AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Del Skrevet 8. desember 2024 Det er veldig vanskelig å unngå, syns jeg. Plastklær brytes ikke ned, når vi vasker dem, fører de til mikroplast i vannet. Samme vannet som vi drikker. Prøver dere å handle mest mulig ull, bomull, silke og viskose? Anonymkode: fbfac...469 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #2 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg kjøper ikke plastklær nei. Jeg synes det er skikkelig ubehagelig også. Anonymkode: 4f6f4...81b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg bruker helst bomull og ull. Barna har noen få fleeceplagg hver. Jeg prøver å unngå viskose også: "Produksjonen av viskose har høyt forbruk av vann, energi og skadelige kjemikalier, noe som øker miljø- og klimabelastningen." Anonymkode: 0a9d7...083 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 8. desember 2024 #4 Del Skrevet 8. desember 2024 Ja, det unngår vi. Klær og tekstiler til huset. Forsøker også å unngå PFAS , "forever chemicals" og mikroplast, så godt det lar seg gjøre. Men å være etisk forbruker er veldig vanskelig, så vi har prøvd å senke forbruket så mye vi kan. Kjøpe minst mulig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #5 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er veldig vanskelig å unngå, syns jeg. Plastklær brytes ikke ned, når vi vasker dem, fører de til mikroplast i vannet. Samme vannet som vi drikker. Prøver dere å handle mest mulig ull, bomull, silke og viskose? Anonymkode: fbfac...469 Nå overdriver du vel, vaskevannet er ikke samme vannet som vi drikker? Klær med nylon og polyester er ikke behagelig i bruk. Anonymkode: d7882...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #6 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg har blitt mer oppmerksom på plast i klærne i det siste. Kanskje jeg er litt sent ute? De klærne jeg allerede har i skapet som er av plast vil jeg fortsette å bruke (for det er vel totalt sett det beste for miljøet?). Når det gjelder innkjøp av nye klær kommer jeg nok til å bli enda mer oppmerksom på hva de består av fremover. Å unngå plast helt synes jeg virker omtrent umulig. Anonymkode: 96164...d00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #7 Del Skrevet 8. desember 2024 Kjøper ikke klær med plastikk, kun bomull (helst økologisk), ull, lin og silke. Kan til nød tåle viskosefor i kjoler. Jeg finnes ikke miljøbevisst, men hater følelsen av å gå med polyester. Anonymkode: b6253...12c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 8. desember 2024 #8 Del Skrevet 8. desember 2024 (endret) https://www.nrk.no/urix/motebransjen-vil-kutte-co__-men-vil-ikke-kutte-bruk-og-kast-1.15722384 "Klesindustrien står for rundt 10 prosent av verdens samlede CO₂-utslipp. Det er mer enn fly og skipsfart til sammen. Hvert år forbruker klesindustrien 93 milliarder kubikkmeter vann. Det tilsvarer vannforbruket til 5 millioner mennesker. Rundt 20 prosent av verdens kloakkvann kommer fra farging og behandling av klær. Et lastebillass med klær brennes eller kastes hvert sekund. 87 prosent av fibrene som blir brukt til klær, ender opp med å bli brent eller havner på en søppelfylling. Hvis ikke noe gjøres vil utslippene fra klesindustrien øke med 50 prosent frem til 2030. En FN-rapport i 2019 viste at verdens klesproduksjon doblet seg mellom år 2000 og 2014. Å lage et par jeans krever 7500 liter vann, noe som tilsvarer et utslipp på rundt 70 kilo CO₂." https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/bgjgKg/fn-rapport-vannmangel-kan-utloese-global-krise "I rapporten heter det at «vampyrisk overforbruk og overutvikling» har ført til at vannmangel er blitt vanlig mange steder i verden og at situasjonen skaper grobunn for «nær forestående risiko» for global krise." Ikke bare plastklær som fører til forurensning. Endret 8. desember 2024 av Doris Becker 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 8. desember 2024 #9 Del Skrevet 8. desember 2024 Doris Becker skrev (10 minutter siden): Ja, det unngår vi. Klær og tekstiler til huset. Forsøker også å unngå PFAS , "forever chemicals" og mikroplast, så godt det lar seg gjøre. Men å være etisk forbruker er veldig vanskelig, så vi har prøvd å senke forbruket så mye vi kan. Kjøpe minst mulig. Tror det å senke forbruket og kjøpe minst mulig (nytt) er det beste man kan gjøre. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 8. desember 2024 #10 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjøper ikke klær med plastikk, kun bomull (helst økologisk), ull, lin og silke. Kan til nød tåle viskosefor i kjoler. Jeg finnes ikke miljøbevisst, men hater følelsen av å gå med polyester. Anonymkode: b6253...12c Hva med regntøy? Ytterklær? Joggesko? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #11 Del Skrevet 8. desember 2024 Ja, unngår plastklær. Kan akseptere noen prosent klær som vasker sjeldnere som uteplagg. Kjøper generelt lite klær og har akkurat nå på meg en overdel med to hull i seg uten at det bryr meg nevneverdig da ingen ser de uansett og det utgjør ingen forskjell på funksjonen. Buksa har også malingsflekk. Ungen er også lært opp å kjøpe klær in bomull, ull og lin. Vi starta for en del år tilbake siden og ble sett på som sære og rare. Anonymkode: 8779a...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #12 Del Skrevet 8. desember 2024 Nei, jeg unngår ikke plastklær. Jeg tåler ikke ull, men bruker mye lin og bomull. Allikevel bruker jeg treningstøy med plast, regntøy og støvler, joggesko osv. Jeg klarer ikke se hvordan det skal være mulig å unngå alt med plast. Anonymkode: 88334...e99 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #13 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg kjøper nesten ikke syntetiske klær, unntaket er regnklær/uteklær. Det jeg allerede har, bruker jeg. Anonymkode: c6a5e...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 8. desember 2024 #14 Del Skrevet 8. desember 2024 Thyra skrev (4 minutter siden): Tror det å senke forbruket og kjøpe minst mulig (nytt) er det beste man kan gjøre. Det har vi også skjønt. Kjøper mye brukt, lapper og syr det som blir ødelagt, og kjøper bare det vi trenger. Til barna ble det litt mye nye leker, spesielt batterileker har jeg hatt litt dårlig samvittighet for, men føler at de har lært mye allikevel, og redesign er veldig in nå, brukte klær og redesign, så det gikk seg fint til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 8. desember 2024 #15 Del Skrevet 8. desember 2024 Nei, men vet jo at akrylgensere nupper fort så vet at de ikke varer lenge før de kastes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #16 Del Skrevet 8. desember 2024 Nei, unngår ikke tøy av plast. Fungerer helt fint det også. Har masse tøy i bomull, men de råtner sakte men sikkert opp etter x antall vask. Noen plagg har jeg reparert både 10 og 15 ganger når det blir hull pga vasking og bruk, mens «plast-tøyet» har holdt seg bra. De som sier at de ikke bruker plast så er det yttertøy, votter (om ikke ullvotter brukes), sko, såler, jakker, all form for stretch, strikk i tøy, mange sytråder and the list goes on and on. Har nesten blitt mote å skrike høyest om bærekraft og ikke bruke syntetisk, mens de synder like godt selv der i Bergans jakka, joggeskoene, vinterskoene med det fluffye skinnet osv. Anonymkode: 6c097...cb2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #17 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg sitter her med fleecejakke, og fleecebukse, og har et fleecepledd i sengen her også. Jeg kan ikke fordra lin, da det oftest må strykes. Bomull kan være greit. Ull bruker jeg haugevis av, så det er greit, men er i mye aktivitet og har treningstøy og ytterklær deretter. Vet jeg banner i kg-kirken når jeg sier jeg bruker polyesterbluser, men min erfaring er at noen av dem er helt utrolig klamme, mens andre kan være veldig lett og deilige på sommeren. Jeg ser og kjenner normalt forskjellen. Stryking ligger ikke for meg, av flere grunner. Jeg er vokst opp med kun naturmaterialer med få unntak (yttertøy og sko, samt noe underskjørt), og min mor vil ikke se polyester i skapet sitt. Så jeg har det inne, men absolutt ikke videreført det. Handler lite klær, og gjør andre tiltak for miljøet med både diett og vaner, men plast blir brukt per nå i hvert fall. Anonymkode: c2196...4a0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 8. desember 2024 #18 Del Skrevet 8. desember 2024 Unngår det så godt som mulig, men syntes det er vanskelig med uteklær ("barnehagedress", regntøy, turklær. Kan selvfølgelig bruke vokset bomull men det er så satans tungt og krever en del vedlikehold). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #19 Del Skrevet 8. desember 2024 Har de siste årene vært mer bevisst på å kjøpe mest mulig bomull og ull. Til nød viskose. Men egentlig få klesmerker som klarer å holde seg unna plast i klesproduksjonen sin, og mange importerer jo billige plastklær fra Kina og andre lavkostland, og selger dem dyrt. Gjerne pakket inn i skryt om at de er laget av resirkulert plast, som betyr at klærne ikke er resirkulerbare eller gjenbrukbare, og praktisk talt er resteavfall. Har også blitt flinkere til å kjøpe mindre klær og heller bruke det jeg har, eller eventuelt kjøpe brukt. Anonymkode: f4901...421 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #20 Del Skrevet 8. desember 2024 Thyra skrev (21 minutter siden): Hva med regntøy? Ytterklær? Joggesko? Eier ikke regntøy, men har en paraply som sikkert er plastikk. Yttertøy er av kashmir, ull og dunjakke har yttermateriale av bomull. Joggesko er sko, men jeg foretrekker sko av skinn. Anonymkode: b6253...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå