Gå til innhold

Fond, bærekraft og andre valg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en ny sparepakke for fond. Når jeg skal velge fondssammensetning får jeg div spm. Jeg vet jeg vil velge fond som er sterke på bærekraft, men SFDR, PAI og EU- taksonomi har jeg ingen forhold til. Er det noe man bør tenke på som er viktig? Eller er dette litt hipp som happ?

Anonymkode: ed816...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ESG begrepet er vanskelig å forholde seg til. Hva betyr bærekraftig sånn egentlig?

Bærekraft er til slutt en filter (eller faktor) som reduserer ditt investmentunivers ganske så mye. En vanlig global indeks i utviklede markeder har rundt 1500 aksjer. Med en ESG filter blir den fort redusert til 700 aksjer, som er godt under halvparten. Dette øker risikoen fordi du blir mindre diversifisert (spredt).

En annen problemstilling er at definisjoner på bærekraft endrer seg hele tiden. Plutselig kjøpes det aksje av fondene som du egentlig er uenig i. For eksempel inngår Nestle i nesten alle fond som er bærekraftig, selv om Nestle er etisk vanskelig når det gjelder f.eks. forbruk av vann.

Min anbefaling er at du heller ser på kostnader knyttet til fond, og at du velger en billig indeksfond som investerer i hele verden, helt uavhengig ESG som faktor.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...