jeg også er redd for, jeg vil være den større personen og ofre det at de reiser dit, men samtidig er det veldig sårt å ikke være med sitt eget lille barn i julen pga voksne som ikke kan oppføre seg. Det er veldig fortvilende! Anonymkode: 827f1...f9b Når gubben ikke støtter sin kone ender det til slutt i skilsmisse. Har hatt det samme problemet med min er og at han ikke stod opp for meg eller datter. Anonymkode: 9aca4...4cf 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #19 Skrevet 8. desember 2024 Dere som svarer her vet jo ikke hva svigers liksom skalhagjort - ikke sikkert det er så ille, men overdramatisering og misforståelser! To sider av en sak! Anonymkode: 5f8cd...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #20 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere som svarer her vet jo ikke hva svigers liksom skalhagjort - ikke sikkert det er så ille, men overdramatisering og misforståelser! To sider av en sak! Anonymkode: 5f8cd...0e1 Haha du fisker etter drama du nå! Anonymkode: 50120...877 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå