AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Skrevet 8. desember 2024 Jeg er gravid i uke 7, og jeg har 2 katter. Selvfølgelig klar over risiko for toksoplasmose, men jeg lurer på om dere som har katter og som har barn vet om det er annerledes dersom det er innekatter? Begge mine katter er rasekatter og er kun innendørs, og jeg tenker, de må jo få i seg parasitten fra et sted, så er det mindre risiko for toksoplasmose ved innekatter? Samboer tar seg av tømming av kattedo for å være på den sikre siden altså 😝 bare ble litt nysgjerrig om noen vet Anonymkode: f17d2...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #2 Skrevet 8. desember 2024 Du har helt rett 😊 Anonymkode: b61cd...826 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Skrevet 8. desember 2024 Ja, det er tryggere enn utekatter. Meeen de kan bli smittet om dere går inn med skitne sko f.eks siden denne bakterien finnes i jord. Men vær obs på at du kan bli smittet via grønnsaker og salat som er uvasket også, så vær nøye på det 😊 Anonymkode: 1878e...bce 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #4 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er tryggere enn utekatter. Meeen de kan bli smittet om dere går inn med skitne sko f.eks siden denne bakterien finnes i jord. Men vær obs på at du kan bli smittet via grønnsaker og salat som er uvasket også, så vær nøye på det 😊 Anonymkode: 1878e...bce Det var jeg ikke klar over! Takk 😊 Anonymkode: f17d2...5f8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #5 Skrevet 8. desember 2024 Den største faren for oss i Norge er vel hagearbeid og sau? Mener å ha lest det. Det skal veldig lite til å få det av katt, men sjansen er jo der. Har også lest at f.eks barnehageansatte kan få det via sandkassen som lekes i. Anonymkode: 4ab36...b54 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #6 Skrevet 8. desember 2024 Katter er mest smittsomme en periode etter de selv er smittet, og de fleste får det når de er unge. Toksoplasmose er ikke vanlig hos innekatter, så hvis de har vært inne hele livet har de kanskje aldri hatt det. Her kan du lese om smitteveier mellom dyr: https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/toksoplasmose-toxoplasma-gondii Tror ikke du trenger å være så redd for at kattene blir smittet om det kommer inn litt jord, dette er en parasitt og ikke en bakterie, som katter først og fremst får om de spiser en mellomvert (f.eks. mus). Anonymkode: b3525...15b
Forumkonto Skrevet 8. desember 2024 #7 Skrevet 8. desember 2024 Har to katter. Ikke vært noe bekymret for toxoplasmose. Er mye mer utbredt sør i Europa. Var bare nøye med å vaske hendene etter kontakt med kattene.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #8 Skrevet 8. desember 2024 Er vel mye vanligere i norge å få det fra jord eller fra rødt kjøtt? Jeg leste en del om det da jeg var gravid og alle kilder jeg fant støttet at det er høyst uvanlig at voksne innekatter er noe som helst smitterisiko. Jeg var generelt forsiktig med alt hele svangerskapet men jeg renset kattekassene til mine innekatter. Brukte hansker og vasket hendene godt etterpå. Har jo hatt kattene i 10 år før jeg ble gravid med mye mer slepphendt hygiene enn jeg hadde under graviditeten, og hadde ikke hatt det før (testet hos legen). Anonymkode: bb5be...25f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #9 Skrevet 11. desember 2024 Jeg sjekket meg for toxoplasmose før jeg skulle til syden. Det viste seg at jeg har vært smittet før jeg ble gravid. Man blir da immun og foster er trygt. Du kan ta noen blodprøver for å sjekke 🙂 Anonymkode: 17e4a...a00
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #10 Skrevet 11. desember 2024 Det mange ikke vet om er at man kan sjekke om man har antistoffer for toksoplasmose ved en blodprøve. Om du har hatt det før kan du ikke få det igjen. Jeg har hatt toksoplasmose flrnog forholder meg til hagearbeid og utekattene mine som normalt. Anonymkode: 0651c...dea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #11 Skrevet 11. desember 2024 Les Jo Nesbøs Blodmåne, stor mye om den der. Anonymkode: 1314a...ad4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #12 Skrevet 11. desember 2024 Det er en veldig liten risiko uansett, her i Norge, generelt alle land i kald klima. Jeg ble gravid for første gang som 34-åring, har alltid levd med katter, hele mitt liv, utekatter, og fikk negativ test for antistoffer for toksoplasmose. Det betyr at ikke en eneste katt på 34 år, har smittet meg. Så sjansen at det skulle skjedd akkurat da jeg gikk gravid, er liten. Pluss at kattene, som mennesker, kan også bare ha toksoplasmose 1 gang. Og bare smittsomme den ene gangen / uka, da de selve er syke. jeg ble gravid for andre gang som 37 åring, fortsatt negativ test. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det mange ikke vet om er at man kan sjekke om man har antistoffer for toksoplasmose ved en blodprøve. Om du har hatt det før kan du ikke få det igjen. Jeg har hatt toksoplasmose flrnog forholder meg til hagearbeid og utekattene mine som normalt. Anonymkode: 0651c...dea Man BLIR sjekket som en del av rutinesjekk for gravide. Anonymkode: 1e78c...864 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå