AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #101 Del Skrevet 13. desember 2024 Uanonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, det har nok fantes lenge, men det var mindre utbredt og mindre snakk om. Det er ingen tvil om at spiseforstyrrelser er en sosialt smittsom sykdom. Psykiske lidelser er ikke smittsomt nei det har aldri vært det kommer aldri til å bli det. Anonymkode: c69f5...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #102 Del Skrevet 14. desember 2024 000VF000 skrev (14 timer siden): Nettopp, og da burde de være friskere i følge logikken. Noe de ikke er. Selvsagt ikke, da de er fattige. Anonymkode: c46b3...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #103 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fattige mennesker får ikke alt opp i hendene. Nettopp pga at de er fattige. Anonymkode: c46b3...ca2 Psykisk sykdom er vanlig i alle samfunn og samfunnslag. Anonymkode: f0512...51d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #104 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 23.46): Nei, selvsagt ikke. Ungdom hadde ikke nok tid til å sitte og sture og skade seg selv. Og spiseforstyrrelser er et i-landsproblem og krever to ting: 1. at du lever i et samfunn med overflod av mat 2. at noen vil gi deg oppmerksomhet for det (positiv og/eller negativ) Det er selvsagt litt mer komplekst enn som så, men de to faktorene MÅ være tilstede. Anonymkode: 84926...a4d 1. Spiseforstyrrelser er ikke alltid overspising. 2. Selvskading er ikke alltid for oppmerksomhet. Det er oftest for å kunne fokusere på en ytre vondt. Fordi den innvendige smerten er for tung til å takle. Du aner ikke hva du prater om når du blankt avviser at sånt ikke fantes før i tiden samt at "de to faktorene.. ..blabla" Anonymkode: 71eef...d49 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #105 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 20.19): Det var kilden sin det. Forøvrig begynte jeg å selvskade da jeg var 17 helt uten å ha hørt om det noen steder eller fått noen påvirkning. Jeg ante ikke at det var en greie. Jeg var bare en sterkt plaget jente som ikke visste hvor jeg skulle gjøre av følelsene mine. Det var før det ble «in» som dem sier. Så det så. Anonymkode: e2f27...362 Samme her. Jeg også drev med sånt og følte meg mer elendig pga det. Aldri hadde jeg hørt om selvskading eller at andre gjorde sånt. Det var på begynnelsen av 80-tallet. Det var skikkelig aha-opplevelse når sånt begynte å bli skrevet om. (Jeg tror at selvskading har skjedd i en eller annen form i alle tider. I alle tider fordi menn har hatt herredømme over kvinner. Kanskje derfor kvinner i all tid er blitt oppfattet som hysteriske og ustabile. Kvinner måtte ty til selvskading for å overleve?) Hvem vet? Anonymkode: 71eef...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #106 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Psykisk sykdom er vanlig i alle samfunn og samfunnslag. Anonymkode: f0512...51d Det har nada med å gjøre at fattige ikke får alt opp i hendene. Anonymkode: c46b3...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #107 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du lever tydeligvis i en fantasiverden om du tror at alle etter andre verdenskrig alltid kunne gå i skapet og finne seg noe å spise. Og du klarer bare ikke å innse at du ikke alltid har rett i alt? Når ett av argumentene dine forsvinner så må du gripe etter et nytt og til slutt griper du bare etter halmstrå. Min selvskading oppstod av seg selv jo og jeg har møtt mange opp igjennom årene innafor psykiatrien som også begynte med selskading veldig tidlig uten noe som helst påvirkning fra verden utenfor. Anonymkode: c69f5...9a6 Jeg har ikke sagt at hverken tomme kjøkkenskap aldri forekom etter krigen eller at selvskading alltid henger sammen med sosiale forhold. At selvskading oppstår helt spontant av seg selv, uten noen årsak, stiller jeg meg sterkt tvilende til. Selvsagt vet man ikke alltid årsaken til at visse psykiske lidelser oppstår, men ingenting skjer av seg selv. Det går ikke an å være upåvirket av "verden utenfor". Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #108 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvorfor er det selvsagt? Anonymkode: c7de7...fe3 Spørsmålet er heller hva som skulle forårsake en spiseforstyrrelse hos en som levde alene på en øy. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #109 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selvskading er nevnt i bibelen som noe man ikke skal gjøre. Det hadde ikke vært nevnt hvis det var et ukjent fenomen. Av nyere art: Van Gogh kuttet av seg øret... Mange som selvskader som aldri viser det til noen. Anonymkode: c7de7...fe3 Jeg trekker min første påstand om at selvskading og spiseforstyrrelser ikke fantes før, det var for bastant og unyansert. Men jeg er overbevist om at det skjer i ekstremt mye større grad enn før, og at spesielt spiseforstyrrelser i hovedsak kan oppstå når det er overflod av mat. Du måtte nok lete lenge etter anorektikere eller bulimikere under hungersnøden i Irland, for eksempel. Dette er fenomener som er sterkt knyttet til sosiale forhold. Anonymkode: 84926...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #110 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du leste tydeligvis ikke den første linken særlig godt. Anonymkode: c69f5...9a6 Jeg har lest om den studien flere ganger før. Jeg ser ikke hvordan den (be)viser at spiseforstyrrelser oppstår like lett under hungersnød som i overflod. Sitat Og det er ganske utrolig at man må forklare voksne mennesker at selv om noen utvikler en sykdom så betyr det ikke at alle utvikler samme sykdom. Ja, det er ganske utrolig. Heldigvis har jeg aldri påstått noe slikt. Men som sagt mener jeg at påstanden om at dårlig mattilgang i seg selv fører til spiseforstyrrelser, er dårlig begrunnet og stikk i strid med historiske fakta, siden vi og alle andre arter tross alt har overlevd mange og lange perioder med sult uten å reagere med å la være å spise. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #111 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 1. Spiseforstyrrelser er ikke alltid overspising. 2. Selvskading er ikke alltid for oppmerksomhet. Det er oftest for å kunne fokusere på en ytre vondt. Fordi den innvendige smerten er for tung til å takle. Du aner ikke hva du prater om når du blankt avviser at sånt ikke fantes før i tiden samt at "de to faktorene.. ..blabla" Anonymkode: 71eef...d49 Med spiseforstyrrelser tenkte jeg faktisk først og fremst på anoreksi, selv om jeg ikke spesifiserte det. Jeg vet, og har erfart, at selvskading kan være et uttrykk for indre smerte. Men det er neppe like vanlig i et samfunn hvor hver dag er en kamp for å holde liv i deg selv og kanskje resten av familien. Jeg ser ikke for meg at steinalderfolk begynte å kutte seg eller kaste opp fordi de ikke hadde klart å skaffe mat eller husly på noen dager. Slike psykiske lidelser har garantert en sterk sosial komponent, som for eksempel ensomhet. Anonymkode: 84926...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #112 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ikke sagt at hverken tomme kjøkkenskap aldri forekom etter krigen eller at selvskading alltid henger sammen med sosiale forhold. At selvskading oppstår helt spontant av seg selv, uten noen årsak, stiller jeg meg sterkt tvilende til. Selvsagt vet man ikke alltid årsaken til at visse psykiske lidelser oppstår, men ingenting skjer av seg selv. Det går ikke an å være upåvirket av "verden utenfor". Anonymkode: 84926...a4d Så du mener at vi som forteller deg at jo det kan helt fint oppstå av seg selv juger? Du mener oppriktig at du vet bedre enn de som sitter med egen erfaring og fagpersonell? Anonymkode: c69f5...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #113 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med spiseforstyrrelser tenkte jeg faktisk først og fremst på anoreksi, selv om jeg ikke spesifiserte det. Jeg vet, og har erfart, at selvskading kan være et uttrykk for indre smerte. Men det er neppe like vanlig i et samfunn hvor hver dag er en kamp for å holde liv i deg selv og kanskje resten av familien. Jeg ser ikke for meg at steinalderfolk begynte å kutte seg eller kaste opp fordi de ikke hadde klart å skaffe mat eller husly på noen dager. Slike psykiske lidelser har garantert en sterk sosial komponent, som for eksempel ensomhet. Anonymkode: 84926...a4d Jo i situasjoner hvor hver dag er en kamp til å holde seg selv og de man er glad i livet kan selskading forekomme. Det er faktisk ikke unaturlig om det forekommer. Og selvskading har foregått i alle tider. https://www.npr.org/2005/06/10/4697319/the-history-and-mentality-of-self-mutilation «An estimated 2 million Americans practice some form of self-injury, and there is a common misperception that — like anorexia — the problem afflicts mostly young women. But self-mutilation isn't exclusively a modern adolescent issue. The disorder is an ancient one, and it is best understood as an attempt to relieve rather than inflict pain» «In the late 19th century, two American doctors--George Gould and Walter Pyle--documented something they saw as a strange medical phenomenon. They reported that women all over Europe were puncturing themselves with sewing needles. In fact, this practice was common enough that European doctors had developed a name for the supposedly hysterical women who practiced this form of self-torture. They were called needle girls. However, according to psychiatry professor Armando Favazza, this was not the first time or place that the behavior had surfaced.» https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/loyalty-dissent/self-harm-hand-wounding/ “1914 the rate of hand wounds among Indian soldiers admitted to hospital was 57%, a higher rate than that for white soldiers. The suspicion was that the wounds were self-inflicted” https://www.greatwarforum.org/topic/145198-self-inflicted-wounds/ “In the British army during World War I, the penalty for self-inflicted wound was capital punishment, which at that time was death by firing squad. In the British Army, some 3,894 men were found guilty, though none were executed but instead were sent to prison for lengthy periods.” Og det finnes flust av linker som kan bekrefte at selvskading også var et fenomen mens man var i krig. Anonymkode: c69f5...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #114 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener at vi som forteller deg at jo det kan helt fint oppstå av seg selv juger? Du mener oppriktig at du vet bedre enn de som sitter med egen erfaring og fagpersonell? Anonymkode: c69f5...9a6 Nei, jeg sier at selv om du ikke vet hvorfor du fikk denne lidelsen, så må den nødvendigvis ha blitt forårsaket av noe. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #115 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 23.46): Nei, selvsagt ikke. Ungdom hadde ikke nok tid til å sitte og sture og skade seg selv. Og spiseforstyrrelser er et i-landsproblem og krever to ting: 1. at du lever i et samfunn med overflod av mat 2. at noen vil gi deg oppmerksomhet for det (positiv og/eller negativ) Det er selvsagt litt mer komplekst enn som så, men de to faktorene MÅ være tilstede. Anonymkode: 84926...a4d AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 22.47): Da hadde du, som jeg nevnte, tid nok til å sitte og sture og skade deg selv. Før krigen hadde nok ungdommen mindre tid til det. De hadde heller ikke den konstante påvirkningen fra sosiale og vanlige medier. Anonymkode: 84926...a4d AnonymBruker skrev (14 timer siden): Med spiseforstyrrelser tenkte jeg faktisk først og fremst på anoreksi, selv om jeg ikke spesifiserte det. Jeg vet, og har erfart, at selvskading kan være et uttrykk for indre smerte. Men det er neppe like vanlig i et samfunn hvor hver dag er en kamp for å holde liv i deg selv og kanskje resten av familien. Jeg ser ikke for meg at steinalderfolk begynte å kutte seg eller kaste opp fordi de ikke hadde klart å skaffe mat eller husly på noen dager. Slike psykiske lidelser har garantert en sterk sosial komponent, som for eksempel ensomhet. Anonymkode: 84926...a4d AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, jeg sier at selv om du ikke vet hvorfor du fikk denne lidelsen, så må den nødvendigvis ha blitt forårsaket av noe. Anonymkode: 84926...a4d Dette blir for dumt. Du burde gitt deg for lenge siden. Anonymkode: c69f5...9a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #116 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 21.49): Jeg vet vårt land har slitt med alkoholisme i alle år. Men alt det andre? Anonymkode: 0507a...1a6 Mangt og mye har eksistert for både 75 og 150 år siden. Forskjellene mellom nå og da er at slike ting ble holdt skjult både av den som led og av familie og storsamfunnet rundt. Eller de ble innlagt på asylet. Med media i alle kanaler i dag, så får man informasjon om alt med ett tastetrykk. Anonymkode: 2aec6...4ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå