Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi forklarer hvordan ting gjøres og hvorfor til ingen nytte.

Nyansatte mener det går bra slik de gjør det selv om de aldri har vært borte i det.

Blir det feil sier ledelsen at det er pga dårlig opplæring. 

Hva gjør en da?

Anonymkode: 4f2b2...4f0

  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da går du til ledelsen og forklarer at den nyansatte ikke hører på hva dere har å si.

Anonymkode: f856f...069

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Sier til ledelsen at man har forklart hvordan det skal gjøres, men at det ikke synker inn. Er ikke annet å gjøre, men det hjelper dessverre ikke alltid. Min erfaring med opplæring er at de som stiller masse spørsmål og maser litt blir de beste medarbeiderne, mens de som later som de forstår alt med en gang eller gjør det på egen måte aldri vil passe inn.

Anonymkode: 2dafa...58d

  • Liker 4
Skrevet

Gå til ledelsen. Dersom det vedvarer må den nyansatte får beskjed fra ledelse om at dersom de(n) ikke følger bedriften retningslinjer, sies de opp ila prøvetid. 

Anonymkode: 7eac1...3a1

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gå til ledelsen. Dersom det vedvarer må den nyansatte får beskjed fra ledelse om at dersom de(n) ikke følger bedriften retningslinjer, sies de opp ila prøvetid. 

Anonymkode: 7eac1...3a1

Ingen har noensinne blitt sagt opp i prøvetiden her.

Har sagt ifra til ledelsen, men det faller bare tilbake på oss.

 

Anonymkode: 4f2b2...4f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen har noensinne blitt sagt opp i prøvetiden her.

Har sagt ifra til ledelsen, men det faller bare tilbake på oss.

 

Anonymkode: 4f2b2...4f0

Da hadde jeg tatt kontakt med HR. 

Anonymkode: f856f...069

  • Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg nekta å gi opplæring.

Anonymkode: 2db6a...cc0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Om ledelsen ikke tror på dere, så kan jo ledelsen få komme og ta opplæringa da. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi forklarer hvordan ting gjøres og hvorfor til ingen nytte.

Nyansatte mener det går bra slik de gjør det selv om de aldri har vært borte i det.

Blir det feil sier ledelsen at det er pga dårlig opplæring. 

Hva gjør en da?

Anonymkode: 4f2b2...4f0

Få noen med autoritet til å stå for opplæringen.

Anonymkode: 315d6...ff7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Få noen med autoritet til å stå for opplæringen.

Anonymkode: 315d6...ff7

Er mange om opplæring pga turnus 

Anonymkode: 4f2b2...4f0

Skrevet

Gi beskjed til ledelsen. Er leder som må gjøre noe. Og skriv avvik når noe går skeis.  Kan jo skrive på forbedringsforslag at leder må ta en prat med den nyansatte. Kanskje det får dem til å ta det mer på alvor 

Anonymkode: be7e3...624

  • Nyttig 1
Skrevet

Har jobbet mye med dette, faktisk.

Dokumentasjon. Selv om det er praktisk opplæring, kan du definere konkrete ferdighetsmål. Om du kommuniserer dette tydelig før du starter opplæringen, og gir tilbakemelding underveis, blir ansvaret lagt mer over på arbeidstaker. 

  • Nyttig 1
Skrevet

Innføre eksamen? De ganger jeg har hatt kurs/opplæring har det vært avsluttende test. Ikke bestått = ny runde med opplæring og ny test. Fint hvis man også kobler det til lønn, god motivasjonsfaktor.

Anonymkode: 7caec...1cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...