Gå til innhold

Eksisterte selvskading, spiseforstyrrelse og andre lignende ting før 2 verdenskrig i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet vårt land har slitt med alkoholisme i alle år.

Men alt det andre?

Anonymkode: 0507a...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, selvsagt ikke. Ungdom hadde ikke nok tid til å sitte og sture og skade seg selv. Og spiseforstyrrelser er et i-landsproblem og krever to ting:

1. at du lever i et samfunn med overflod av mat
2. at noen vil gi deg oppmerksomhet for det (positiv og/eller negativ)

Det er selvsagt litt mer komplekst enn som så, men de to faktorene MÅ være tilstede.

Anonymkode: 84926...a4d

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. Ungdom hadde ikke nok tid til å sitte og sture og skade seg selv. Og spiseforstyrrelser er et i-landsproblem og krever to ting:

Det er selvsagt litt mer komplekst enn som så, men de to faktorene MÅ være tilstede.

Kilde?

Anonymkode: e2f27...362

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som tidligere spiseforstyrret må jeg si meg uenig. Ingen visste det fordi jeg skjulte det svært godt, var først da jeg ble gift og bodde med en mann at det begynte å bli synlig. Men klarte fortsatt å skjule mye.

Anonymkode: 6573c...d68

• Liker 7
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som tidligere spiseforstyrret må jeg si meg uenig. Ingen visste det fordi jeg skjulte det svært godt, var først da jeg ble gift og bodde med en mann at det begynte å bli synlig. Men klarte fortsatt å skjule mye.

Så du er født før 2.verdenskrig?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan iallfall si med sikkerhet at selvmord har eksistert til alle tider. Kjenner dessverre til flere i slekta bakover som har gått den veien…

Spiseforstyrrelser: Fantes sikkert, men jeg tror folk ikke visste hva det var og trodde folk var fysisk syke.

Selvskading vil jeg også tro har eksistert i alle år. Tankene og følelsene bak kan ha eksistert til alle tider i alle samfunn.

Anonymkode: e6f49...e2b

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronning Maud så nå ikke helt frisk ut med sin sylslanke midje, og ho hadde nok god tilgang på mat. Men nå hadde ho vel plager i magen siste tiden ho levde, kan godt vere desse egentlig følgte ho hele livet. 

Tror nok ungdommene på den tiden kunne vere destruktive også, men de måtte nå engang ut i verden og sørge for seg selv som 15 åringer de aller fleste, og da hadde de nok andre ting å tenke på enn sjelslivet. 

Det destruktive da besto seg i å klare overgangen til voksenlivet på en måte att de gredde å oppfylle de helt basale behova i livet. 

Min bestefar begynner arbeidslivet på håbrannfiske utenfor Færøyene som 14 åring,- få år etter att han var blitt foreldreløs, og tjente nok penger til å kunne begynne på skipperskolen noen år senere. Tøft liv, men alle hadde det slik rundt han, så de viste jo ikke om anna, tror egentlig ikke han trengte å tenke på selvskading og slanking, for ting var tøft nok for å si det mildt. 

Anonymkode: bce89...79b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (10 minutter siden):

Det har med å kjenne til tankemønstre og oppførsel og å se om det ville passe inn i andre samfunn og tider.

Anonymkode: e6f49...e2b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Hvor tror du vi har fått det fra? Alle før oss.

Anonymkode: 902d7...923

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Husker ei jeg gikk på barneskole med hadde anoreksi og husker hun hylskrek når jeg var på besøk og det var middag. Tviler veldig på at dette barnet hadde slike baktanker altså. 

Anonymkode: 902d7...923

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg alltid har forekommet i menneskets historie. Står til og med i Bibelen om en mann som slo seg selv med steiner.

Anonymkode: 4bf8c...55d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kilde?

Bare sunn fornuft og erfaring med folk.

Det er vel åpenbart at folk ikke vil utvikle spiseforstyrrelser i et samfunn hvor mat er et knapphetsgode.

Og hvis du bodde alene på en øy ville du selvsagt heller aldri utvikle en spiseforstyrrelse. Eller begynne å selvskade for den saks skyld.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel åpenbart at folk ikke vil utvikle spiseforstyrrelser i et samfunn hvor mat er et knapphetsgode.

Og hvis du bodde alene på en øy ville du selvsagt heller aldri utvikle en spiseforstyrrelse. Eller begynne å selvskade for den saks skyld.

Er synd at AB som posta denne linken ikke skrev noe, men bare posta linken.

Men her tar du faktisk feil, og det kan du lese om her:

https://tidsskriftet.no/sites/default/files/pdf2004--2369-71.pdf

La meg sitere litt:

Sitat

«Bulimia» kan utledes fra det greske «bous
limos» (mye + sult), og ble allerede omtalt
hos Plutark (ca. 45–ca. 125) (1).

• Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (5 timer siden):

Er synd at AB som posta denne linken ikke skrev noe, men bare posta linken.

Men her tar du faktisk feil, og det kan du lese om her:

https://tidsskriftet.no/sites/default/files/pdf2004--2369-71.pdf

La meg sitere litt:

Et annet sitat fra artikkelen:

Sitat

I norsk medisinsk litteratur finner vi til sammenlikning kun noen korte sammendrag fra internasjonale tidsskrifter om  anorexia nervosa og bulimia nervosa fra denne tiden. Den labre interessen skyldtes nok til dels et lavt antall tilfeller av lidelsene. Det norske samfunnet var fattig og isolert, og svært få kom i kontakt med kontinentale holdninger knyttet til for eksempel kvinnelig skjønnhet og fokus på en slank figur

Det er klart at spiseforstyrrelser er sosialt smittsomme sykdommer. Og jeg holder fast på at det kun kan oppstå i overflodssamfunn (det har det vært mange av historisk sett) og i fellesskap med andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (19 timer siden):

Jeg svarte på punkt nr. 2.

Forøvrig var Sisi (keiserinne av Østerrike og dronning av Ungarn) spiseforstyrret. Født i 1837. Bare å google det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det var kilden sin det. Forøvrig begynte jeg å selvskade da jeg var 17 helt uten å ha hørt om det noen steder eller fått noen påvirkning. Jeg ante ikke at det var en greie. Jeg var bare en sterkt plaget jente som ikke visste hvor jeg skulle gjøre av følelsene mine. Det var før det ble «in» som dem sier. Så det så. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...