Gå til innhold

24 vektere sparket , hva har de egentlig gjort ?

Cyndaquil

Anbefalte innlegg

24 vektete er sparket etter det har kommet frem at de har scannet samme bilett flere ganger 

https://www.vg.no/nyheter/i/B0mn97/24-fikk-sparken-etter-falske-billettkontroller-hos-ruter

men jeg lurer på hva de egentlig har gjort? De går jo flere kontrollører inn på samme buss som regel. Har samme kontrollører scannet samme mann sin bilett? Er ikke det lov og sånt som kan skje?

Om det ikke er det som har hendt, hva har disse 24 trolig gjort? Scannet samme bilett og så dratt hjem fra jobb før tiden?eller gått på kafé eller noe?  Jeg prøver å forstå formålet med denne unnasluntringen og hvorfor de da kunne sparkes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står jo i artikkelen, det er kun unnasluntring, for å «fylle kvota»

Christiansen i Ruter sier til VG at Ruter har en avtale med disse selskapene om at de skal gjennomføre et visst antall kontroller av reisende pr. år. 

– I sommer ble vi varslet om at det var mulig å kontrollere en billett flere ganger. Enkelt forklart, så kunne en kontrollør fylle sin kvote med å skanne den samme billetten mange ganger, sier han til VG, og fortsetter:

Endret av Fjugur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den nye avtalen kom i gang har jeg vært i flere kontroller pr. uke. På det meste 5 kontroller på en dag. To kontroller på samme halvtimes reisestrekning. Så for min del må de gjerne sluntre unna litt. Det er bra det kontrolleres, men dette ble litt i overkant.

Nytt av i dag var bussjåføren som bestemte seg for å ha egen kontroll av alle som gikk på bussen, og egen kontroll like etter.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (15 timer siden):

24 vektete er sparket etter det har kommet frem at de har scannet samme bilett flere ganger 

https://www.vg.no/nyheter/i/B0mn97/24-fikk-sparken-etter-falske-billettkontroller-hos-ruter

men jeg lurer på hva de egentlig har gjort? De går jo flere kontrollører inn på samme buss som regel. Har samme kontrollører scannet samme mann sin bilett? Er ikke det lov og sånt som kan skje?

Om det ikke er det som har hendt, hva har disse 24 trolig gjort? Scannet samme bilett og så dratt hjem fra jobb før tiden?eller gått på kafé eller noe?  Jeg prøver å forstå formålet med denne unnasluntringen og hvorfor de da kunne sparkes ?

Det ser ut som enkelte kontrollører har vært andre steder enn ute hos kunde (Ruter) og scannet samme billett mange ganger. Om et selskap (Securitas) er engasjert for å gjennomføre 50 kontroller pr dag, og noen lure ansatte finner ut at de kan møte på jobb, scanne samme billett 300 ganger på kontoret og gå hjem for dagen er det ikke spesielt lojalt. 

"..har tidligere fortalt til AO at deres undersøkelser indikerer at kontrollørene har vært sammen når jukset har skjedd, og at dette har skjedd i arbeidstid."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 vektere som har hvert sitt månedskort og alle sammen scanner hverandres kort om morgenen før de går inn på bussene de skal sjekke, da har de allerede fylt 23 scanninger fra dagens kvote. Gjør de det 20 arbeidsdager i uka, så har hver av dem lurt seg unna over 400 faktiske kontroller... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedrageri, eller grovt bedrageri vil jeg tro (i tillegg til brudd på arbeidsavtaler ol.). Ettersom "Vekterselskapene får betalt ut ifra et visst antall gjennomførte kontroller" ifølge NRK. I listen over "kriteriene" for grovt bedrageri virker saken å treffe minimum på punkt c,d,e og g.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...