AnonymBruker Skrevet 3. januar #21 Del Skrevet 3. januar Ville levd nå (eller i alle fall innenfor de siste 50 åra) - det tror jeg alle som kan litt om historie ville svart. Men det ville helt klart vært spennende å bare dra på tidsreiser til andre perioder dersom det var mulig å reise tilbake til nåtida når man ville. Da ville jeg prøvd middelalderen. Anonymkode: 69f8a...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #22 Del Skrevet 3. januar Nett no høyrer eg på ein podcast om Plantagenets, og kunne tenkt meg å leva under tida til Rikhard Løvehjarte, sidan eg trur på reinkarnasjon poppar eg gjerne innom 1350 -talet for å oppleva skrekken. Amerika før europearane, ein eller annan plass i oldtidens Egypt (usikker på når). Steinalderen, både med dinosaurane og neanderthalarane/denisovane. India under Cholaane (Rajaraja 1), Jæren under vikingtida. Eg treng ein tidsmaskin. Anonymkode: c77ca...619 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #23 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo noen ting du må ha som mobilbank og lignende, men jeg håper du klarer å finne litt mer ro med å bruke mindre tid på nett, for det er jo tilgjengelig enda. Men det krever for vi er mange svært avhengige. Men ikke umulig 😊 Anonymkode: 01844...a4f Absolutt mange gode løsninger man setter pris på som kom sammen med Internett, så det er ikke bare negativt. Men hadde vært godt av og til å kunne kun hatt hjemmetelefon og koble seg av litt. Anonymkode: 0feed...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #24 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Da tror jeg du romantiserer noe som var mye mer stressende og krevsomt. Eller du er en person som grunnleggende stresser deg opp. Jeg synes all teknologien gir meg mye mer ro, tid og comfort. Besteforeldre fikk en telefon etter 17 hver søndag, på grunn av pris. Nå er egne foreldre med på snap-grupper, og kan følge familien fra dag til dag, og ringe akkurat når vi føler for det. Telefonen gjør at vi vet hvor barn og ektefelle er. Husker mamma var fra seg av fortvilelse om vi ble forsinket hjem. Eller at vi ikke ante om pappa ble forsinket hjem, om han ikke hadde mulighet til å gi beskjed før han gikk mot toget. Tilsvarende er det en stor sikkerhet i at eldre far kan nå meg akkurat når han trenger det. Der hvor far måtte stresse avgårde hver morgen, jobbe lange dager. Kan jeg bare slå opp PC, og jobbe rolig fra eget hjemmekontor. Kjøretur nå om vinteren? Det var kosting, skraping, iskald bil. Nå ber jeg bare bilen om at den skal varmes opp. Her sitter jeg varm og god, varmepumpen har wifi styring og sensorer, og koster lite. Før var det vedfyring som gjaldt. Og chat gpt hjelper meg vel med 10-15 ulike ting hver dag. Anonymkode: 9357d...c23 Trenger ikke gå på meg personlig fordi man er lei av å være tilgjengelig hele tiden. Mange av disse tingene du ramser opp var selvfølgelig slitsomt, akkurat som idag med å være tilgjengelig hele tiden. Før chat gpt måtte man faktisk tenke selv, man måtte huske detaljer. Du kan bestille alt ferdig tenkt ut uten å måtte bruke en hjernecelle, på sikt hva gjør det med hjernen? Selvstendige tanker og refleksjoner forsvinner jo når man kan få det ferdig servert. Hjemmekontor? Ja det tilsier at du er tilgjengelig uansett hvor du befinner deg. Du har ikke en vanlig arbeidstid og jobben er lett tilgjengelig. De når deg om du sitter med spybøtta eller om du er på fjelltur med familien. Det er positive sider og negative sider med at teknologien har overtatt mye av det sosiale mellom mennesker. Lykken har ikke akkurat økt med presset om å alltid prestere fordi man alltid skal nå toppene idag. Det positive og negative sider med alle tidsaldere og utviklinger. Jeg tok opp en ting og det var mangelen på å koble seg av innimellom. Legge fra seg telefonen å gå den turen uten å måtte svare 15 jobbtelefoner underveis. Anonymkode: 0feed...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. januar #25 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slik var det, idag er folk kun opptatt av seg selv Anonymkode: 9d421...db0 Nei, det var ett mye hardere samfunn reelt sett, folk var bare mer avhengig av hverandre. Du var opptatt av deg selv, ellers gikk du under, men du var avhengig av hjelp fra naboen. 60 tallet er sweetspot : man kommer inn i vekst perioden i Norge, og framtiden skapes. Og du får med deg tiden med god musikk, relativt uskyldig forhold til dop og fri sex, så du er ferdig etablert på 80 tallet når HIV kom til gars. Også er du pensjonist nå med fortsatt fungerende pensjonssystem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #26 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger ikke gå på meg personlig fordi man er lei av å være tilgjengelig hele tiden. Mange av disse tingene du ramser opp var selvfølgelig slitsomt, akkurat som idag med å være tilgjengelig hele tiden. Før chat gpt måtte man faktisk tenke selv, man måtte huske detaljer. Du kan bestille alt ferdig tenkt ut uten å måtte bruke en hjernecelle, på sikt hva gjør det med hjernen? Selvstendige tanker og refleksjoner forsvinner jo når man kan få det ferdig servert. Hjemmekontor? Ja det tilsier at du er tilgjengelig uansett hvor du befinner deg. Du har ikke en vanlig arbeidstid og jobben er lett tilgjengelig. De når deg om du sitter med spybøtta eller om du er på fjelltur med familien. Det er positive sider og negative sider med at teknologien har overtatt mye av det sosiale mellom mennesker. Lykken har ikke akkurat økt med presset om å alltid prestere fordi man alltid skal nå toppene idag. Det positive og negative sider med alle tidsaldere og utviklinger. Jeg tok opp en ting og det var mangelen på å koble seg av innimellom. Legge fra seg telefonen å gå den turen uten å måtte svare 15 jobbtelefoner underveis. Anonymkode: 0feed...643 Hjemmekontor, og tilgjengelighet? Nå har jeg ikke vært tilgjengelig siden 19/12, og åpner mailboksen igjen 6/01. Om noen ringer er det ditt valg å ta telefonen, sliter du med det så har du et problem. Tilgjengelighet. Det velger du helt selv. Jeg har ingen pushvarsler, ikke-forstyrr om natt, lyd av. Med noen unntak; eldre foreldre, mann og barn, de har fri tilgang. Og det synes jeg faktisk er en veldig fin ting. Tenke selv. Jeg vet jo hvilke ingredienser jeg har på kjøkkenet, og kan tenke ut en rekke retter selv. Men spør jeg chat gpt så får jeg en rekke spennende forslag, som aldri hadde slått meg en gang. Anonymkode: 9357d...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 3. januar #27 Del Skrevet 3. januar Vikingtiden, seff. Men hadde vært sjukt spennende å få oppleve tiden rett etter andre verdenskrig, oljeboomen, rettighetskampene og større frihet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #28 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt mange gode løsninger man setter pris på som kom sammen med Internett, så det er ikke bare negativt. Men hadde vært godt av og til å kunne kun hatt hjemmetelefon og koble seg av litt. Anonymkode: 0feed...643 Forstår den. Var barn på den tiden og er takknemlig for å ha fått den fredelige tilstedeværelsen uten behovet for å se hva resten av verden tenker hele tiden og vi var mer sammen når vi var sammen. Men tror det er mulig å få noe av det igjen. Har tatt vekk auto avspilling på YouTube, for har en lei tendens å se masse teite greier bare fordi neste ting begynner, swopp, lang tid har gått sliten i hodet. Kansjbe gjør det litt, også med algoritmen som går bananas hele tiden. Anonymkode: 01844...a4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #29 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 9.51): Eg ville heilt klart levd i Roma under Cæsar! Eller i Bysantin under keiserinne Theodora! For ein tråd, den set verkeleg i gang tankane. Anonymkode: 2974f...32e Selv ville jeg også valgt Roma, men jeg ville valgt noen år senere slik at jeg fikk med meg Jesus og spredningen av kristendommen. Anonymkode: 9fb00...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #30 Del Skrevet 3. januar Jeg er kvinne, homofil og kronisk syk. Blir i den tiden jeg er, thank you very much. Eller, stengt tatt var ting hakket bedre for cirka ti år siden. Det hadde nok vært spennende i mange tidsaldre, de dagene jeg rakk før jeg daua - men næææh. Anonymkode: 1a835...42a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #31 Del Skrevet 3. januar Nymerïa skrev (3 timer siden): Jeg tror det bør være en forutsetning for HI at man hadde hatt nok midler uansett tidsperiode. Ellers må svaret være fra 60-tallet og oppover, ellers hadde mange av oss slitt så mye at vi ikke hadde fått noen glede av det vi ser på film. Med den forutsetningen er svaret mitt 20-tallet eller begynnelsen av 30-tallet. Jeg elsker klesstilen. Jeg skulle ha dratt på sånne steder som Poirot drar på, minus mordene. Og jazzkafeer i Paris og Berlin. For meg er det også en forutsetning å ikke bli syk. Jeg skulle likt å oppleve perioden rundt da Jesus levde. Men jeg er ikke så interessert i å ta sjansen på at det er Jesus sin hånd som skal kurere meg om jeg blir syk. Anonymkode: 9fb00...922 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #32 Del Skrevet 3. januar 500 f.kr Anonymkode: ca42d...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #33 Del Skrevet 3. januar Ville besøkt fortiden jevnlig, men hadde vært fint å leve i fremtiden og ha alle lottotallene skrevet ned. Men kanskje AI overtar arbeidet så vi kan kose oss med borgerlønn i fremtiden, da trenger vi ikke lotto. Anonymkode: cd99d...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #34 Del Skrevet 3. januar Skulle gjerne vært ung voksen, kanskje 20 år i 1980. Teknologien var utviklet nok til at at det ikke var steinalder, samtidig som folk var mye mer sosiale. Så mange kule "dateknologiens" filmer kom da. Og så utrolig mye kul musikk og band man kunne gå å se på. Moten var så som så men alle så jo sånn ut. Kvinner var for lengst seksuelt frigjort og det var respektert at kvinner jobbet og tok høyere utdanning, like fult som å være hjemme å stelle barn og hjem. Det var også forholdsvis enkelt å komme inn på høyere utdanning, få seg jobb eller jobbe seg opp i gode stillinger uten utdannelse. Leiligheter kostet like mye som et eple så alle som ønsket kom seg inn i boligmarkedet. Ja det var inflasjon og tøffe tider også men, de aller fleste sto greit i det. Men, det som var aller best var at Ingenting var farlig. Folk sendte ungene sin ut alene med kniv for å spikke i skogen, kjørte uten bilbelte og foret barna med blått godteri. Selv spiste de rødt kjøtt, drakk alkohol og cola over en lav sko og røkte på fly 😂. Nå var jo ikke dette sunne ting men, der og da så var de lykkelig uvitende. Og den følelsen der, å slippe og tenke på alt som kan skje i fremtiden, den er deilig, og det var de flinke til på 80 tallet. Anonymkode: 99664...7d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 3. januar #35 Del Skrevet 3. januar Ville valgt min egen tidsalder. Jeg er godt på 60 tallet, var tenåring på 70 tallet og ung på 80 tallet. Fantastisk tid å vokse opp på! Den beste musikken oppsto da, og jeg har fått oppleve at ny teknologi kom, fra først tv, til farge tv, platespiller og kassettspiller, til stereoanlegg med lp plater til CD og nå streaming. Fra stasjonær hustelefon til nå at alle har mobil. Fra fotoapparat med fremkalling av bilder til at vi nå har alt på mobil. Husker da det var eksotisk å reise på interrail i Europa i en måned med ryggsekk og sovepose, til at man nå reiser verden rundt. Føler meg priviligert som har fått ta del i denne utviklingen og synes at mye er bedre nå, mens andre ting var bedre før. Innbiller meg at det var enklere å være barn og ungdom på 60-70 tallet enn nå, da vi hadde en enorm frihet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #36 Del Skrevet 3. januar Maleficenta skrev (5 timer siden): Slutten av sekstitallet. Virker gøy å være sekstiåtter og rebelsk hippie På den tiden ble folk fremdeles lobotomert og tvangssterilisert. Folk var rebelske fordi de feks ble møtt med at en enslig kvinne fikk mindre lønn enn far (for samme stykke arbeid) fordi hun ikke "trengte like mye penger". Jeg vet ikke om det bar slik i Norge, men i mange land vi sammenlignet oss med så var det slik at dersom man som kvinne feks fikk kreft var det ektemannen som bestemte hvor mye hun skulle få vite. Mange kvinner gikk da rundt og var døende, men ektemennene bestemte at de ikke skulle få vite om det. Anonymkode: 70aee...993 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #37 Del Skrevet 3. januar Kanskje bodd i Doggerland ei stund før hele området ble oversvømt? Skal visstnok ha vært bra klima og rikt landskap. Vet jo ingenting om hvordan kulturen var, hvordan de behandlet kvinner, og hvordan barnedødeligheten og mødredødeligheten var da, menmen. Helst uten migrene, nærsynthet og graviditet utenfor livmoren. Anonymkode: 36de5...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. januar #38 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje bodd i Doggerland ei stund før hele området ble oversvømt? Skal visstnok ha vært bra klima og rikt landskap. Vet jo ingenting om hvordan kulturen var, hvordan de behandlet kvinner, og hvordan barnedødeligheten og mødredødeligheten var da, menmen. Helst uten migrene, nærsynthet og graviditet utenfor livmoren. Anonymkode: 36de5...13e Det er vel grunn til å tro at det området var bebodd av mange forskjellige grupper med jeger/samler-folk. Fra neandertalere for minst 50 tusen år siden til moderne mennesker for 6-7 tusen år siden da det forsvant under vann. Man kan anta at de hadde en del forskjeller seg imellom hva gjaldt kultur og skikker. Også ikke usannsynlig at noen av de tidligste skandinavene var i nær slekt med grupper som levde i Doggerland. En jeger/samler-eksistens i et frodig område med noenlunde forutsigbart klima ville antakelig ikke vært så ille. Er det vi kommer fra, alle i hop; det er vår naturlige tilstand. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 3. januar #39 Del Skrevet 3. januar Under 2.verdenskrig, men at jeg var for ung til å tjenestegjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. januar #40 Del Skrevet 3. januar Nowayback skrev (48 minutter siden): Under 2.verdenskrig, men at jeg var for ung til å tjenestegjøre. Hvorfor i alle dager? I BESTE fall kunne du være i et land hvor du ikke var i stor direkte livsfare. Norge slapp f.eks. relativt lett fra okkupasjonen siden nazistene ikke var ute etter å utrydde oss og det var få kamphandlinger etter invasjonen, men det var likevel en nokså anstrengt og innskrenket eksistens for sivilbefolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå