AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #21 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men dette var også hovedspørsmålet mitt. Hva regner du som god tid? Er det 10 minutter eller en time? Anonymkode: c24d7...3bf Ikke en time. Vil tippe jeg bruker kanskje 15-20 minutter på å brune smør og mel. Anonymkode: 71f49...852 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #22 Skrevet 8. desember 2024 Jeg vil ha helt mørk saus til ribba. Det har noe å si for smaken. Bruker lang tid. Og sper med kraft fra skinka jeg koker dagen før. Årets beste saus 🙂. Lager mye da, for å ha nok til en middag til i jula. Anonymkode: 2b12f...5ef
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #23 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruker du mindre olje da, siden du tilsetter smør senere? Og smaker du forskjell? Anonymkode: c8028...78b Bruker nok mindre olje ja, for å kunne bruke så mye smør som mulig 😅 Anonymkode: d4471...202
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #24 Skrevet 8. desember 2024 Bruningen kan fint lages i forveien. Da slipper du å stå å styre med det på julaften. Når du lager sausen så sper du med ribbesjy. Om fargen ikke blir rett bruker du et par dråper negro. Anonymkode: 572f0...aaf
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #25 Skrevet 8. desember 2024 Du bruker for kort tid. Jeg bruker like deler smør og mel. Lar smøret bli litt brunet før jeg har i melet. Jeg rører konstant til det er brunt nok, og jeg vil si en god halvtime på medium+ varme. Du kjenner med en gang det er brunt nok. Da vil du heller ikke trenge sukkerkulør. Jeg måtte prøve en del ganger før jeg fikk det skikkelig brunt uten at det ble brent. Tålmodighet er trikset. Anonymkode: 2e28f...405
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #26 Skrevet 8. desember 2024 Arne brimi har forresten en god oppskrift om du Googler litt Anonymkode: 2e28f...405
Gjest issoras Skrevet 8. desember 2024 #27 Skrevet 8. desember 2024 I følge denne oppskriften tar det en time for en stor porsjon til fryseren... https://pludrehanne.blogspot.com/2015/02/husmor-hanne-lager-sausbruning.html?m=1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #28 Skrevet 8. desember 2024 Skal ikke si at jeg er en "ekspert" på bruning av mel, men jeg bruker en liten sauspanne, og pleier å ha en grei mengde med meierismør, og når melet røres inn så er fortsatt blandingen er ganske flytende. Den skal ikke være klissete eller fast. Så øker jeg varmen litt og litt, forsiktig hele tiden med hyppig omrøring. Plutselig begynner den å skifte farge. Da pleier jeg gjerne å løfte den av plata og vispe forsiktig. Pannen pleier da å være såpass varm at melet blir brunere og brunere uten å ha på mer varme. Så tar jeg den til side i rundt 2 minutter før jeg tilsetter noe, da blandingen har temperatur mye høyere enn kokepunktet, og vil unngå å støtkoke. Så er det bare å tilsette det man vil av væske, krydder, kjøttkraft osv. Anonymkode: 426fd...31b
Perine Skrevet 8. desember 2024 #29 Skrevet 8. desember 2024 issoras skrev (1 time siden): I følge denne oppskriften tar det en time for en stor porsjon til fryseren... https://pludrehanne.blogspot.com/2015/02/husmor-hanne-lager-sausbruning.html?m=1 Denne metoden brukte jeg før, da jeg tålte det. Jeg brukte jerngryte og treredskap. Det tok +/- en time med en halv kg margarin. Men magen min kan ikke like dette lenger, så enten bare jevner og farger jeg kraft, eller lar Toro fikse brunsausen min 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #30 Skrevet 8. desember 2024 issoras skrev (1 time siden): I følge denne oppskriften tar det en time for en stor porsjon til fryseren... https://pludrehanne.blogspot.com/2015/02/husmor-hanne-lager-sausbruning.html?m=1 Perfekt! Dette er akkurat slik jeg vil ha det, og slik mormor hadde det med bruning i kjøleskapet. Anonymkode: c24d7...3bf
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #31 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enten så bruner du ikke smøret nok (mer tid) eller så bruner du for lite smør til mengde saus. Anonymkode: 39ea5...b0f Tipper kanskje begge deler. Brun litt lenger, på lav varme og bruk mer smør. Anonymkode: 4b4a6...3ea
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #32 Skrevet 9. desember 2024 Mezzosoprena skrev (På 8.12.2024 den 12.37): Brun nok? Altså selve fargen? Det bruker man sukkerkulør til 🙂 Nei,det er juks. Man bruker lang tid og får ekte brunfarge. Anonymkode: 6b2e7...bb2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå