AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Skrevet 8. desember 2024 Når jeg skal lage brun saus til ribbe lager jeg den basert på en brun jevning laget av smør og mel. Hvor lang tid bruker man på å lage en god brun jevning? Jeg synes ikke jeg får den brun nok og undrer på om det er fordi jeg bruker for kort tid. Anonymkode: c24d7...3bf
Mezzosoprena Skrevet 8. desember 2024 #2 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når jeg skal lage brun saus til ribbe lager jeg den basert på en brun jevning laget av smør og mel. Hvor lang tid bruker man på å lage en god brun jevning? Jeg synes ikke jeg får den brun nok og undrer på om det er fordi jeg bruker for kort tid. Anonymkode: c24d7...3bf Brun nok? Altså selve fargen? Det bruker man sukkerkulør til 🙂 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #3 Skrevet 8. desember 2024 Sukkerkulør Anonymkode: 7eeaa...c12
Arild37 Skrevet 8. desember 2024 #4 Skrevet 8. desember 2024 Mezzosoprena skrev (2 minutter siden): Brun nok? Altså selve fargen? Det bruker man sukkerkulør til 🙂 Men fargen i seg selv har ingenting å si, men naturlig brunfarge fra jevning gir mye smak Ts. Husker ikke hvor lenge jeg har brunet, lenge siden, men det er bedre å bruke lengre tid med lavere varme enn kort tid med høy varme. Google noen bilder, så ser du hva slags farge som er korrekt 😊 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #5 Skrevet 8. desember 2024 Enten så bruner du ikke smøret nok (mer tid) eller så bruner du for lite smør til mengde saus. Anonymkode: 39ea5...b0f 2
Arild37 Skrevet 8. desember 2024 #6 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sukkerkulør Anonymkode: 7eeaa...c12 Hovedgrunnen for at en ønsker brun jevning er pga det gir mye smak, selve fargen i seg selv spiller ingen rolle. Men det kan kanskje lure noen gjester til å tro at en klarte lage brun saus 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #7 Skrevet 8. desember 2024 Noen liker å brune meljevningen på medium varme i noen min, og salte med litt soyasaus. Da trengerdu ikke sukkerkulør. Anonymkode: d3057...ebe 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #8 Skrevet 8. desember 2024 Jeg smelter smør eller margarin i stekepanna, strør i passe med mel, og bruner det til passe farve. Usikker på hvor lang tid, men syns det går ganske raskt. Har så bruningen over i kjele og fyller på med kraft/ væske, krydder osv. Anonymkode: b5da1...4cc
keops Skrevet 8. desember 2024 #9 Skrevet 8. desember 2024 Det tar lang tid å brune det så det får mørk farge. Verdt det, selv om det føles som en evighet🙂må passe på så det ikke blir brent. Og bruk sukkerkulør, som flere nevner her, hvis fargen ikke blir dyp nok.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #10 Skrevet 8. desember 2024 Jeg pleier å brune melet litt først, da er det lettere å lykkes. Bruner gjerne mer enn jeg behøver akkurat da, og oppbevarer i et glass til neste gang. Anonymkode: ee417...cd8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #11 Skrevet 8. desember 2024 Bruker aldri sukkerkulør. Jeg smelter smør og rører inn mel. Det tar litt tid først, men når det først begynner å brunes går det fort. Bare rør hele tiden slik at det ikke brenner seg. Anonymkode: 57e76...506 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #12 Skrevet 8. desember 2024 Jeg lagde brun saus til kjøttkaker på torsdag og da brukte jeg vel i 25 min bare på bruningen. Anonymkode: 4344e...907 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #13 Skrevet 8. desember 2024 Et annet triks for å lykkes er å brune melet i olje med høyere brennpunkt enn smør, og tilsette smøret for smak senere i prosessen. Anonymkode: d4471...202
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #14 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et annet triks for å lykkes er å brune melet i olje med høyere brennpunkt enn smør, og tilsette smøret for smak senere i prosessen. Anonymkode: d4471...202 Bruker du mindre olje da, siden du tilsetter smør senere? Og smaker du forskjell? Anonymkode: c8028...78b
Hoppetaujenta Skrevet 8. desember 2024 #15 Skrevet 8. desember 2024 For min del er det kun mørk brun saus som gjelder, sikkert fordi det var det jeg vokste opp med. Masse finkuttet løk og litt sukkerkulør helt til sist. Trenger ikke mange dråpene, for sausen blir fort mørk. Søk på youtube og få idèer og bli fristet der. Jeg kan "smake" på brun saus med både kopp og krus...
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #16 Skrevet 8. desember 2024 Takk for mange gode svar. Sukkerkulør er utelukket. Smaken kommer jo av dybden i bruning. Vurderer nå å lage bruningen til julaften i forkant som noen nevnte, det var et godt tips. Anonymkode: c24d7...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #17 Skrevet 8. desember 2024 Jeg synes man merker tydelig på duften når meljevningen er blitt brunet tilstrekkelig. Det er en tydelig aromatisk, karamellisert duft..som gir den "rette" smaken på sausen. Fargen blir "brun nok" etter min mening, men om man ikke er fornøyd kan jo litt sukkerkulør tilsettes uansett? Selvsagt påvirker det kun farge, som nevnt tidligere i tråden er det viktig å la jevningen utvikle nok aroma uansett. Anonymkode: 54797...ed2 1
Handerrefyren Skrevet 8. desember 2024 #18 Skrevet 8. desember 2024 el liten spiseskje smør og mel pr person, varmes langsomt til de har en nøttebrun blanding, til jul kan det hende jeg bruker fett fra ribba i tillegg, til jul bruker jeg også kjøttsaft fra ribbesteking, og litt grønsaker (som stekes sammen med ribba) presset gjennom en sil, ungene liker den med fløte, så jeg lager gjerne to varianter.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #19 Skrevet 8. desember 2024 Sukkerkulør bruker jeg aldri, helt unødvendig. Bruk god tid på å brune smør og mel, litt høyere enn middels varme. Rør hele tiden. Fargen blir fin etterhvert. Anonymkode: 71f49...852
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #20 Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sukkerkulør bruker jeg aldri, helt unødvendig. Bruk god tid på å brune smør og mel, litt høyere enn middels varme. Rør hele tiden. Fargen blir fin etterhvert. Anonymkode: 71f49...852 Men dette var også hovedspørsmålet mitt. Hva regner du som god tid? Er det 10 minutter eller en time? Anonymkode: c24d7...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå