Gå til innhold

Barnevern og Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med familier som flytter til Spania og foreldrene drikker mye alkohol? Blir de automatisk fanget opp av Sjømannskirken eller barnevernet i hjemkommunen? 

Hvis de ikke blir fanget opp, er det mange barn som går under radaren. 

Anonymkode: 34856...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de flyttet, har verken tidligere bostedskommune eller Norge ansvar. Det er spansk barnevern/myndigheter som evt. må ta grep.

Anonymkode: 832d8...18a

Skrevet

Norsk barnevern har ingen myndighet i Spania.

Sjømannskirken har ingen myndighet heller, men er ofte involvert i saker med norske borgere. Det de gjør når det er ille, er ofte først å forsøke å få til noe frivillig som involverer retur til Norge. Funker ikke det, er det spansk barnevern. 

Inntrykket mitt av spansk barnevern er ok, fra saker hvor vi har samarbeidet rundt familier der barn har blitt overtatt omsorgen for i Spania og deretter flyttet til Norge. Litt mindre fokus på forebygging og litt tregere byråkrati enn her, men faglige vurderinger har vært gode i de tilfellene jeg kjenner til.  

Anonymkode: b8e3d...d63

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Norsk barnevern har ingen myndighet i Spania.

Sjømannskirken har ingen myndighet heller, men er ofte involvert i saker med norske borgere. Det de gjør når det er ille, er ofte først å forsøke å få til noe frivillig som involverer retur til Norge. Funker ikke det, er det spansk barnevern. 

Inntrykket mitt av spansk barnevern er ok, fra saker hvor vi har samarbeidet rundt familier der barn har blitt overtatt omsorgen for i Spania og deretter flyttet til Norge. Litt mindre fokus på forebygging og litt tregere byråkrati enn her, men faglige vurderinger har vært gode i de tilfellene jeg kjenner til.  

Som for eksempel hva?

Jeg kjenner til en familie der begge foreldrene har et høyt alkoholmisbruk. De bor i Spania per dags dato. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som for eksempel hva?

Jeg kjenner til en familie der begge foreldrene har et høyt alkoholmisbruk. De bor i Spania per dags dato. 

Som å ha dialog med familien om at dette går ikke og bistå dem med å reise hjem. Eller få lov å kontakte annen familie i Norge. 

De norske skolene i Spania gjør noe av det samme i blant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...