AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #21 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var kilden sin det. Forøvrig begynte jeg å selvskade da jeg var 17 helt uten å ha hørt om det noen steder eller fått noen påvirkning. Jeg ante ikke at det var en greie. Jeg var bare en sterkt plaget jente som ikke visste hvor jeg skulle gjøre av følelsene mine. Det var før det ble «in» som dem sier. Så det så. Anonymkode: e2f27...362 Da hadde du, som jeg nevnte, tid nok til å sitte og sture og skade deg selv. Før krigen hadde nok ungdommen mindre tid til det. De hadde heller ikke den konstante påvirkningen fra sosiale og vanlige medier. Anonymkode: 84926...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #22 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bare sunn fornuft og erfaring med folk. Det er vel åpenbart at folk ikke vil utvikle spiseforstyrrelser i et samfunn hvor mat er et knapphetsgode. Og hvis du bodde alene på en øy ville du selvsagt heller aldri utvikle en spiseforstyrrelse. Eller begynne å selvskade for den saks skyld. Anonymkode: 84926...a4d Ikke bare mangler du sunn fornuft du mangler også fullstendig kunnskap. Anonymkode: c69f5...9a6 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #23 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var kilden sin det. Forøvrig begynte jeg å selvskade da jeg var 17 helt uten å ha hørt om det noen steder eller fått noen påvirkning. Jeg ante ikke at det var en greie. Jeg var bare en sterkt plaget jente som ikke visste hvor jeg skulle gjøre av følelsene mine. Det var før det ble «in» som dem sier. Så det så. Anonymkode: e2f27...362 Dette! Jeg startet med selskading i en alder av fem og spiseforstyrrelser i en alder av 12 og jeg hadde verken hørt eller lest om noe av dette før jeg selv utviklet problematikkene. Anonymkode: c69f5...9a6 3 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 9. desember 2024 #24 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bare sunn fornuft og erfaring med folk. Det er vel åpenbart at folk ikke vil utvikle spiseforstyrrelser i et samfunn hvor mat er et knapphetsgode. Og hvis du bodde alene på en øy ville du selvsagt heller aldri utvikle en spiseforstyrrelse. Eller begynne å selvskade for den saks skyld. Anonymkode: 84926...a4d Jeg har mer tiltro til forskning og vitenskap en din "fornuft og erfaring med folk" må jeg si. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #25 Del Skrevet 9. desember 2024 Hvorfor skulle det ikke det? Psykisk sykdom er ikke noe nytt som har oppstått i moderne tid. Anonymkode: 0a2a8...54b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #26 Del Skrevet 9. desember 2024 Når man "står på sitt" i møtet med historiske fakta, er det egentlig liten vits å diskutere. Anonymkode: 381aa...9bd 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #27 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette! Jeg startet med selskading i en alder av fem og spiseforstyrrelser i en alder av 12 og jeg hadde verken hørt eller lest om noe av dette før jeg selv utviklet problematikkene. Anonymkode: c69f5...9a6 Jeg sier ikke at du må "lære" selvskading eller spiseforstyrrelser av noen (selv om det også skjer, selvsagt). Jeg sier at det er visse faktorer som må være på plass for at disse lidelsene skal oppstå. Og overflod av mat er helt klart en betingelse. Ingen vil utvikle spiseforstyrrelser hvis de lever med usikker tilgang til mat. Og ingen ville begynne å selvskade på en øde øy. Det må være visse sosiale faktorer til stede, for eksempel at det er mange jevnaldrende å sammenligne seg med. Derfor er selvsagt selvskading og depresjon og lignende mer utbredt i dag, for ikke bare er det uendelig mange å sammenligne seg med, men du får servert en konstant strøm av perfekte mennesker i alle kanaler hele døgnet. Anonymkode: 84926...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #28 Del Skrevet 9. desember 2024 Selvskading er dokumentert i Victoria-tiden, man finner omtale av spiseforstyrrelser tilbake til ihbertfall1689. Det er ganske naturlig at tilfeller av begge deler har eksistert også her til lands minst like lenge. Kropp, mat og moral for eksempel har alltid blitt sammensurra så lenge religion har eksistert. Spiseforstyrrelser har blitt dyrka i århundrer i ulike former og med ulike verdier tilknytta. Anonymkode: 70e4c...129 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #29 Del Skrevet 9. desember 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Jeg har mer tiltro til forskning og vitenskap en din "fornuft og erfaring med folk" må jeg si. Og viser forskning at selvskading og spiseforstyrrelser er konstante fenomener gjennom historien, uavhengig av samfunnsnormer, mattilgang, befolkningsvekst, teknologi? Sagt på en annen måte, er det sannsynlig av f.eks mote, trender, eller sosiale medier ikke spiller noen rolle? Anonymkode: 84926...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #30 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sier ikke at du må "lære" selvskading eller spiseforstyrrelser av noen (selv om det også skjer, selvsagt). Jeg sier at det er visse faktorer som må være på plass for at disse lidelsene skal oppstå. Og overflod av mat er helt klart en betingelse. Ingen vil utvikle spiseforstyrrelser hvis de lever med usikker tilgang til mat. Og ingen ville begynne å selvskade på en øde øy. Det må være visse sosiale faktorer til stede, for eksempel at det er mange jevnaldrende å sammenligne seg med. Derfor er selvsagt selvskading og depresjon og lignende mer utbredt i dag, for ikke bare er det uendelig mange å sammenligne seg med, men du får servert en konstant strøm av perfekte mennesker i alle kanaler hele døgnet. Anonymkode: 84926...a4d Du tar feil. Vi vet om mange tilfeller av spiseforstyrrelser der pasienten har blitt behandla som et forbilde for andre. Tilfeller av sultestreik blant annet der man i dag ville diagnosert med spiseforstyrrelser. Dette skjer også i sultramma land og er på ingen måte noe som bare skjer der det er overflod av mat. Anonymkode: 70e4c...129 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #31 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor skulle det ikke det? Psykisk sykdom er ikke noe nytt som har oppstått i moderne tid. Anonymkode: 0a2a8...54b Sykdom (fysisk som psykisk) er svært ofte et resultat av at vi har endret livsstil. For eksempel kan du få sykdommer av å sitte for mye i ro. Å være for mye innendørs er ikke bra for synet. Å spise mye sukker er ikke bra for tennene, for å nevne noe. Og vi kan trygt si at vi har gått stadig lenger bort fra vår opprinnelige, naturlige livsstil, på stort sett alle måter. Og da blir vi selvsagt også sykere. Anonymkode: 84926...a4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #32 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg kjente ei som utvikla anoreksi som 13-åring, i 1923. Anonymkode: e1de5...a3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #33 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når man "står på sitt" i møtet med historiske fakta, er det egentlig liten vits å diskutere. Anonymkode: 381aa...9bd Hva er de historiske fakta, mener du? At man finner gamle beskrivelser av fenomener og tilstander som passer mer eller mindre inn i moderne diagnosemanualer, betyr ikke at forekomsten har vært konstant. Anonymkode: 84926...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #34 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du tar feil. Vi vet om mange tilfeller av spiseforstyrrelser der pasienten har blitt behandla som et forbilde for andre. Tilfeller av sultestreik blant annet der man i dag ville diagnosert med spiseforstyrrelser. Dette skjer også i sultramma land og er på ingen måte noe som bare skjer der det er overflod av mat. Anonymkode: 70e4c...129 Mener du at folk som faktisk sulter blir rammet av spiseforstyrrelser i samme grad som f.eks ungdom i dagens Norge? Det finnes jo enkelttilfeller av omtrent hva det skulle være. Men at noen skulle rammes av anoreksi eller bulimi under sultkatastrofer må være helt ekstremt sjelden. Anonymkode: 84926...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #35 Del Skrevet 9. desember 2024 Det har blitt selvoppfyllende profetier. Folk snakker om det, utbrer det også blir det fenomener i samfunnet. Det er skadelig å snakke om skadelige ting konstant. Det eneste ungene mine lærer i barnehagen er at de må snakke om følelser bla bla bla. Det er greit at man lærer om det, men de snakke jo f ikke om noe annet Anonymkode: a4c7c...230 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #36 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at folk som faktisk sulter blir rammet av spiseforstyrrelser i samme grad som f.eks ungdom i dagens Norge? Det finnes jo enkelttilfeller av omtrent hva det skulle være. Men at noen skulle rammes av anoreksi eller bulimi under sultkatastrofer må være helt ekstremt sjelden. Anonymkode: 84926...a4d Ingen har sagt noe om omfanget. Spørsmålet i trådtittelen er om det eksisterte i Norge før andre verdenskrig. Så går du videre til å dikte opp teorier uten rot i virkeligheten. Vi vet blant annet at større katastrofer som sult, krig og naturkatastrofer kan medføre oppblomstring av psykiske lidelser og da også spiseforstyrrelser og selvskading. Man så selvskading blant soldatene fra første verdenskrig, man ser og har sett begge deleri krigsramma og sultramma land og man ser det samme hos offer etter voldtekt og overgrep for å nevne noe. Dette er dokumentert over tid i mange land, Norge er ikke en unik boble der slikt ikke skjer. Anonymkode: 70e4c...129 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodbeforelong Skrevet 9. desember 2024 #37 Del Skrevet 9. desember 2024 Selvskading og spiseforstyrrelser fikk en markant økning rundt 2010. Why? SoMe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. desember 2024 #38 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Et annet sitat fra artikkelen: Sitat I norsk medisinsk litteratur finner vi til sammenlikning kun noen korte sammendrag fra internasjonale tidsskrifter om anorexia nervosa og bulimia nervosa fra denne tiden. Den labre interessen skyldtes nok til dels et lavt antall tilfeller av lidelsene. Det norske samfunnet var fattig og isolert, og svært få kom i kontakt med kontinentale holdninger knyttet til for eksempel kvinnelig skjønnhet og fokus på en slank figur Det er klart at spiseforstyrrelser er sosialt smittsomme sykdommer. Og jeg holder fast på at det kun kan oppstå i overflodssamfunn (det har det vært mange av historisk sett) og i fellesskap med andre. Er det bare meg som reagerer på analysen her? På dette tidspunktet er det lav legedekning i Norge, og det er nærmest utenkelig at dette skulle være fornuftig registrert for å danne en god statistisk oversikt over en såpass skjelden lidelse. Problemet var ikke at de ikke kom i kontakt med kontinentale holdninger, men at de ikke kom i kontakt med leger.. og hvis de kom i kontakt med leger , ble de ikke behandlet som syke. Spiseforstyrrelser er kjent lenge før det var fokus på slank figur, og uavhengig av skjønnhetsideal; det fremstår vanskelig å knytte det til kontinentale holdninger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. desember 2024 #39 Del Skrevet 9. desember 2024 Selvskading har vel i grunn alltid eksistert men spiseforstyrrelse ? Tja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #40 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen har sagt noe om omfanget. Spørsmålet i trådtittelen er om det eksisterte i Norge før andre verdenskrig. Så går du videre til å dikte opp teorier uten rot i virkeligheten. Vi vet blant annet at større katastrofer som sult, krig og naturkatastrofer kan medføre oppblomstring av psykiske lidelser og da også spiseforstyrrelser og selvskading. Man så selvskading blant soldatene fra første verdenskrig, man ser og har sett begge deleri krigsramma og sultramma land og man ser det samme hos offer etter voldtekt og overgrep for å nevne noe. Dette er dokumentert over tid i mange land, Norge er ikke en unik boble der slikt ikke skjer. Anonymkode: 70e4c...129 Selvsagt kan traumer fra krig o.l. utløse selvskading og andre problemer. Men at sultrammede mennesker får bulimi eller anoreksi tviler jeg sterkt på. Tviler også på at det skjer i mer enn forsvinnende grad i samfunn hvor mat på bordet krever daglig innsats, selv om man ikke har hungersnød. Anonymkode: 84926...a4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå